Miesięcznik Benefit – miesięcznik kadrowych, kierowników i dyrektorów HR

Strona główna » Styl życia

Żyjesz tak, jak mówisz!

Żyjesz tak, jak mówisz!
fot.istockphoto
Dzisiejszy tytuł to długo dyskutowana (ale zaakceptowana!) maksyma i motto siódmego już Festiwalu Inspiracji (4-5 października), flagowego wydarzenia Stowarzyszenia Profesjonalnych Mówców. Maksyma pokazująca, że użyte słowa, styl i sposób mówienia dużo o nas mówią. I określają jakość naszego życia. Zawodowego. Prywatnego. Emocji. Miłości.

W czasie szkoleń i warsztatów uczestnicy pytają, jak przekonać, jak zmotywować, jak... Jakich słów użyć? Dość często naiwnie oczekują czarodziejskiego zwrotu klucza, który otworzy wszystkie drzwi, załatwi wszystkie sprawy od ręki. Co więcej ‒ łudzą się, że będzie to coś niezwykłego, wysublimowanego, znanego tylko nielicznym wtajemniczonym. A potem się dziwią. Przeczytajcie dlaczego. Poniżej, zgodnie z ideą VII Festiwalu Inspiracji, kilka magicznych słów i zwrotów (jak mówisz!) i skutków ich używania (tak żyjesz!).
Sam ostatnio często (zbyt często?) używam dwóch zwrotów ‒ spokojnie oraz damy radę. Skutki są podwójne ‒ dla mnie i dla ludzi (rodziny, znajomych, pracowników). Zwrot damy radę w moim własnym mózgu tworzy poczucie pewności, uruchamia poszukiwanie sposobów. U tych, którzy go słyszą, wywołuje wrażenie bezpieczeństwa, pokazuje, że ktoś panuje nad sytuacją. Podobnie działa słowo spokojnie. Polecam! A teraz kilka technik, których używania uczę na warsztatach.
Technika 1 ‒ Facciamoci una bella giornata! – zróbmy sobie piękny dzień! I innym też! To specjalność Włochów, czyli mówienie sobie komplementów. Tak po prostu. Bez struktury – „ja mówię ci komplement, ty w zamian załatw mi coś”. Takie bezinteresowne dostrzeganie ładnych rzeczy u innych i mówienie im o tym.
Jak działa? Często mamy (1) problem z dostrzeganiem pozytywów. Nawet gdy widzę coś dobrego, to (2) trudno mi się przełamać i to powiedzieć. Jeśli jednak się odważymy, to skutek jest piorunujący. Nasze połączenie oko-mózg zaczyna dostrzegać pozytywy w otaczającym nas świecie, w ludziach, w zdarzeniach. W efekcie poprawia się nasza jakość życia, bo zaczynamy żyć w świecie ładniejszym, bardziej przyjaznym, sympatyczniejszym. Dodatkiem jest poprawa relacji z wieloma osobami, które nas otaczają. To efekt komplementów, które od nas słyszą. Technika 2 ‒ Sorka/sorki – trochę mi ten zwrot dziwnie brzmi, nieco trąci gimbazą, ale jest skuteczny. Ja stosuję zwyczajne polskie przepraszam, ale młodsi często wolą sorry.
Jak działa? W sytuacji trudnej, grożącej konfliktem wystarczy powiedzieć przepraszam/sorry. Często druga strona spodziewa się naszego ataku, więc uprzedzając go, uderza pierwsza. My też myślimy podobnie, obawiamy się konfrontacji. A agresja bierze się z lęku. Kiedy ktoś usłyszy nasze przepraszam – potrzeba ataku zniknie. Zamiast konfliktu mamy pokój. Ubocznym efektem jest działanie na własny mózg ‒ w sytuacjach trudnych, zaskakujących nastawiamy się na łagodzenie, a nie na eskalację.
Technika 3 ‒ Jak może mi pan (pani) pomóc? Ważne ‒ nie czy, ale jak! Ta technika działa bardziej na innych niż na nas samych, ale bardzo wyraźnie zmienia nasze życie. Ułatwia je.
Jak działa? Tak sformułowane pytanie nakierowuje myślenie drugiej osoby na szukanie pomocy. Dla nas. Odpowiedź odmowna będzie dość trudna. Nie mogę pomóc ‒ brzmi słabo. Wariant drugi – Czy chciałby pan (chciałaby pani) odrobinę mi pomóc? Co odpowiedzieć? Nie chcę! Brzmi jeszcze gorzej. Wariant trzeci – Pan (pani) jako szef, specjalista na pewno potrafi znaleźć jakiś sposób, by… Kolejne trudne pytanie, bo co odpowiedzieć – ja nie potrafię?!
Na koniec podzielę się przedziwną reakcją naszego mózgu na dość proste ćwiczenie komunikacyjne. Bazą jest specyficzna konstrukcja zdania – To ciekawe, możesz powiedzieć o tym coś jeszcze? Najczęściej bowiem sami gadamy. I nie słuchamy. Typowe: gdzie byłeś na wakacjach? W Hiszpanii. O, super, piękny kraj, ja byłem tam rok temu i… Ja, Ja, Ja! Typowa rozmowa Polaków. W ćwiczeniu proszę, by było inaczej, czyli tak: osoba A opowiada o swoim ciekawym zdarzeniu wakacyjnym. Przez 90 sekund. Osoba B w skupieniu słucha. Potem jest rewanż. Osoba A słucha uważnie przez 90 sekund osoby B. Potem... Potem jest najciekawiej, bo ja jako trener nie mówię nic. Czekam na ciszę. Bywa, że i z 10 minut. Okazuje się, że nagle osoby przypadkowo siedzące obok siebie, czasem nieznające się wcześniej, stały się sobie bliższe, bardziej atrakcyjne. I mimo że ćwiczenie już dawno się skończyło, chcą ze sobą zwyczajnie porozmawiać. Te 90 sekund uważnego słuchania bardzo mocno zmieniło ich relacje. Jakież to jest proste...
Słowa kreujące klimat ‒ pochlebny, pomocny, pogodny, przyjazny, przychylny, przydatny, przyzwoity ‒ zawsze wprowadzą pozytywny klimat rozmowy, przybliżą porozumienie.
Słowa przerywniki ‒ dobrze, ciekawie, fajnie, okej, świetnie, super ‒ można stosować w formie przerywników, potwierdzenia, wsparcia rozmówcy, zachęcenia itp.
Słowa i zwroty budujące relacje ‒ dziękuję, przepraszam, ufam ci, nie miałem racji.
A teraz ‒ do mówienia! I powodzenia!

MAREK SKAŁA
MEGALIT Instytut Szkoleń właściciel/trener
marek.skala@megalit.pl

2017-10-06 10:15 Opublikował: Benefit



Reklama:

tel. kom: 508-548-308

Redakcja:

Newsletter


Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach marketingowo-promocyjnych oraz na otrzymywanie od Spółki oraz podmiotów wchodzących w skład Grupy Kapitałowej Benefit Systems S.A. za pomocą środków komunikacji elektronicznej
... Rozwiń
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Spółkę, zgodnie z ustawą z dn. 29.08.1997r. o ochronie danych osobowych (tekst jedn. Dz. U. z 2002r. Nr 101 poz. 926, ze zm.) w celach marketingowo-promocyjnych oraz wyrażam zgodę na otrzymywanie od Spółki i informacji handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej, zgodnie z ustawą z dn. 18.07.2002r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. Nr 144, poz. 1204 ze zm.). Jednocześnie wyrażam zgodę na przekazanie moich danych osobowych przez Spółkę podmiotom z Grupy Kapitałowej Benefit Systems S.A. w celach marketingowo promocyjnych związanych z promocją lub reklamą produktów i usług oferowanych przez te podmioty jak również wyrażdam zgodę na otrzymywanie od tych podmiotów informacji handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej, zgodnie z ustawą z dn. 18.07.2002r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. Nr 144, poz. 1204 ze zm.) Zgody mogą być odwołane w każdym czasie. Administratorem danych osobowych jest Benefit IP Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa ul. Canaletta 4, 00-099 Warszawa. Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych i nie będą udostępniane innym odbiorcom. Ich podanie jest dobrowolne, a każda osoba ma prawo dostępu do treści swoich danych, ich poprawiania oraz wyrażenia sprzeciwu wobec ich przetwarzania.