Miesięcznik Benefit – miesięcznik kadrowych, kierowników i dyrektorów HR

Strona główna » Rozwój

Jak wytrwać i doprowadzić plan do końca

Jak wytrwać i doprowadzić plan do końca
fot.istockphoto
Znowu się nie udało… Mimo wysiłku, poświęceń i nieprzespanych nocy – cel nie został osiągnięty – nadmierne kilogramy cudownie nie zniknęły, kontrakt nie został podpisany, a raportu nie dostarczono na czas. Kolejny i kolejny raz.

Ciało i psychika każdego człowieka bardzo szybko przyzwyczajają się do warunków, w jakich funkcjonują. Dotyczy to też wszelkiego rodzaju ustaleń z samym sobą – zwłaszcza odkładania na później. Zostało to zapamiętane jako domyślny sposób działania i z czasem do każdego niespełnionego oczekiwania w umyśle od razu pojawia się koło ratunkowe – powód niepowodzenia, który najczęściej stanowi dobrą wymówkę. Ostatecznie dzieje się to automatycznie, dochodzi się do wprawy i każde usprawiedliwienie jest coraz bardziej kreatywne – w końcu tworzone jest kolejny i kolejny raz. Jest to spowodowane tym, że uwaga kierowana jest na to, co będzie, gdy znowu się to nie powiedzie i jak się z tego wyratować, zamiast na to, co się stanie, jak się to uda, i ile dobra to przyniesie. Najwyższy czas to zmienić.

JAK DEFINITYWNIE SKOŃCZYĆ Z WYMÓWKAMI?
Przede wszystkim warto skupić się na tym, czego się chce, i skorzystać z następujących kroków:
1. Ustalenie planu – jak będzie wyglądał proces dotarcia do celu? Jeśli celem byłaby utrata 20 kilogramów, warto podzielić go na mniejsze etapy i określić, ile kilogramów można schudnąć w trakcie tygodnia, miesiąca, roku.
2. Zadawanie odpowiednich pytań – by nakierować się w stronę celu. Pytać: „Jak mogę ważyć tyle i tyle kilogramów?” zamiast „Jak pozbyć się otyłości?”. Nie „Jak przeżyć do pierwszego?”, ale „Jak sprzedać i zarobić więcej?”.
3. Ustalenie terminu dokonanego – myślenie o zrealizowanym celu w określonym czasie, np. „Ważę … kg 20 września 2017 r.”. Można podstawić tu dowolny, konkretny przykład ‒ nie „Spędzam więcej czasu z rodziną”, ale „Mam dwie godziny dziennie i całą niedzielę dla rodziny od przyszłego tygodnia”.
4. Uświadomienie konsekwencji porażki – określenie, co najgorszego może się stać, jeżeli znowu się zawiedzie – gdy kilogramy wzrosną, klient utraci zaufanie, projekt nie zostanie wysłany na czas. Co wtedy się wydarzy? Pod uwagę powinny być wzięte wszystkie negatywne konsekwencje niepowodzenia.
5. Poznanie motywu – co się stanie, gdy cel zostanie osiągnięty. Jakie czekają nagrody? Może wzrost pewności siebie, szacunek innych, większa premia? Jakie uczucia będą temu towarzyszyć?
6. Określenie pierwszego kroku – co konkretnie zostanie zrobione dzisiaj, aby zbliżyć się do osiągnięcia celu? Warto zrobić to od razu – unikniemy dzięki temu odkładania na później. Może to być ustalenie planu działania w tygodniu, znalezienie dietetyka czy przygotowanie oferty.
W ten sposób cel został zdefiniowany. Przy okazji powstały też fundamenty motywacji określające stopień jego ważności. Sama motywacja to MOTYW + AKCJA. Im silniejszy powód (motyw), tym większa chęć działania (akcja). Motywy zostały określone w czwartym i piątym kroku ‒ czego się pragnie, a czego chce się uniknąć. Krok szósty od razu skierował myśli w stronę pierwszej akcji. Wystarczy podtrzymać tę energię, w razie zwątpienia przypominając sobie konsekwencje i powody, żeby wytrwale działać aż do osiągnięcia celu.
Kilka praktycznych rad przyspieszających sukces:
Warto obrać sobie trzy cele z różnych dziedzin (np. zdrowie, relacje, biznes), by nie wpaść w monotonię jednego, ale też nie brać na siebie zbyt wiele. Kolejne cele powinny być obierane dopiero wtedy, gdy zostaną zakończone poprzednie. Trzeba pamiętać, że nie zawsze od razu widać efekty, więc dobrze jest zamienić pragnienie natychmiastowego rezultatu na potrzebę natychmiastowego działania. Wszystko też wymaga odpowiedniego czasu; gdyby zdarzyła się porażka, zawsze można wrócić. Nie powinno być to jednak zbyt częste i można w związku z tym ustalić pewnego rodzaju „karę”, np. przelanie jakiejś kwoty na fundację, pomoc teściowej w zakupach. Z drugiej strony zawsze po osiągnięciu jakiegoś pułapu dobrze jest dać sobie „nagrodę” ‒ niech to będzie coś nieprzeciętnego, np. masaż czy obiad w wykwintnej restauracji. Dobrze jest też monitorować swoje postępy, ale nie porównywać się do innych, tylko do siebie z dnia poprzedniego.
Stosując te kroki, dużo łatwiej będzie nam zrealizować zakrojone plany, a zdobyta w ten sposób wytrwałość będzie możliwa do przełożenia na inne dziedziny życia.

LECHOSŁAW CHALECKI
prezes zarządu Szkoła Inspiracji
biuro@szkolainspiracji.pl

2017-06-08 14:17 Opublikował: Benefit

Reklama:

tel. kom: 508-548-308

Redakcja:

Newsletter


Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach marketingowo-promocyjnych oraz na otrzymywanie od Spółki oraz podmiotów wchodzących w skład Grupy Kapitałowej Benefit Systems S.A. za pomocą środków komunikacji elektronicznej
... Rozwiń
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Spółkę, zgodnie z ustawą z dn. 29.08.1997r. o ochronie danych osobowych (tekst jedn. Dz. U. z 2002r. Nr 101 poz. 926, ze zm.) w celach marketingowo-promocyjnych oraz wyrażam zgodę na otrzymywanie od Spółki i informacji handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej, zgodnie z ustawą z dn. 18.07.2002r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. Nr 144, poz. 1204 ze zm.). Jednocześnie wyrażam zgodę na przekazanie moich danych osobowych przez Spółkę podmiotom z Grupy Kapitałowej Benefit Systems S.A. w celach marketingowo promocyjnych związanych z promocją lub reklamą produktów i usług oferowanych przez te podmioty jak również wyrażdam zgodę na otrzymywanie od tych podmiotów informacji handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej, zgodnie z ustawą z dn. 18.07.2002r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. Nr 144, poz. 1204 ze zm.) Zgody mogą być odwołane w każdym czasie. Administratorem danych osobowych jest Benefit IP Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa ul. Canaletta 4, 00-099 Warszawa. Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych i nie będą udostępniane innym odbiorcom. Ich podanie jest dobrowolne, a każda osoba ma prawo dostępu do treści swoich danych, ich poprawiania oraz wyrażenia sprzeciwu wobec ich przetwarzania.