Miesięcznik Benefit – miesięcznik kadrowych, kierowników i dyrektorów HR

Strona główna » Rozwój

Marka osobista lidera

Marka osobista lidera
fot.istockphoto
Zarządzanie marką lidera jest jak zarządzanie pakietem akcji na giełdzie. Wymaga nieustannego decydowania, jak podnieść jej wartość, oraz wiedzy, w które umiejętności i kompetencje zainwestować w trakcie trwania kariery, a w które nie. Trzeba wiedzieć, jak marka jest postrzegana oraz jak zapewnić mierzalny zwrot z inwestycji jej odbiorcom. Rolą lidera jest zdefiniować swoją markę, jeszcze zanim zrobi to ktoś inny.

Marka osobista to nie to samo co tzw. elevator pitch. Typowy elevator pitch ma na celu przekazanie w kilku zdaniach, kim jest lider. I o ile warto być przygotowanym do wygłoszenia takiej krótkiej przemowy, jest ona tylko wierzchołkiem góry lodowej, jeśli chodzi o markę. W budowanie marki wpisanych jest o wiele więcej elementów, które trzeba przemyśleć i które muszą ze sobą współgrać. Trzeba wiedzieć przede wszystkim, co w naszych działaniach sprawia, że jesteśmy wyjątkowi i wyróżniamy się; czy sposób, w jaki się komunikujemy, jest spójny i charakterystyczny tylko dla nas; czy zawsze dajemy taką samą wartość klientom. Każdy z tych elementów wymaga dogłębnej analizy oraz stworzenia strategii, która pomoże konsekwentnie wdrażać opracowany projekt.

MARKA OSOBISTA LIDERA A REPUTACJA FIRMY
Według Karen Leland, marka osobista lidera jest tak samo ważna jak marka firmy. W swojej książce pt. „The Brand-Mapping Strategy” autorka przytacza wyniki badań, które sugerują, że 48 proc. reputacji firmy zależy od lidera. Z tego względu obowiązkiem każdego przywódcy powinno być budowanie marki osobistej, które uzupełnia markę biznesową organizacji. Działanie to nie powinno być jednak wypadkową budowania marki biznesowej, a dobrze przemyślaną strategią, opartą na dogłębnej analizie swoich mocnych i słabych stron.
Strategia budowania marki osobistej lidera nie powinna się jednak ograniczać do samej organizacji. Według Leland, zbyt często zdarza się, że liderzy budują markę, która kończy się poza murami firmy, lub że nie poświęcają wystarczająco dużo czasu na promowanie oraz zarządzanie swoją reputacją w branży. Tymczasem, jak pokazuje przykład wielu liderów ze świata biznesu czy polityki, kreowanie wizerunku na zewnątrz ułatwia zarządzanie marką firmy. Dobrze znanym przykładem jest twórca Virgin Group, Richard Branson, który nie tylko odniósł sukces w swoich przedsięwzięciach biznesowych, lecz także stworzył silną markę osobistą.
Brytyjski przedsiębiorca znany jest z wielu niezwykłych działań, które przyniosły rozgłos jego marce ‒ takich jak pierwszy przelot balonem nad Atlantykiem, najszybsze przepłynięcie kanału La Manche amfibią czy pokonanie tego samego dystansu na kitesurfingu w wieku blisko 62 lat. Jak przyznał sam Branson, liczył na to, że rozgłos związany np. z przelotem balonem zapewni marce Virgin światową rozpoznawalność i poważanie. I tak się stało, a dzięki temu, że dodatkowo często angażował się w akcje charytatywne, zyskał reputację osoby lubiącej wyzwania, ale jednocześnie dbającej o środowisko.

WRODZONE TALENTY I UMIEJĘTNOŚCI
Skuteczna strategia budowania marki osobistej lidera powinna uwzględniać jego cele oraz wrodzone talenty. Uczenie się nowych rzeczy nie zawsze ma sens, zwłaszcza jeżeli można wykorzystać własne zasoby i wrodzone zdolności. Przykładowo, jeżeli lider ma zdolności pisarskie, prowadzenie np. bloga może wpisywać się w jego strategię budowania marki, jak to robił np. Guy Kawasaki z Apple czy Mark Andreessen z Netscape. Jeżeli natomiast jest doskonałym mówcą, może to wykorzystać, występując publicznie, tak jak to robił Steve Jobs, którego przemówienia zyskały światowy rozgłos. Bez względu jednak na to, jakie talenty kto posiada, ważne jest, by kierować je do klientów i pracowników poprzez właściwy kanał komunikacyjny, np. blog, prasę tradycyjną, podcasty itd.

WSPARCIE DLA PRACOWNIKÓW
W kreowaniu marki lidera chodzi o coś więcej niż tylko on sam. Chodzi o relacje, jakie nawiązuje z klientami, pracownikami, zespołem i lokalną społecznością. Chodzi o jego wiarygodność i stosunek do ludzi. O to, jak się prezentuje oraz jaką wizję stworzył dla swojej organizacji. Przede wszystkim jednak ważne jest to, czy lider potrafi inspirować innych, aby podążali za nim i wspólnie podnosili wartość firmy. A to można osiągnąć, m.in. udzielając wsparcia pracownikom w trudnych dla nich momentach.
Takiego wsparcia udzielił pracownikom np. Logan Green, współzałożyciel firmy Lyft świadczącej usługi transportowe poprzez aplikacje mobilne. Green, który nie napisał żadnej książki i ma nie więcej niż 7500 obserwujących na Twitterze, znalazł się wśród osób, które otwarcie udzieliły poparcia uchodźcom i imigrantom w momencie, gdy prezydent Donald Trump wydał zakaz przyjmowania przez Stany Zjednoczone uchodźców z siedmiu krajów muzułmańskich: Iranu, Iraku, Libii, Somalii, Sudanu, Syrii i Jemenu. Wsparcie tej grupy pracowników nie tylko wzmocniło jego markę osobistą, lecz także przyczyniło się do sukcesu firmy, która po raz pierwszy wyprzedziła swojego rywala, firmę Uber, w ilości zamawianych dzięki aplikacji taksówek.

POPARCIE DLA SPRAW SPOŁECZNYCH
Wielcy liderzy znani są często ze wspierania różnego rodzaju kampanii społecznych, co ma ogromny wpływ na ich wizerunek w społeczeństwie. Sheryl Sandberg, która od momentu dołączenia do Facebooka w 2008 r. w krótkim czasie przyczyniła się do wzrostu jego dochodów, stała się np. pierwszą kobietą, która zasiadła w zarządzie firmy. W książce zatytułowanej „Lean in” opisuje zmagania z przebiciem się przez szklany sufit w firmie oraz trudności, jakie napotkała, próbując pogodzić obowiązki macierzyńskie z obowiązkami w firmie. Tym samym jej głos został zapamiętany w kampanii przeciwko dyskryminacji kobiet w miejscu pracy.
Podobną popularnością cieszyła się Michelle Obama, która jako pierwsza dama podjęła wiele działań charytatywnych: wspierała pracujące matki, udzielała pomocy rodzinom wojskowych, organizowała kampanie społeczne na rzecz zdrowego odżywiania. Zyskała dzięki temu szerokie grono zwolenników i zbudowała silną markę osobistą.
W dzisiejszym świecie budowanie marki lidera to coś więcej niż tylko dbanie o swój wizerunek. Bycie liderem wykracza dalej niż stanowisko i zakres obowiązków, z których jest on rozliczany. Przywództwo XXI w. musi dostarczać ludziom wartość, wspierać ich w rozwiązywaniu problemów oraz stwarzać organizacjom możliwości rozwoju. I na tym właśnie powinna opierać się marka lidera.

KATARZYNA KŁOBUKOWSKA
trener i specjalista ds. PR w Grow Szkolenia Coaching Doradztwo HR
katarzyna@grow.edu.pl

Źródła:
· Karen Leland, „The Brand Mapping Strategy: Design, Build, and Accelerate Your Brand”, Entrepreneur Press, June 2016

2017-07-18 15:38 Opublikował: Benefit

Reklama:

tel. kom: 508-548-308

Redakcja:

Newsletter


Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach marketingowo-promocyjnych oraz na otrzymywanie od Spółki oraz podmiotów wchodzących w skład Grupy Kapitałowej Benefit Systems S.A. za pomocą środków komunikacji elektronicznej
... Rozwiń
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Spółkę, zgodnie z ustawą z dn. 29.08.1997r. o ochronie danych osobowych (tekst jedn. Dz. U. z 2002r. Nr 101 poz. 926, ze zm.) w celach marketingowo-promocyjnych oraz wyrażam zgodę na otrzymywanie od Spółki i informacji handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej, zgodnie z ustawą z dn. 18.07.2002r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. Nr 144, poz. 1204 ze zm.). Jednocześnie wyrażam zgodę na przekazanie moich danych osobowych przez Spółkę podmiotom z Grupy Kapitałowej Benefit Systems S.A. w celach marketingowo promocyjnych związanych z promocją lub reklamą produktów i usług oferowanych przez te podmioty jak również wyrażdam zgodę na otrzymywanie od tych podmiotów informacji handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej, zgodnie z ustawą z dn. 18.07.2002r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. Nr 144, poz. 1204 ze zm.) Zgody mogą być odwołane w każdym czasie. Administratorem danych osobowych jest Benefit IP Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa ul. Canaletta 4, 00-099 Warszawa. Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych i nie będą udostępniane innym odbiorcom. Ich podanie jest dobrowolne, a każda osoba ma prawo dostępu do treści swoich danych, ich poprawiania oraz wyrażenia sprzeciwu wobec ich przetwarzania.