Miesięcznik Benefit – miesięcznik kadrowych, kierowników i dyrektorów HR

Strona główna » Praca

Benefity wiążące pracowników z firmą

Benefity wiążące pracowników z firmą
Fot. Istockphoto
Świadczenia pozapłacowe stają się już powoli standardem w wielu branżach. Pomysłowość pracodawców w tej kwestii jest dosyć duża, co widać na przykładzie branży IT. W firmach tych pracodawcy nie boją się inwestować w atrakcyjne benefity i prześcigają się w ich urozmaicaniu.

Świadczenia dodatkowe zyskały w ostatnim czasie na popularności także w innych branżach. Warto jednak pamiętać, aby nie przesadzić, bo więcej wcale nie musi znaczyć lepiej. Oferowane świadczenia, jako część systemu wynagradzania, powinny spełniać jasno określony cel, który powinien być spójny ze strategią firmy. Jednym z takich celów może być próba przywiązania pracowników do firmy. Zastanówmy się więc, jakiego typu świadczenia będą pomocne w jego budowaniu?

ŚCIEŻKI KARIERY
Młodym i ambitnym pracownikom, poza wysokim wynagrodzeniem, zależy na możliwości nauki i rozwoju. Dlatego warto wspólnie z nimi budować ścieżki rozwoju. Pomocne w ich wyborze mogą być zajęcia z coachem, czyli tak zwany coaching kariery. Tego typu spotkania pozwolą pracownikom odpowiedzieć na pytanie: w jakim kierunku chciałbym, aby podążała moja kariera? Innym, równie ciekawym rozwiązaniem jest program mentoringu. Polega on na spotkaniach z bardziej doświadczonym pracownikiem. Młodszy pracownik może dzięki temu czerpać z wiedzy i doświadczenia starszego kolegi, ale również otrzymać wsparcie w planowaniu dalszej kariery. W projektowaniu rozwoju pracowników należy brać pod uwagę dwie drogi: specjalistyczną i menedżerską. Pozwoli to dostosować plan kariery do indywidualnych potrzeb. W niektórych wypad- kach warto również brać pod uwagę rozwój przez awans poziomy. Może się okazać, że pracownik chciałby rozwijać się w innym dziale lub profesji. Gdy określimy, którą drogą chcą podążać pracownicy, warto umożliwić im zdobywanie nowych umiejętności i kompetencji poprzez finansowanie nauki i organizowanie szkoleń.

DOPŁAT Y DO NAUKI
Jest to dość popularny benefit wśród polskich firm. To, czy jest oferowany, czy nie, zależy zazwyczaj od szczebla zarządzania. Finansowanie pracownikom studiów lub różnych kursów przynosi korzyści pracownikowi, który zwiększa dzięki temu swoją atrakcyjność na rynku pracy, ale także pracodawcy, który zyskuje coraz lepiej wykształcony personel. Dlatego opłacanie nauki jest dobrą inwestycją, którą pracownicy potrafią docenić. Jednak aby mieć pewność, że pracownik nie zmieni pracy, warto zobowiązać go do pozostania w firmie przez określony czas w zamian za dopłatę. Zazwyczaj tego typu zobowiązanie zawiera się w formie umowy.

KLUBY SPORTOWE I KLUBY ZAINTERESOWAŃ
Przy budowaniu przywiązania pracowników do firmy warto wziąć pod uwagę relacje między pracownikami oraz ich zainteresowania. W większej firmie bez trudu można znaleźć osoby obdarzone podobnymi pasjami. Warto umożliwić pracownikom zorganizowanie klubów wędkarskich, brydżowych, kucharskich czy fanów „Gwiezdnych wojen”. Opcji jest wiele, w zależności od fantazji pracowników. Pracodawca może również pomóc finansowo w organizowaniu różnego rodzaju spotkań, imprez czy wyjazdów. Na uwagę zasługują kluby sportowe. Po zebraniu odpowiedniej grupy pracodawca może regularnie rezerwować dla pracowników salę sportową lub inny obiekt. Dodatkowo pracownicy mogą zaprojektować własne stroje sportowe, co zwiększy identyfikację z organizacją. Dobrym przykładem są tu takie firmy, jak LEVI’S, PZU czy PGE, które posiadają własne drużyny piłki nożnej, biorące udział w grupowych rozgrywkach. Dzięki tego typu przedsięwzięciom pracownicy mogą poczuć się częścią firmy, co zwiększa ich przywiązanie. Trzeba również pamiętać o tym, że tego typu programy mają duży wpływ na tworzenie pozytywnej atmosfery w zespole. Poza tym udział menedżerów w drużynach oraz grupach zainteresowań pozwala na bezpośredni kontakt kierownictwa z pracownikami, co ma pozytywny wpływ na relacje między nimi.

PRZEDSZKOLE FIRMOWE
Innym benefitem, pozwalającym na przywiązanie pracownika do organizacji, jest firmowe przedszkole lub żłobek. Tego typu rozwiązania są stosowane m.in. w firmach ITI i Nivea. Dzięki temu pracownicy mogą oszczędzić wiele czasu oraz stresu, nie musząc odwozić dzieci do przedszkola. W razie potrzeby mogą odwiedzać swoje dzieci w przerwach od pracy, co zapewni im komfort i poczucie bezpieczeństwa. W ten sposób możemy zatrzymać pracowników, którzy są równocześnie rodzicami, na dłuższy czas. Jeśli bowiem dziecko będzie chętnie chodziło do przedszkola, a rodzicom będzie odpowiadała możliwość bycia z nim w stałym kontakcie, dwa razy zastanowią się, zanim zaczną szukać innej pracy. Oprócz tego pracodawca może mieć duże pole do popisu w doborze zajęć dodatkowych i organizacji wydarzeń dla przedszkolaków. Mogą to być np. zajęcia z języków obcych, nauka gotowania, zajęcia taneczne, plastyczne czy sportowe. Oczywiście otworzenie przedszkola w miejscu pracy wymaga spełnienia wielu warunków formalnych, dlatego można również pomyśleć o utworzeniu grupy w przedszkolu znajdującym się w niedalekiej odległości od miejsca pracy.

DOFINANSOWANIE DO WYNAJMU MIESZKANIA
Jeśli chcemy, by nasi pracownicy nie myśleli o zmianie pracy, warto rozważyć możliwość dopłacania do wynajmu mieszania w okolicy miejsca pracy. Z benefitu tego korzysta firma Facebook. Dzięki temu dojazdy do pracy będą mniej uciążliwe, pracownicy znajdą więcej czasu dla siebie, a w pracy będą bardziej wypoczęci. Z racji tego, że łatwo przyzwyczajamy się do pewnych wygód, ciężko jest się od nich odzwyczaić. Oznacza to, że pracownikom korzystającym z takich przywilejów będzie trudniej porzucić obecną pracę.

PROGRAM Y POŻYCZKOWE
Pożyczanie pieniędzy w banku jest dość uciążliwe i kosztowne, ale również czasochłonne. Dlatego warto wprowadzić program kredytowy dla pracowników, dzięki czemu będą mogli wygodnie pożyczyć pieniądze na preferencyjnych warunkach. Pracownicy w ten sposób będą mieli poczucie bezpieczeństwa, a pracodawca gwarancję, że pracownicy pozostaną w firmie tak długo, jak będą chcieli korzystać z tego typu rozwiązań. Możliwości przywiązania pracownika do firmy jest wiele. Na pewno warto w tym aspekcie korzystać z benefitów, które pozwolą pracownikom zapuścić korzenie w organizacji. Aby pracownicy chcieli z nami pozostać, musimy znać słabe punkty naszej organizacji, które stają się najczęściej powodem odejścia, i pracować nad ich poprawą. 

Jagoda Zygiert
Sedlak & Sedlak
 
Bibliografia: •Szymańska M., Wolski K., „Metody budowania ścieżek karier w firmie”, dostępny w internecie: http://rynekpracy. pl/artykul.php/wpis.617 (dostęp 24.11.2016) •http://arenafutbolu.pl/liga/pl/pilka-nozna-aktualnosci. html (dostęp 24.11.2016) •http://www.veracomp.pl/o-firmie/kariera/benefity (dostęp 24.11.2016) • http://www.polskieradio.pl/5/3/ •Artykul/954141,Facebook-buduje-pracownikommieszkania- przy-firmie (dostęp 24.11.2016)

 

2017-03-28 09:17 Opublikował: Benefit



Reklama:

tel. kom: 508-548-308

Redakcja:

Newsletter


Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach marketingowo-promocyjnych oraz na otrzymywanie od Spółki oraz podmiotów wchodzących w skład Grupy Kapitałowej Benefit Systems S.A. za pomocą środków komunikacji elektronicznej
... Rozwiń
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Spółkę, zgodnie z ustawą z dn. 29.08.1997r. o ochronie danych osobowych (tekst jedn. Dz. U. z 2002r. Nr 101 poz. 926, ze zm.) w celach marketingowo-promocyjnych oraz wyrażam zgodę na otrzymywanie od Spółki i informacji handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej, zgodnie z ustawą z dn. 18.07.2002r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. Nr 144, poz. 1204 ze zm.). Jednocześnie wyrażam zgodę na przekazanie moich danych osobowych przez Spółkę podmiotom z Grupy Kapitałowej Benefit Systems S.A. w celach marketingowo promocyjnych związanych z promocją lub reklamą produktów i usług oferowanych przez te podmioty jak również wyrażdam zgodę na otrzymywanie od tych podmiotów informacji handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej, zgodnie z ustawą z dn. 18.07.2002r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. Nr 144, poz. 1204 ze zm.) Zgody mogą być odwołane w każdym czasie. Administratorem danych osobowych jest Benefit IP Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa ul. Canaletta 4, 00-099 Warszawa. Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych i nie będą udostępniane innym odbiorcom. Ich podanie jest dobrowolne, a każda osoba ma prawo dostępu do treści swoich danych, ich poprawiania oraz wyrażenia sprzeciwu wobec ich przetwarzania.