Miesięcznik Benefit – miesięcznik kadrowych, kierowników i dyrektorów HR

Strona główna » Styl życia

Praca, moc, energia

Praca, moc, energia
fot.istocphoto
Ponad 46 proc. zatrudnionych w polskich firmach pracuje przez wiele godzin, nie robiąc sobie żadnych przerw ‒ takie mało optymistyczne dane można znaleźć w I edycji raportu „Praca, moc, energia” przygotowanego przez firmę doradczą Human Power. Złe odżywianie, niewyspanie, stres i brak aktywności fizycznej to najkrótsza droga do przepracowania, a co za tym idzie wypalenia zawodowego. Czy pracodawcy mogą wspierać pracowników w zmianie złych nawyków? Tak. Co więcej, już to robią, a dane ze wspomnianego raportu mogą być pomocne w jej przeprowadzeniu.

A do zrobienia jest wiele w różnych obszarach, które wpływają na efektywność pracowników, a co za tym idzie – organizacji. Ze wspomnianego raportu wynika, że aż 63,1 proc. badanych ma przerwy między posiłkami dłuższe niż trzy godziny, niemal co trzeci z pracowników je zupki instant, posiłki gotowe lub inne dania typu „fast food”, a aż 78 proc. osób przez większość dnia pracuje w jednej pozycji ciała. Dlatego też ponad 60 proc. ankietowanych budzi się rano zmęczonych, a trzech na 10 pracowników śpi mniej niż sześć godzin na dobę. W konsekwencji aż 34 proc. badanych ma problemy z efektywną pracą w godzinach popołudniowych.
– Pracujemy więcej niż inne nacje, od lat przodujemy w europejskich statystykach. Stopniowo wydłużający się tydzień pracy nie sprzyja wzrostowi efektywności. Przeciwnie ‒ może grozić narastaniem zjawiska wypalenia zawodowego – podkreśla Maja Chabińska Rossakowska, Head of HR, ING Bank Śląski.
Autorzy badania przytaczają zalecenie Amerykańskiej Fundacji The National Sleep Foundation (NSF) z 2015 r., która opublikowała nowe zalecenia dla różnych grup wiekowych w zakresie długości snu ‒ osobom w wieku 26‒64 lat rekomenduje się od 7 do 9 godzin. Naukowcy podkreślają również, że właściwą dawką snu może być 6‒10 godzin. Natomiast sen krótszy niż 6 i dłuższy niż 10 godzin dla osób we wskazanym wieku nie jest korzystny. Sen pełni funkcję regeneracyjną dla całego organizmu.
Prawie co trzeci ankietowany (29,8 proc.) przyznał, że śpi krócej niż sześć godzin na dobę, a brak snu niesie za sobą m.in.: kłopoty z pamięcią i koncentracją, spowolnienie reakcji i większą ilość błędów, szybsze zapadanie na infekcje, spadek nastroju oraz przybieranie na wadze.
– Warto pamiętać, że człowiek, który jest chronicznie niewyspany, zmęczony i odczuwa deficyt snu głębokiego, nie jest w stanie być w swojej najlepszej kondycji i efektywności o poranku – przekonuje Małgorzata Czernecka, psycholog, ekspert do spraw efektywności, prezes zarządu Human Power. – Współczesne organizacje zdają sobie coraz częściej sprawę z faktu, że dbanie o zdrowie pracowników może znacząco wpłynąć na wzrost konkurencyjności organizacji, poprawę zaangażowania i efektywności ‒ dodaje Agnieszka Szefler, wiceprezes, Polskie Stowarzyszenie Zarządzania Kadrami. ‒ Wśród firm będących członkami PSZK oferowanie pakietów medycznych i sportowych, organizowanie dni zdrowia w celu promocji aktywnego spędzania czasu to już bardzo często standard.

MARCHEWKA ZAMIAST BATONA
Na początku 2016 r. Instytut Żywności i Żywienia ogłosił nową piramidę żywienia (poprzednia piramida była z 2009 r.). U podstaw piramidy znajduje się aktywność fizyczna, jako niezbędny element utrzymania zdrowia i obniżania ryzyka chorób cywilizacyjnych. Natomiast fundamentem diety powinny być warzywa i owoce, zamiast produktów zbożowych, które zostały umieszczone wyżej.
Z raportu Human Power wynika, że większość badanych (62,9 proc.) konsumuje pierwszy posiłek w ciągu godziny od przebudzenia, ale 37,1 proc. nie stosuje się do tej zasady. Zbyt rzadko jest przestrzegane zalecenie, że przerwy między posiłkami nie powinny być dłuższe niż trzy godziny – postępuje w ten sposób nieco częściej niż co trzeci ankietowany. Niemal połowa osób (48,1 proc.) informuje, że w każdym posiłku ma warzywa lub owoce. Ponieważ większość ankietowanych (63,3 proc.) odpowiedziała, że je rzadziej niż co trzy godziny, należy przypuszczać, że w ciągu dnia, kiedy potrzebuje największej ilości energii do działania, może doświadczać jej spadków. Potwierdzają to wyniki badania, które wskazują że aż 34 proc. badanych ma problem z efektywną pracą po godzinie 14.
– Podstawowe błędy żywieniowe, które bezpośrednio przekładają się na spadek naszej efektywności, to: późne śniadania, zbyt długie przerwy między posiłkami czy powszechna konsumpcja wysoko przetworzonych posiłków (tzw. fast foods) oraz słodkich napojów, szczególnie w czasie pracy, co może m.in. powodować uczucie senności – przekonuje dr Ewa Chojnowska, dietetyk, ekspert Human Power.

WARTO SIĘ RUSZAĆ
Autorzy raportu powołują się także na badania przeprowadzone przez Health Enhancement Research Organization (HERO), Brigham Young University i Center for Health Research w Healthways, które pokazały, że pracownicy, którzy regularnie jedzą zdrowe posiłki, osiągali o 25 proc. większą wydajność w pracy. Dodatkowo, pracownicy, którzy ćwiczyli pół godziny dziennie trzy razy w tygodniu, osiągali o 15 proc. większą wydajność w pracy. W ogólnym rozrachunku absencja była o 27 proc. mniejsza wśród pracowników, którzy odżywiali się zdrowo i byli aktywni fizycznie.
Niestety z Diagnozy społecznej 2015 wynika, że aż 6 na 10 Polaków nie uprawia żadnej aktywności fizycznej. Natomiast Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) zaleca, aby osoby zdrowe, w wieku 18‒64 lat podejmowały aktywność fizyczną umiarkowaną, trwającą co najmniej 150 minut na tydzień lub intensywną – minimum 75 minut na tydzień.
– Działania oparte na wynikach badania Human Power mogą doskonale wspierać zmianę kulturową w organizacji, strategię małych kroków rozłożonych w czasie. Dobra wiadomość jest taka, że zmiana ta jest możliwa do przeprowadzenia i przynosi wszystkim jej uczestnikom wiele satysfakcji – podkreśla Ewa Szabuniewicz, dyrektor HR, BEST SA, trener Energy Project.
A kto regularnie ćwiczy, zyskuje: większą odporność na stres, szybszą reakcję na bodźce, niższy poziom absencji w pracy, większe zaangażowanie i wydajność, wyższy poziom energii oraz mniejsze zagrożenie wypalenia zawodowego.
– Tylko jedna trzecia badanych deklaruje, że regularnie uprawia aktywność fizyczną, a przecież stres fizyczny wynikający z wysiłku, jaki podejmujemy, np. podnosząc ciężary  na siłowni, przygotowuje nas na stres emocjonalny. Z neurobiologicznego punktu widzenia na siłownię powinniśmy chodzić nie po to, aby ćwiczyć mięśnie, ale nasz układ nerwowy. Podnoszenie kilkudziesięciokilowej sztangi jest takim samym stresem dla naszych neuronów, jak stres związany z krótkimi deadline’ami, natłokiem pracy czy dużą ilością bodźców. To jest ten sam czynnik neurobiologiczny, to samo obciążenie. Dlatego ważne jest, aby chodzić kilka razy w tygodniu po pracy na ćwiczenia, które będą wpierać regenerację naszego układu nerwowego, uodparniać nas na stres emocjonalny oraz pozwolą nam oderwać się od bieżących problemów – podsumowuje Małgorzata Czernecka.
Opublikowane opracowanie, które jest źródłem powyższego artykułu, to pierwsza część raportu „Praca, moc, energia w polskich firmach”. Druga część, będzie poświęcona obszarowi emocji, umysłu i celom działania, a jego wynikami podzielimy się z Państwem w kolejnym wydaniu miesięcznika „Benefit”.

KATARZYNA PATALAN
dziennikarz miesięcznik„Benefit”
k.patalan@miesiecznik-benefit.pl

Źródło:
Raport „Praca, moc, energia w polskich firmach” został zrealizowany przez firmę doradczą Human Power we współpracy z Aon Hewitt, Grupą Pracuj, Kinnarps Polska oraz Polskim Stowarzyszeniem Zarządzania Kadrami. Patronem merytorycznym badania jest Uniwersytet Łódzki. Ankieta była dystrybuowana wśród pracowników dużych przedsiębiorstw w Polsce. W badaniu wzięło udział 1149 osób: 292 przedstawicieli kadry kierowniczej oraz 857 pracowników na innych stanowiskach (tzn. niekierowniczych).
Bezpłatny dostęp do raportu:
humanpower.pl/raport- -praca-moc-energia/

2017-06-21 08:47 Opublikował: Benefit



Reklama:

tel. kom: 508-548-308

Redakcja:

Newsletter


Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach marketingowo-promocyjnych oraz na otrzymywanie od Spółki oraz podmiotów wchodzących w skład Grupy Kapitałowej Benefit Systems S.A. za pomocą środków komunikacji elektronicznej
... Rozwiń
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Spółkę, zgodnie z ustawą z dn. 29.08.1997r. o ochronie danych osobowych (tekst jedn. Dz. U. z 2002r. Nr 101 poz. 926, ze zm.) w celach marketingowo-promocyjnych oraz wyrażam zgodę na otrzymywanie od Spółki i informacji handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej, zgodnie z ustawą z dn. 18.07.2002r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. Nr 144, poz. 1204 ze zm.). Jednocześnie wyrażam zgodę na przekazanie moich danych osobowych przez Spółkę podmiotom z Grupy Kapitałowej Benefit Systems S.A. w celach marketingowo promocyjnych związanych z promocją lub reklamą produktów i usług oferowanych przez te podmioty jak również wyrażdam zgodę na otrzymywanie od tych podmiotów informacji handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej, zgodnie z ustawą z dn. 18.07.2002r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. Nr 144, poz. 1204 ze zm.) Zgody mogą być odwołane w każdym czasie. Administratorem danych osobowych jest Benefit IP Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa ul. Canaletta 4, 00-099 Warszawa. Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych i nie będą udostępniane innym odbiorcom. Ich podanie jest dobrowolne, a każda osoba ma prawo dostępu do treści swoich danych, ich poprawiania oraz wyrażenia sprzeciwu wobec ich przetwarzania.