Miesięcznik Benefit – miesięcznik kadrowych, kierowników i dyrektorów HR

Strona główna » Praca

Kolory w przestrzeni do pracy

Kolory w przestrzeni do pracy
fot.istockphoto
Barwy ścian w miejscu pracy mogą poprawiać jej wydajność… ale również wywoływać ospałość i zniechęcenie, a nawet nerwowość.

Nie jest obojętne, jakimi kolorami się otaczamy, gdyż każdy inaczej na nas działa. O wpływie kolorów na psychikę człowieka świadczą współczesne badania i zapiski starożytnych Greków. Kolory wpływają na wyobraźnię i nastrój, wywołują skojarzenia, budzą emocje, mogą też być manifestacją stanów emocjonalnych, potrzeb czy pragnień. Każdy z nich ma swoje znaczenie symboliczne, interpretowane podświadomie i instynktownie.

MOWA BARW
Barwa jest także nośnikiem informacji. Barwne elementy przykuwają naszą uwagę o wiele szybciej niż czarno-białe. Kolory działają bowiem na wyobraźnię, wywołują skojarzenia, budzą emocje, a nawet wpływają na nastrój. Każda barwa wpływa na nas inaczej, na wrażenie ciepła i odległości. Im większe jest nasycenie barwy, tym silniejszy ma ona wpływ na usposobienie. I tak:
kolor czerwony – to pasja, pożądanie, agresja, energia, działa pobudzająco, rozgrzewająco, wzmacnia siłę woli, postrzegany jest pozytywnie, podwyższa ciśnienie krwi, przyspiesza akcję serca i oddychania,
kolor żółty – to rozładowanie napięcia, stymulacja umysłu, wywołanie poczucia radości, pobudzanie energii życiowej, działa rozjaśniająco, ocieplająco, rozweselająco, ułatwia nawiązanie kontaktu, to kolor ostrzegający, oznaczający niebezpieczeństwo dynamiczne, a jednocześnie zachęca do działania,
kolor niebieski – to inteligencja, pewność, zaufanie, profesjonalizm, działa uspokajająco, usypiająco, ochładzająco i zaciemniająco, to barwa informacyjna, która daje odczucie orzeźwienia, a także zmniejszenia ciężaru, a jego jaśniejszy odcień ‒ błękit obniża aktywność ciała oraz stymuluje akcję mózgu,
kolor zielony – to urodzajność, zdrowie, harmonia, działa uspokajająco i wyciszająco, działa otaczająco, pośrednicząco, łagodząco, oznacza wyjście bezpieczeństwa, może nawet zmniejszać wysiłek wzroku, zwłaszcza jego blady odcień,
kolor pomarańczowy – to radość, fascynacja, determinacja, jasne odcienie działają pobudzająco, ciemne odcienie mogą rozpraszać, wywoływać poczucie niepokoju, zwiększa apetyt oraz czyni człowieka niecierpliwym i niestrudzonym,
kolor szary – to konserwatyzm, bezpieczeństwo, dojrzałość, stosowany na dużych powierzchniach wywołuje poczucie przygnębienia,
kolor czarny – to moc, elegancja, daje wrażenie mocy i tajemniczości,
kolor biały – to czystość, niewinność, radość, ale dla kultur Dalekiego Wschodu oznacza żałobę, jest barwą porządkową, ma działanie nużące.
Znaczenie, jakie niosą ze sobą kolory, można wykorzystać świadomie, by stworzyć przyjemne miejsce pracy, gdyż odpowiednio skomponowaną kolorystyką wnętrza można korzystnie wpływać na wydajność pracy i odwrotnie ‒ złe zestawienie kolorystyczne pomieszczenia spowoduje zmęczenie, rozdrażnienie lub senność.
Wybór kolorystyki wnętrz powinien zależeć w dużej mierze od rodzaju wykonywanej w nim pracy oraz osobowości pracujących tam osób. Można wybrać barwy o różnym nasyceniu i w różnych kombinacjach, a są to:
– barwy czyste – idealne do wnętrz, które należy ożywić,
– barwy dopełniające – pary barw tworzące największy kontrast,
– barwy złamane – są mniej intensywne niż kolory czyste,
– barwy ziemi – występują naturalnie w przyrodzie, to kolory skał, ziemi, roślin,
– barwy pastelowe – jasne i pogodne z dużą domieszką bieli,
– barwy zimne – dające odczucie czystości i lekkości,
– barwy ciepłe – barwy słońca i piasku.

TRUDNY WYBÓR
Jako że kolor oddziałuje na podświadomość, dobór odpowiedniej barwy ścian, a także mebli, to bardzo ważna sprawa. Najważniejszą zasadą jest, by używać takich kombinacji kolorów, które mają pozytywny wpływ na samopoczucie pracowników, co przecież w prostej linii przekłada się na jakość i wydajność ich pracy. Nie można też wprowadzić jednoznacznego podziału na kolory pomagające czy też utrudniające wykonywanie obowiązków zawodowych. Dlatego też przed pomalowaniem ścian w miejscu pracy, czy odpoczynku po niej, warto się najpierw dobrze zastanowić, jaki efekt chce się osiągnąć, wybierając taki, a nie inny kolor.
W miejscach pracy najczęściej stosuje się biel, która działa uspokajająco i antystresowo, jednak zastosowana w dużych ilościach może wzbudzać uczucie osamotnienia. Kolor żółty kojarzony jest z latem i jako symbol ciepła, życia i radości, mobilizuje umysł do działania i poprawia pamięć, dodaje pewności siebie, a nawet usprawnia proces decyzyjny. Z tych powodów żółć doskonale sprawdzi się w pomieszczeniach do pracy twórczej. Pomarańczowy jest dopełnieniem żółtego, rozwija kreatywne myślenie, więc miejsca, które służą kreacji, będą w tym kolorze idealne. Czerwony, jako że wywołuje agresję, dobrze jest stosować w formie drobnych akcentów biurowych. Natomiast zieleń wprowadza do pomieszczeń łagodność i stabilność, ta barwa wycisza, więc jest mile widziana w miejscach przeznaczonych na konferencje. Kolor niebieski pobudza szare komórki, zachęcając do wytężonej pracy, jest więc nieoceniony w salkach służących do spotkań i pracy zespołowej.

BARWY IDEALNEGO BIURA
Podstawą są barwy o ciepłym, jasnym nasyceniu. W takich pomieszczeniach można poczuć się komfortowo, przytulnie i swobodnie. Pomalowanie szaf i biurek w takich kolorach to idealne rozwiązanie. Jednak stosowanie jednej barwy w całym budynku prowadzi do monotonii i nudy. Bazę dobrze jest przełamać odcieniami wyrazistymi, intensywnymi, tzw. kolorami tęczy. Należy jednak stosować je z rozwagą, bo duże kontrasty mogą rozpraszać uwagę i męczyć oczy. Idealnym dodatkiem bazy są mniej intensywne, złamane kolory, które stanowią dobre rozwiązanie, które można ze sobą łączyć na wiele sposobów. Zimne barwy korzystnie wpływają na pracę umysłową i sprawdzają się zarówno w zaciemnionych, jak i jasnych, przestronnych pomieszczeniach. Natomiast te zbliżone do naturalnych kolorów, tzw. barwy ziemi i tzw. pastele, można stosować bez żadnych ograniczeń.

MARIA WAWRZYNIAK
manager HR, trener, coach, Profit
maria.wawrzyniak1@wp.pl

2017-06-20 10:56 Opublikował: Benefit



Reklama:

tel. kom: 508-548-308

Redakcja:

Newsletter


Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach marketingowo-promocyjnych oraz na otrzymywanie od Spółki oraz podmiotów wchodzących w skład Grupy Kapitałowej Benefit Systems S.A. za pomocą środków komunikacji elektronicznej
... Rozwiń
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Spółkę, zgodnie z ustawą z dn. 29.08.1997r. o ochronie danych osobowych (tekst jedn. Dz. U. z 2002r. Nr 101 poz. 926, ze zm.) w celach marketingowo-promocyjnych oraz wyrażam zgodę na otrzymywanie od Spółki i informacji handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej, zgodnie z ustawą z dn. 18.07.2002r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. Nr 144, poz. 1204 ze zm.). Jednocześnie wyrażam zgodę na przekazanie moich danych osobowych przez Spółkę podmiotom z Grupy Kapitałowej Benefit Systems S.A. w celach marketingowo promocyjnych związanych z promocją lub reklamą produktów i usług oferowanych przez te podmioty jak również wyrażdam zgodę na otrzymywanie od tych podmiotów informacji handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej, zgodnie z ustawą z dn. 18.07.2002r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. Nr 144, poz. 1204 ze zm.) Zgody mogą być odwołane w każdym czasie. Administratorem danych osobowych jest Benefit IP Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa ul. Canaletta 4, 00-099 Warszawa. Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych i nie będą udostępniane innym odbiorcom. Ich podanie jest dobrowolne, a każda osoba ma prawo dostępu do treści swoich danych, ich poprawiania oraz wyrażenia sprzeciwu wobec ich przetwarzania.