Miesięcznik Benefit – miesięcznik kadrowych, kierowników i dyrektorów HR

Strona główna » Rozwój

Ujarzmić narzekacza

Ujarzmić narzekacza
fot.istockphoto
W każdym zespole znajdzie się przynajmniej jedna osoba, która nieustannie narzeka praktycznie na wszystko. Często jest ona bardzo zaangażowana w swoją pracę, a poprzez owo zachowanie chce zwrócić na siebie uwagę lub po prostu zmienić sposób funkcjonowania organizacji. Niestety, już jedna osoba zatruwająca atmosferę w pracy może powodować spadek motywacji u pozostałych pracowników.

Praca z narzekaczem nie należy do lekkich i przyjemnych. Bardzo często u jego przełożonych pojawia się myśl: „Zwolnij go i będziesz miał święty spokój”, choć można sobie z takim pracownikiem poradzić również inaczej. Na pewno problemu narzekania nie wolno zamiatać pod dywan. Należy odpowiednio szybko podjąć właściwe kroki, póki atmosfera w grupie nie jest jeszcze tak słaba, że wpływa to na spadek efektywności pracowników.

NARZEKANIE PRZEŁOŻONEGO
Zanim szef zajmie się rozwiązywaniem problemów związanych z narzekaniem, musi wyzbyć się takiej praktyki u siebie samego. Mówi się, że ryba psuje się od głowy, dlatego gdy kierownik narzeka, istnieje większe prawdopodobieństwo, że jego pracownicy będą zachowywać się podobnie. Na pewno żaden szef nie chciałby usłyszeć podczas rozmowy z podwładnym uwagi w stylu: „Słuchaj, sam niejednokrotnie narzekasz, więc powinieneś mnie zrozumieć”.

UJARZMIANIE NARZEKACZA
Znalezienie źródła problemu to pierwszy krok do zlikwidowania narzekania przez pracownika. Jak można łatwo sprawdzić, co jest przyczyną rozżalenia u pracownika? Najlepszym sposobem na to jest zaproszenie go na rozmowę w cztery oczy i zachęcenie do wyrzucenia z siebie tego, co go frustruje. Istotnym elementem takiej rozmowy jest uważne słuchanie. Pozwala ono na uzyskanie informacji na temat tego, czy pracownik zwyczajnie marudzi w celu zwrócenia na siebie uwagi, czy też może istnieje faktycznie problem, który należy rozwiązać. Trudności, z jakimi mierzy się zwykle w tym momencie szef, to chęć odrzucenia w całości opinii malkontenta i „ustawienie go do pionu”, bo powinien przecież przyjąć on rzeczywistość taką, jaka jest, a nie tracić czasu na bzdury.
Kolejnym krokiem po wysłuchaniu opinii pracownika jest zachęcenie go do zmiany swoich postaw poprzez skierowanie jego myśli z elementów negatywnych na pozytywy. Dzięki temu łatwiej mu będzie przejść do etapu poszukiwania rozwiązań. Najlepszym wyjściem jest w takiej sytuacji przypomnienie pracownikowi zarówno zalet, jak i atutów organizacji, w której pracuje. Można w tym miejscu zapytać podwładnego, co najbardziej ceni sobie w firmie i jakie obowiązki wykonuje z przyjemnością?
Jeśli powodem narzekań pracownika była chęć bycia zauważonym i docenionym, to przypomnienie podwładnemu jego mocnych stron oraz znaczenia wykonywanych przez niego zadań dla organizacji, powinno wystarczyć do tego, by płynnie przejść do ustaleń na przyszłość, z kolei gdy pracownik zmagał się faktycznie z określonym problemem, który go blokował, to omówienie plusów jego pracy w firmie pomoże otworzyć się mu na nazwanie problemu po imieniu, a następnie na znalezienie jego rozwiązania.
Rolą przełożonego jest zachęcenie pracownika do dyskusji. Szczera rozmowa pozwoli na usystematyzowanie określonych faktów i rozważenie różnych scenariuszy, by móc wybrać ten, który jest najbardziej satysfakcjonujący dla obu stron. Pomocne w tym miejscu może być rozpisanie na tablicy elementów, na które podwładny ma wpływ, oraz takich, na które nie warto jest tracić czasu i energii, gdyż dzieją się niezależnie od woli zainteresowanych.

JAK UZYSKAĆ POZYTYWNE NASTAWIENIE I JE UTRZYMAĆ?
Jednym ze sposobów ujarzmienia malkontenta w grupie, który zadziała dłużej, jest stworzenie dla niego obszaru, w którym będzie on czuł wpływ na los firmy. Jeśli zaangażujemy go w pewne ważne procesy zachodzące w organizacji, może to doprowadzić do sytuacji, w której będzie on pozytywnie postrzegał rzeczywistość. Jednocześnie jego postawy staną się wówczas profesjonalne i godne naśladowania przez innych. W ten sposób pracownik zdobędzie autorytet u pozostałych osób i będzie mu łatwiej o motywację. Innym sposobem na poradzenie sobie z malkontentem w dłuższym okresie jest odcięcie go od pozostałych pracowników poprzez stworzenie odrębnego stanowiska pracy znajdującego się w oddzielnym biurze, by zminimalizować okazje do spotkań. Wszystko jest tutaj uzależnione od charakteru podwładnego i od rodzaju wykonywanej przez niego pracy.
Mimo podjęcia określonych działań w celu zlikwidowania narzekania u pracownika istnieje ryzyko, że chęć głośnego dzielenia się przez niego negatywnymi spostrzeżeniami będzie silniejsza od wszelkich ustaleń. W takiej sytuacji źle wpłynie to na grupę, bo choć nie będzie już on się żalił na spotkaniach z udziałem przełożonego, to w stosunkach nieformalnych z innymi pracownikami (np. na papierosie lub przy kawie) nie omieszka omówić wszystkich ważnych kwestii, zatruwając przy tym funkcjonowanie organizacji poprzez zarażanie negatywnym myśleniem innych i wpływanie na ich motywację. W takim przypadku jedynym rozwiązaniem będzie zwolnienie pracownika, gdyż dobro firmy jest najważniejsze, a zawodowy narzekacz jest jak wampir energetyczny odbierający wszystkim wokół chęć do pracy.

MARCIN KOJRO

prezes Support Solution sp. z o.o.,
marcin.kojro@reinforce.pl

Bibliografia:
– http://www.focus.pl/artykul/5-rad-jak-walczy-z-marud-w-pracy
– Haman Wojciech, Gut Jerzy, „Psychologia szefa. Szef to zawód”,Helion 2009.

2017-10-18 09:55 Opublikował: Benefit



Reklama:

tel. kom: 508-548-308

Redakcja:

Newsletter


Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach marketingowo-promocyjnych oraz na otrzymywanie od Spółki oraz podmiotów wchodzących w skład Grupy Kapitałowej Benefit Systems S.A. za pomocą środków komunikacji elektronicznej
... Rozwiń
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Spółkę, zgodnie z ustawą z dn. 29.08.1997r. o ochronie danych osobowych (tekst jedn. Dz. U. z 2002r. Nr 101 poz. 926, ze zm.) w celach marketingowo-promocyjnych oraz wyrażam zgodę na otrzymywanie od Spółki i informacji handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej, zgodnie z ustawą z dn. 18.07.2002r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. Nr 144, poz. 1204 ze zm.). Jednocześnie wyrażam zgodę na przekazanie moich danych osobowych przez Spółkę podmiotom z Grupy Kapitałowej Benefit Systems S.A. w celach marketingowo promocyjnych związanych z promocją lub reklamą produktów i usług oferowanych przez te podmioty jak również wyrażdam zgodę na otrzymywanie od tych podmiotów informacji handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej, zgodnie z ustawą z dn. 18.07.2002r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. Nr 144, poz. 1204 ze zm.) Zgody mogą być odwołane w każdym czasie. Administratorem danych osobowych jest Benefit IP Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa ul. Canaletta 4, 00-099 Warszawa. Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych i nie będą udostępniane innym odbiorcom. Ich podanie jest dobrowolne, a każda osoba ma prawo dostępu do treści swoich danych, ich poprawiania oraz wyrażenia sprzeciwu wobec ich przetwarzania.