Miesięcznik Benefit – miesięcznik kadrowych, kierowników i dyrektorów HR

Strona główna » Rozwój » Biznes

Finanse bardziej etyczne

Finanse bardziej etyczne
Warsaw International Banking Summit
X Warsaw International Banking Summit (21-22 października 2015) to największe spotkanie biznesowe branży finansowej. Bankowość, ubezpieczenia, wierzytelności, czyli wszystko co ważne w naszych firmowych i prywatnych finansach. Lokowanie i kredyty, ubezpieczenia i emerytury, a nawet wierzytelności czy windykacje. To unikatowa i prestiżowa platforma wymiany poglądów dla wszystkich sił branży finansowych. Nas, klientów, reprezentują W czasie Bankowego Forum regulatorzy – Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz Komisja Nadzoru Finansowego.

Na nasze budżety rodzinne i firmowe mają wpływ konkretne rozwiązania firm (banków, ubezpieczycieli), ale także sytuacja makroekonomiczna. Często to lekceważmy. Na przykład w powszechnej opinii – skoro nie jesteśmy w strefie euro, to kryzys grecki i osłabienie euro nas nie dotyka. Wystarczy jednak przypomnieć, że połowa naszego PKB to eksport, a połowa naszej wymiany handlowej to właśnie strefa euro. Tak więc Grexit czyli groźba wyjścia Grecji z UE i strefy euro dotyczy nas bardzo poważnie. Zresztą, dziś to zagrożenie jest już mniejsze, bo rynki finansowe przygotowały się i zabezpieczyły przed takim rozwiązaniem znacznie lepiej. Przykład grecki pokazuje też nam Polakom, że nie można rozdawać pieniędzy w dowolny sposób, nie można utrzymywać przywilejów rozmaitych grup kosztem innych obywateli. Bo efektem jest katastrofa finansowa i utrata części suwerenności, tak jak stało się z Atenami. Pytanie, czy sami Grecy to zrozumieli, czy ich reformy są tylko deklaracją, czy staną się realne. Pytanie czy my sami, nad Wisłą to rozumiemy. Jednym z testów rozsądku jest polska dyskusja o emeryturach. Pytanie czy można krócej pracować a potem oczekiwać dłuższego okresu wypłacania wyższej emerytury. Samo chwytliwe hasło przedwyborcze „należy się nam godna emerytura” niczego nie rozwiązuje. Szczególnie, że nie wiadomo od kogo się należy. Rozwagi finansowej możemy się nauczyć z kryzysu greckiego, pytanie czy zechcemy.

Są też dobre informacje dla nas klientów. Od 17 kwietnia 2016 będzie obowiązywała nowa ustawa regulująca działania firm wobec klientów. Zgodnie z nią – oferowanie produktu niedostosowanego do potrzeb klienta będzie nielegalne. Już teraz UOKiK przygotowuje wytyczne dla rynku finansowego, jak to oceniać. Jak stwierdzić, która oferta czy transakcja jest rzetelnie dopasowana, a która może zostać zakwalifikowana jako niezgodna z prawem. I co to oznacza w rzeczywistości dla nas klientów.

Sam zapis ustawowy wziął się ze zbyt aktywnych, agresywnych i czasem nieetycznych, a nawet nielegalnych działań instytucji finansowych. Banki zachodnie, a jeszcze częściej ubezpieczyciele, proponowali produkty zbyt ryzykowne, a czasem wręcz nielegalne. Tak było w wypadku zmów czy manipulacji kursami. Nie dziwią więc kary nakładane na banki w wysokości miliardów dolarów czy funtów. W samej Wielkiej Brytanii było to ponad 20 miliardów funtów tylko za nielegalne zmowy. Okazało się, że samoregulacje i deklaracje etyczności przegrywały z chęcią szybkiego zysku. Co więcej – w Wielkiej Brytanii corocznie instytucje finansowe wypłacają klientom (indywidualnym i firmom) pomiędzy 6-8 miliardów odszkodowań za popełnione błędy. To bardzo mocno buduje chęć działania etycznego w samych instytucjach. Także zwiększa kontrolę nad działaniami własnych pracowników instytucji rynku finansowego. W ślad za regulacjami na zachodzie poszły także regulacje w Polsce.

Liderzy szczelnie wypełnili salę.jpg

Jak to będzie w Polsce? Zgodnie z deklaracjami UOKiK przyjęte zostaną rozwiązania jakie już na rynku są. Zostaną wybrane najlepsze polskie praktyki i uznane za wzorcowe. Pozostałe instytucje – banki, ubezpieczyciele - będą musiały podjąć działania, by dorównać tym najlepszym ofertom, produktom czy usługom. Jeśli ktoś nie dostosuje się, będzie płacił kary. Jak mówi szef UOKiK, Adam Jasser, to dobre także dla banków, bo ogranicza nieuczciwą konkurencję. Wszyscy będą musieli dostosować się do tych samych, jasnych i bardziej przyjaznych dla klientów przepisów.

To ważne, bo wszyscy uczestnicy Forum deklarowali, że reputacja w oczach klientów jest dla nich najważniejsza. Dziś jak się okazuje zaufanie do banków komercyjnych jest znacznie większe niż do np. Sejmu. Co zaskakujące, w ostatnich latach (2013-2015) wzrosło o prawie 6%. To pokazuje, że nie jest aż tak źle, jak powszechnie się uważa, a nowa ustawa powinna w tym jeszcze pomóc. To dobry sygnał dla Polski, bo najważniejszą rzeczą w biznesie nie jest pieniądz, ale właśnie zaufanie.

Nie sposób poruszyć wszystkiego o czym mówiono na Forum. O niektórych z nich mówi się w publicznej dyskusji. Polacy dużo dyskutują o franku, bo to dotknęło nasze finanse prywatne. Znacznie mniej o opcjach walutowych, bo to sprawa dotycząca firm. Jednak sporo z nich do dziś ma problemy, bo kilka lat temu nie uwzględnili ryzyka tego narzędzia finansowego. Zresztą, banki także niezbyt chętnie przed nim przestrzegały. Nie widziano, nie chciano widzieć tam ryzyka. Dziś podobnie może być z Brexitem – czyli zagrożeniem wyjścia  ze struktur UE Wielkiej Brytanii. To drugiego płatnik UE. Ten problem w ogóle nie jest obecny w polskiej świadomości. A jest wielokrotnie większym zagrożeniem dla Polski. Ponadto, mieszka tam i pracuje wielu Polaków, a ich status po Brexit będzie bardzo skomplikowany. Kolejny problem to finansowanie wielkich inwestycji energetycznych. Polski sektor bankowy jest dziś nadpłynny. Pytanie jak wielkie będą możliwości, kiedy pojawią się duże projekty inwestycyjne w energetyce. Prawdopodobnie włączy się w ten proces finansowania inwestycji także sektor ubezpieczeniowy. Te i dziesiątki innych problemów to tematyka jesiennego Spotkania Liderów Bankowości i Ubezpieczeń. Obok X Banking Summit odbywają się też VI Insurance Forum oraz III Forum Zarządzania Wierzytelnościami. Połączenie tych wydarzeń pozwala pokazać wszystkie najważniejsze problemy, z jakimi boryka się sektor finansowy. Gwarantuje również obecność najważniejszych przedstawicieli wszystkich wyżej wymienionych branż. A to z kolei, biorąc pod uwagę rosnące oczekiwania klientów, daje nadzieje na lepsze banki, lepsze produkty ubezpieczeniowe dla nas, zwyczajnych klientów.

Organizatorem X Spotkania Liderów Bankowości i Ubezpieczeń jest MMC Polska

Marek Skała
MEGALIT Instytut Szkoleń
właściciel/trener

2015-10-22 08:12 Opublikował: Benefit
Tematy pokrewne (tagi): skała, warsaw international banking summit,

Reklama:

tel. kom: 508-548-308

Redakcja:

Newsletter


Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach marketingowo-promocyjnych oraz na otrzymywanie od Spółki oraz podmiotów wchodzących w skład Grupy Kapitałowej Benefit Systems S.A. za pomocą środków komunikacji elektronicznej
... Rozwiń
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Spółkę, zgodnie z ustawą z dn. 29.08.1997r. o ochronie danych osobowych (tekst jedn. Dz. U. z 2002r. Nr 101 poz. 926, ze zm.) w celach marketingowo-promocyjnych oraz wyrażam zgodę na otrzymywanie od Spółki i informacji handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej, zgodnie z ustawą z dn. 18.07.2002r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. Nr 144, poz. 1204 ze zm.). Jednocześnie wyrażam zgodę na przekazanie moich danych osobowych przez Spółkę podmiotom z Grupy Kapitałowej Benefit Systems S.A. w celach marketingowo promocyjnych związanych z promocją lub reklamą produktów i usług oferowanych przez te podmioty jak również wyrażdam zgodę na otrzymywanie od tych podmiotów informacji handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej, zgodnie z ustawą z dn. 18.07.2002r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. Nr 144, poz. 1204 ze zm.) Zgody mogą być odwołane w każdym czasie. Administratorem danych osobowych jest Benefit IP Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa ul. Canaletta 4, 00-099 Warszawa. Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych i nie będą udostępniane innym odbiorcom. Ich podanie jest dobrowolne, a każda osoba ma prawo dostępu do treści swoich danych, ich poprawiania oraz wyrażenia sprzeciwu wobec ich przetwarzania.