Miesięcznik Benefit – miesięcznik kadrowych, kierowników i dyrektorów HR

Strona główna » Rozwój

Jesteś użytkownikiem czy nosicielem mózgu?

Z pozoru przekorne pytanie ma swoje uzasadnienie w zakresie wykorzystania mózgu w każdej dziedzinie życia. Dzięki najnowszym badaniom na temat funkcjonowania ludzkiego umysłu, udało się opracować nowoczesną metodologię, która pomaga lepiej wykorzystać możliwości mózgu. STRUCTOGRAM®, bo o nim mowa, zyskuje coraz większe grono odbiorców wśród osób zainteresowanych rozwojem osobistym.

Metoda wywodzi się ze Szwajcarii. Jest oparta na badaniach Paula McLeana, który w latach 70. opisał trójdzielną budowę mózgu. Jego teoria głosi, że mózg składa się z trzech części: pnia mózgu, kresomózgowia oraz międzymózgowia. U każdego, w zależności od uwarunkowań genetycznych, dana część mózgu jest bardziej lub mniej rozwinięta. Każdy używa wszystkich trzech części, ale w różnym natężeniu. Każda z tych części odpowiada za inne aspekty. Pień zarządza uczuciami i instynktem, jest odpowiedzialny za relacje z ludźmi, przeszłość, potrzebę biologicznego doświadczenia. Międzymózgowie jest odpowiedzialne za zachowania emocjonalno- -impulsywne, spontaniczność, emocjonalność, podejmowanie decyzji. Kresomózgowie – za logikę, planowanie, racjonalność, zachowania chłodno-racjonlane. Analiza biostrukturalna wykazuje, która z tych części jest dominująca u danej osoby, czyli wskazuje, mówiąc najprościej, – jaka jest.

Według Marka Stelmaszaka, założyciela i partnera Brian Tracy International w Polsce, Structogram® jest wartościowym doświadczeniem, gdyż pozwala zrozumieć, dlaczego reagujemy na ludzi tak, jak reagujemy i w razie potrzeby daje możliwość skorygowania swoich zachowań, aby te reakcje były naprawdę dobre.

Szwajcarski porządek

Ten podział usystematyzowali Szwajcarzy, którzy uporządkowali teorię McLeana i każdej z części mózgu przypisali symboliczny kolor: pniowi – zielony, międzymózgowiu – czerwony, a kresomózgowiu – niebieski. Przewaga danego koloru to tzw. dominanta, wspierająca ją to subdominanta. Najmniej aktywna część nosi miano deficytu. Dziesięć procent populacji ma dominantę potrójną, czyli wszystkie trzy części mózgu są podobnie rozwinięte, ale wówczas też silnie rywalizujące.

Osoba o dominującym pniu mózgowym, czyli tzw. zielona jest empatyczna, skoncentrowana na drugiej osobie, lubi współpracować, rozmawiać. Skupia się na przeszłości, ceni wspomnienia, ufa własnej intuicji, potrzebuje doświadczać na własnej skórze. Osoba z dominantą miedzymózgowia ceni sobie niezależność, jest spontaniczna i emocjonalna, lubi rywalizację. Żyje tu i teraz. To naturalny lider w grupie. Uważa jednocześnie, że jej ogląd świata powinien być obowiązujący dla wszystkich. Energiczna i charyzmatyczna, szybko mówi. Gdy dominuje kresomózgowie, osoba jest zdystansowana, powściągliwa, lubi samotność. Ceni rozwagę, potrafi planować, racjonalizować.

Należy wyraźnie zaznaczyć, że nie ma lepszej lub gorszej biostruktury. Nie ma biostruktury sukcesu lub klęski. Niebiescy osiągają sukcesy poprzez przekonywanie, logiczną argumentację. Czerwoni wzbudzają zapał, porywają tłumy, zieloni – zjednują sobie ludzi otwartością i serdecznością. Biostruktura jest niezmienna i uwarunkowana genetycznie. Można ją rozpoznać, ale nie można na nią wpłynąć. Raz wykonany test analizy biostrukturalnej jest niezmienny do końca życia (wyjątkiem jest okres ciąży u kobiet).

Jak zacząć używać mózgu?

Znając własną biostrukturę dużo łatwiej jest zaakceptować stan rzeczy – obejmując świadomością rezultat całościowy, nie tylko jeden kolor. Zrozumienie własnej biostruktury pomaga także pojąć, do których zadań dana osoba jest stworzona, a które aspekty lub kompetencje są w sposób naturalny u niej mniej rozwinięte. To pomaga dostrzec własne atuty i nauczyć się z nich w pełni skorzystać.

 Lepsze poznanie siebie daje możliwość wykonania kolejnego kroku – poznania drugiego człowieka. Taka wiedza w obszarze biznesu jest cenna. Poznanie swojego klienta jest kluczem do osiągnięcia sukcesu. Klienci się różnią, zatem przygotowanie oferty handlowej, czy rozmowa biznesowa też powinny być każdorazowo indywidualne. Udział w szkoleniach rozwijających np. kompetencje miękkie jest zawsze zasadny, jednak nie nauczy uczestnika wrodzonych umiejętności, takich jak np. zjednywanie sobie ludzi lub analityczne rozważanie ryzyka. Mając jednak świadomość własnych atutów, można śmielej je wykorzystać. Postępowanie w zgodzie z własną biostrukturą zwiększa szanse na skuteczność i rezultaty. Noszenie mózgu przeradza się w jego używanie.

W Polsce ta metoda jest nowością, ale w innych krajach jest stosowana na szeroką skalę od kilkudziesięciu lat. W niektórych korporacjach zachodniej Europy pracownicy są wyposażeni w plakietki z umieszczoną własną tarczą Structogramu. Pomaga im to w komunikacji, w rozwiązywaniu sytuacji spornych, w lepszym zrozumieniu intencji swoich współpracowników. Buduje to świadomość różnorodności między pracownikami, a menedżerom pozwala lepiej rozdzielać zadania. Biostruktura w takim przypadku jest ogromnym sprzymierzeńcem.

Anna Urbańska
neurocoach, master trener STRUCTOGRAM® Polska,
właściciel Centrum Edukacyjno Consultingowego CONCRET

 

2017-01-25 08:11 Opublikował: Benefit



Reklama:

tel. kom: 508-548-308

Redakcja:

Newsletter


Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach marketingowo-promocyjnych oraz na otrzymywanie od Spółki oraz podmiotów wchodzących w skład Grupy Kapitałowej Benefit Systems S.A. za pomocą środków komunikacji elektronicznej
... Rozwiń
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Spółkę, zgodnie z ustawą z dn. 29.08.1997r. o ochronie danych osobowych (tekst jedn. Dz. U. z 2002r. Nr 101 poz. 926, ze zm.) w celach marketingowo-promocyjnych oraz wyrażam zgodę na otrzymywanie od Spółki i informacji handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej, zgodnie z ustawą z dn. 18.07.2002r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. Nr 144, poz. 1204 ze zm.). Jednocześnie wyrażam zgodę na przekazanie moich danych osobowych przez Spółkę podmiotom z Grupy Kapitałowej Benefit Systems S.A. w celach marketingowo promocyjnych związanych z promocją lub reklamą produktów i usług oferowanych przez te podmioty jak również wyrażdam zgodę na otrzymywanie od tych podmiotów informacji handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej, zgodnie z ustawą z dn. 18.07.2002r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. Nr 144, poz. 1204 ze zm.) Zgody mogą być odwołane w każdym czasie. Administratorem danych osobowych jest Benefit IP Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa ul. Canaletta 4, 00-099 Warszawa. Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych i nie będą udostępniane innym odbiorcom. Ich podanie jest dobrowolne, a każda osoba ma prawo dostępu do treści swoich danych, ich poprawiania oraz wyrażenia sprzeciwu wobec ich przetwarzania.