Miesięcznik Benefit – miesięcznik kadrowych, kierowników i dyrektorów HR

Strona główna » Rozwój » Biznes » Przywództwo

Przywództwo drugiego planu

Przywództwo drugiego planu
foto. istockphoto
Termin „przywództwo” może nam się kojarzyć z heroicznym podejściem do rzeczywistości. Heroicznym – tzn. takim, dzięki któremu przywódcy są w stanie zostawić po sobie wiekopomne dzieła, zmieniać świat, zapisać się w pamięci milionów, wygrywać decydujące o losach świata batalie. Heroizm jest tutaj rozumiany jako bezgraniczne poświęcenie się sprawie, często kosztem życia osobistego i innych korzyści. Jeśli mówimy o przywództwie w polskim kontekście kulturowym, nasuwają nam się skojarzenia z takimi osobami, jak Józef Piłsudski, Jan Paweł II, czy – z czasów bardziej zamierzchłych – Jan III Sobieski. Ludzie wielkich czynów i wielkich dzieł, ludzie, których dokonania mogą wpędzić nas w kompleksy.

Pojawia się pytanie – jak w takim razie można mówić o przywództwie jako o narzędziu rozwoju i zarządzania w kontekście organizacji, skoro jego efektem są wielkie, ponadczasowe i ponadlokalne dzieła. Przecież większość ludzi pracujących w organizacji to osoby na liniowych stanowiskach pozbawione możliwości kreacji wybitnych dzieł. Na rynku „wielkich przywódców” nie ma zbyt dużo miejsca, a na tak rozumiany heroizm stać bardzo niewielu. Mimo to jest przestrzeń zarówno na heroizm, jak i na przywództwo. Może trochę inne – nazywam je roboczo przywództwem drugiego planu, co wcale nie znaczy, że jest jakościowo gorsze – wręcz odwrotnie, śmiem twierdzić, że bez niego świat byłby nieciekawym miejscem do życia. Heroizm w przywództwie drugiego planu to raczej codzienna wierność małym sprawom. Heroizm ten przejawia się solidną realizacją obowiązków, dbałością o szczegóły, podejmowaniem różnych wyzwań mimo trudności, które się pojawiają, realizmem w dążeniu do dobra. Bez tego codziennego heroizmu badaczy, urzędników, sprzedawców, menedżerów świat stałby w miejscu.

Naturalnym oczekiwaniem wielu ludzi jest spektakularność i wielkość dzieł, którymi się zajmują. Jednak to codzienne, mało spektakularne działania rozwijają nasze firmy i inne organizacje (temat ten systemowo badał prof. Joseph L. Badaracco). To przywódcy drugiego planu pchają nasze organizacje do przodu. To ich cechy, takie jak samoświadomość, konsekwencja, realizm, koncentracja, warunkują rozwój i wpływają na sukces. Spektakularne zwycięstwa składają się z wielu działań poszczególnych przywódców drugiego planu.

Pojawia się pytanie – jak świadomie budować organizację, w której każdy pracownik będzie przywódcą na swoim stanowisku, we własnym zakresie działania. Narzędziem, które wspiera upowszechnianie osobistego przywództwa, jest model kompetencji przywódczych. Każda organizacja ze względu na swoją specyfikę może mieć inne kluczowe kompetencje przywódcze. Model kompetencji przywódczych może być przedmiotem rozwoju pracowniczego, rekrutacji czy oceny.

Należy pamiętać, że model kompetencji przywódczych wypracowany w firmie jest jedynie narzędziem. Żeby model zadziałał, organizacja i jej poszczególni aktorzy powinni mieć:

• wizję przyszłości, do której organizacja zmierza,

• wartości – na których opiera się kultura organizacji.

Przywództwo drugiego planu, mimo że być może pod względem PR mniej atrakcyjne, zmienia ten świat i przynosi sukcesy organizacjom, warto zatem o nie zadbać. A jak to robić, postaram się pokazać w następnym tekście.

Marcin Chludziński
Prezes Zarządu Grupy Doradztwa i Treningu INVENT

2012-05-11 08:14 Opublikował: Benefit
Tematy pokrewne (tagi): chludziński, przywództwo,



Reklama:

tel. kom: 508-548-308

Redakcja:

Newsletter


Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach marketingowo-promocyjnych oraz na otrzymywanie od Spółki oraz podmiotów wchodzących w skład Grupy Kapitałowej Benefit Systems S.A. za pomocą środków komunikacji elektronicznej
... Rozwiń
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Spółkę, zgodnie z ustawą z dn. 29.08.1997r. o ochronie danych osobowych (tekst jedn. Dz. U. z 2002r. Nr 101 poz. 926, ze zm.) w celach marketingowo-promocyjnych oraz wyrażam zgodę na otrzymywanie od Spółki i informacji handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej, zgodnie z ustawą z dn. 18.07.2002r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. Nr 144, poz. 1204 ze zm.). Jednocześnie wyrażam zgodę na przekazanie moich danych osobowych przez Spółkę podmiotom z Grupy Kapitałowej Benefit Systems S.A. w celach marketingowo promocyjnych związanych z promocją lub reklamą produktów i usług oferowanych przez te podmioty jak również wyrażdam zgodę na otrzymywanie od tych podmiotów informacji handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej, zgodnie z ustawą z dn. 18.07.2002r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. Nr 144, poz. 1204 ze zm.) Zgody mogą być odwołane w każdym czasie. Administratorem danych osobowych jest Benefit IP Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa ul. Canaletta 4, 00-099 Warszawa. Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych i nie będą udostępniane innym odbiorcom. Ich podanie jest dobrowolne, a każda osoba ma prawo dostępu do treści swoich danych, ich poprawiania oraz wyrażenia sprzeciwu wobec ich przetwarzania.