Miesięcznik Benefit – miesięcznik kadrowych, kierowników i dyrektorów HR

Strona główna » Motywacja

Komunikacja interpersonalna narzędziem do sukcesu

Komunikacja interpersonalna narzędziem do sukcesu
fot.istockphoto
„To umiejętność, której można się nauczyć (…), jak jazda na rowerze czy pisanie na maszynie. Jeśli tylko nad nią popracujesz, możesz bardzo szybko poprawić jakość każdej części swojego życia” – tak o sztuce komunikacji interpersonalnej, wokół której kręci się świat, zwykł mawiać Brian Tracy – kanadyjski pisarz, autor książek z dziedziny rozwoju osobistego. To, że jest niezbędna na co dzień, w kontaktach z rodziną i przyjaciółmi – wie każdy, ale jakie ma znaczenie w biznesie? Jest filarem, który spaja firmę na różnych poziomach jej struktur. Bez sprawności w tej dziedzinie trudno osiągać sukcesy na rynku.

Każdy człowiek używa jej codziennie. Rozmawia, opowiada historie, informuje o faktach, przekonuje do swoich racji, zadaje pytania, wymownie milczy... A dodatkowo potokom słów czy ciszy mogą towarzyszyć mniej lub bardziej wyraziste sygnały niewerbalne. Te wszystkie elementy składają się na komunikację interpersonalną, która bywa nazywana kluczową kompetencją XXI w. – w życiu prywatnym i biznesie. W dobie dynamicznie zmieniających się warunków rynkowych na znaczeniu zyskują bowiem tzw. kompetencje miękkie.

CZYM JEST KOMUNIKACJA?
– To wielowymiarowe pojęcie, które odnosi się przede wszystkim do szukania porozumienia z drugim człowiekiem”. Moim zdaniem jest doskonałą podstawą do budowania relacji. Możemy powiedzieć, że jest udana wówczas, gdy zdobędziemy zaufanie partnera rozmowy – tłumaczy Magdalena Żmijewska, trener prowadząca szkolenie „Komunikacja interpersonalna” w Akademii Leona Koźmińskiego.
Dlaczego z niektórymi ludźmi dobrze nam się rozmawia, że wręcz „moglibyśmy z nimi konie kraść”, a z innymi nie potrafimy dojść do porozumienia? Kluczowe okazują się podobieństwa i różnice występujące pomiędzy osobami prowadzącymi konwersację – pierwsze ułatwiają kontakt, drugie zaś go utrudniają. Trzeba nauczyć się je przezwyciężać.
– Warto ponadto dokonać samooceny, poszukać klarowności w dialogu wewnętrznym i wzmocnić poczucie własnej wartości, wówczas łatwiej będzie nam zrozumieć partnera w relacji. Powinno nam przyświecać więc głębokie zrozumienie naszych osobistych wzorców myślenia, działania, komunikowania i odczuwania – podpowiada Magdalena Żmijewska. Warto sprawdzić, która półkula dominuje w naszym mózgu, jakimi zmysłami posługujemy się najczęściej oraz jaki typ osobowości reprezentujemy. – Im większa jest moja samoświadomość, gdy rozszerzam percepcję o to, co wiem o sobie, tym bardziej rozumiem i akceptuję siebie. Wówczas łatwiej jest mi zrobić krok ku drugiemu człowiekowi, otworzyć się na jego różnorodność, przełamując ograniczające mnie przekonania. Sami bowiem niejednokrotnie nastawiamy się negatywnie przed nawiązaniem kontaktu, a potem w dniu spotkania nieświadomie szukamy na siłę potwierdzenia naszych założeń – dodaje ekspertka. Skuteczna komunikacja zakłada ponadto ciekawość poznawczą wobec partnera rozmowy i cierpliwość.

KOMUNIKACJA ASERTYWNA
Istnieją trzy modele komunikacji interpersonalnej: agresywna, uległa oraz asertywna – jedyna właściwa, do której należy dążyć. Aby komunikować się asertywnie, potrzebna jest przede wszystkim umiejętność słuchania, dzięki której można poznać potrzeby partnera rozmowy.
– Jeżeli chcesz się czegoś dowiedzieć, wzbogacić o coś, zbudować relację, stworzyć przestrzeń dla swojego partnera w relacji – słuchaj więcej, mów mniej – doradza Magdalena Żmijewska. Dobrym wsparciem w zdobywaniu biegłości w zakresie komunikacji interpersonalnej są specjalistyczne szkolenia o praktycznym charakterze.
– Korzystamy wówczas z wiedzy kolektywnej. Na takich warsztatach z łatwością można sprawdzić swoje kompetencje w takim trochę laboratoryjnym, komunikacyjnie nowym środowisku. Zobaczyć, co u mnie działa, a co należy poprawić, odnaleźć swój sposób na skuteczną komunikację, poznając wcześniej przydatne modele i narzędzia. Następnie warto sięgnąć po coaching – dodaje. Można powiedzieć, że od komunikacji do motywowania i zarządzania zespołem pozostaje już tylko jeden krok.
Dwa monologi nie czynią dialogu – mówił Jeff Daly. W komunikacji należy dostrzec drugą osobę, mieć szacunek do rozmówcy, zachowywać się etycznie, aby nie wywierać na nią negatywnego wpływu. Za pomocą słów możemy zmieniać świat na lepsze i osiągać biznesowe szczyty.

MONIKA ŻOCHOWSKA
doradca edukacyjny, Akademia Leona Koźmińskiego, Koźmiński Executive Business School
mzochowska@kozminski.edu.pl

2017-09-11 10:05 Opublikował: Benefit



Reklama:

tel. kom: 508-548-308

Redakcja:

Newsletter


Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach marketingowo-promocyjnych oraz na otrzymywanie od Spółki oraz podmiotów wchodzących w skład Grupy Kapitałowej Benefit Systems S.A. za pomocą środków komunikacji elektronicznej
... Rozwiń
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Spółkę, zgodnie z ustawą z dn. 29.08.1997r. o ochronie danych osobowych (tekst jedn. Dz. U. z 2002r. Nr 101 poz. 926, ze zm.) w celach marketingowo-promocyjnych oraz wyrażam zgodę na otrzymywanie od Spółki i informacji handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej, zgodnie z ustawą z dn. 18.07.2002r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. Nr 144, poz. 1204 ze zm.). Jednocześnie wyrażam zgodę na przekazanie moich danych osobowych przez Spółkę podmiotom z Grupy Kapitałowej Benefit Systems S.A. w celach marketingowo promocyjnych związanych z promocją lub reklamą produktów i usług oferowanych przez te podmioty jak również wyrażdam zgodę na otrzymywanie od tych podmiotów informacji handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej, zgodnie z ustawą z dn. 18.07.2002r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. Nr 144, poz. 1204 ze zm.) Zgody mogą być odwołane w każdym czasie. Administratorem danych osobowych jest Benefit IP Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa ul. Canaletta 4, 00-099 Warszawa. Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych i nie będą udostępniane innym odbiorcom. Ich podanie jest dobrowolne, a każda osoba ma prawo dostępu do treści swoich danych, ich poprawiania oraz wyrażenia sprzeciwu wobec ich przetwarzania.