Miesięcznik Benefit – miesięcznik kadrowych, kierowników i dyrektorów HR

Strona główna » Motywacja » Wizerunek

Zadbaj o wizerunek twojego zespołu w firmie

Zadbaj o wizerunek twojego zespołu w firmie
Warto najpierw zdefiniować mocne strony poszczególnych osób, zastanowić się, co je wyróżnia / Fot. istockphoto
Kierujesz zespołem usługowym w organizacji? Na co dzień wspieracie innych pracowników firmy? Chcesz poprawić wizerunek zespołu wśród wewnętrznych klientów? Potrzebne będą: cel, plan działania i narzędzia komunikacji wewnętrznej.

Aby dobrze zaplanować działania PR, które pozwolą zbudować pożądany wizerunek zespołu w organizacji, warto najpierw zbadać sytuację, w jakiej znalazł się zespół. Można zrobić to za pomocą prostych ankiet papierowych lub elektronicznych, o których wypełnienie trzeba poprosić osoby korzystające z usług zespołu. Mogą być one dystrybuowane po zakończeniu konkretnego zadania czy projektu. Warto zapytać w nich o ocenę jakości obsługi, jej szybkość, merytoryczne przygotowanie pracowników zespołu czy poprosić o wskazówki dotyczącego tego, co warto zmienić, by oferowane działania były wyżej oceniane. Opinie takie można zebrać także podczas indywidualnych rozmów z wewnętrznymi klientami lub w czasie badań fokusowych z udziałem większej grupy pracowników.

Wyróżnij grupy docelowe

Kiedy ustalimy już, na czym stoimy i jak zespół jest postrzegany w organizacji, co jest jego mocną stroną, a co wymaga poprawy, trzeba przejść do określenia grup docelowych. Należy ustalić, kim są klienci wewnętrzni, czy można ich podzielić na grupy i jak je scharakteryzować. Poznanie odbiorców to podstawa planowania działań komunikacyjnych, za których pomocą będziemy wpływać na ich opinie i postawy. Wśród grup docelowych zespołu usługowego mogą znaleźć się np. osoby, które już korzystają z jego usług, oraz potencjalni klienci wewnętrzni, czyli pozostali pracownicy. Warto także zastanowić się, czy inne działania komunikacyjne nie powinny być skierowane do kadry zarządzającej. Za przykład niech posłuży np. zespół szkoleń, który oferuje programy rozwojowe dla wszystkich pracowników firmy. Inne działania PR budujące wizerunek można skierować do kadry kierowniczej. W tym przypadku warto się skupić np. na pokazaniu eksperckości szkoleniowców czy ich doświadczenia jako partnerów w doborze ścieżek rozwoju dla zespołu konkretnego menedżera.

Przygotuj plan i działaj

Spisywanie planu działania powinno się rozpocząć od wyznaczenia celu, jaki chcemy osiągnąć. Może to być np. rozreklamowanie oferty zespołu, budowanie jego eksperckości, zwrócenie uwagi na nową jakość oferowanych usług czy zwiększenie ich dostępności i zakresu. Aby przeanalizować możliwe działania komunikacyjne i zastosowanie narzędzi PR wewnątrz firmy, przyjrzyjmy się bliżej dwóm z tych celów i instrumentom, które warto wykorzystać do budowania pożądanego wizerunku.

Cel: rozreklamowanie oferowanych usług. Jeśli zależy nam na zareklamowaniu oferowanych przez zespół usług skierowanych do pracowników, pokażmy np.:

· projekty, które realizujemy, oraz ich przebieg,

· opinie klientów wewnętrznych, którzy z tych usług już skorzystali,

· efekty prowadzonych działań,

· czas, jakiego potrzebują pracownicy na realizację danego zadania/ usługi,

· kompetencje członków zespołu,

· zalety skorzystania z oferowanych usług,

· listę zadań, z jakimi można się zgłosić do zespołu.

Narzędzia komunikacji wewnętrznej, które mogą posłużyć do pokazania oferty zespołu usługowego, to np. strona zespołu w firmowym intranecie, promocja tej strony w wewnętrznej gazecie, na stronie głównej intranetu, na tablicy ogłoszeń i w innych instrumentach komunikacji, które działają w organizacji. Dobrym rozwiązaniem będzie także publikacja artykułów, np. poradnikowych, w intranecie czy w gazecie oraz umieszczenie tam reklamy. Jeśli mamy taką możliwość, warto także zaprezentować ofertę zespołu podczas dużych firmowych spotkań czy zorganizować drzwi otwarte z atrakcjami i zaprosić klientów wewnętrznych, szczególnie tych potencjalnych, do zapoznania się z ofertą i możliwościami usługowymi zespołu.

Cel: budowanie eksperckości zespołu

Jeśli celem procesu budowania wizerunku zespołu jest pokazanie jego eksperckości, warto się skupić na mocnych stronach, kompetencjach i doświadczeniu członków zespołu. Można je prezentować np.:

· w gazecie czy intranecie w formie wywiadów, artykułów,

· wideowywiadu lub webinarium w intranecie,

· organizując szkolenia czy wykłady dla pracowników,

· na stronie zespołu – pokazując sylwetki pracowników,

· prowadząc eksperckiego bloga wewnętrznego,

· przeprowadzając czat ekspercki, podczas którego odpowiemy na najczęstsze pytania kierowane do zespołu.

Ważne, by w planowanych działaniach członek zespołu mógł się wykazać swoją ekspercką wiedzą. Dlatego warto najpierw zdefiniować mocne strony poszczególnych osób, zastanowić się, co je wyróżnia i które cechy warto uwypuklić w planowanych działaniach komunikacyjnych.

Maja Biernacka
konsultant komunikacji wewnętrznej bee DIFFERENT

2016-03-16 08:48 Opublikował: Benefit
Tematy pokrewne (tagi): biernacka, wizerunek,



Reklama:

tel. kom: 508-548-308

Redakcja:

Newsletter


Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach marketingowo-promocyjnych oraz na otrzymywanie od Spółki oraz podmiotów wchodzących w skład Grupy Kapitałowej Benefit Systems S.A. za pomocą środków komunikacji elektronicznej
... Rozwiń
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Spółkę, zgodnie z ustawą z dn. 29.08.1997r. o ochronie danych osobowych (tekst jedn. Dz. U. z 2002r. Nr 101 poz. 926, ze zm.) w celach marketingowo-promocyjnych oraz wyrażam zgodę na otrzymywanie od Spółki i informacji handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej, zgodnie z ustawą z dn. 18.07.2002r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. Nr 144, poz. 1204 ze zm.). Jednocześnie wyrażam zgodę na przekazanie moich danych osobowych przez Spółkę podmiotom z Grupy Kapitałowej Benefit Systems S.A. w celach marketingowo promocyjnych związanych z promocją lub reklamą produktów i usług oferowanych przez te podmioty jak również wyrażdam zgodę na otrzymywanie od tych podmiotów informacji handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej, zgodnie z ustawą z dn. 18.07.2002r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. Nr 144, poz. 1204 ze zm.) Zgody mogą być odwołane w każdym czasie. Administratorem danych osobowych jest Benefit IP Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa ul. Canaletta 4, 00-099 Warszawa. Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych i nie będą udostępniane innym odbiorcom. Ich podanie jest dobrowolne, a każda osoba ma prawo dostępu do treści swoich danych, ich poprawiania oraz wyrażenia sprzeciwu wobec ich przetwarzania.