Miesięcznik Benefit – miesięcznik kadrowych, kierowników i dyrektorów HR

Strona główna » Rozwój » Szkolenia

Trendy w nauce i nauczaniu języków obcych

Trendy w nauce i nauczaniu języków obcych
Nauka języków obcych / Fot. istockphoto.com
Korzyści posługiwania się co najmniej jednym językiem obcym są oczywiste, szczególnie przy tak trudnym rynku pracy, jaki dziś obserwujemy. Znajomość języka angielskiego to jedno z podstawowych wymagań dzisiejszych pracodawców, a umiejętność posługiwania się dwoma lub więcej językami stanowi zdecydowany atut osoby ubiegającej się o pracę.

Język angielski króluje od kilkudziesięciu lat jako język globalnej komunikacji i wygląda na to, że ten trend będzie się utrzymywał przez kolejne dziesięciolecia. Pomimo zdecydowanego prymatu tego języka w Polsce w ostatnich latach do łask wrócił język rosyjski, który został z hukiem zdetronizowany w latach 80. po ustaniu silnego wpływu bloku wschodniego. Ogromnym zainteresowaniem cieszy się teraz także język hiszpański. Popyt na języki bardziej niszowe, takie jak np. języki skandynawskie, wynika głownie z emigracji zarobkowej. Pomimo optymistycznej prognozy dotyczącej wzrostu gospodarki w Polsce w nadchodzących latach Polacy wciąż będą szukać lepiej płatnej pracy za granicą.

Język jako narzędzie

Dziś nie uczymy się językowa obcych po to, by imitować wymowę native speakerów, czyli osób, które wychowały się w strefie oddziaływania jakiegoś języka, lecz po to, by jak najskuteczniej komunikować się w danym języku. Wariacje w akcencie i margines błędów są dozwolone, jeśli nie zakłócają komunikacji. Zmieniło się także spojrzenie na język. O ile nie mówimy o zakresie zainteresowań lingwistów, język nie jest celem samym w sobie. Jest narzędziem, dzięki któremuś mamy dostęp do informacji i do ludzi. Większość współczesnych podręczników lub programów do uczenia się języków obcych bazuje na tzw. zintegrowanym nauczaniu przedmiotowo- językowym (z ang. Content and Language Integrate Learning- CLiL), które naucza treści poprzez język obcy.

Kto ma uczyć?

Wraz z tą tendencją zmieniły się oczekiwania wobec lektora. Umiejętności językowe, ale także osobowościowe, świadczą obecnie o jego kompetencjach zdecydowanie bardziej niż to, że jest native speakerem. Coraz częściej moi biznesowi klienci chcący się uczyć języków, precyzując swoje oczekiwania, mówią raczej o lektorze z charyzmą, ze świetnymi zdolnościami motywacyjnymi, potrafiącym nawiązać swoistą relację z uczniami niż o Brytyjczyku chełpiącym się akcentem rodem z BBC news. Chemiczna reakcja działa w obie strony. W swojej wieloletniej karierze lektora najlepsze lekcje przeprowadziłam z uczniami, z którymi długo pracowałam i których zwyczajnie lubiłam.

Immersja językowa, czyli całkowite zanurzenie

Jesteśmy też coraz bardziej świadomi, że im szybciej zaczniemy naukę języka, tym większe mamy szanse na opanowanie go w sposób naturalny. Coraz więcej państw wprowadza język angielski na wczesnych etapach edukacji, by nauka była najbardziej zbliżona do procesu przyswajania języka przez dziecko. Arabia Saudyjska oraz Wietnam od 2011 r. zawarły go w obowiązkowym curriculum już od klasy czwartej, w Dubaju dzieci uczą się angielskiego w przedszkolu. W Polsce angielski jest nauczany obowiązkowo od pierwszej klasy szkoły podstawowej. Wciąż jednak zmagamy się z kiepskim poziomem nauczania w placówkach państwowych, co daje duże pole do popisu prywatnym szkołom językowym o ustabilizowanej renomie, które pomimo dużej konkurencji na rynku mają nieustannie dość liczną klientelę.

Rola technologii w nauczaniu języków obcych

Technologia zrewolucjonizowała także i tę sferę życia. Są zwolennicy teorii, która mówi o tym, że wszelkie podręczniki do nauki języków znikną w niedalekiej przyszłości. Póki co firmy wydawnicze wciąż wydają ogromne ilości materiałów w wersji papierowej, ale w tym samym czasie zarówno nauczyciele, jak i uczniowie mają dostęp do niemalże nieograniczonej ilości materiałów online lub w formie elektronicznej. Coraz więcej szkół językowych oferuje hybrydę w postaci kursu online połączonego z klasycznym kursem, co zdecydowanie trafia w gusta młodzieży żyjącej w wysoce stechnologizowanym świecie oraz dzisiejszych dwudziesto- i trzydziestolatków. E-learning, czyli nauka online, ma przeciwników, ale także rosnącą liczbę zwolenników, podobnie jak nauka via Skype. Niemniej jednak najnowsze badania dowodzą, że czytanie informacji na wszelkich elektronicznych urządzeniach angażuje odmienne procesy neurologiczne niż czytanie tradycyjne. Naukowcy doszli do wniosków, że człowiek zapamiętuje więcej, czytając informacje zapisane na kartce papieru, niż śledząc wzrokiem przekaz w wersji elektronicznej. Wykorzystanie technologii wydaje się dziś niezbędnym elementem, ale wciąż jednym z wielu, w nauczaniu i nauce języków obcych. Ten trend jednakże będzie zdecydowanie dominował w najbliższych latach.

Trendy w sektorze biznesowym

Angielski dominuje w świecie globalnych korporacji, ale coraz więcej firm skłania się ku komunikowaniu się w języku ludzi, z którym prowadzą biznes. Język jest elementem kultury, a często także kluczem do rozumienia pewnych zachowań. Taki klucz daje niezaprzeczalną korzyść, zgodnie ze starą zasadą, że to ludzie robią ze sobą interesy, nie firmy. Im więcej wiemy na temat swojego partnera biznesowego, tym lepiej dla nas. Poza tym znajomość języka partnera oszczędza czas. Biorąc pod uwagę rozproszone po całym świecie linie produkcyjne, magazyny i biura wielu firm, niewystarczająca znajomość języka może w znacznym stopniu opóźniać pewne procesy i komplikować działania. Coraz chętniej implementowana w firmach strategia Just-In-Time (ang. dokładnie na czas), bazująca na minimalizowaniu przestrzeni i kosztów magazynowych poprzez redukcję poziomu zapasów w celu usprawnienia zwrotu inwestycji, staje się niemożliwa do wdrożenia w sytuacji, kiedy sprawna i precyzyjna komunikacja szwankuje.

Bez względu na metodę, narzędzia i intensywność warto się uczyć języków obcych, tym bardziej że w Polsce powstają wciąż nowe centra biznesowe, które będą w nadchodzących latach rekrutować coraz więcej humanistów i specjalistów branżowych ze znajomością języków obcych.

Małgorzata Wesołowska
dyrektor zarządzający Clever Centrum Języków Obcych

2014-04-29 10:33 Opublikował: Benefit
Tematy pokrewne (tagi): nauka języków obcych, wesołowska,



Reklama:

tel. kom: 508-548-308

Redakcja:

Newsletter


Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach marketingowo-promocyjnych oraz na otrzymywanie od Spółki oraz podmiotów wchodzących w skład Grupy Kapitałowej Benefit Systems S.A. za pomocą środków komunikacji elektronicznej
... Rozwiń
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Spółkę, zgodnie z ustawą z dn. 29.08.1997r. o ochronie danych osobowych (tekst jedn. Dz. U. z 2002r. Nr 101 poz. 926, ze zm.) w celach marketingowo-promocyjnych oraz wyrażam zgodę na otrzymywanie od Spółki i informacji handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej, zgodnie z ustawą z dn. 18.07.2002r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. Nr 144, poz. 1204 ze zm.). Jednocześnie wyrażam zgodę na przekazanie moich danych osobowych przez Spółkę podmiotom z Grupy Kapitałowej Benefit Systems S.A. w celach marketingowo promocyjnych związanych z promocją lub reklamą produktów i usług oferowanych przez te podmioty jak również wyrażdam zgodę na otrzymywanie od tych podmiotów informacji handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej, zgodnie z ustawą z dn. 18.07.2002r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. Nr 144, poz. 1204 ze zm.) Zgody mogą być odwołane w każdym czasie. Administratorem danych osobowych jest Benefit IP Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa ul. Canaletta 4, 00-099 Warszawa. Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych i nie będą udostępniane innym odbiorcom. Ich podanie jest dobrowolne, a każda osoba ma prawo dostępu do treści swoich danych, ich poprawiania oraz wyrażenia sprzeciwu wobec ich przetwarzania.