Miesięcznik Benefit – miesięcznik kadrowych, kierowników i dyrektorów HR

Strona główna » Rozwój » Kariera

Jak przygotować się do targów i konferencji

Jak przygotować się do targów i konferencji
fot.istockphoto
Coraz częściej udział w różnego rodzaju kongresach, konferencjach i spotkaniach biznesowych staje się dla wielu sposobem na rozwijanie biznesu. Zdobyta tam wiedza, kontakty i nawiązane nowe relacje częstokroć przekładają się na większe zyski niż reklama adresowana do masowego odbiorcy. Udział w wydarzeniach biznesowych to nie tylko czas, lecz także niemały wydatek. Koszt udziału jednej osoby waha się od kilkuset nawet do kilku tysięcy złotych. Zwłaszcza dla małych lub początkujących firm to spora inwestycja, dlatego warto zastosować kilka wskazówek, które pozwolą osiągnąć więcej korzyści z udziału w wydarzeniu.

Wiele osób pytanych o to, po co kupują bilet na konferencję, odpowiada: „By dowiedzieć się czegoś nowego”, „Poznać jakichś ciekawych ludzi”. Warto odpowiedzieć sobie na pytanie, czego konkretnie chcę się dowiedzieć, jakie zdobyć informacje lub umiejętności? Jeśli tematy niektórych prelekcji są zupełnie nowe, można zapoznać się z tematyką, czytając artykuły w internecie lub literaturę branżową. To pozwoli skorzystać z jedynej w swoim rodzaju okazji, by przedyskutować temat z prelegentem, który zazwyczaj jest praktykiem w swojej branży. Jeśli tylko przed wydarzeniem pojawi się lista prelegentów, wcześniejsze zapoznanie się z ich doświadczeniem i specyfiką branży pozwoli na lepsze zrozumienie omawianego tematu. Jeśli jeszcze przed konferencją nawiążemy bezpośredni kontakt z prelegentami i uczestnikami (można ich znaleźć na wydarzeniu na portalach społecznościowych), na konferencji nie będziemy anonimowi. Dzięki temu łatwiej jest rozpocząć rozmowę, poznać kolejne osoby i efektywnie wykorzystać przerwy kawowe. Cenną pomocą jest dokładna lista osób, które chcemy poznać, stoisk, które chcemy odwiedzić, i celów biznesowych do osiągnięcia.
Przerwy kawowe to najlepszy czas na zdobycie nowych kontaktów, dlatego warto odłożyć na później wszelkie telefony, przeglądanie stron internetowych i portali społecznościowych. Ci, którym podejście do nieznanej osoby przysparza sporo stresu, mogą przybyć na konferencję wcześniej, kiedy jest zaledwie kilka, kilkanaście osób. W mniejszym gronie łatwiej jest rozpocząć rozmowę, a na kolejnej przerwie, kiedy każda z tych osób rozejdzie się w różne miejsca, w każdym kręgu będą już znajome twarze. Przerwy sprzyjają promowaniu własnej działalności, zwłaszcza jeśli wiemy, co chcemy, by wiedzieli o nas potencjalni klienci. Tutaj szczególnie przydadzą się wizytówki, oferta lub portfolio drukowane i dobrze przećwiczona krótka autoprezentacja, tzw. elevator pitch, które pozwoli przedstawić się w ciekawy sposób w mniej niż 30 sekund.
Konferencje, kongresy to miejsca, w których bardzo dużo się dzieje, dlatego wielozadaniowość nie ma tu zastosowania, nie warto jechać na konferencję, by siedzieć z laptopem na kolanach i odpisywać na maile, a podczas przerw pić kawę i rozmawiać przez telefon. Liczy się tu i teraz, dlatego wszelkie inne obowiązki lepiej załatwić dzień wcześniej, by jak najlepiej wykorzystać szkolenia i atrakcje towarzyszące. Jeśli na konferencji występują autorzy książek, często można zakupić ich książki podczas przerwy, to jednak zajmuje czas, który lepiej wykorzystać na networking. Wystarczy prześledzić agendę konferencji i wcześniej zamówić książki w sklepie internetowym lub kupić w księgarni, dzięki temu uzyskamy autograf bez stania w długiej kolejce.
Tak samo jak warto rozpocząć przygotowania do konferencji dzień przed, tak samo dobrze jest wykorzystać minione spotkania dzień po. To czas, kiedy należy odpisać na maile z wizytówek z podziękowaniem za spotkanie i inspirujące rozmowy oraz przesłać obiecane oferty. Jeśli podczas konferencji rozpoczęły się rozmowy o ewentualnej współpracy, to ‒ jak mówi stare przysłowie ‒ trzeba kuć żelazo, póki gorące. Kolejny dzień to idealny moment na telefon w celu ustalenia terminu spotkania, zapoznanie się z ofertami współuczestników konferencji i uporządkowanie notatek z konferencji, by wiedza pozostała na dłużej. Często podczas konferencji otrzymujemy w torbach wiele katalogów oraz folderów; jeśli nie chcemy przechowywać wszystkich, warto założyć segregator, w których będziemy zbierać pojedyńcze, interesujące nas strony z materiałów reklamowych.
Konferencje, targi biznesowe i kongresy mogą być doskonałym początkiem rozwoju biznesu, nawiązania kontaktu z potencjalnymi klientami i zdobywania branżowej wiedzy, jeśli tylko podejdziemy do udziału poważnie i z zaangażowaniem.

EWA WILMANOWICZ
trener efektywności, mówca, konsultant ds. budowania i rozwoju marki,
kontakt@brands-secret.pl

2017-05-18 08:58 Opublikował: Benefit

Reklama:

tel. kom: 508-548-308

Redakcja:

Newsletter


Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach marketingowo-promocyjnych oraz na otrzymywanie od Spółki oraz podmiotów wchodzących w skład Grupy Kapitałowej Benefit Systems S.A. za pomocą środków komunikacji elektronicznej
... Rozwiń
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Spółkę, zgodnie z ustawą z dn. 29.08.1997r. o ochronie danych osobowych (tekst jedn. Dz. U. z 2002r. Nr 101 poz. 926, ze zm.) w celach marketingowo-promocyjnych oraz wyrażam zgodę na otrzymywanie od Spółki i informacji handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej, zgodnie z ustawą z dn. 18.07.2002r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. Nr 144, poz. 1204 ze zm.). Jednocześnie wyrażam zgodę na przekazanie moich danych osobowych przez Spółkę podmiotom z Grupy Kapitałowej Benefit Systems S.A. w celach marketingowo promocyjnych związanych z promocją lub reklamą produktów i usług oferowanych przez te podmioty jak również wyrażdam zgodę na otrzymywanie od tych podmiotów informacji handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej, zgodnie z ustawą z dn. 18.07.2002r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. Nr 144, poz. 1204 ze zm.) Zgody mogą być odwołane w każdym czasie. Administratorem danych osobowych jest Benefit IP Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa ul. Canaletta 4, 00-099 Warszawa. Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych i nie będą udostępniane innym odbiorcom. Ich podanie jest dobrowolne, a każda osoba ma prawo dostępu do treści swoich danych, ich poprawiania oraz wyrażenia sprzeciwu wobec ich przetwarzania.