Miesięcznik Benefit – miesięcznik kadrowych, kierowników i dyrektorów HR

Strona główna » Rozwój » Rekrutacja

Social media w służbie rekrutacji i selekcji

Dziś świat rzeczywisty jak nigdy wcześniej przenika się mocno ze światem wirtualnym. Popularność i zaangażowanie fanów na portalach społecznościowych może przełożyć się na intratne kontrakty reklamowe, posadę na prestiżowym stanowisku, poparcie wyborów, a w konsekwencji realne pieniądze. Potęgę internetowych społeczności doceniają dziś firmy nie tylko w kontekście nawiązywania relacji z klientami, lecz także z obecnymi i potencjalnymi pracownikami.

Liczne badania pokazują, że coraz więcej młodych osób aplikuje do pracy za pośrednictwem aplikacji w swoich smartfonach poprzez rozwiązywanie testów i quizów oraz za pośrednictwem portali społecznościowych. W jaki sposób wykorzystywać media społecznościowe do skutecznej rekrutacji i selekcji pracowników?
By stać się rozpoznawalnym w sieci, w pierwszej kolejności trzeba postawić na spójność przekazu, zarówno na różnych portalach, jak i w różnych okresach, dlatego stworzenie profilu powinno być poprzedzone przemyślaną koncepcją, w której uwzględnimy m.in. to, do kogo chcemy trafić, z kim nawiązywać kontakty, jakie kluczowe walory firmy chcemy prezentować w sieci i jaką wartość możemy zaoferować obserwatorom.
Social media plan powinien być odpowiedzią na aktualne i przyszłe potrzeby personalne firmy. Tu ważny jest język, jakiego używamy w komunikacji z otoczeniem, zdjęcia, pokazane na nich emocje. Im większa spójność graficzna i kolorystyczna między poszczególnymi wpisami, tym większa szansa na sukces. Warto pamiętać, że marka firmy jako pracodawcy nie musi podobać się wszystkim, im bar-dziej przekaz będzie dopasowany do grupy odbiorców, tym chętniej będą oni czytać i subskrybować treści.
Młode pokolenia oczekują dziś partnerstwa i przyjacielskich relacji zarówno z markami, które kupują, jak i tymi, dla których chcieliby pracować. Właśnie dlatego nie warto traktować Facebooka, Twittera czy Instagrama wyłącznie jako miejsca udostępniania treści ze strony internetowej firmy i zakładki „Kariera”, tutaj wpisy powinny być lekkie, humorystyczne, a co najważniejsze krótkie.

Spójny przekaz
Im bardziej różnorodna struktura zatrudnienia, tym więcej osób powinno być zaangażowanych w tworzenie firmowego kanału. Często bywa tak, że promocję powierza się wyłącznie działom marketingu, PR albo HR. Tymczasem jest to przestrzeń, którą warto wykorzystać do tego, by pokazać od kuchni pracę w dziale logistyki, finansów, produkcji albo w magazynach. Wymaga to nie tylko zaangażowania przedstawicieli poszczególnych działów, lecz także przeszkolenia ich lub udzielenia im wsparcia w przygotowaniu materiałów. Może trudno w to uwierzyć, ale nie dla każdego Facebook lub Instagram to codzienne życie i nie każdy czuje się w popularnych social mediach jak w swoim żywiole. Oczekując interesujących filmików, zdjęć i wpisów, które urozmaicą kanał społecznościowy, warto przeprowadzić szkolenie z nagrywania filmów telefonem, robienia selfie, wykorzystywania filtrów i odpowiedniego oznaczania zdjęć. Kiedy poszczególne działy będą samodzielnie dostarczać treści, firmowe profile będą dużo ciekawsze i różnorodne, ale także łatwiej będzie zachować regularność publikacji.
Czasem profile poświęcone karierze przypominają oficjalne strony polityków – uaktywniają się dopiero wtedy, gdy firma czegoś potrzebuje. Zakładanie oficjalnej strony na Facebooku tylko po to, by zamieścić tam ofertę pracy, gdy zaistnieje taka potrzeba, zupełnie mija się z celem. Warto poświęcić więcej czasu, by regularnie prezentować relacje z życia firmy, a kiedy zajdzie taka potrzeba, dać szansę subskrybentom na dołączenie do zespołu. Wiele firm dostrzega, że kiedy publikują na stronie informacje o wydarzeniach firmowych, inicjatywach i sukcesach pracowników, ci czują się bardziej związani z firmą, stają się ambasadorami marki i odczuwają większą satysfakcję z pracy. Kiedy pracownicy mają zapewnioną dowolność w tworzeniu treści, wpływają na rozwój kanału, zdecydowanie bardziej czują się częścią zespołu. Jeśli zechcą fotorelacje i wpisy udostępniać na własnych profilach, by pochwalić się znajomym, firma zyskuje nie tylko promocję, lecz także dużo większy zasięg publikowanych postów. W doborze samych treści nie warto stawiać na liczbę polubień i przyciąganie uwagi za wszelką cenę. Oczywiście wiadomo, że zamieszczając śmiesznego kota w czapce z firmowym logo, zyskamy większe zainteresowanie, niż kiedy pojawi się tam grafika edukacyjna albo kurs wideo, ale czy naprawdę chcemy szukać pracowników wśród osób, które spędzają czas w internecie, by oglądać zwierzątka, zamiast poszerzać swoją wiedzę i horyzonty.

Wstępna selekcja w sieci
Przemyślany kanał społecznościowy może zadziałać jak magnes i pomóc przyciągnąć tych, na których zależy nam w firmie najbardziej. Jeśli chcemy trafić do zorganizowanych, otwartych na nowe wyzwania i żądnych wiedzy ludzi, warto zamieszczać posty wcześnie rano, zawrzeć w nich kilka ciekawych informacji i zachęcić do dyskusji. Nawet jeśli całkowity zasięg będzie mniejszy, możemy trafić z przekazem do prawdziwych diamentów.
Nowoczesne budowanie marki, w tym marki pracodawcy, wbrew pozorom nie polega na skupieniu uwagi na sobie, lecz tworzeniu społeczności i dawaniu prawdziwej wartości odbiorcom. Do tego potrzebny jest nieustanny dialog i nawiązywanie dyskusji z czytelnikami. Kiedy uda się zbudować przyjazne relacje internetowe, z czasem łatwo będzie je przenieść do realnego świata w przypadku zatrudnienia. Media społecznościowe stały się także świetnym narzędziem wstępnej selekcji pracowników. Zamieszczając ogłoszenie na tradycyjnych portalach pracy, trafiamy do wszystkich, którzy właśnie aktywnie poszukują zatrudnienia, i nie wiemy, czy zależy im na pracy w naszej firmie, czy też CV trafiło również na firmowe skrzynki kilkudziesięciu innych pracodawców. Analizowanie wszystkich dokumentów, umawianie i przeprowadzanie rozmów selekcyjnych to cenny czas rekrutera, który musi on poświęcić na wybór zmotywowanych do pracy kandydatów. Rozpoczynając rekrutację od portali społecznościowych, prawdopodobnie otrzymamy znacznie mniej zgłoszeń, ale za to od osób, które od dawna wykazują zainteresowanie firmą, znają specyfikę branży i są bardziej zmotywowane do pracy.
Media społecznościowe to dziś niezwykle skuteczne narzędzie komunikacji, budowania marki personalnej, promocji, sprzedaży i rozwijania biznesu. Skoro tak wielu potencjalnych pracowników właśnie spędza czas w internecie, może warto zaistnieć tam jako pracodawca, by tworzyć efektywny, skuteczny zespół?

EWA WILMANOWICZ
trener efektywności, mówca, konsultant ds.budowania i rozwoju marki
kontakt@brands-secret.pl

2017-04-28 14:21 Opublikował: Benefit



Reklama:

tel. kom: 508-548-308

Redakcja:

Newsletter


Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach marketingowo-promocyjnych oraz na otrzymywanie od Spółki oraz podmiotów wchodzących w skład Grupy Kapitałowej Benefit Systems S.A. za pomocą środków komunikacji elektronicznej
... Rozwiń
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Spółkę, zgodnie z ustawą z dn. 29.08.1997r. o ochronie danych osobowych (tekst jedn. Dz. U. z 2002r. Nr 101 poz. 926, ze zm.) w celach marketingowo-promocyjnych oraz wyrażam zgodę na otrzymywanie od Spółki i informacji handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej, zgodnie z ustawą z dn. 18.07.2002r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. Nr 144, poz. 1204 ze zm.). Jednocześnie wyrażam zgodę na przekazanie moich danych osobowych przez Spółkę podmiotom z Grupy Kapitałowej Benefit Systems S.A. w celach marketingowo promocyjnych związanych z promocją lub reklamą produktów i usług oferowanych przez te podmioty jak również wyrażdam zgodę na otrzymywanie od tych podmiotów informacji handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej, zgodnie z ustawą z dn. 18.07.2002r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. Nr 144, poz. 1204 ze zm.) Zgody mogą być odwołane w każdym czasie. Administratorem danych osobowych jest Benefit IP Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa ul. Canaletta 4, 00-099 Warszawa. Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych i nie będą udostępniane innym odbiorcom. Ich podanie jest dobrowolne, a każda osoba ma prawo dostępu do treści swoich danych, ich poprawiania oraz wyrażenia sprzeciwu wobec ich przetwarzania.