Miesięcznik Benefit – miesięcznik kadrowych, kierowników i dyrektorów HR

Strona główna » Rozwój » Biznes » Wartości

Gramy do jednej bramki

„Gramy do jednej bramki” – powiedział przed wygranym meczem trener piłki nożnej reprezentacji Brazylii. I nic więcej nie trzeba było mówić. W tych kilku słowach zamknięte były zalecenia współpracy, polegania na sobie nawzajem, jasno wyznaczonego celu, wspierania się, zaangażowania, inicjatywy. Współpracując z wieloma firmami, kilkakrotnie spotkałam się z takimi organizacjami, które przestawały istnieć po roku czy dwóch latach.

Zastanawiałam się, jak możliwe jest, by organizacje posiadające nowoczesny park maszynowy, zatrudniające świetnych specjalistów, dające możliwości rozwojowe i sowicie wynagradzające za pracę, miały problemy z przepływem podstawowych informacji, z morale pracowników, z decyzyjnością w istotnych sprawach i w końcu z płynnością finansową. Wszystkie te firmy nie potrafiły jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie: do czego dążą i skąd będą wiedziały, że już to osiągnęły. Ludzie zarządzający tymi firmami nie wiedzieli, co jest najważniejsze w ich biznesie i jakie zachowania zapewnią im osiągnięcie sukcesu. Nie mieli kręgosłupa wartości, dzięki któremu wysiłki pracowników zmierzać będą w jednym kierunku – ku realizacji strategii firmy. To dzięki wartościom – od prezesa do szeregowego pracownika – wytworzyć można jedną całość, efektywnie działający mechanizm złożony z różnych elementów, dostarczający usługę dokładnie dopasowaną do oczekiwań klienta. Wartości pokazują, kim jesteśmy, pomagają w podejmowaniu decyzji i pokazują, w jakich przypadkach możemy pozwolić sobie na ustępstwa.

W pewnej firmie szyjącej odzież roboczą przygotowano piknik dla pracowników i klientów. Podczas pikniku można było postrzelać z łuku, zjechać na linie i wspiąć się po skałce wspinaczkowej. Całości dopełniał pakiet bonów na piwo. Piknik zakończył się dla dwóch uczestników złamaniem ręki, dla jednego z klientów skręceniem kolana, samą imprezę zaś uwieńczyła bójka z miejscowymi gapiami. Po pikniku firma odnotowała znaczny spadek zamówień, ponieważ klienci przełożyli priorytet beztroskiej zabawy na wszystkie działania firmy. Nie do pojęcia było, że firma kieruje się przede wszystkim zabawą, a nie bezpieczeństwem w każdym wymiarze działania. Pracownicy, posiadając jasno wyznaczone wartości, doskonale wiedzą, jakie zarząd ma wobec nich oczekiwania, za co będą oceniani, jakie zachowania są doceniane, a jakie bezwzględnie wykluczane. Wiedzą, jakie jest wymagane podejście do zadań, jak powinny układać się relacje z innymi pracownikami i jak należy traktować klienta. Wiedzą też, jaką wartość dla firmy mają pracownicy. Klient jest świadomy, czego może oczekiwać od firmy i jakimi zasadami kierowano się podczas produkcji czy realizacji usług. A dzięki tej świadomości ma większą pewność, że właściwie wybrał partnera biznesowego. Wartości w firmie tworzą ramy działania, jasne zasady gry. Dzięki nim pracownicy biegną w jednym kierunku, grając do jednej bramki, jako jedna drużyna. To przez wartości trener wskazuje, jakie zachowania przybliżają zespół do wygranej. To dzięki wartościom sędzia wydaje werdykt zgodny z zasadami uznanymi przez drużynę.

Wartości obecne w postawach i motywach działania pracowników, w każdej podejmowanej decyzji, tworzą DNA organizacji. Sprawiają, że zespół pracowniczy współdziała ze sobą jak jedna istota. Angażuje się, przejmuje odpowiedzialność, dba, dąży do celu, wspiera, proaktywnie zmienia, podejmuje wyzwania, ma swoją kulturę, wspomnienia i marzenia. Taka organizacja, posiadająca własną osobowość, staje się kimś ważnym nie tylko dla zarządu, ale również dla pracowników, klientów, dostawców – dla każdego.

Danuta Malczewska
trener biznesu

 

2011-12-12 12:12 Opublikował: Benefit
Tematy pokrewne (tagi): malczewska,



Reklama:

tel. kom: 508-548-308

Redakcja:

Newsletter


Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach marketingowo-promocyjnych oraz na otrzymywanie od Spółki oraz podmiotów wchodzących w skład Grupy Kapitałowej Benefit Systems S.A. za pomocą środków komunikacji elektronicznej
... Rozwiń
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Spółkę, zgodnie z ustawą z dn. 29.08.1997r. o ochronie danych osobowych (tekst jedn. Dz. U. z 2002r. Nr 101 poz. 926, ze zm.) w celach marketingowo-promocyjnych oraz wyrażam zgodę na otrzymywanie od Spółki i informacji handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej, zgodnie z ustawą z dn. 18.07.2002r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. Nr 144, poz. 1204 ze zm.). Jednocześnie wyrażam zgodę na przekazanie moich danych osobowych przez Spółkę podmiotom z Grupy Kapitałowej Benefit Systems S.A. w celach marketingowo promocyjnych związanych z promocją lub reklamą produktów i usług oferowanych przez te podmioty jak również wyrażdam zgodę na otrzymywanie od tych podmiotów informacji handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej, zgodnie z ustawą z dn. 18.07.2002r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. Nr 144, poz. 1204 ze zm.) Zgody mogą być odwołane w każdym czasie. Administratorem danych osobowych jest Benefit IP Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa ul. Canaletta 4, 00-099 Warszawa. Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych i nie będą udostępniane innym odbiorcom. Ich podanie jest dobrowolne, a każda osoba ma prawo dostępu do treści swoich danych, ich poprawiania oraz wyrażenia sprzeciwu wobec ich przetwarzania.