Miesięcznik Benefit – miesięcznik kadrowych, kierowników i dyrektorów HR

Strona główna » Rozwój

Wystąpienia publiczne a wizerunek lidera

Wystąpienia publiczne a wizerunek lidera
fot.istockphoto
Występowanie przed publicznością jest jednym z najłatwiejszych i najszybszych sposobów na zdobycie autorytetu i zbudowanie sobie wizerunku lidera. Niestety, sposób ten wywołuje jednocześnie największy opór wśród osób, które chcą taki autorytet zdobyć.

I nie ma się co dziwić. Dla większości ludzi sama myśl o tym, że mieliby wystąpić, jest niezwykle stresująca, za co winę ponosi myślenie, że im się nie uda. Niepowodzenie obnażyłoby przecież słabość mówiącego i naraziłoby jego autorytet na szwank – w takim przekonaniu żyje większość z nas. Wiele osób pamięta także czasy szkolne, kiedy to wywołani do odpowiedzi nie mogli wydusić słowa, przez co narażali się na dezaprobatę ze strony nauczyciela.
Tymczasem bycie liderem oznacza konieczność pokazywania się publicznie. Trudno bowiem wyobrazić sobie lidera, czy to w sferze biznesowej, religijnej, czy politycznej, który buduje swój wizerunek, unikając spotkań z ludźmi. Lider, o którym nikt nie wie, nie jest liderem, ponieważ najzwyczajniej w świecie nie ma komu przewodzić. Dlatego umiejętność przemawiania jest dziś jedną z najbardziej cenionych kompetencji, jak również jedną z podstawowych umiejętności, jakie lider powinien posiadać, by móc kierować innymi. Dodatkowo niesie ona ze sobą szereg korzyści, które pozytywnie wpływają na to, jak lider jest postrzegany przez otoczenie biznesowe.
Większa pewność siebie. Większość liderów chce być postrzegana jako osoby stanowcze, odważne, silnie broniące swoich poglądów, wierzące w stawiany sobie cel, wzbudzające szacunek oraz będące dla wielu osób autorytetem. Na to, czy będą tak postrzegani, ma wpływ wiele czynników: to, jak się zachowują, ich sposób poruszania się, gestykulacja, maniery czy też sposób wypowiadania się, czyli np. intonacja, tembr głosu, dobór słów. Umiejętność panowania nad tymi aspektami zwiększa pewność siebie lidera, co z kolei sprawia, że staje się bardziej wiarygodny w oczach podwładnych oraz wzbudza większe zaufanie. Dlatego warto korzystać z każdej nadarzającej się okazji do wystąpienia i ćwiczyć je tak długo, aż staną się one naszym naturalnym zachowaniem. Pamiętajmy też, że wszystko da się wyćwiczyć, wystarczy włożyć w to odrobinę wysiłku.
Umiejętność przekonywania. O ile pierwsze wrażenie jest ważne, o tyle liczy się również to, co za tym wrażeniem idzie. Ludzie wyrabiają sobie opinię o nas w ciągu zaledwie kilku pierwszych sekund od spotkania, jednak trwałe wrażenie można zrobić dopiero na podstawie tego, co mówimy. Jest to szczególnie ważne z punktu widzenia lidera, ponieważ musi on często przekonywać ludzi do swoich pomysłów, a nie jest to możliwe bez choćby podstawowych umiejętności komunikacyjnych. Przykładowo, jak zdobywali poparcie dla swoich idei Adolf Hitler, Jan Paweł II, Winston Churchill czy Steve Jobs? Przemawiając. Zdecydowana większość liderów kiedyś i dziś, a przynajmniej ci, o których się mówi, charakteryzuje się dużymi umiejętnościami oratorskimi. Przez wzgląd na to, iż przywództwo polega głównie na porywaniu za sobą ludzi, konieczne jest posiadanie daru przekonywania, czyli takiego formułowania przekazów, by inni uwierzyli i poczuli to, co czuje lider. Bez odpowiedniego przekazania własnej wizji i misji niemożliwe jest zdobycie poparcia tłumów.
Wizerunek eksperta. Uczestnicząc w spotkaniach czy konferencjach z udziałem zaproszonych mówców, często przypisujemy tym właśnie osobom status „eksperta”. Panuje powszechne przekonanie, że osoba, która przemawia do dużej grupy ludzi na jakiś temat, wie, o czym mówi, inaczej by nie wystąpiła. Stąd angażowanie się w wystąpienia publiczne to dobry pomysł, by zyskać miano eksperta oraz zasłużyć sobie na zaufanie klientów. Ma to duże znaczenie dla klientów, którzy przywiązują wartość do jakości proponowanych towarów czy usług. W momencie, gdy wypowiada się o nich ekspert, sami będą mogli ocenić, czy proponowany produkt bądź usługa są godne ich uwagi. I nawet gdy nic od nas nie kupią, wzrośnie ich zaufanie do firmy, co może ułatwić potencjalną sprzedaż w przyszłości. Warto więc pamiętać, że przemawiając publicznie, za każdym razem zyskujemy miano eksperta w danej dziedzinie.
Przewaga konkurencyjna. Prowadząc firmę, zawsze warto mieć na uwadze konkurencję. Ile jest podobnych firm na rynku? Co je wyróżnia? Czy mają one coś, czego my nie mamy? Wyróżnikiem może być wszystko, począwszy od produktów czy usług, jakości, obsługi klienta czy sposobu komunikacji z klientem. Jak wielu właścicieli firm uznawanych jest za wybitnych mówców? Ilu z nich uważanych jest za autorytet w branży? Mniej, niż może się wydawać. Zwracając się do klientów bezpośrednio, łatwiej jest wyróżnić się na tle innych podobnych osób w branży i zwiększyć swoją wiarygodność.
Pozyskiwanie wartościowych kontaktów. Jest szczególnie ważne, jeżeli zależy nam na rozwoju firmy. Przemawianie jest o wiele bardziej skuteczne niż np. networking. Każdy, kto kiedykolwiek brał udział w sesji networkingowej, wie, jak takie spotkanie przebiega: należy się przywitać, wymienić uścisk dłoni, wręczyć wizytówkę i po kilku minutach podejść do kolejnej osoby. Jeżeli ma się szczęście, można z takiego spotkania wyjść z rękoma pełnymi wizytówek i być może jednym potencjalnym klientem. Niezbyt skuteczne, prawda? Przemawianie z kolei stwarza możliwość opowiedzenia o swojej firmie i podzielenia się swoją wiedzą z szerszą publicznością. Osoby zainteresowane tym, co mamy im do zaoferowania, czyli potencjalni klienci, będą czekać na sposobność, by skontaktować się po wystąpieniu. Stąd wszelkiego rodzaju konferencje, spotkania oraz inne okazje, podczas których można wystąpić publicznie, okazują się dużo bardziej skuteczne, jeżeli chodzi o pozyskiwanie nowych klientów, niż networking. Klienci pojawiają się przez sam fakt, że zdecydowaliśmy się wystąpić, co wzbudza zaufanie oraz uwalnia od poczucia, że próbujemy cokolwiek sprzedać.
Rekrutacja najbardziej uzdolnionych pracowników do firmy. Liderzy dużych firm często zastanawiają się, jak pozyskać sobie najbardziej wartościowych kandydatów. W dobie rynku pracownika, na którym to pracownik coraz częściej dyktuje warunki, może się to okazać szczególnie kłopotliwe, a pracodawcy dwoją się i troją, wymyślają coraz to nowe sposoby na przyciągnięcie potencjalnych kandydatów. Warto pamiętać, że bez względu na to, jak atrakcyjny może się wydawać postęp technologiczny w miejscu pracy, ułatwiający pracownikom funkcjonowanie, ludzie lubią mieć poczucie, że pracują dla ludzi, a nie dla organizacji. Występując publicznie, nadajesz swojej firmie ludzką twarz, z którą potencjalni kandydaci będą ją kojarzyć. Stąd warto pojawiać się i przemawiać w odpowiednim miejscu i w odpowiednim czasie, ponieważ zwiększa to szanse na pozyskanie wartościowych pracowników. Przemawiając, łatwiej jest przedstawić misję i wizję organizacji, niż za pomocą najlepszej strony internetowej. Wszelkie historie z życia wzięte, pasje oraz problemy, z jakimi mierzą się liderzy, nadają wizerunkowi organizacji ludzki charakter i sprawiają, że pracownikom łatwiej jest się z nią identyfikować.
Wystąpienia publiczne są niesamowicie skutecznym narzędziem budowania własnego wizerunku jako lidera. Zwiększają wiarygodność, pewność siebie, autorytet, jak również szanse na pozyskanie wartościowych kontaktów, które albo otworzą przed organizacją nowy rynek, albo wzbogacą zespoły pracownicze o potrzebne umiejętności, tym samym wpływając na jej rozwój. Wystąpienia publiczne mogą wydawać się trudne, jednak warto się ich uczyć i ćwiczyć przy każdej nadarzającej się okazji. Zgodnie z powiedzeniem: „Do sukcesu nie ma żadnej windy. Należy iść po schodach”.

KATARZYNA KŁOBUKOWSKA
trener i specjalista ds. PR w Grow Szkolenia Coaching Doradztwo HR
katarzyna@grow.edu.pl

2017-09-20 08:36 Opublikował: Benefit

Reklama:

tel. kom: 508-548-308

Redakcja:

Newsletter


Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach marketingowo-promocyjnych oraz na otrzymywanie od Spółki oraz podmiotów wchodzących w skład Grupy Kapitałowej Benefit Systems S.A. za pomocą środków komunikacji elektronicznej
... Rozwiń
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Spółkę, zgodnie z ustawą z dn. 29.08.1997r. o ochronie danych osobowych (tekst jedn. Dz. U. z 2002r. Nr 101 poz. 926, ze zm.) w celach marketingowo-promocyjnych oraz wyrażam zgodę na otrzymywanie od Spółki i informacji handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej, zgodnie z ustawą z dn. 18.07.2002r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. Nr 144, poz. 1204 ze zm.). Jednocześnie wyrażam zgodę na przekazanie moich danych osobowych przez Spółkę podmiotom z Grupy Kapitałowej Benefit Systems S.A. w celach marketingowo promocyjnych związanych z promocją lub reklamą produktów i usług oferowanych przez te podmioty jak również wyrażdam zgodę na otrzymywanie od tych podmiotów informacji handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej, zgodnie z ustawą z dn. 18.07.2002r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. Nr 144, poz. 1204 ze zm.) Zgody mogą być odwołane w każdym czasie. Administratorem danych osobowych jest Benefit IP Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa ul. Canaletta 4, 00-099 Warszawa. Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych i nie będą udostępniane innym odbiorcom. Ich podanie jest dobrowolne, a każda osoba ma prawo dostępu do treści swoich danych, ich poprawiania oraz wyrażenia sprzeciwu wobec ich przetwarzania.