Miesięcznik Benefit – miesięcznik kadrowych, kierowników i dyrektorów HR

Strona główna » Praca

Rekrutacja przyspiesza. Kto nie dostosuje się do tempa zmian, ten przegra.

Rekrutacja przyspiesza. Kto nie dostosuje się do tempa zmian, ten przegra.
Marcin Darkowski, menedżer OLX Praca, odpowiada za monetyzację serwisu OLX w Polsce. Opiekuje się też kategorią OLX Praca i serwisem Fixly. Zanim dołączył do Grupy OLX przez ponad dwa lata był odpowiedzialny za strategię Avon w 19 krajach Europy Centralnej. Wcześniej jako konsultant w McKinsey and Company doradzał firmom z sektorów FMCG, logistycznego i finansowego m.in. w rozwoju palety produktów i organizacji sprzedaży.
Z Marcinem Dakowskim, menedżerem OLX Praca, rozmawiał Rafał Mikołaj Krasucki

Rynek pracy dynamicznie się zmienia. Gdzie dzisiaj rekruterzy powinni szukać pracowników?
Gdybym był przedsiębiorcą, pracodawcą lub osobą odpowiedzialną za rekrutację, to pracowników szukałbym tam, gdzie jest ich najwięcej, czyli w internecie. Dlaczego? Ponieważ zwiększa to szanse na znalezienie najlepszego kandydata. Coraz więcej Polek i Polaków szuka pracy wyłącznie w sieci. Tylko na OLX Praca miesięcznie zatrudnienia szuka ok. 4 milionów osób, które miesięcznie wysyłają prawie 5 milionów odpowiedzi. To oznacza, że w każdej sekundzie wysyłane są średnio aż dwie odpowiedzi na ogłoszenia zamieszczone na OLX Praca. Proces rekrutacji przebiega szybciej niż kiedykolwiek.

W chwili, gdy rozmawiamy, na OLX Praca aktywnych jest około 100 tys. ogłoszeń. Jak wyróżnić się z tego tłumu?
Serwisy internetowe udostępniają różne narzędzia, które pozwalają wyeksponować oferty na stronie. Na OLX Praca ogłoszenie można wyróżnić kolorem na liście ogłoszeń. Warto też dodać swój logotyp, gdyż ta opcja pomaga budować wizerunek wiarygodnego pracodawcy. Można też ogłoszenie odświeżyć, dzięki czemu wyświetli się ono na samej górze listy i kandydat, który wejdzie na stronę, zobaczy je jako pierwsze. Kliknięcie potencjalnego pracownika na ogłoszenie to oczywiście dopiero pierwszy krok.

Jak zrobić drugi i kolejne?
Postawić na jakość ogłoszenia, czyli najzwyczajniej w świecie zachęcić potencjalnego pracownika do reakcji. Z przeprowadzonych przez nas badań wynika, że dodanie tzw. widełek zarobkowych, prosta rzecz, przed którą sporo firm się jeszcze broni, zwiększa liczbę odpowiedzi na daną ofertę o 40–50 proc. Poszukujący pracy chcą też z ogłoszenia dowiedzieć się jaki jest zakres obowiązków i czasowy wymiar zatrudnienia. Aż ¾ poszukujących oczekuje też informacji o tym, jaki rodzaj umowy proponuje pracodawca. Im więcej szczegółowych informacji pojawi się w ogłoszeniu rekrutacyjnym, tym większe szanse na dotarcie do kandydata.

No dobrze. Zamieszczamy w sieci przejrzyste ogłoszenie, które szybko przyciąga kilku potencjalnych kandydatów. Dostajemy od nich CV...
Dalej trzeba pamiętać, że technologia to sprzymierzeniec pracodawcy, który powinien działać dynamicznie. Warto zdawać sobie sprawę z coraz większej pasywności kandydatów. W praktyce oznacza to, że są oni coraz mniej chętni do brania udziału w długim i skomplikowanym procesie rekrutacji. Teraz to pracodawca musi bardziej starać się o pracowników. Zatem dla przedsiębiorców i przedstawicieli większych firm bardzo ważne jest, by szybko wchodzić w interakcje z kandydatami pytającymi o pracę czy przesyłającymi CV.

Jak dostosować się do tych zmian na rynku pracy?
Przede wszystkim należy pamiętać, że proces rekrutacyjny zachodzi dzisiaj w sposób interaktywny, żywy, szybki. Z 4 milionów użytkowników, którzy miesięcznie zaglądają na OLX Praca już prawie milion korzysta z aplikacji mobilnej. W dowolnym miejscu i czasie przeglądają nasz serwis i od razu odpowiadają na interesujące ich ogłoszenia. Trzeba za nimi podążać. Wyścig o pracownika przegrywa ten, kto przez kilka tygodni zbiera CV, by potem spokojnie je przeglądać i zastanawiać się, kogo zaprosić do dalszych rozmów. W tym czasie najlepsi kandydaci już znikają z rynku, dlatego na zgłoszenia trzeba odpowiadać szybko, utrzymywać kontakt z potencjalnym pracownikiem.

Liczba użytkowników OLX Praca na urządzeniach mobilnych będzie rosła?
Nierozsądnym byłoby zakładać, że będzie inaczej. Żyjemy w czasach, w których dąży się do uproszczenia każdej dziedziny życia i poszukiwanie pracy czy pracownika nie jest tu wyjątkiem. Dzięki technologii w każdej chwili możemy mieć dostęp do swoich dokumentów, CV, portfolio, listów motywacyjnych. Wysyłanie ich przez telefon nie różni się niczym od wysyłania ich z komputera stacjonarnego, czy przez tradycyjną pocztę, poza tym, że pozwala zaoszczędzić mnóstwo czasu.

OLX Praca zdecydowanie wyprzedza pozostałe portale rekrutacyjne w Polsce. Co jest przepisem na ten sukces?
Przede wszystkim to, że oferty pracodawców nie trafiają w próżnię. Dla naszych partnerów biznesowych to właśnie liczba reakcji na ogłoszenie, czyli liczba aplikacji jest miarą efektywności. Dodając ogłoszenie na OLX Praca dociera się do 400 tysięcy kandydatów dziennie, dodatkowo ogłoszenia można zintegrować z własnym systemem rekrutacyjnym czy skorzystać z pomocy dedykowanego opiekuna.

*tekst promocyjny

2017-09-29 10:08 Opublikował: Benefit



Reklama:

tel. kom: 508-548-308

Redakcja:

Newsletter


Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach marketingowo-promocyjnych oraz na otrzymywanie od Spółki oraz podmiotów wchodzących w skład Grupy Kapitałowej Benefit Systems S.A. za pomocą środków komunikacji elektronicznej
... Rozwiń
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Spółkę, zgodnie z ustawą z dn. 29.08.1997r. o ochronie danych osobowych (tekst jedn. Dz. U. z 2002r. Nr 101 poz. 926, ze zm.) w celach marketingowo-promocyjnych oraz wyrażam zgodę na otrzymywanie od Spółki i informacji handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej, zgodnie z ustawą z dn. 18.07.2002r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. Nr 144, poz. 1204 ze zm.). Jednocześnie wyrażam zgodę na przekazanie moich danych osobowych przez Spółkę podmiotom z Grupy Kapitałowej Benefit Systems S.A. w celach marketingowo promocyjnych związanych z promocją lub reklamą produktów i usług oferowanych przez te podmioty jak również wyrażdam zgodę na otrzymywanie od tych podmiotów informacji handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej, zgodnie z ustawą z dn. 18.07.2002r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. Nr 144, poz. 1204 ze zm.) Zgody mogą być odwołane w każdym czasie. Administratorem danych osobowych jest Benefit IP Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa ul. Canaletta 4, 00-099 Warszawa. Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych i nie będą udostępniane innym odbiorcom. Ich podanie jest dobrowolne, a każda osoba ma prawo dostępu do treści swoich danych, ich poprawiania oraz wyrażenia sprzeciwu wobec ich przetwarzania.