Miesięcznik Benefit – miesięcznik kadrowych, kierowników i dyrektorów HR

Strona główna » Rozwój

Ekspert, czyli właściwie – kto?

Ekspert, czyli właściwie – kto?
fot.istockphoto
Ekspert jest osobą o specjalistycznej wiedzy w danym zakresie, która łączy teorię z praktyką. Eksperci od zawsze byli cenieni za swój profesjonalizm, ponieważ potrafili znaleźć rozwiązanie precyzyjnie dostosowane do konkretnego problemu o wiele szybciej niż inni. Nic więc dziwnego, że wzbudzali zaufanie i byli autorytetami, a o tym marzy obecnie wielu ludzi.

Można zauważyć, że w dzisiejszych czasach jedna dziedzina dzieli się na różne specjalizacje, np. informatyka. Kiedyś wystarczył jeden fachowiec i zajmował się komputerem kompleksowo – dziś jest ktoś inny odpowiedzialny za sprzęt, architekturę sieci, programowanie, aplikację, web design itp. W przyszłości prawdopodobnie podział będzie jeszcze bardziej szczegółowy, jest to więc najlepszy moment na to, by wybrać swoją dziedzinę. Aby stać się ekspertem w swojej branży, należy:

ZREZYGNOWAĆ Z TEGO, CO NIE BUDUJE EKSPERTYZY
Nie powinno się być człowiekiem wielozadaniowym, o czym często zapominają przedsiębiorcy, występujący w kilku rolach: wykonawcy usługi, księgowego, obsługującego serwis i jednocześnie klienta. Potrafią wszystko, ale w niczym nie są ekspertami. W tej chwili przy tak dużej mnogości różnych rozwiązań nie da się już być specjalistą od wszystkiego. Należy więc zrozumieć, z czego zrezygnować i co niepotrzebnie zabiera czas. Dopiero po tym kroku jest szansa na stanie się ekspertem, ponieważ nie będzie elementów, które rozpraszają, marnują czas i nie pozwalają skupić się na tym, co naprawdę ważne.

ZAJMOWAĆ SIĘ TYM, CO ZBLIŻA DO BYCIA EKSPERTEM
Gdy podjęta zostanie decyzja w sprawie tego, czego nie robić, warto się zastanowić nad tym, co będzie najlepszą specjalizacją. Nie ma sensu angażować się w wiele dziedzin, jeśli chce się budować ekspertyzę, ale wytrwale podążać w jednym kierunku. Należy skupić się na tym, co najbardziej nam odpowiada, co jest opłacalne albo jest zgodne z posiadanym talentem i naturalnym flow. Właśnie temu należałoby poświęcić jak najwięcej uwagi i każdego dnia w tej dziedzinie się konsekwentnie dokształcać. Skupienie się na jednej rzeczy pozwala na przyspieszenie.
Jeśli ktoś miałby problem ze znalezieniem właściwej drogi, powinien przeanalizować swoją historię i zadać sobie pytanie: „W czym jestem najlepszy? Co przychodziło łatwo?”. Jeśli znajdzie się wiele takich dziedzin, warto kontynuować autoanalizę: „Co będzie dla mnie przyjemniejsze w przyszłości?” albo „Co pomoże mi szybciej zrealizować cel?”. Jeżeli celem byłaby wolność finansowa, dobrze jest rozpatrzyć, która z umiejętności jest bardziej pożądana na rynku pracy i bardziej opłacalna. Następnie warto wyznaczyć sobie granicę, np. rok, trzy, pięć lat, i zająć się tylko wybraną dziedziną, aby stać się w niej ekspertem. Jeżeli ktoś tymczasem zmieni zdanie, będzie już wystarczająco dobrym specjalistą w danej dyscyplinie, może więc ewentualnie rozwijać dodatkowe kompetencje.

POGODZIĆ SIĘ Z TYM, ŻE NIE BĘDZIE SIĘ EKSPERTEM OD WSZYSTKIEGO
Należy zaakceptować to, że nie wszystko da się zrobić samemu. Czasami potrzebna jest pomoc z zewnątrz. Warto skupiać się na swoich mocnych stronach, a wszystkie pozostałe zajęcia oddelegować lub zlecić specjaliście. Koncentracja na rzeczach zbędnych może być stratą czasu, który mógłby być wykorzystany w zgłębianiu wybranej dziedziny. Można to porównać do związku małżeńskiego – jeśli zapadnie decyzja, by być z kimś przez całe życie, to nie będzie się ze wszystkimi innymi.

ZNALEŹĆ COŚ, CO NAS WYRÓŻNIA
Bycie ekspertem, o którym nikt nie wie, nie ma sensu. Swoją oryginalność należy eksponować. To forma promocji, dzięki niej jest się o wiele łatwiej zapamiętanym. Warto znaleźć jakąś cechę, która nas wyróżnia, i zamiast ją ukrywać, eksponować ten atut, by ludzie mogli się dowiedzieć, że jest się w danej dziedzinie ekspertem. W większości eksperci mają też wypracowane stanowisko na dany temat i wyróżniają się swymi pomysłami.
Trzeba mieć jednak na uwadze to, że nie powinno się na tym poprzestać. Świat idzie cały czas do przodu, bez przerwy coś się zmienia, a prawdziwi specjaliści poszerzają cały czas swoje kompetencje. Dobrym przykładem może być lekarz, który po 40 latach praktyki wciąż jeździ na sympozja i kształci się w wybranej dziedzinie. Należy być świadomym, że trzeba iść z duchem czasu i rozwijać się nieustannie. Warto jednak pamiętać o tym, że ekspertem jest też osoba, która niekoniecznie musi mieć wykształcenie i dyplom z określonej dziedziny, ale jest kimś, kogo inni ludzie uważają za specjalistę i cenią doświadczenie, jakie posiada.

LECHOSŁAW CHALECKI
prezes zarządu Szkoła Inspiracji
biuro@szkolainspiracji.pl

2017-07-19 14:46 Opublikował: Benefit

Reklama:

tel. kom: 508-548-308

Redakcja:

Newsletter


Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach marketingowo-promocyjnych oraz na otrzymywanie od Spółki oraz podmiotów wchodzących w skład Grupy Kapitałowej Benefit Systems S.A. za pomocą środków komunikacji elektronicznej
... Rozwiń
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Spółkę, zgodnie z ustawą z dn. 29.08.1997r. o ochronie danych osobowych (tekst jedn. Dz. U. z 2002r. Nr 101 poz. 926, ze zm.) w celach marketingowo-promocyjnych oraz wyrażam zgodę na otrzymywanie od Spółki i informacji handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej, zgodnie z ustawą z dn. 18.07.2002r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. Nr 144, poz. 1204 ze zm.). Jednocześnie wyrażam zgodę na przekazanie moich danych osobowych przez Spółkę podmiotom z Grupy Kapitałowej Benefit Systems S.A. w celach marketingowo promocyjnych związanych z promocją lub reklamą produktów i usług oferowanych przez te podmioty jak również wyrażdam zgodę na otrzymywanie od tych podmiotów informacji handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej, zgodnie z ustawą z dn. 18.07.2002r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. Nr 144, poz. 1204 ze zm.) Zgody mogą być odwołane w każdym czasie. Administratorem danych osobowych jest Benefit IP Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa ul. Canaletta 4, 00-099 Warszawa. Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych i nie będą udostępniane innym odbiorcom. Ich podanie jest dobrowolne, a każda osoba ma prawo dostępu do treści swoich danych, ich poprawiania oraz wyrażenia sprzeciwu wobec ich przetwarzania.