Miesięcznik Benefit – miesięcznik kadrowych, kierowników i dyrektorów HR

Strona główna » Styl życia

Złe nawyki do poprawy

Złe nawyki do poprawy
Stres, zmęczenie, obniżony nastrój wpływają bezpośrednio na motywację do prowadzenia zdrowego stylu życia / Fot. Thinkphoto
Styl życia to sposób odżywiania się i aktywność fizyczna. To właśnie one w połowie decydują o naszym zdrowiu. Według statystyk Światowej Organizacji Zdrowia (ang. WHO) racjonalne odżywianie aż o 20 proc. podnosi wydajność pracy.

Aktywność fizyczna ma istotny wpływ na kondycję psychofizyczną, a także umiejętność radzenia sobie ze stresogennymi czynnikami dnia codziennego. Przez ostatnich kilka dekad dla wielu osób aktywność fizyczna stała się bardzo ważną częścią życia. Powód: zwiększona liczba zachorowań na choroby cywilizacyjne w społeczeństwie, m.in.: na raka, cukrzycę, artretyzm, choroby układu krążenia, osteoporozę, otyłość oraz choroby psychiczne.

Ci, którzy zdecydują się na zdrowszy tryb życia, mogą się cieszyć zmniejszonym prawdopodobieństwem przedwczesnego zgonu, lepszym samopoczuciem oraz wyglądem. Oczywiście trzeba uwzględnić tu także cechy dziedziczne, bo u wszystkich działają pewne czynniki genetyczne, które będą wpływały na zdrowie. Niezależnie od cech dziedziczonych zdrowy styl życia jest niezwykle ważny, by zapobiec zachorowaniom oraz pogorszeniu ogólnego stanu zdrowia.

Sport wpływa na wzrost liczby neurotransmiterów, czyli substancji, które pośredniczą w przekazie impulsów między komórkami nerwowymi. W przypadku aktywności fizycznej wzrasta wydzielanie się endorfin oraz serotoniny. Endorfiny to substancje uśmierzające ból. Serotonina natomiast odpowiada za uczucie szczęścia. Na sposób odżywiania oraz chęć i motywację do aktywności fizycznej mocno wpływają czynniki psychologiczne. Wiele osób odżywia się niezdrowo i spożywa zbyt duże ilości używek pod wpływem przeżywiania negatywnych emocji. W okresie przeżywania trudnych emocji i stresu motywacja do uprawiania sportu spada, a często przy tym występuje uczucie permanentnego zmęczenia.

Psychologowie twierdzą, że ćwiczenia fizyczne wpływają również na postrzeganie własnej osoby, pomagając w wypracowywaniu pewności siebie. Aktywność sportowa oddziałuje również na wizerunek społeczny. Dzięki ćwiczeniom w grupie na zajęciach fitness lub spotkaniom na siłowni mamy możliwość poznawania ludzi, wspierania oraz otrzymywania wsparcia i motywacji od innych.

Naukowcy dowodzą także, że aktywność sportowa wpływa korzystnie podczas leczenia stanów depresyjnych. Według badań przeprowadzonych w 2000 r. (Paluska i Schwenk1) najbardziej skuteczne są ćwiczenia aerobowe, rozciągające oraz stretching. Ważna jest jednak systematyczność. Sama aktywność nie wyleczy nikogo z depresji, ale będzie mieć działanie wspierające oraz profilaktyczne dla osób, które miewają zaburzenia nastroju.

Skąd brać energię i siłę?

Odpowiednia ilość energii, czyli kalorii, jakich codziennie dostarczamy do organizmu, zapewnia nam możliwość wykonywania codziennych czynności, takich jak praca. Najważniejsza jednak jest jakość dostarczanej energii, czyli to co jemy. Na świecie znanych jest kilkadziesiąt tysięcy różnych diet, a ich liczba stale rośnie. Bardzo często diety są efektem aktualnych trendów, stąd samo słowo dieta budzi już często: poczucie straty, walki, poświęcenia i zmęczenia z powodu obniżonej kaloryczności. Tymczasem zdrowa dieta to po prostu racjonalne odżywianie.

Pod tym pojęciem kryje się m.in. „piramida zdrowego odżywiania”, zalecenia opracowane dla populacji polskiej przez Instytut Żywienia i Żywności w Warszawie, oraz indywidualne potrzeby organizmu. Zatem zdrowy styl życia to zdrowa dieta – kolorowa dieta. Żywność ma określony kolor ze względu na zawarte w niej związki fitoodżywcze. Dlatego im bardziej kolorowa jest dieta, tym korzystniejszy ma wpływ na nasze zdrowie dzięki zawartości składników odżywczych. Im więcej kolorów w diecie, tym więcej witamin i minerałów niezbędnych do codziennego aktywnego i lepszego funkcjonowania. Kolory chronią nasze komórki (a dokładnie DNA) przed uszkodzeniem, co oznacza, że możemy być zdrowsi i czuć się każdego dnia lepiej. W takim razie jak się odżywiać, żeby nasza dieta podnosiła poziom energii i sił witalnych?

Najważniejszym elementem zdrowej diety są białka. Odpowiednia ilość białek zwierzęcych oraz roślinnych zapewnia organizmowi niezbędny budulec pozwalający na produkcję hormonów, enzymów, włókien mięśniowych itd. Gdy białka są wchłaniane, do mózgu wysyłany jest sygnał zmniejszenia głodu.

Kolejną zaletą białek jest fakt, iż podwyższają metabolizm spoczynkowy, utrzymując jednocześnie masę mięśniową. W miarę postępu procesu starzenia się masa mięśniowa bez odpowiedniej ilości ćwiczeń ulega zmniejszeniu, a więc kluczowym elementem utrzymania dobrej kondycji jest spalanie tłuszczy i utrzymanie metabolizmu na wysokim poziomie. Białka powodują także znacznie mniejsze wzrosty i spadki poziomu cukru oraz insuliny we krwi, a więc dzięki nim możemy uniknąć „nadmiarów i niedoborów cukru”, występujących po zjedzeniu słodyczy bez odpowiedniego spożycia białka. W komórkach mięśniowych zachodzi większe spalanie – czyli metabolizm – niż w komórkach tłuszczowych, a więc im większy stosunek mięśni do tłuszczu, tym szybszy jest nasz metabolizm. Tempo przemian metabolicznych wpływa na poziom naszej energii psychofizycznej.

Energia uzyskana z tego źródła jest łatwo dostępna. Należy jednak pamiętać, że zbyt duża ilość węglowodanów może zaburzyć równowagę poziomu cukrów we krwi, co wpływa na wahania nastroju, powodując rozdrażnienie, zmęczenie oraz nieuzasadnioną złość.

Tłuszcze nie takie groźne

Pomagają w transporcie kluczowych składników odżywczych i są cennym źródłem energii. Ważny jest rodzaj spożywanych tłuszczów oraz ich optymalna ilość, aby nie powodować problemów z wagą. Warto dodać jeszcze błonnik oraz witaminy i minerały, które są nieodzowne do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Zatem wszystko to, co dostarczamy naszemu organizmowi w postaci energii czerpanej z pożywienia, ma ogromny wpływ na jakość naszego życia i lepszeao funkcjonowania.

Stres, zmęczenie, obniżony nastrój wpływają bezpośrednio na motywację do prowadzenia zdrowego stylu życia. Ciągły brak czasu powoduje, że jemy niezdrowo albo za mało oraz nie uprawiamy żadnej aktywności sportowej. Nieodpowiednia dieta i brak ruchu powodują z kolei, że czujemy się coraz gorzej, mamy coraz mniej energii i motywacji do działania. Dlatego przerwanie „błędnego koła” lub po prostu wyjście z niego to jedyne rozwiązanie pozwalające osiągnąć harmonię między ciałem a umysłem. Stopniowa zmiana nawyków żywieniowych na zdrowsze oraz aktywność spowodują, że jakość naszego życia będzie się z dnia na dzień podnosić.

Adriana Kuchenbecker
psychodietetyk oraz instruktor sportu właścicielka firmy Diet & Sports Consulting

1. Paluska S.A., Schwenk T.L. (2000), Physical activity and mental health: current concepts, “Sports Med” 29(3), s. 167– 180.

Zobacz również: Załóż na wędkę właściwą przynętę

2016-03-29 08:19 Opublikował: Benefit
Tematy pokrewne (tagi): kuchenbecker,



Reklama:

tel. kom: 508-548-308

Redakcja:

Newsletter


Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach marketingowo-promocyjnych oraz na otrzymywanie od Spółki oraz podmiotów wchodzących w skład Grupy Kapitałowej Benefit Systems S.A. za pomocą środków komunikacji elektronicznej
... Rozwiń
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Spółkę, zgodnie z ustawą z dn. 29.08.1997r. o ochronie danych osobowych (tekst jedn. Dz. U. z 2002r. Nr 101 poz. 926, ze zm.) w celach marketingowo-promocyjnych oraz wyrażam zgodę na otrzymywanie od Spółki i informacji handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej, zgodnie z ustawą z dn. 18.07.2002r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. Nr 144, poz. 1204 ze zm.). Jednocześnie wyrażam zgodę na przekazanie moich danych osobowych przez Spółkę podmiotom z Grupy Kapitałowej Benefit Systems S.A. w celach marketingowo promocyjnych związanych z promocją lub reklamą produktów i usług oferowanych przez te podmioty jak również wyrażdam zgodę na otrzymywanie od tych podmiotów informacji handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej, zgodnie z ustawą z dn. 18.07.2002r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. Nr 144, poz. 1204 ze zm.) Zgody mogą być odwołane w każdym czasie. Administratorem danych osobowych jest Benefit IP Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa ul. Canaletta 4, 00-099 Warszawa. Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych i nie będą udostępniane innym odbiorcom. Ich podanie jest dobrowolne, a każda osoba ma prawo dostępu do treści swoich danych, ich poprawiania oraz wyrażenia sprzeciwu wobec ich przetwarzania.