Miesięcznik Benefit – miesięcznik kadrowych, kierowników i dyrektorów HR

Strona główna » Styl życia

Żyć długo i zdrowo

Żyć długo i zdrowo
fot.istockphoto
Pod względem długości życia Japończycy są światowym fenomenem. W dobrej formie psychicznej i fizycznej wielu dożywa stu i więcej lat. Jak oni to robią?

Choroby cywilizacyjne, takie jak zawał serca, udar czy rak, w wielu miejscach w Japonii są nieznane, szczególnie na wyspie Okinawa, gdzie jest wielu stulatków o godnym pozazdroszczenia stanie zdrowia.
Lekarze i naukowcy badający zjawisko długowieczności Japończyków nie mają wątpliwości, że to przede wszystkim dieta bezpośrednio wpływa na jakość życia, nawet bardziej niż geny. Do bardzo ciekawych wniosków doszedł lekarz kanadyjski Marc Lalonde (był też ministrem zdrowia), który na podstawie badań obliczył, że długość i jakość życia człowieka zależą przede wszystkim od czterech czynników: w 50 proc. od stylu życia, na który mamy wpływ, w 20 proc. od środowiska, na które nie mamy wpływu lub mamy wpływ ograniczony, w 20 proc. od biologii organizmu ludzkiego, w tym czynników genetycznych, płci, wieku, oraz w 10–15 proc. od opieki medycznej, od jej dostępności, jakości, organizacji, rodzaju, zasobów. Jak więc wygląda japoński styl życia?

MISECZKA RYŻU Z WODOROSTAMI
Japońska dieta bazuje na rybach, soi niemodyfikowanej genetycznie, ryżu, warzywach i owocach. Owoców morza jedzą dwukrotnie więcej niż świat Zachodu. Ryż jest obecny na ich talerzach nawet kilka razy dziennie, zastępując pieczywo. Do tego bogactwo warzyw, zwłaszcza świeżych, zielonolistnych. Kolejne bardzo popularne tam warzywo bogate w składniki odżywcze to wodorosty – kombi, nori oraz wakami dodawane do zup, sałatek, ryżu.
Warto podkreślić, że większość potraw jest gotowana na parze, używa się bardzo mało tłuszczu, ogromne znaczenie mają przyprawy. Poza tym Japończycy mają inną kulturę spożywania posiłków, daleką od obżarstwa – kończą jeść, gdy są w 80 proc. nasyceni.

CODZIENNY RUCH
Sposób odżywiania to nie jedyny powód zdrowia i długowieczności Japończyków. Są aktywni nawet po przejściu na emeryturę. Tak naprawdę wielu nie przechodzi na nią wcale, lecz nadal pracuje w dziedzinie, którą lubi. Aktywność fizyczna, jaką uprawiają, nie jest ekstremalna, ale codzienna – wolą poruszać się pieszo niż samochodem, pracują w ogródku, jeżdżą na rowerze, grają w piłkę. W wielu japońskich firmach zachęca się pracowników do rozpoczynania dnia od kilkudziesięciu minut ćwiczeń na dachu. Bardzo modną inicjatywą jest robienie dziesięciu tysięcy kroków dziennie liczonych przy pomocy licznika kroków. Ten trend przybył już do Polski, podobnie jak bieganie w stylu slow, czyli w tempie 4–5 km/h, to wolniej niż wielu z nas przemieszcza się piechotą. Japońscy naukowcy zaobserwowali, że powolny trucht zapobiega otyłości, cukrzycy, chorobom krążenia.
Coraz więcej doniesień ze świata medycyny prowadzi do wniosku, że siedzący tryb życia jest wręcz zabójczy. „American Journal of Epidemiology” informuje, że seniorki spędzające w pozycji siedzącej ponad dziesięć godzin dziennie i mało aktywne fizycznie są biologicznie o osiem lat starsze w porównaniu z rówieśniczkami, które ruszają się więcej. Siedzący tryb życia odpowiada za występowanie chorób takich, jak nadciśnienie, otyłość, obniża napięcie mięśniowe oraz wydolność oddechową, sprzyja chorobom układu krążenia, osteoporozie, a także niektórym typom nowotworów. Niedawno przeprowadzone badania wykazały związek pomiędzy siedzącym trybem życia a postępującym zniekształceniem telomerów komórek, co może powodować przyspieszenie starzenia komórkowego, a tym samym całego organizmu. Walka z siedzącym trybem życia jest łatwa. Wystarczy chodzić pieszo do pracy albo pospacerować choćby 20 minut dziennie, zamienić windę na schody, popracować w ogródku, zapisać się na zajęcia sportowe lub taneczne.

ŻYCIE Z SENSEM I PASJĄ
W światowym bestsellerze „Ikigai. Japoński sekret długiego i szczęśliwego życia” przedstawiono wskazówki japońskich stulatków, jak żyć pełnią życia i z optymizmem.
Według Japończyków każdy człowiek ma swoje określone ikigai, czyli wielką pasję dostarczającą satysfakcji, szczęścia oraz nadającej życiu sens. By zachować aktywność – nawet wówczas, gdy nie ma potrzeby pracować – należy pamiętać o swoim ikigai, czyli celu. Odnalezienie sensu istnienia jest ważne, by żyć dłużej i lepiej. Posiadanie ikigai oraz dobre relacje społeczne, czyli poczucie bezpieczeństwa w dużej grupie przyjaciół i rodziny, są równie istotne, jak zdrowa japońska dieta. Jest to szczególnie widoczne na wspomnianej już Okinawie, gdzie ludzie żyją najdłużej. Wszyscy członkowie tej społeczności należą do jakiejś wspólnoty mieszkańców (do klubu moai), w której pomagają sobie nawzajem. Grupy nie istnieją w żadnym konkretnym celu, po prostu funkcjonują na zasadach rodzinnych. Wiele spraw załatwia się bezinteresownie, a w ramach wynagrodzenia. Lokalna władza pomaga samoorganizować się, a każdy czuje się częścią społeczności i może w niej być pożyteczny.
Zwyczajne interakcje społeczne osób starszych, np. wspólne gry, pomagają uniknąć depresji i dostarczają mózgowi nowych bodźców. Stawianie czoła nowym sytuacjom, codzienne uczenie się czegoś nowego, gry i interakcje z innymi osobami wydają się najważniejsze dla intelektualnego anti-agingu.

EWA STĘPIEŃ
trener umiejętności miękkich, coach zdrowia,
eves@autograf.pl

2017-09-29 14:34 Opublikował: Benefit

Reklama:

tel. kom: 508-548-308

Redakcja:

Newsletter


Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach marketingowo-promocyjnych oraz na otrzymywanie od Spółki oraz podmiotów wchodzących w skład Grupy Kapitałowej Benefit Systems S.A. za pomocą środków komunikacji elektronicznej
... Rozwiń
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Spółkę, zgodnie z ustawą z dn. 29.08.1997r. o ochronie danych osobowych (tekst jedn. Dz. U. z 2002r. Nr 101 poz. 926, ze zm.) w celach marketingowo-promocyjnych oraz wyrażam zgodę na otrzymywanie od Spółki i informacji handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej, zgodnie z ustawą z dn. 18.07.2002r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. Nr 144, poz. 1204 ze zm.). Jednocześnie wyrażam zgodę na przekazanie moich danych osobowych przez Spółkę podmiotom z Grupy Kapitałowej Benefit Systems S.A. w celach marketingowo promocyjnych związanych z promocją lub reklamą produktów i usług oferowanych przez te podmioty jak również wyrażdam zgodę na otrzymywanie od tych podmiotów informacji handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej, zgodnie z ustawą z dn. 18.07.2002r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. Nr 144, poz. 1204 ze zm.) Zgody mogą być odwołane w każdym czasie. Administratorem danych osobowych jest Benefit IP Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa ul. Canaletta 4, 00-099 Warszawa. Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych i nie będą udostępniane innym odbiorcom. Ich podanie jest dobrowolne, a każda osoba ma prawo dostępu do treści swoich danych, ich poprawiania oraz wyrażenia sprzeciwu wobec ich przetwarzania.