Miesięcznik Benefit – miesięcznik kadrowych, kierowników i dyrektorów HR

Strona główna » Rozwój » Szkolenia

Szkolenie – jak wybrać właściwie

Szkolenie – jak wybrać właściwie
Ważnym elementem udanego szkolenia jest możliwość dopasowania programu warsztatu do potrzeb konkretnej grupy uczestników / Fot. istockphoto
Oferta szkoleniowa pęka w szwach. By nie pogubić się w gąszczu tematów, firm szkoleniowych i trenerów, warto zadać sobie kilka kontrolnych pytań, które usprawnią wybór i zmniejszą ryzyko nieudanego warsztatu. Trzeba pamiętać, że za tym ostatnim idą nie tylko niepotrzebne koszty, ale przede wszystkim marnowanie cennego czasu i potencjału pracowników. O co zatem pytać, przygotowując się do organizacji szkolenia?

Pytaniem, od którego bezwzględnie powinno się zacząć rozmyślanie na temat szkolenia, jest jego cel i efekt, który chcemy po nim uzyskać. O to też powinien zapytać trener, z którym planowana jest współpraca, jeśli jest trenerem z prawdziwego zdarzenia. Minęły już czasy, kiedy pracownicy z ochotą brali udział w każdym warsztacie, niezależnie od tematu, terminu i organizacji. Obecnie wartość szkolenia mierzy się jego skutecznością oraz dopasowaniem do konkretnych potrzeb i oczekiwań. Dlatego podstawowe pytanie powinno brzmieć: po co organizuję ten warsztat i jaki efekt chcę dzięki niemu osiągnąć? Takie pytanie zbliży nas do określenia potrzeb i wybrania właściwego tematu szkolenia.

Wiedza i doświadczenie

Kiedy na horyzoncie pojawiają się pierwsze propozycje konkretnych firm szkoleniowych czy trenerów, trzeba się zastanowić, w jaki sposób będziemy dokonywać ich wyboru. Pierwszym pytaniem powinno być pytanie o wiedzę i doświadczenie konkretnego szkoleniowca. Trener z doświadczeniem chętnie poda numery kontaktowe do osób, które potwierdzą jego kwalifikacje; firma szkoleniowa z przyjemnością pokaże referencje od klientów, którzy już jej zaufali i którzy byli z jej usług zadowoleni. Jeśli z jakichś przyczyn nie chcą tego zrobić, można nabrać wątpliwości, czy rzeczywiście mają już na swoim koncie pewne cenione osiągnięcia szkoleniowe.

Narzędzia i techniki

 Jeśli spotykamy się z trenerem, który ma wiedzę, a nie nabył jeszcze doświadczenia, koniecznie trzeba zapytać, jak zamierza pracować nad danym tematem, z jakich narzędzi i metod będzie korzystał. Istotne jest, by przedstawione przez niego pomysły były przekonywające, a ich potencjał odpowiadał określonym przez firmę warunkom i oczekiwaniom. Nawet najbardziej atrakcyjne pomysły nie mogą być oderwane od pewnej zastanej rzeczywistości tej konkretnej organizacji.

Badanie wstępne

Sukces szkolenia zależy w dużej mierze od badania poziomu wiedzy i doświadczenia jego uczestników. Jeśli pominiemy ten ważny etap, może się okazać, że – owszem – szkolenie zostanie zorganizowane, ale zaprezentowana na nim wiedza i trening umiejętności nijak się będą miały do rzeczywistych potrzeb uczestników. Jeśli trener nie planuje ich badać, to szkolenie nie będzie do nich dopasowane, a co za tym idzie – nie będzie skuteczne, nie da pożądanego efektu. W sytuacji gdy trener deklaruje, że zbada potrzeby szkoleniowe, zakres wiedzy i doświadczenie uczestników, warto zapytać, w jaki sposób to zrobi.

– Wstępne badanie luk kompetencyjnych i potrzeb szkoleniowych jest absolutnie niezbędne, by warsztat odniósł pożądany skutek. Można to robić na kilka sposobów, np. za pomocą ankiet (tradycyjnych albo internetowych), testów kompetencyjnych, oceny 360°, assessment i development center czy innych narzędzi badawczych – komentuje Marcin Wykrotka, coach i trener w Fabryce Motywacji. – Zdarza się, że firmy szkoleniowe same projektują narzędzia do badania potrzeb organizacji. Jakiś czas temu stworzyliśmy narzędzie HERMEs, które dogłębnie analizuje sytuację organizacji, pracowników i stanowiska pracy. Na tej podstawie generuje raport, dzięki któremu w prosty sposób określamy cele programów rozwojowych i szkoleń oraz rezultaty, jakie powinny one przynieść. Jest to jedna z opcji – dodaje.

Elastyczność

Kolejnym elementem udanego szkolenia jest możliwość dopasowania programu warsztatu do potrzeb konkretnej grupy uczestników. Jeśli trener, z którym rozmawiamy, zamierza realizować sztywny plan i nie bierze pod uwagę czynników różnicujących poszczególne grupy szkoleniowe, małe są szanse, że warsztat będzie udany i że przyniesie zamierzone skutki. Elastyczność jest bowiem bardzo ważnym składnikiem efektywnego szkolenia. Takie szkolenie zawsze powinno być szyte na miarę – po uwzględnieniu preferencji poszczególnych uczestników. Elastyczność w tym kontekście to również umiejętność dopasowana przykładów, na których trener pracuje, do realiów życia zawodowego, w których funkcjonują uczestnicy szkolenia. Trener zyskuje szacunek grupy, gdy potrafi zaprezentować temat, korzystając z bliskich im skojarzeń i budując trening na właściwych przykładach.

Argumenty

Podczas podejmowania decyzji co do wyboru firmy szkoleniowej czy trenera bierze się pod uwagę wiele różnych czynników, o których była mowa wcześniej. Jakiego wyboru ostatecznie dokonać? Należy zadać trenerowi pytanie o to, jakich argumentów użyje i jak nas przekona, że jest najwłaściwszą osobą, by to szkolenie, dopasowane do konkretnych potrzeb, przeprowadzić.

Powinno ono ostatecznie rozstrzygnąć tę kwestię. Ważne jest też, by między organizacją a firmą szkoleniową czy trenerem zaistniał pewien rodzaj porozumienia, który tę współpracę ułatwi. Trzeba bowiem pamiętać, że coraz częściej o szkoleniach mówi się w kontekście pełnych, nierzadko bardzo rozbudowanych programów rozwojowych, rozciągniętych w czasie. Zatem wybrany szkoleniowiec będzie współpracował z organizacją długofalowo i od naszego wyboru zależy, czy ta współpraca będzie udana czy nie.

Magdalena Wójcicka
PR Manager, Fabryka Motywacji

2016-07-20 13:23 Opublikował: Benefit
Tematy pokrewne (tagi): szkolenia, wójcicka,



Reklama:

tel. kom: 508-548-308

Redakcja:

Newsletter


Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach marketingowo-promocyjnych oraz na otrzymywanie od Spółki oraz podmiotów wchodzących w skład Grupy Kapitałowej Benefit Systems S.A. za pomocą środków komunikacji elektronicznej
... Rozwiń
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Spółkę, zgodnie z ustawą z dn. 29.08.1997r. o ochronie danych osobowych (tekst jedn. Dz. U. z 2002r. Nr 101 poz. 926, ze zm.) w celach marketingowo-promocyjnych oraz wyrażam zgodę na otrzymywanie od Spółki i informacji handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej, zgodnie z ustawą z dn. 18.07.2002r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. Nr 144, poz. 1204 ze zm.). Jednocześnie wyrażam zgodę na przekazanie moich danych osobowych przez Spółkę podmiotom z Grupy Kapitałowej Benefit Systems S.A. w celach marketingowo promocyjnych związanych z promocją lub reklamą produktów i usług oferowanych przez te podmioty jak również wyrażdam zgodę na otrzymywanie od tych podmiotów informacji handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej, zgodnie z ustawą z dn. 18.07.2002r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. Nr 144, poz. 1204 ze zm.) Zgody mogą być odwołane w każdym czasie. Administratorem danych osobowych jest Benefit IP Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa ul. Canaletta 4, 00-099 Warszawa. Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych i nie będą udostępniane innym odbiorcom. Ich podanie jest dobrowolne, a każda osoba ma prawo dostępu do treści swoich danych, ich poprawiania oraz wyrażenia sprzeciwu wobec ich przetwarzania.