Miesięcznik Benefit – miesięcznik kadrowych, kierowników i dyrektorów HR

Strona główna » Praca

Pracodawco, witaj w erze ekonomii doświadczeń

Pracodawco, witaj w erze ekonomii doświadczeń
fot.istockphoto
O tym, że rynek pracy zmienia się dosłownie z dnia na dzień, słyszał już każdy. Orientacja na potrzeby kandydata to nie trend, ale must-have każdej organizacji, która chce się utrzymać na rynku. Liczne źródła podają, że poziom bezrobocia spada, społeczeństwo się starzeje, a wskaźnik rotacji rośnie. Przerażającym faktem jest to, że w relatywnie krótkim czasie – od 2010 r. liczba osób w wieku produkcyjnym zmniejszyła się o 1 mln1.

To nie jedyne kłopoty, które dotykają pracodawców. Popyt na dobrze wykształconą i zaangażowaną młodzież oraz wykwalifikowanych specjalistów z dnia na dzień coraz bardziej skutecznie spędza sen z oczu dyrektorom HR, menedżerom czy rekruterom. Już w maju 2015 r. aż 73 proc. globalnych pracodawców deklarowało obawę przed niemożliwością pozyskania pracowników z odpowiednimi umiejętnościami2.
Nie wszystkie firmy jednak odczuwają podobne problemy w skali, która jest zagrożeniem dla biznesu. Wystarczy przytoczyć przykłady Google, Facebooka, SAS Institute czy Microsoftu. Również poza strefą „międzynarodowych gigantów” efektywnością wyróżniają się takie firmy, jak CD Projekt czy Demant Technology Centre3.
Co łączy wszystkie te przedsiębiorstwa? Umiejętność przyciągnięcia, angażowania i utrzymania pracowników. Jakie mają na to sposoby? Owszem, różne, ale oparte na tej samej podstawie: dbaniu o employee experience.

PROJEKTOWANIE DOŚWIADCZEŃ, CZYLI… CZEGO?
User experience czy customer experience design to pojęcia znane większości firm oferujących produkty czy usługi. W prostych słowach można je zdefiniować w ten sposób: to całość wrażeń, jakich doświadcza użytkownik podczas korzystania z produktu czy rezultat interakcji pomiędzy organizacją a klientem. Oczywiście to stwierdzenia bardzo ogólne, ale podsumowują to, co w całym UX/CX najważniejsze – potrzebę dostarczania konsumentom i użytkownikom pozytywnych emocji podczas kontaktu z marką czy produktem.
W erze, gdy wszystko musi być customer-friendly, firmy stają na głowie, by projektować produkty i usługi oparte na badaniach z udziałem użytkowników, dopasowane do ich potrzeb, stylu życia czy sposobów korzystania z różnorodnych narzędzi. Stąd ogromne zapotrzebowanie na rekrutację user experience designerów, których w Polsce jest na razie jak na lekarstwo. Firmy biją się o nich, ponieważ specjaliści od UX potrafią poprawić efektywność działań, atrakcyjność produktów czy postrzeganie marki. W efekcie ich prac może prowadzić do zwiększenia przychodów nawet o 17 proc. w skali roku4.
Kiedyś reklama dotyczyła wyłącznie sprzedawania produktów i usług. Potem na świecie pojawił się employer branding czyli reklamowanie pracodawców. Najwyższy czas, by przechwycić z biznesu kolejny „know-how” i projektować całość procesów HR czy narzędzi rekrutacji w oparciu o metodologię user experience design i bycie employer-friendly.

DLA KAŻDEGO COŚ INNEGO
W świecie cyfrowej rewolucji (na wszystko są aplikacje), coraz większej przejrzystości (fora internetowe dotyczące pracodawców) oraz rosnącego popytu na talenty, doświadczenie pracownika stanie się kluczowym elementem potrzebnym do utrzymania i rozwoju biznesu. Marka i reputacja pracodawcy będą odgrywać coraz większą rolę w tych procesach.
Dlatego warto już teraz poczynić kroki w stronę budowania pozytywnych doświadczeń pracowników. Od czego zacząć. Od zrozumienia złożoności employee experience, które obejmuje wszystkie działania dotyczące miejsca pracy, zarządzania zasobami ludzkimi i zarządzania firmą, wywierające wpływ na zatrudnionych. Nowy rynek narzędzi do szybkiego pozyskiwania informacji zwrotnych, aplikacje sportowe i wellness oraz zintegrowane narzędzia samoobsługi dla pracowników pomagają działom HR zrozumieć i ulepszać doświadczenie pracownika. Każda z firm podchodzi do ich budowania bardzo indywidualnie, ponieważ różni pracownicy potrzebują różnych rzeczy.
Ową różnorodność bardzo dobrze pomagają zrozumieć narzędzia Design Thinking, takie jak Persona Canvas, Employee Journey (adaptacja customer journey) oraz metodologie oparte na co-designie. U źródła ich efektywności leży wspólne projektowanie oparte na potrzebach zarówno twórców, jak i odbiorców.
Kiedy już poznamy naszego kandydata, ale tak dogłębnie,nie marketingowo (kobieta, mieszkanka dużego miasta, wiek 18‒40), jego potrzeby oraz bolączki, będziemy w stanie zaprojektować coś, co ma szansę mu służyć, a nam – pomoże rozwijać biznes. Już w 1994 r. „Harvard Business Review” zaobserwował i opublikował matrycę „Service – profit chain”, która w prosty i klarowny sposób pokazuje wpływ jakości narzędzi i usług wewnętrznych na wzrost zysku firmy5.To jednak nie wszystko. Angażowanie obecnych i potencjalnych pracowników poprzez budowanie employee experience według badań owocuje wzrostem: notowań klientów o 10 proc., produktywności o 21 proc., rentowności o 21 proc. czy wartości akcji (rok do roku) o nawet 3.8 proc. Dodatkowo może obniżyć rotację o 25 proc., a poziom absencji nawet o 47 proc.6. Pozostańmy na chwilę przy liczbach. Employee experience to także umiejętność mierzenia. Wzorem firm, które oceniają doświadczenie klienta, stosując narzędzia typu net promoter, prowadząc monitoring mediów społecznościowych i segmentację klientów, działy HR będą musiały monitorować kondycję i efektywność pracowników. Rozwinie się rynek narzędzi do analizy informacji zwrotnych w czasie rzeczywistym, a systemy stałego zbierania feedbacku upowszechnią się w organizacjach. The future is now.

CEEP CALM AND… DESIGN.
Potrzeby pracowników rosną, technologie stają się coraz bardziej zaawansowane, wyzwania mnożą się coraz szybciej. Nie zastanawiajmy się więc, tylko bierzmy do dzieła. Na rynku istnieją rozwiązania, które pomogą firmom zaprojektować dla swoich pracowników optymalne środowisko pracy. Najtrudniej jest zacząć, jednak naprawdę warto.

ANNA PUCZYŃSKA
User Experience Designer & Employer Branding Strategist w Deloitte Communications Consulting

Przypisy:
1„Praca i przedsiębiorczość kobiet. Potencjał do wykorzystania w Polsce”, inicjatywa Coca-Coli w ramach programu Sukces to ja, opracowanie: Deloitte CE 2017.
2„CEOs Need to Pay Attention to Employer Branding”, Richard Mosley, Harvard Business.
3Rankingi: Great Place to Work, Universum Global, AON Hewitt & Harvard Business Review, Deloitte.
4„Customer Experience Drives Revenue Growth”, Forrester Research 2016.
5„Service – profit chain”, Harvard Business Review, 1994.
6„The Impact of Employee Engagement on Performance”, Harvard Business Review, 2016.

2017-07-31 20:27 Opublikował: Benefit

Reklama:

tel. kom: 508-548-308

Redakcja:

Newsletter


Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach marketingowo-promocyjnych oraz na otrzymywanie od Spółki oraz podmiotów wchodzących w skład Grupy Kapitałowej Benefit Systems S.A. za pomocą środków komunikacji elektronicznej
... Rozwiń
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Spółkę, zgodnie z ustawą z dn. 29.08.1997r. o ochronie danych osobowych (tekst jedn. Dz. U. z 2002r. Nr 101 poz. 926, ze zm.) w celach marketingowo-promocyjnych oraz wyrażam zgodę na otrzymywanie od Spółki i informacji handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej, zgodnie z ustawą z dn. 18.07.2002r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. Nr 144, poz. 1204 ze zm.). Jednocześnie wyrażam zgodę na przekazanie moich danych osobowych przez Spółkę podmiotom z Grupy Kapitałowej Benefit Systems S.A. w celach marketingowo promocyjnych związanych z promocją lub reklamą produktów i usług oferowanych przez te podmioty jak również wyrażdam zgodę na otrzymywanie od tych podmiotów informacji handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej, zgodnie z ustawą z dn. 18.07.2002r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. Nr 144, poz. 1204 ze zm.) Zgody mogą być odwołane w każdym czasie. Administratorem danych osobowych jest Benefit IP Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa ul. Canaletta 4, 00-099 Warszawa. Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych i nie będą udostępniane innym odbiorcom. Ich podanie jest dobrowolne, a każda osoba ma prawo dostępu do treści swoich danych, ich poprawiania oraz wyrażenia sprzeciwu wobec ich przetwarzania.