Miesięcznik Benefit – miesięcznik kadrowych, kierowników i dyrektorów HR

Strona główna » Motywacja » Człowiek HR

Pracownicy znajdują coś dla siebie

Pracownicy znajdują coś dla siebie
Maja Chabińska-Rossakowska – dyrektor ds. personalnych i komunikacji, członek zarządu w firmie DHL Express Poland / Fot. materiał własny
Z Mają Chabińską-Rossakowską rozmawiał Rafał Mikołaj Krasucki

Firma DHL po raz kolejny znalazła się w gronie stu najlepszych pracodawców w Polsce. W czym tkwi sukces firmy?

Uważam, że siła organizacji tkwi w ludziach i w tym, że wszyscy nasi pracownicy tworzą przyjazne miejsce pracy. Pracujemy z ludźmi z trzech różnych dywizji (Express, Parcel, Fracht), które obsługują różnego rodzaju klientów i pełnią różne codzienne obowiązki. Jednak cel naszego działania jest niezmiennie ten sam: zaspokojenie potrzeb i oczekiwań klienta. Oczywiście chcemy kreować przyjazne i odpowiedzialne miejsca pracy. To, że jesteśmy pozytywnie postrzegani na rynku, jest wynikiem tego, jaką kulturę organizacyjną budujemy.

DHL często określany jest mianem pracodawcy pierwszego wyboru? Dlaczego?

Dbamy o employee experience na wszystkich jego etapach, od pierwszego kontaktu z kandydatem. Zachęcamy również studentów do korzystania z praktyk, które oferujemy. Sukces zawdzięczamy przede wszystkim kulturze organizacyjnej, o której wspominałam. Preferujemy jasne, praktyczne zasady, wokół których się poruszamy. Dotyczą one wynagradzania i doceniania oraz otwartego dostępu do narzędzi rozwojowych. To co nie jest nowością rynkową, ale wspiera kulturę organizacyjną to otwarte rekrutacje: dla nas każdy najlepszy kandydat wewnętrzny musi być tak dobry, jak najlepszy kandydat zewnętrzny. Obsadzamy bardzo dużo stanowisk w wyniku rekrutacji wewnętrznych, ponieważ nasi ludzie reprezentują wysoki poziom kompetencji. Częścią naszej kultury jest to, że nie zostawiamy pracownika w potrzebie czy w trudnej sytuacji. Decyzję o rozwiązaniu umowy staramy się podejmować po przemyśleniu wszystkich możliwości. Stosujemy system zarządzania trudnymi sytuacjami, ale też wspierania pracowników, którzy nie osiągają oczekiwanych wyników albo nie rozwijają swoich kompetencji w wystarczającym tempie i zakresie. To jest jawny proces, zasady są jasne i każdy, kto ma „słabszy” okres w życiu, ma szansę na zmianę. Dla osób, które znajdują się w trudnej sytuacji, oferujemy wsparcie, czy to przez naszą Fundację DHL Dostrzegamy Innych Ludzi, czy to przez działania indywidualne – to z pewnością nas wyróżnia. Istotne jest to, że lubimy ze sobą pracować. Udaje nam się zatrudniać ludzi, którzy oprócz tego, że bardzo ciężko pracują, lubią się pośmiać, wspólnie pogadać, lubią razem robić różne rzeczy: podejmują działania wolontariackie, rozgrywają wspólne mecze, uczestniczą w spotkaniach, które zostały zainicjowane przez naszych pracowników przy udziale finansowym firmy. Dużo ważniejsza od wsparcia finansowego jest chęć zrobienia czegoś na rzecz innych.

Za sukcesem z pewnością stoi doskonała praca działu HR. Jak osiąga się taką wydajność w HR?

Warunkiem sukcesu są ludzie, którzy lubią innych ludzi i ich rozumieją. Tacy, którzy są świadomi tego, że po drugiej stronie telefonu, e-maila czy po drugiej stronie stołu jest człowiek ze swoją konkretną sytuacją. Nie zamieniamy się w urzędników, tylko staramy się znaleźć najlepsze wyjście z danej sytuacji. Wiadomo, że dział personalny spotyka się z całym wachlarzem problemów życiowych. I uważam, że kluczem do sukcesu jest pozostanie człowiekiem w tej machinie, w której pracujemy. Druga sprawa, która jest niezwykle ważna, to zrozumienie biznesu i jego potrzeb oraz budowanie i usprawnianie procesów, tak żeby służyły strategii biznesowej. Tego oczekują od nas nasi partnerzy. Naszym zadaniem jest uprościć i ułatwić, a nie komplikować. Na to, co robimy, patrzymy z perspektywy klienta czy użytkownika, naszych pracowników czy partnerów biznesowych. Zależy nam także na zrozumieniu otaczającego nas świata, w tym również trendów demograficznych, zmian ekonomicznych, rozumieniu pokolenia, które wchodzi na rynek pracy, i tego, które z tego rynku odchodzi. W moim dziale mam zespół złożony z młodych ludzi w wieku około trzydziestu lat i jeżeli słyszę, że młodzi ludzie są jacyś inni, wspominam swoją młodość i to, że ja również byłam jakaś inna. Dzięki temu, że dział jest różnorodny, a pracownicy wywodzą się z różnych funkcji, nie odwracamy się od kwestii mediów społecznościowych, nowinek technologicznych czy pojawiających się trendów i możliwości. Staramy się wykorzystać naszą różnorodność, aby zrozumieć rzeczywistość.

Czy firma DHL czerpie z pokolenia Y, przygotowując przyszłych pracowników na stanowiska menedżerskie, kierownicze?

Oczywiście. Czerpiemy z pokolenia Y. Część ludzi, którzy ze mną pracują, trafiła tu dzięki stażom i praktykom. Jeżeli pracownik wykazuje chęć, by rozwijać swój potencjał, otrzymuje od firmy szansę. Wiek nie stanowi przeszkody. Oczywiście nie zapominamy także o pracownikach 50+. U nas nie ma znaczenia, ile masz lat, tylko kim jesteś, jakie masz kompetencje, co wnosisz do organizacji. Przypomina mi się historia, która obrazuje, jak poprzez dialog z młodym pokoleniem można pozyskiwać cennych pracowników. Jakiś czas temu miałam wykład na jednej z uczelni. Mówiłam, dlaczego warto pracować w DHL-u. Opowiadałam, że w naszej organizacji są praktyki studenckie, że z chęcią szkolimy młodych ludzi. Wtedy z tyłu sali podniósł się głos, że ktoś był na takich praktykach i wcale nie było tak fajnie. Zaczęłam rozmawiać z tym człowiekiem o tym, co spowodowało, że te praktyki nie były dla niego atrakcyjne. On stwierdził, że na praktyce naklejał cały czas nalepki na paczki. W naszej branży ten element przyklejania etykiety na paczkę jest kluczowy dla powodzenia całego procesu. Bez etykiety paczka nie dotrze do klienta. Od słowa do słowa doszliśmy jednak do porozumienia, że to, co robił, miało głęboki sens. Wówczas ów młody człowiek powiedział, że chciałby odbyć jeszcze raz praktykę w DHL-u. Oczywiście odbył taką praktykę i jakiś czas temu złożył swoją aplikację na stanowisko koordynatora transportu kurierskiego. Przeszedł standardowy proces rekrutacji. Któregoś dnia otrzymałam od niego e-mail, że właśnie minął jego pierwszy dzień pracy w DHL-u i że jest z tego powodu bardzo zadowolony. To, według mnie, jest istota naszej pracy. Swoimi działaniami możemy mieć wpływ na to, jacy i jak mocno zaangażowani pracownicy trafią do naszej organizacji.

Czy wzmacniając zaangażowanie pracowników, wykorzystujecie państwo systemy motywacyjne? Pracownicy otrzymują benefity? Jak to wygląda w DHL-u?

Funkcjonują u nas systemy premiowe, systemy awansu, a to, co nas wyróżnia, to klarowna i szczera informacja zwrotna. Uważam, że nic tak nie angażuje, jak informacja zwrotna, ponieważ pracownik wie, co zrobił dobrze, co powinien poprawić. W naszej firmie można brać udział w różnych konkursach, np.: w konkursie ze znajomości produktu, strategii, na komiks dotyczący BHP i wielu innych. W DHL jest przestrzeń, w której można się realizować i zostanie to dostrzeżone. To są nasze działania zwiększające zaangażowanie oraz motywację. Chcemy sprawiać, żeby nasi pracownicy oprócz realizowania swoich obowiązków znajdowali coś dla siebie.

A czego oczekuje DHL od pracowników?

Oczekujemy głównie odpowiedzialności za siebie i za swoją pracę oraz za to, jaką usługę świadczymy dla klienta. Chcemy, żeby to było wykonane dobrze już za pierwszym razem. Zależy nam, aby pracownicy czuli się odpowiedzialni za własny rozwój i mieli świadomość tego, że praca jest ważnym elementem życia.

2016-01-28 08:20 Opublikował: Benefit
Tematy pokrewne (tagi): chabińska-rossakowska, dhl, krasucki,



Reklama:

tel. kom: 508-548-308

Redakcja:

Newsletter


Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach marketingowo-promocyjnych oraz na otrzymywanie od Spółki oraz podmiotów wchodzących w skład Grupy Kapitałowej Benefit Systems S.A. za pomocą środków komunikacji elektronicznej
... Rozwiń
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Spółkę, zgodnie z ustawą z dn. 29.08.1997r. o ochronie danych osobowych (tekst jedn. Dz. U. z 2002r. Nr 101 poz. 926, ze zm.) w celach marketingowo-promocyjnych oraz wyrażam zgodę na otrzymywanie od Spółki i informacji handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej, zgodnie z ustawą z dn. 18.07.2002r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. Nr 144, poz. 1204 ze zm.). Jednocześnie wyrażam zgodę na przekazanie moich danych osobowych przez Spółkę podmiotom z Grupy Kapitałowej Benefit Systems S.A. w celach marketingowo promocyjnych związanych z promocją lub reklamą produktów i usług oferowanych przez te podmioty jak również wyrażdam zgodę na otrzymywanie od tych podmiotów informacji handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej, zgodnie z ustawą z dn. 18.07.2002r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. Nr 144, poz. 1204 ze zm.) Zgody mogą być odwołane w każdym czasie. Administratorem danych osobowych jest Benefit IP Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa ul. Canaletta 4, 00-099 Warszawa. Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych i nie będą udostępniane innym odbiorcom. Ich podanie jest dobrowolne, a każda osoba ma prawo dostępu do treści swoich danych, ich poprawiania oraz wyrażenia sprzeciwu wobec ich przetwarzania.