Miesięcznik Benefit – miesięcznik kadrowych, kierowników i dyrektorów HR

Strona główna » Rozwój

Zaufanie do siebie

Zaufanie do siebie
fot.istockphoto
Z badań wynika, że tylko 49 proc. pracowników ufa swoim przełożonym, zaledwie 28 proc. z nich uważa, że ich szef jest wiarygodnym źródłem informacji, natomiast jedynie 24 proc. ufa zarządowi firmy. Powodów tego stanu rzeczy jest wiele. W polskim biznesie przeważa nieufność, brakuje nam otwartości w relacjach ‒ dwie trzecie ankietowanych (63 proc.) ma raczej nieufne podejście do ludzi. Co więcej, tendencja ta jest niezmienna od 10 lat.

Zaufanie staje się więc zagadnieniem newralgicznym. Organizacje doceniają jego znaczenie i wpływ na wyniki biznesowe. Coraz więcej pojawia się również w naszym kraju naukowych publikacji pokazujących spektrum tego tematu. Doświadczeni menedżerowie rozumieją jego wpływ na zaangażowanie pracowników, współpracę zespołową i kulturę organizacyjną.

MASKA TLENOWA
Znany nam wszystkim komunikat o podaniu maski tlenowej dziecku, przedstawiany przez pracowników linii lotniczych, jest metaforą, którą możemy zastosować również w naszym środowisku biznesowym, jeżeli chcemy rozpocząć pracę nad zaufaniem.
Krok pierwszy to zacząć od siebie. Co to znaczy? Co oznacza zaufanie do siebie? Zaufanie w ujęciu indywidualnym?

POLEGANIE NA SOBIE
Poleganie na sobie, dotrzymywanie zobowiązań wobec siebie, realizowanie tego, do czego się zobowiązaliśmy, bez względu na to, czy mamy w danej chwili na to ochotę, czy nie – wobec siebie. Stawianie celów i ich realizowanie, dotrzymywanie słowa – wobec siebie. Świadomość swoich silnych i słabych stron, podejmowanie decyzji ze świadomością własnych zasobów oraz tego, czy stawiane sobie cele są realistyczne i możliwe do osiągnięcia. Te wszystkie elementy dotyczą relacji wobec siebie. Wyzwaniem jest jednak bycie uważnym w tym zakresie i pamiętanie, że to, jak traktujemy siebie i składane sobie obietnice, ma ogromny wpływ na nasze poczucie własnej wartości, poczucie pewności siebie, skuteczność i osobistą autentyczność – to wymiar postrzegany przez innych w naszym otoczeniu. Ludzie przybierają różne maski, unikają odpowiedzialności, oszukują innych, ale oszukują też często siebie. W relacjach z innymi prawda może nigdy nie wyjść na jaw. W relacji z samym sobą prawda jest zawsze obecna. Kiedy nie jesteśmy fair wobec siebie, kiedy nie dotrzymujemy słowa dawanego sobie samemu – nikt nie musi o tym wiedzieć. Ale my wiemy zawsze. Nawet jeśli wypieramy to nieświadomie – tak funkcjonuje nasz mechanizm obronny, jednak fakt pozostaje faktem. Coś nie działa.

ABY UFAĆ INNYM
Aby ufać innym, trzeba najpierw ufać sobie. Świadomość tego, iż siebie nie oszukamy, powinna być strażnikiem naszej integralności. Ten strażnik jest naszym wsparciem. Korzyści z polegania na sobie, ufania sobie są niezwykłe. Mówienie sobie prawdy, bycie prawdziwym – nie zawsze doskonałym, ale autentycznym ‒ oddziałuje na innych na poziomie emocjonalnym. Inspiruje. Dzięki wysokiemu poziomowi samozaufania jesteśmy pewni siebie, mamy dużo energii i odczuwamy zadowolenie z siebie. W dzisiejszym świecie przywództwo opiera się na zaufaniu, angażowaniu i inspirowaniu. Wszystkie te elementy mają rację bytu, jeżeli liderzy będą wiarygodni i będą ufali sobie samym. Bez tego ich zachowanie będzie pozorne, ich spójność podważalna, a skuteczność zarządzania niska.

TRENING ZAUFANIA
Zaufania można się nauczyć i trzeba zacząć od siebie.
Krok 1 – bądź szczery wobec siebie. Nie ignoruj i nie wypieraj błędów. Twoi pracownicy dostrzegają więcej, niż może ci się wydawać. Kiedy jesteś świadomy swoich ograniczeń – możesz nad nimi pracować. Więc pracuj, naprawiaj, bądź otwarty na uwagi innych. Bycie przykładem jest silnym narzędziem angażowania innych.
Bądź więc przykładem dla innych w pracy nad samozaufaniem.
Krok 2 – bierz na siebie zobowiązania, stawiaj cele, planuj zadania ‒ i dotrzymuj słowa, które sam sobie dałeś. To szansa na podniesienie swojej wiarygodności. Kiedy ufasz sobie, inni mogą obdarzyć cię zaufaniem. Bądź realistą, nierealne cele nie mają szans na realizację. To bardzo ważne, aby brać na siebie zobowiązania, których realizacja nas wzmocni i rozwinie, zamiast nas przytłoczyć, skazywać na niezadowolenie i obniżenie samozaufania.
Krok 3 ‒ rozwijaj swoje umiejętności.
Rozwój daje satysfakcję, spełnienie i motywację do działania. Kiedy świadomie pracujemy nad swoimi kompetencjami zawodowymi i psychologicznymi, pozytywne efekty pojawiają się w wielu sferach naszego życia biznesowego i prywatnego.

SEBASTIAN KOTOW
CEO, Institute of Behavioral Design,
sebastian.kotow@iobd.org.uk

2017-09-06 08:26 Opublikował: Benefit



Reklama:

tel. kom: 508-548-308

Redakcja:

Newsletter


Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach marketingowo-promocyjnych oraz na otrzymywanie od Spółki oraz podmiotów wchodzących w skład Grupy Kapitałowej Benefit Systems S.A. za pomocą środków komunikacji elektronicznej
... Rozwiń
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Spółkę, zgodnie z ustawą z dn. 29.08.1997r. o ochronie danych osobowych (tekst jedn. Dz. U. z 2002r. Nr 101 poz. 926, ze zm.) w celach marketingowo-promocyjnych oraz wyrażam zgodę na otrzymywanie od Spółki i informacji handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej, zgodnie z ustawą z dn. 18.07.2002r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. Nr 144, poz. 1204 ze zm.). Jednocześnie wyrażam zgodę na przekazanie moich danych osobowych przez Spółkę podmiotom z Grupy Kapitałowej Benefit Systems S.A. w celach marketingowo promocyjnych związanych z promocją lub reklamą produktów i usług oferowanych przez te podmioty jak również wyrażdam zgodę na otrzymywanie od tych podmiotów informacji handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej, zgodnie z ustawą z dn. 18.07.2002r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. Nr 144, poz. 1204 ze zm.) Zgody mogą być odwołane w każdym czasie. Administratorem danych osobowych jest Benefit IP Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa ul. Canaletta 4, 00-099 Warszawa. Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych i nie będą udostępniane innym odbiorcom. Ich podanie jest dobrowolne, a każda osoba ma prawo dostępu do treści swoich danych, ich poprawiania oraz wyrażenia sprzeciwu wobec ich przetwarzania.