Miesięcznik Benefit – miesięcznik kadrowych, kierowników i dyrektorów HR

Strona główna » Rozwój » Rekrutacja

Rekruter podlega ocenie

Rekruter podlega ocenie
Proces rekrutacji zaczyna się na etapie przygotowania i opublikowania ogłoszenia o pracę / Fot. istockphoto
Rekruterze! Ty też jesteś oceniany i nie masz drugiej szansy na poprawę wizerunku. Pierwszego wrażenia nie da się zrobić za drugim razem!

Teza przewrotna, ale też czasy, kiedy to wszechmogący rekruter przebierał, jak chciał, w kandydatach, już dawno minęły. Role się odwróciły. Osoby biorące udział w procesie rekrutacji często mówią: „Jaka rekrutacja – taka firma”. Jest w tym sporo racji. Oni również, podobnie jak rekruterzy, oceniają potencjalnego pracodawcę przez pryzmat wrażenia, jakie wywarło na nich pierwsze spotkanie z rekruterem.

Obok klasycznych błędów, jakie mogą popełnić rekruterzy, takich jak efekt aureoli czy efekt ostatniego kandydata, istnieje wiele innych, najczęściej bardzo prostych i drobnych, zdarzeń, które mogą mieć istotny wpływ nie tylko na ostateczny wynik rekrutacji, lecz także na ocenę, jaką kandydat wystawi rekrutującej go firmie.

Proces rekrutacji zaczyna się na etapie przygotowania i opublikowania ogłoszenia o pracę. Treść ogłoszenia ma ogromne znaczenie, ponieważ na jej podstawie kandydat buduje swoje wyobrażenie o przyszłej pracy i czekających go zadaniach w nowej firmie. Oferta pracy zawierająca wygórowane oczekiwania wobec kandydata może zafałszować obraz przyszłych obowiązków i skutkować późniejszym rozczarowaniem nowo zatrudnionego pracownika.

Inny przykład. Nie wymagajmy biegłej znajomości języka angielskiego od kandydata, który nie będzie miał w zakresie swoich obowiązków zadań wymagających wykorzystania tego języka.

Kardynalnym błędem rekrutera będzie spóźnienie się na spotkanie, co jest wyrazem braku szacunku dla kandydata – trzeba pamiętać, że jest on gościem w firmie.

Innym „klasycznym” błędem rekrutera jest nieprzygotowanie się do spotkania – zapoznawanie się z aplikacją już w obecności kandydata świadczy o braku profesjonalizmu osoby, która prowadzi spotkanie. Swoim zachowaniem naraża na szwank reputację firmy.

Kandydat ma prawo poznać ofertę pracodawcy, ma również prawo usłyszeć wyczerpujące odpowiedzi na swoje pytania. Rekruter musi mieć świadomość tego, że wypowiada się w imieniu pracodawcy, a kandydaci zazwyczaj traktują wszystko, co usłyszą, jako wiążącą propozycję.

Częstym błędem jest też nieinformowanie kandydatów o dalszym przebiegu procesu rekrutacji. Pozostawia to kandydata w zawieszeniu, jest dla niego frustrujące, a firmę stawia w niekorzystnym świetle. Precyzyjna informacja po spotkaniu jest tym, na co najbardziej czeka kandydat. Trzeba mieć też na uwadze to, że osoba aktywnie poszukująca pracy może być zaangażowana równolegle w inne procesy rekrutacyjne. Czeka zatem na informację o przebytym procesie rekrutacji. Jeżeli zatem stawiamy kandydatowi konkretne wymagania, on również będzie oczekiwał, że zostaną spełnione najważniejsze standardy rekrutacyjne.

Proces rekrutacji kończy się w momencie, gdy kandydat staje się pracownikiem firmy. Jednak to, że zaakceptował on ofertę, nie oznacza, że możemy sobie pozwolić na odstąpienie od standardów i zrezygnujemy z informowania pracownika o kolejnych etapach przygotowań do objęcia stanowiska. Dbanie o rzetelny przepływ informacji i dopełnienie formalności również rzutuje na opinię kandydata (i grona jego znajomych) o danej firmie. Jeśli stanowisko pracy przeznaczone dla nowo zatrudnionej osoby nie zostało przygotowane na czas, nawet najbardziej zmotywowany pracownik, brutalnie sprowadzony na ziemię takim powitaniem, może stracić zapał do pracy…

Warto również pamiętać, że marketing szeptany jest wciąż jedną z najskuteczniejszych form „reklamy” firmy jako dobrego pracodawcy. Zadowolony kandydat podzieli się opinią z pięcioma osobami, a niezadowolony z pięćdziesięcioma pięcioma. Rekruter jest zatem wizytówką firmy.

Employer branding zaczyna się już od pierwszego kontaktu z kandydatem. Tworzy się w tym procesie obraz firmy jako potencjalnego pracodawcy. Nawet jeżeli kandydat nie przechodzi procesu rekrutacji z wynikiem pozytywnym, zawsze może zostać klientem firmy, a postrzeganie marki przez pryzmat tego, jak został potraktowany w procesie rekrutacji, może mieć zasadniczy wpływ na decyzję o podjęciu współpracy czy o zakupie usług.

Anna Hertman
HR Consultant, BDO sp. z o.o.

Zobacz również: Komunikacja w rekrutacji

2015-11-18 08:47 Opublikował: Benefit
Tematy pokrewne (tagi): hertman, rekrutacja, rekruter,



Reklama:

tel. kom: 508-548-308

Redakcja:

Newsletter


Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach marketingowo-promocyjnych oraz na otrzymywanie od Spółki oraz podmiotów wchodzących w skład Grupy Kapitałowej Benefit Systems S.A. za pomocą środków komunikacji elektronicznej
... Rozwiń
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Spółkę, zgodnie z ustawą z dn. 29.08.1997r. o ochronie danych osobowych (tekst jedn. Dz. U. z 2002r. Nr 101 poz. 926, ze zm.) w celach marketingowo-promocyjnych oraz wyrażam zgodę na otrzymywanie od Spółki i informacji handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej, zgodnie z ustawą z dn. 18.07.2002r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. Nr 144, poz. 1204 ze zm.). Jednocześnie wyrażam zgodę na przekazanie moich danych osobowych przez Spółkę podmiotom z Grupy Kapitałowej Benefit Systems S.A. w celach marketingowo promocyjnych związanych z promocją lub reklamą produktów i usług oferowanych przez te podmioty jak również wyrażdam zgodę na otrzymywanie od tych podmiotów informacji handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej, zgodnie z ustawą z dn. 18.07.2002r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. Nr 144, poz. 1204 ze zm.) Zgody mogą być odwołane w każdym czasie. Administratorem danych osobowych jest Benefit IP Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa ul. Canaletta 4, 00-099 Warszawa. Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych i nie będą udostępniane innym odbiorcom. Ich podanie jest dobrowolne, a każda osoba ma prawo dostępu do treści swoich danych, ich poprawiania oraz wyrażenia sprzeciwu wobec ich przetwarzania.