Miesięcznik Benefit – miesięcznik kadrowych, kierowników i dyrektorów HR

Strona główna » Motywacja

Marka pracodawcy jak magnes

Marka pracodawcy jak magnes
Fot. istockfoto
Dziś rynek pracy i znalezienie pracowników z wysoką motywacją oraz odpowiednimi kompetencjami jest jednym z największych wyzwań współczesnych firm. Braki personalne są tak duże, że wiele z nich zmuszonych jest sprowadzać pracowników zza wschodniej granicy.

Konieczność zabiegania o wartościowych kandydatów sprawia, że systematyczne budowanie wizerunku pracodawcy stało się dziś standardem. W jaki sposób przyciągać do siebie największe talenty? Poniżej zestaw narzędzi pracodawcy z wyboru.

By współpraca układała się świetnie, a rotacja pracowników była jak najmniejsza, warto przeanalizować, jakie wartości powinien cenić w życiu idealny kandydat, a potem ocenić, czy nasza firma te właśnie wartości sama realizuje. Poszukiwanie dynamicznych, młodych ludzi będzie skuteczniejsze, jeśli firma jest rozpoznawalna jako prężnie rozwijające się przedsiębiorstwo, z szerokimi możliwościami rozwoju dla pracownika. Formą wyrazu tych wartości może być propozycja wartości marki, która jako miejsce pracy dookreśla pracownika jako osobę. Tak samo jak na podstawie marki samochodu, ubrań czy telefonu wyrabiamy sobie czasem zdanie o użytkownikach, tak też marka firmy, dla której pracuje dana osoba, może podwyższać lub zaniżać jej poczucie wartości, a od tego w dużej mierze zależy przywiązanie do organizacji. Wielu pracodawców stawia na pozapłacowe formy motywacji już na etapie zatrudniania kandydata, co składa się na wstępną propozycję korzyści. Może to być dostęp do obiektów sportowych, vouchery na wydarzenia kulturalne i do restauracji, możliwość korzystania ze sprzętu służbowego w celach prywatnych, atrakcyjne ubezpieczenie i wiele więcej. Z części takich atrakcji mogą często korzystać potencjalni kandydaci podczas „drzwi otwartych”, podobnie jak mogą uczestniczyć w otwartych szkoleniach i akademiach. Dając darmowy dostęp do wartościowej wiedzy i umiejętności, pracodawca przyciąga uwagę kandydatów nastawionych na rozwój osobisty, którzy bardziej świadomie podejmują decyzję dotyczące miejsca pracy. Trzeba przyznać, że żadna reklama nie jest tak skuteczna jak zadowolony z pracy pracownik, który staje się ambasadorem marki pracodawcy i poleca ją innym.

Praca przez rekomendację

W Polsce coraz więcej tworzy się programów rekomendacyjnych – pracownik za polecenie do pracy osoby, która zostanie zatrudniona, otrzymuje gratyfikację finansową. Kiedy pracownicy są dumni z tego, gdzie pracują, i chętnie ujawniają miejsce zatrudnienia, warto opracować historie sukcesu pracowników, którzy w murach przedsiębiorstwa rozwinęli skrzydła, wspięli się na kolejne szczeble kariery i zrealizowali marzenia. Jedna firma w ramach kampanii wizerunkowej opublikowała historie pracowników, którzy odeszli z firmy, a potem z różnych powodów do niej wrócili. Jest to doskonały sposób na zatrzymanie rotacji wśród pracowników i odpowiedź na wątpliwości tych, którzy myślą o zmianie pracy. Bywa tak, że trudno jest zapanować nad wizerunkiem firmy w wielu różnych aspektach. Świetny pracodawca może w danej chwili borykać się z problemem wadliwych produktów, głośnym procesem albo nietrafioną kampanią reklamową. Budowanie marki pracodawcy na fundamentach firmy może wtedy przynosić znacznie słabsze rezultaty, dlatego warto budować markę oferty pracy. Potrzebna jest osobna nazwa, logo i odrębne od firmowych kanały promocji. Rozwiązanie sprawdzi się także w przypadku, gdy jeden pracodawca chce być atrakcyjny zarówno dla wysokiej klasy specjalistów, jak i pracowników fizycznych. Jeśli na dane stanowisko nie są wymagane specjalistyczne kwalifikacje, a liczy się motywacja i chęć do pracy, warto poszukiwać kandydatów wśród… klientów. Jeśli ktoś korzysta z produktów i usług danej firmy, utożsamia się z marką, chętniej podejmie pracę w takim miejscu. Kluczowa zaleta tej formy rekrutacji to możliwość dotarcia do osób, które w tej chwili nie poszukują aktywnie zatrudnienia, zatem nie zajrzą na portale zatrudnienia, do Urzędu Pracy albo agencji pośrednictwa.

Kluczowa polityka personalna firmy

Na rynku pracy, tak samo jak na każdym innym, konkurencja nie śpi, dlatego jeśli chcemy dotrzeć z ofertą pracy do osób, które zaglądały na naszą stronę internetową wcześniej, pomocny będzie remarketing. Warto w osobnej zakładce „Praca/ Kariera” umieścić wyszukiwarkę ofert pracy według obszarów lub stanowiska, by potem lepiej dobrać przekaz reklamowy do preferencji potencjalnego kandydata. Tak samo jak świetnie sprawdza się osobna zakładka na stronie internetowej, warto też oddzielić relacje z klientami i potencjalnymi pracownikami w mediach społecznościowych. Zwłaszcza kiedy klienci i potencjalni pracownicy to dwie zupełnie różne grupy społeczne i np. jako marka produktu chcemy być postrzegani przez pryzmat niedostępności i luksusu, a z potencjalnymi pracownikami budować przyjazne, a czasem nieformalne relacje. Choć narzędzi budowania marki pracodawcy i pozyskiwania nowych, wartościowych kandydatów jest wiele, wszystko zaczyna się od polityki personalnej firmy, przyjaznego traktowania pracowników i możliwości rozwoju, jakie daje firma. Dzięki komunikowaniu kluczowych obszarów przewagi konkurencyjnej z wykorzystaniem powyższych narzędzi bycie pracodawcą z wyboru stanie się dużo łatwiejsze.

Ewa Wilmanowicz
trener efektywności, mówca,
konsultant ds. budowania i rozwoju marki.

2017-02-22 08:59 Opublikował: Benefit



Reklama:

tel. kom: 508-548-308

Redakcja:

Newsletter


Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach marketingowo-promocyjnych oraz na otrzymywanie od Spółki oraz podmiotów wchodzących w skład Grupy Kapitałowej Benefit Systems S.A. za pomocą środków komunikacji elektronicznej
... Rozwiń
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Spółkę, zgodnie z ustawą z dn. 29.08.1997r. o ochronie danych osobowych (tekst jedn. Dz. U. z 2002r. Nr 101 poz. 926, ze zm.) w celach marketingowo-promocyjnych oraz wyrażam zgodę na otrzymywanie od Spółki i informacji handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej, zgodnie z ustawą z dn. 18.07.2002r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. Nr 144, poz. 1204 ze zm.). Jednocześnie wyrażam zgodę na przekazanie moich danych osobowych przez Spółkę podmiotom z Grupy Kapitałowej Benefit Systems S.A. w celach marketingowo promocyjnych związanych z promocją lub reklamą produktów i usług oferowanych przez te podmioty jak również wyrażdam zgodę na otrzymywanie od tych podmiotów informacji handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej, zgodnie z ustawą z dn. 18.07.2002r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. Nr 144, poz. 1204 ze zm.) Zgody mogą być odwołane w każdym czasie. Administratorem danych osobowych jest Benefit IP Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa ul. Canaletta 4, 00-099 Warszawa. Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych i nie będą udostępniane innym odbiorcom. Ich podanie jest dobrowolne, a każda osoba ma prawo dostępu do treści swoich danych, ich poprawiania oraz wyrażenia sprzeciwu wobec ich przetwarzania.