Miesięcznik Benefit – miesięcznik kadrowych, kierowników i dyrektorów HR

Strona główna » Rozwój » Rekrutacja

Wspinaczka na Mount Everest

Wspinaczka na Mount Everest
Witold Moszyński - Dyrektor ds. Rozwoju Pracowników PKP S.A.
Z Witoldem Moszyńskim - Dyrektorem ds. Rozwoju Pracowników PKP S.A. rozmawiał Piotr Czauderna

Zanim przeczytasz wywiad, zobacz: Jak w miesiąc PKP zrekrutowało 100 finansistów


Jak Pan ocenia trudność całego przedsięwzięcia, szczególnie w perspektywie Pańskiego doświadczenia zawodowego?
Mam za sobą szereg zrealizowanych projektów rekrutacyjnych, w tym takie, które zwiększały zatrudnienie nawet do poziomu 596% w danej firmie w okresie dwóch lat. Jednak biorąc pod uwagę wszystkie przeszkody, z którymi musieliśmy się zmierzyć przy rekrutacji finansistów w PKP S.A. - skrajnie wymagające ramy czasowe, wymagający rynek pracy, ograniczone argumenty, którymi dysponowaliśmy by zachęcić pracowników do podjęcia pracy u nas, zgranie się z całym procesem centralizacji, jaki przeprowadzała firma, zapewnienie sprawnego funkcjonowania firmy mimo istotnej restrukturyzacji wewnętrznej – to muszę przyznać, że było to wyjątkowe wyzwanie. Śmiało mogę powiedzieć, że to była chwilami taka wspinaczka na Mount Everest.

Nie mogliście wydłużyć sobie tego czasu na restrukturyzację? Nie dało się jakoś w trakcie zmodyfikować procesu centralizacji dając sobie więcej swobody na działanie?
Kiedy ruszyły już programy dobrowolnych odejść, kiedy pracownicy byli w trakcie trzymiesięcznych wypowiedzeń i kiedy trwał program dobrowolnych relokacji – zmiany ram czasowych były w zasadzie niemożliwe. W tak newralgicznym dziale jakim są finanse i rachunkowość, w tak ogromnej organizacji nie można pozwolić sobie na jakiekolwiek przestoje. Najważniejsza w takim miejscu jest płynność. Nie byłby to może jakiś armagedon, gdybyśmy się nie wyrobili na czas, ale byłyby to bardzo konkretne dodatkowe koszty, które stawiałyby pod znakiem zapytania uzasadnienie biznesowe całego przedsięwzięcia.

Jak pracownicy zareagowali na relokacje? W naszym kraju, gdzie ludzie są zazwyczaj mocno przywiązani do swojego miejsca zamieszkania, to chyba niezbyt popularne rozwiązanie? Nawet najbardziej optymistyczne założenia co do wyników programu relokacji były niedoszacowane. Sam pomyliłem się znacząco, gdyż w rzeczywistości osób gotowych na relokację było blisko dwukrotnie więcej niż szacowałem. Reakcja była nad wyraz pozytywna. Ale myślę, że nie był to przypadek, ale ogromny wysiłek włożony przez cały zespół projektowy. Zrobiliśmy naprawdę dużo, żeby komunikować intencje i uzasadnienie biznesowe realizowanej zmiany, zaś pozytywna odpowiedź na relokację pracowników z rożnych miast całej Polski pozwoliła w znacznym stopniu skorzystać też z efektów rekrutacji wewnętrznej, a nie jedynie odwoływać się do kandydatów spoza organizacji.

Dziękuję za rozmowę.

Zobacz również: Jak HR-owiec powinien rekrutować sprzedawców?

2014-07-02 12:46 Opublikował: Benefit
Tematy pokrewne (tagi): czauderna, moszyńskański, pkp, rekrutacja,

Reklama:

tel. kom: 508-548-308

Redakcja:

Newsletter


Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach marketingowo-promocyjnych oraz na otrzymywanie od Spółki oraz podmiotów wchodzących w skład Grupy Kapitałowej Benefit Systems S.A. za pomocą środków komunikacji elektronicznej
... Rozwiń
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Spółkę, zgodnie z ustawą z dn. 29.08.1997r. o ochronie danych osobowych (tekst jedn. Dz. U. z 2002r. Nr 101 poz. 926, ze zm.) w celach marketingowo-promocyjnych oraz wyrażam zgodę na otrzymywanie od Spółki i informacji handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej, zgodnie z ustawą z dn. 18.07.2002r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. Nr 144, poz. 1204 ze zm.). Jednocześnie wyrażam zgodę na przekazanie moich danych osobowych przez Spółkę podmiotom z Grupy Kapitałowej Benefit Systems S.A. w celach marketingowo promocyjnych związanych z promocją lub reklamą produktów i usług oferowanych przez te podmioty jak również wyrażdam zgodę na otrzymywanie od tych podmiotów informacji handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej, zgodnie z ustawą z dn. 18.07.2002r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. Nr 144, poz. 1204 ze zm.) Zgody mogą być odwołane w każdym czasie. Administratorem danych osobowych jest Benefit IP Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa ul. Canaletta 4, 00-099 Warszawa. Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych i nie będą udostępniane innym odbiorcom. Ich podanie jest dobrowolne, a każda osoba ma prawo dostępu do treści swoich danych, ich poprawiania oraz wyrażenia sprzeciwu wobec ich przetwarzania.