Miesięcznik Benefit – miesięcznik kadrowych, kierowników i dyrektorów HR

Strona główna » Rozwój

Częsta wymiana pracowników to zbędny koszt

Częsta wymiana pracowników to zbędny koszt
fot.istockphoto
Można mieć najlepszy produkt lub usługę oraz marketing, jednak jeżeli w firmie odbywa się zbyt częsta wymiana pracowników, ponosi ona ogromne koszty, nie tylko finansowe, lecz także emocjonalne i czasowe. Dziś bez wątpienia mamy do czynienia z rynkiem pracownika.

Przykładowo w Poznaniu stopa bezrobocia w czerwcu 2017 roku wyniosła 1,7 proc.. Co to oznacza? Odpowiednich – zaangażowanych i kompetentnych ludzi szuka się ze świecą. Ten artykuł zawiera informacje o tym, jak utrzymać zespół w ryzach i nie zachęcać go do szukania nowej ścieżki kariery u konkurencji.
Jaki jest koszt zatrudnienia nowego, dobrego pracownika? Najpierw należy przygotować ofertę i umieścić ją w wielu miejscach takich jak portale społecznościowe i serwisy dla ludzi szukających pracy. Następnie wyznaczona osoba z zespołu segreguje maile, drukuje najciekawsze CV. Kolejny krok to decyzja, które osoby zostaną zaproszone na rozmowy rekrutacyjne. Rozmowy się odbywają. Ten etap trwa około miesiąca do dwóch.
Gdy już zostanie wybrany najlepszy kandydat, jedna lub więcej osób z zespołu zaprzestaje częściowo swojej pracy, aby wdrożyć nową osobę. Ten etap trwa od miesiąca do trzech. Właściciele firm twierdzą, że zatrudnienie nowej osoby do zespołu to łączny koszt ok. 10 tys. zł, nie licząc czasu oraz energii. Czy nie bardziej opłaca się zaangażować w to, aby zespół sprawniej funkcjonował i ludzie czuli radość z pracy zamiast ciągle przeznaczać ogromne budżety i pokłady energii zespołu na kolejne procesy rekrutacyjne?

JAK MOTYWOWAĆ ZESPÓŁ?
Motywacja jest przereklamowana. Jeżeli coś jest inspirujące, interesujące i ciekawe, to ludzie są z natury zmotywowani. Jedyne, co należy robić, to ich nie zniechęcać. Jeżeli zadania dobrane są w taki sposób, aby wykorzystywać naturalne predyspozycje każdego z członków zespołu, praca zespołu jest efektywniejsza i przyjemniejsza. Jeżeli szukamy kogoś, kto będzie pracował z dokumentami, wykresami, analizą i Excelem, to nie wymagajmy, że będzie to osoba nadzwyczaj towarzyska i tryskająca energią.
Analogicznie, jeżeli ktoś w naszym zespole jest niezwykle sympatyczny, życzliwy, miły i jednocześnie bardzo energiczny, nie zlecajmy mu zadań, które wymagają ogromnej koncentracji na szczegółach i dokładności. Jeżeli w zespole jest osoba, która ma naturalne predyspozycje przywódcze, a nie jest wystarczająco stymulowana, nie ma żadnego obszaru, którym dowodzi, zacznie się męczyć, wypalać i odejdzie.

CO ZROBIĆ BY ZESPÓŁ SPRAWNIE FUNKCJONOWAŁ?
W obecnych czasach to nie techniki zarządzania się sprawdzają, a normalne, ludzkie podejście do człowieka. Dziś liczy się zaufanie, otwarta komunikacja i rozmowa, a nie manipulacja, wywieranie wpływu czy atmosfera grozy. Mając wiedzę w temacie działania mózgu ludzkiego, jesteśmy w stanie zdecydowanie łatwiej radzić sobie w budowaniu biznesu.
Na zadowolenie z pracy składa się mnóstwo czynników – od wysokości wynagrodzenia, poprzez atmosferę, uznania, możliwość rozwoju, dotrzymywanie obietnic, a także czy ludzie wiedzą, co dokładnie mają robić. Wiedza o mózgu pozwala iść o krok dalej. Dzięki niej szef firmy wie jaka część mózgu dominuje u poszczególnych pracowników i jakich zadań im nie zlecać. Może to zrobić „na czuja”, przypisując zadania ludziom wg własnego uznania, a może przeprowadzić z nimi Analizę Biostrukturalną i dowiedzieć się, jakie są ich naturalne predyspozycje związane z aktywnością ich mózgów, po to, aby je najlepiej wykorzystać.
Ludzie nie będą odchodzili z firmy, w której powierzone zadania będą lepiej dopasowane do ich naturalnych i niezmiennych predyspozycji, zapisanych w ich genach. Szef znający dominujące części mózgu swoich pracowników i posiadający wiedzę jak wpływa to na ich naturalne zdolności, oszczędza pieniądze, czas i emocje, których nie musi przeznaczać na kolejne procesy rekrutacyjne.

ANNA URBAŃSKA
Master Trener STRUCTOGRAM® Polska,neurocoach
anna@3kolorymozgu.pl

 

2017-10-20 11:24 Opublikował: Benefit



Reklama:

tel. kom: 508-548-308

Redakcja:

Newsletter


Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach marketingowo-promocyjnych oraz na otrzymywanie od Spółki oraz podmiotów wchodzących w skład Grupy Kapitałowej Benefit Systems S.A. za pomocą środków komunikacji elektronicznej
... Rozwiń
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Spółkę, zgodnie z ustawą z dn. 29.08.1997r. o ochronie danych osobowych (tekst jedn. Dz. U. z 2002r. Nr 101 poz. 926, ze zm.) w celach marketingowo-promocyjnych oraz wyrażam zgodę na otrzymywanie od Spółki i informacji handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej, zgodnie z ustawą z dn. 18.07.2002r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. Nr 144, poz. 1204 ze zm.). Jednocześnie wyrażam zgodę na przekazanie moich danych osobowych przez Spółkę podmiotom z Grupy Kapitałowej Benefit Systems S.A. w celach marketingowo promocyjnych związanych z promocją lub reklamą produktów i usług oferowanych przez te podmioty jak również wyrażdam zgodę na otrzymywanie od tych podmiotów informacji handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej, zgodnie z ustawą z dn. 18.07.2002r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. Nr 144, poz. 1204 ze zm.) Zgody mogą być odwołane w każdym czasie. Administratorem danych osobowych jest Benefit IP Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa ul. Canaletta 4, 00-099 Warszawa. Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych i nie będą udostępniane innym odbiorcom. Ich podanie jest dobrowolne, a każda osoba ma prawo dostępu do treści swoich danych, ich poprawiania oraz wyrażenia sprzeciwu wobec ich przetwarzania.