Miesięcznik Benefit – miesięcznik kadrowych, kierowników i dyrektorów HR

Strona główna » Rozwój » Rekrutacja

Wyzwania rekrutera

Wyzwania rekrutera
Fot. istockphoto.com
Podczas rekrutacji na niektóre stanowiska wystarczy opublikować ogłoszenia na popularnym portalu rekrutacyjnym, aby otrzymać w odpowiedzi nawet 200 CV. Wśród nich spodziewać się możemy przynajmniej kilku aplikacji kandydatów z kwalifikacjami adekwatnymi do oczekiwań wyrażonych w ogłoszeniu.

Niestety w przypadku naboru na stanowisko programisty ten scenariusz jest realizowany niezmiernie rzadko. Stanowisko czeka, wiemy, w jaki sposób będziemy wraz z menedżerem prowadzić proces selekcji, tylko kandydatów brak... Jak zwiększyć swoje szanse na znalezienie kandydata idealnego, gdy na nasze ogłoszenie odpowiedziało tylko kilku kandydatów? Czy już w tym momencie powinniśmy zwrócić się z prośbą o wsparcie do profesjonalnej agencji rekrutacyjnej? Zanim zdecydujemy się na to rozwiązanie, spróbujmy zintensyfikować nasze działania rekrutacyjne, z uwzględnieniem specyfiki branży IT.

Networking

Firm rekrutujących na stanowisko programisty i ofert pracy w tym sektorze nie brakuje. Kandydaci są przyzwyczajeni do tego, że to pracodawcy zgłaszają się do nich z ofertą pracy. Najlepsi z nich nie muszą w ogóle przeglądać ogłoszeń, gdyż codziennie otrzymują oferty pracy bezpośrednio od zainteresowanych firm lub też pracujących dla nich agencji. Aby dotrzeć do tych kandydatów, powinniśmy zadbać o obecność naszej firmy na najpopularniejszych serwisach społecznościach związanych z karierą. Wprawdzie przeglądanie profili według określonych kryteriów oraz mailing do członków społeczności są często możliwe dopiero po wykupieniu płatnego pakietu usług, jednak rekrutacja na tego typu portalach to jedna z bardziej efektywnych metod pozyskiwania ciekawych kandydatów do procesu. Dołączmy do grup skupiających członków o konkretnych kwalifikacjach (na przykład pasjonatów poszukiwanej przez nas technologii) i zaproponujmy wybranym osobom zapoznanie się z opublikowanym ogłoszeniem. Pamiętajmy jednak, aby wysyłane przez nas oferty były rzeczywiście dostosowane do umiejętności kandydata. Warto także dokładnie przestudiować jego profil i zindywidualizować wysyłane przez nas wiadomości. Na przykład jeśli wspomina o zainteresowaniu koszykówką, dodajmy, że w naszej firmie mamy drużynę, która regularnie uprawia ten sport.

Employer branding

Działania w kierunku budowania silnej marki jako pracodawcy są ważne nie tylko w przypadku branży IT, kandydaci w tym sektorze przywiązują jednak szczególną wagę do naszego wizerunku w sieci oraz opinii, jakim jesteśmy pracodawcą. Zastanówmy się, co nas wyróżnia, i konsekwentnie podkreślajmy ten aspekt, budując nasz wizerunek. Dobrze zaplanowana strategia employer brandingowa pomoże nam zbudować bazę potencjalnych kandydatów na przyszłość. Inaczej niż w przypadku wielu profili rekrutacyjnych, absolwent studiów informatycznych to często już pracownik z kilkuletnim stażem pracy. A zatem obecność na dniach kariery organizowanych przez uczelnie techniczne w naszym regionie to po prostu konieczność. Jeśli zebraliśmy dane kontaktowe studentów, którzy odwiedzili nasze stoisko, nie zapominajmy nawiązać z nimi później kontaktu. Dobrym pomysłem jest np. zorganizowanie konkursu, w którym wygraną będzie staż w naszej firmie. Śledząc losy uczestników w czasie kolejnych lat nauki, mamy szansę wyłowić talent, zanim dostrzegą go inne firmy na rynku. Często w procesie selekcji najlepszymi kandydatami okazywały się osoby polecane przez pracowników firmy. Zachętą, choć niekonieczną, do polecania znajomych może być nagroda finansowa uwzględniająca to, czy polecony kandydat został zatrudniony i przepracował określony czas.

Wiedza

Często zakłada się, że rekruterowi nie jest potrzebna twarda wiedza specjalistyczna, aby skutecznie prowadzić proces naboru. Jednakże w mojej opinii w przypadku rekrutacji na stanowiska inżynieryjne, zwłaszcza w obszarze IT, konieczna jest co najmniej podstawowa wiedza, aby moc dotrzeć do właściwych kandydatów, np. na wspomnianych portalach społecznościowych. Nietrafiony mailing może bowiem przynieść skutek odwrotny do zamierzonego i zniechęcić kandydata do zaaplikowania w przyszłości. Orientacja w technologicznych aspektach pozwoli także zbudować profesjonalny wizerunek podczas rozmowy kwalifikacyjnej i umożliwi zadanie właściwych pytań kandydatowi. Gdy stawiamy pierwsze kroki w tej branży, nie obawiajmy się zatem poprosić zatrudniającego menedżera czy zaprzyjaźnionego pracownika z jego działu o dokładne opisanie zadań na stanowisku czy stosowanych technologii.

Podsumowując, w przypadku naboru na stanowisko programisty, inaczej niż w przypadku wielu projektów, aby moc w ogóle prowadzić selekcję, musimy położyć najpierw nacisk na proces rekrutacji. Odpowiednio zaplanowany sprawi, że nie tylko przyciągniemy do procesu odpowiednich kandydatów, ale także zatrudnimy osoby, które zostaną w firmie na długo.

Magdalena Kubicka
Recruiter Human Resources Jeppesen Poland Sp. z o.o.

Zobacz również: Jak cię widzą - tak aplikują

2014-07-15 14:09 Opublikował: Benefit
Tematy pokrewne (tagi): kubicka, rekrutacja,



Reklama:

tel. kom: 508-548-308

Redakcja:

Newsletter


Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach marketingowo-promocyjnych oraz na otrzymywanie od Spółki oraz podmiotów wchodzących w skład Grupy Kapitałowej Benefit Systems S.A. za pomocą środków komunikacji elektronicznej
... Rozwiń
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Spółkę, zgodnie z ustawą z dn. 29.08.1997r. o ochronie danych osobowych (tekst jedn. Dz. U. z 2002r. Nr 101 poz. 926, ze zm.) w celach marketingowo-promocyjnych oraz wyrażam zgodę na otrzymywanie od Spółki i informacji handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej, zgodnie z ustawą z dn. 18.07.2002r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. Nr 144, poz. 1204 ze zm.). Jednocześnie wyrażam zgodę na przekazanie moich danych osobowych przez Spółkę podmiotom z Grupy Kapitałowej Benefit Systems S.A. w celach marketingowo promocyjnych związanych z promocją lub reklamą produktów i usług oferowanych przez te podmioty jak również wyrażdam zgodę na otrzymywanie od tych podmiotów informacji handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej, zgodnie z ustawą z dn. 18.07.2002r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. Nr 144, poz. 1204 ze zm.) Zgody mogą być odwołane w każdym czasie. Administratorem danych osobowych jest Benefit IP Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa ul. Canaletta 4, 00-099 Warszawa. Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych i nie będą udostępniane innym odbiorcom. Ich podanie jest dobrowolne, a każda osoba ma prawo dostępu do treści swoich danych, ich poprawiania oraz wyrażenia sprzeciwu wobec ich przetwarzania.