Miesięcznik Benefit – miesięcznik kadrowych, kierowników i dyrektorów HR

Strona główna » Rozwój

Nawyk wpisany w ludzką naturę

„Obraz tego, co myślimy i robimy, jest ograniczony przez to, czego nie dostrzegamy. A ponieważ nie dostrzegamy tego, że nie dostrzegamy, niewiele możemy zrobić, żeby coś zmienić, dopóki nie dostrzeżemy, w jaki sposób niedostrzeganie kształtuje nasze myśli i słowa” (Stephen R. Covey).

Autor powyższych słów doskonale wyraził, jak funkcjonują ludzkie nawyki. W rzeczywistości są one na stałe związane z ludzką egzystencją, ponieważ są wpisane w naturę każdego człowieka. Czynności, powtarzane wielokrotnie po pewnym czasie stają się odruchami, przykładem czego może być prowadzenie samochodu. Nawyki te wykonywane są machinalnie bez głębszego zastanowienia. Nawet wtedy, gdy poruszamy się na drodze z dużymi prędkościami, kontrolując odległości między innymi pojazdami, stosujemy się do przepisów ruchu drogowego, zmieniamy biegi, obsługujemy radio, a nawet, co niedozwolone, rozmawiamy w tym samym czasie przez telefon. To dlatego, że nawyki można porównać do stanu nieświadomej kompetencji, z zastrzeżeniem, że dotyczą zarówno pozytywnych, jak i negatywnych aspektów życia. Możemy więc podzielić je na dobre lub złe.

Codziennie czynności w perspektywie czasu stają się podstawą tworzenia nawyków. Popularnym nawykiem jest siadanie przed telewizorem i oglądanie programu, który nie wnosi nic wartościowego, a jedynie zabiera cenny czas. Pozytywnym nawykiem, który można wypracować, jest wybór dobrej książki, która podniesie kompetencje, lub po prostu wykonanie serii ćwiczeń dla lepszej sprawności organizmu. Zarówno pozytywne, jak i negatywne strony zachowań odnajdujemy w błahostkach. Przykładem jest reakcja, która zachodzi podczas zbliżania się do przejścia dla pieszych. Wówczas automatycznie rozglądamy się i sprawdzamy, czy nie nadjeżdża samochód. Nawyk to również ilość łyżek cukru wsypywanych do herbaty czy grubość masła rozsmarowanego na kromce chleba. Problem polega na tym, że nawyki występują również w wielu istotnych dziedzinach, jak obsługa klienta, organizacja własnego czasu czy sposób przeprowadzania rozmów biznesowych. Wszystkie te aspekty sprawiają, że to właśnie nawyki wpływają w znaczący sposób na prawdopodobieństwo odniesienia sukcesu lub jego poniesienia porażki. Warto zatem wypracować w sobie pozytywne nawyki i pielęgnować je przy każdej okazji.

„Jestem Twoim nierozłącznym towarzyszem. Jestem Twoim największym pomocnikiem, albo najcięższym brzemieniem. Popycham Cię naprzód albo ciągnę ku porażce. Jestem do Twojej dyspozycji. Połowę rzeczy, które robisz, mógłbyś również przekazać mnie, a ja będę w stanie robić je szybko i właściwie. Łatwo się mną kieruje – musisz być po prostu wobec mnie niewzruszony. Pokaż mi dokładnie, jak mam coś zrobić, a po kilku lekcjach będę robił to automatycznie. Jestem sługą wszystkich wybitnych ludzi, ale niestety i wszystkich nieudaczników. Ci, którzy są nieudacznikami, są tacy przeze mnie. Nie jestem maszyną, chociaż pracuję z dokładnością maszyny i inteligencją istoty ludzkiej. Możesz dzięki mnie zyskać i stracić – dla mnie to bez różnicy. Wyszkol mnie, bądź wobec mnie stanowczy, a złożę świat u Twoich stóp. Pobłażaj mi, a zniszczę Cię. Kim jestem? Jestem nawykiem” (Anonim).

Jak zatem walczyć ze starymi, złymi nawykami? To proste. Zamiast robić coś, co nie niesie ze sobą większej wartości i korzyści, tym razem warto zrobić coś zupełnie odmiennego. W miejscu pilota w ręku równie dobrze układa się kierownica roweru czy nawet smycz psa. Odmienna forma aktywności to również czas dla samego siebie, jednak zamiast chłonąć informacje podawane w telewizji, na które i tak nie można wywrzeć wpływu, lepiej oczyścić umysł na świeżym powietrzu. Jeśli nawyki są zbyt silne, można rozpocząć przemianę wewnętrzną od małych kroków. Kontynuując przykład z wykorzystaniem telewizora, w pierwszej kolejności warto przejąć nad nim kontrolę i stopniowo ograniczać. Wystarczy, aby każdego dnia skracać nawyk oglądania o pięć minut, aż do uzyskania maksymalnie godziny dziennie, przeznaczonej na najistotniejsze informacje lub jeden ulubiony program w nagrodę za poświęcenie i wytrwałość. Co ciekawe, po pozbyciu się złego nawyku szybko okazuje się, że wcale nie odczuwamy jego braku, wręcz przeciwnie. W efekcie zaoszczędzonego czasu łatwo dostrzec wiele korzyści, które znacząco przysłaniają to, co zostało utracone.

Michał Rusek

 ekspert ds. marketingu i reklamy, publicysta,

copywriter i szkoleniowiec właściciel agencji Marketing Fanpage

 

2016-10-13 08:21 Opublikował: Benefit



Reklama:

tel. kom: 508-548-308

Redakcja:

Newsletter


Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach marketingowo-promocyjnych oraz na otrzymywanie od Spółki oraz podmiotów wchodzących w skład Grupy Kapitałowej Benefit Systems S.A. za pomocą środków komunikacji elektronicznej
... Rozwiń
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Spółkę, zgodnie z ustawą z dn. 29.08.1997r. o ochronie danych osobowych (tekst jedn. Dz. U. z 2002r. Nr 101 poz. 926, ze zm.) w celach marketingowo-promocyjnych oraz wyrażam zgodę na otrzymywanie od Spółki i informacji handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej, zgodnie z ustawą z dn. 18.07.2002r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. Nr 144, poz. 1204 ze zm.). Jednocześnie wyrażam zgodę na przekazanie moich danych osobowych przez Spółkę podmiotom z Grupy Kapitałowej Benefit Systems S.A. w celach marketingowo promocyjnych związanych z promocją lub reklamą produktów i usług oferowanych przez te podmioty jak również wyrażdam zgodę na otrzymywanie od tych podmiotów informacji handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej, zgodnie z ustawą z dn. 18.07.2002r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. Nr 144, poz. 1204 ze zm.) Zgody mogą być odwołane w każdym czasie. Administratorem danych osobowych jest Benefit IP Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa ul. Canaletta 4, 00-099 Warszawa. Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych i nie będą udostępniane innym odbiorcom. Ich podanie jest dobrowolne, a każda osoba ma prawo dostępu do treści swoich danych, ich poprawiania oraz wyrażenia sprzeciwu wobec ich przetwarzania.