Miesięcznik Benefit – miesięcznik kadrowych, kierowników i dyrektorów HR

Strona główna » Styl życia

Trendy w świecie benefitów

Trendy w świecie benefitów
fot.istockphoto
Świat benefitów się zmienia. Dla niektórych pracowników zbyt wolno, dla niektórych specjalistów od benefitów zdecydowanie za szybko. Chociaż baza dobrego pakietu benefitów jest od lat taka sama: prywatna opieka medyczna, karnety do siłowni i klubów fitness, ubezpieczenie na życie ‒ to jednak także i tu zachodzi stopniowa ewolucja. Pakiety są udoskonalane, dopracowywane i personalizowane. Postaramy się przyjrzeć kilku trendom w świecie benefitów, które warto śledzić.

Żyjąc w dobie wszechobecnych algorytmów, plików cookies i rodzącego się „Internetu rzeczy” (ang. Internet of Things – IoT), trudno oczekiwać, że świat benefitów nie będzie za tymi trendami podążał. Jesteśmy stopniowo przyzwyczajani, że odtwarzacz mp3 proponuje nam piosenki w naszym guście, a księgarnia internetowa książki podobne do tych, jakie przeczytaliśmy wcześniej. Na dokładkę maile od firm, których kompletnie nie znamy, zaczynają się od naszego imienia, a przekaz marketingowy w swoim dialogu z nami coraz częściej przechodzi na anglosaskie „ty”, niż używa polskiego „Pan/Pani”. Również dla świadczeń dodatkowych kluczowa staje się kwestia personalizacji. Zwłaszcza że obecnie na rynku pracy funkcjonuje kilka generacji. Najliczniejsze to baby boomers, pokolenie X oraz Y, zwane również millenialsami. Na horyzoncie pojawia się też urodzone w latach 90. XX w. pokolenie Z. Każda z tych grup kieruje się innymi potrzebami, co wpływa na ich oczekiwania co do benefitów.
Firmy zaczynają te wszystkie trendy dostrzegać. Jim Winkler, dyrektor wykonawczy odpowiedzialny za innowacje w opiece zdrowotnej w Aon Hewitt, zauważa, że w niektórych spółkach oferujących rozwiązania dotyczące świadczeń dodatkowych „firmy współpracują z brokerem lub konsultantem, który pomaga dobrać odpowiednie menu benefitów dla pracowników, bazując na ich danych demograficznych czy na zapotrzebowaniu wynikającemu z kultury organizacyjnej danej spółki”. Jeżeli bowiem kultura organizacji np. kładzie nacisk na rodzinę, może się okazać, że najlepszym wyborem będzie możliwość objęcia rodzin pracowników dodatkowym ubezpieczeniem zdrowotnym czy eventy firmowe w formie pikniku niż współorganizowany przez firmę klub miłośników sportów ekstremalnych. Aby to wszystko wiedzieć, konieczne jest zrozumienie potrzeb swoich pracowników i poznanie poziomu satysfakcji z oferowanych im przez nas świadczeń. Zdecydowanie warto je badać. Dzięki temu dowiemy się, czy nasze benefity spełniają swoje zadanie i czy pieniądze z budżetu zostały dobrze spożytkowane. Pomimo tego według raportu Sedlak & Sedlak „Świadczenia dodatkowe w oczach pracowników w 2017 roku” jedynie w 17 proc. firm bada się satysfakcję z oferowanych świadczeń dodatkowych! Jednym z wyjątków jest firma Medicover. Biorąc pod uwagę dane demograficzne swoich pracowników, dopasowuje ona starannie pakiet benefitów do ich potrzeb. Modyfikuje i testuje różne pomysły. A później bada satysfakcję pracowników z otrzymanych świadczeń. W procesie tym wykorzystuje również informację zwrotną uzyskaną z rozmów z pracownikami.

JAKOŚĆ, NIEKONIECZNIE ILOŚĆ
Z tego samego raportu Sedlak & Sedlak dowiemy się, że rozszerzony pakiet opieki medycznej jest najbardziej pożądanym benefitem przez pracowników (46,1 proc. badanych). Warto w tym miejscu dodać, że 74 proc. firm oferowało prywatny pakiet opieki medycznej. Są to dane z kolejnego raportu Sedlak & Sedlak dotyczącego benefitów oferowanych przez pracodawców w 2016 r. Więc chyba nie jest tak źle? Kluczowe jest tu słowo „rozszerzony”. I to, co pracownicy postrzegają jako korzyść dla siebie. A więc podstawą pakietu obecnie prawie zawsze będzie bazowy pakiet opieki medycznej, ale warto pomyśleć o dostępie do opieki dentystycznej, okulistycznej, do specjalistów i/lub możliwości objęcia świadczeniem członków rodziny. Ten trend jest również widoczny w USA, gdzie dodatkowo w ramach opieki zdrowotnej oferuje się ubezpieczenia od poważnych chorób, grupowe plany pomocy prawnej czy ubezpieczenia weterynaryjne dla zwierząt pracowników. Firmy coraz częściej zdają sobie sprawę, że wobec mnogości możliwości na rynku coraz bardziej liczy się jakość oferowanych świadczeń dodatkowych. Należy się też czymś pozytywnie wyróżnić w świecie, gdzie od lat nie zmienia się czołówka najpopularniejszych benefitów oferowanych przez firmy.

KOMUNIKACJA – NOWE I NOWSZE FORMY
Większość badanych przez Sedlak & Sedlak w raporcie „Świadczenia dodatkowe w oczach pracowników w 2017 roku” otrzymywało informacje o oferowanych w firmie świadczeniach dodatkowych przez wiadomości e-mail (58 proc.) i strony internetowe (24 proc.). Nieco mniejsze grupy na spotkaniach grupowych (18 proc.) i w papierowych broszurach (10 proc.). Jeszcze kilka lat temu strategie komunikacyjne w zarządzaniu benefitami opierały się głównie na papierze i w formie tekstu. A czytamy coraz mniej, coraz bardziej lubimy za to formy graficzne. Dlatego warto dostosować formę przekazu do odbiorców – zbadać lub zapytać, co przemawia do nich najbardziej i w jakiej formie chcieliby otrzymywać informacje. Może się bowiem okazać, że informacja w formie filmików instruktażowych czy ciekawych infografik dotrze do większej liczby odbiorców niż nudny, tekstowy mail.
Zdecydowanie warto stawiać na różnorodną strategię komunikacyjną, korzystając przy tym z wielu kanałów, by dotrzeć do jak największej liczby odbiorców. Tak robi na przykład firma Medicover, oferująca kompleksowe rozwiązania dotyczące opieki zdrowotnej. Beata Wojciechowska, dyrektor HR, zwraca uwagę: „Komunikacja jest niezwykle ważna i dokładamy starań, aby się wyróżnić także w tym aspekcie. Pracujemy w rozproszonej strukturze, dlatego stosujemy zróżnicowane kanały komunikacyjne, zarówno tradycyjne, jak i elektroniczne: wewnętrzny newsletter, niestandardowe akcje plakatowe w pokojach socjalnych, aktualności w Intranecie, spersonalizowane mailingi, wewnętrzny kanał na YouTube itp.”. W dobie mediów społecznościowych oraz rosnącego znaczenia na rynku pracy pokoleń wychowanych „z komputerem w ręku” rola platform do zarządzania pakietami świadczeń dodatkowych na pewno będzie rosnąć. Takie narzędzia oferuje na polskim rynku już wiele firm, jak Benefit Systems, Sodexo czy Medicover. Nasi pracownicy na pewno docenią, że nasz pakiet benefitów i jego możliwości są wnikliwie opisane i dostępne całą dobę w internecie, a także że mogą zarządzać nimi bezpośrednio, nie tylko z pracy, lecz także domu.
Rozwiązaniem wielu problemów związanych z komunikacją świadczeń dodatkowych może być przekazanie pracownikom indywidualnych raportów o łącznych korzyściach z pracy – Total Rewards Statement. Jak pokazuje wiele badań, większość pracowników uważa, że zarabia mniej, niż faktycznie otrzymuje, i jest niezadowolona ze swojego wynagrodzenia. Okazuje się, że najczęściej nie wiedzą oni, ile korzyści łącznie otrzymują od pracodawcy i ile są one warte finansowo. Raport pokazuje informacje o wynagrodzeniu zasadniczym, premiach, nagrodach oraz innych korzyściach pracownika wynikających z zatrudnienia. Można go spersonalizować tak, by przedstawić danemu pracownikowi te dane w atrakcyjnej formie. Raporty może osobiście podpisać prezes lub dyrektor, można również urządzić specjalną uroczystość ich przekazania wraz z osobistymi gratulacjami. Taka forma przekazania wyrazów uznania na pewno pozytywnie wpłynie na zaangażowanie i motywację pracowników.

ELASTYCZNOŚĆ
Na świat benefitów od lat mocno wpływa branża IT oraz kopiowane z niej nowinki i rozwiązania. Rozprzestrzeniają się one potem na cały rynek. W raporcie „Radford Perspectives 2016” opisano ideę konwergencji branż – każda firma na rynku staje się po części firmą technologiczną – co wpływa na strategie zatrudniania i wynagradzania. Firmy IT i biotechnologiczne konkurują z firmami z innych branż o tych samych pracowników zajmujących się zazwyczaj analizą i interpretacją danych oraz programowaniem. W związku z tym również w tych dość tradycyjnych do tej pory branżach, jak produkcja, finanse, FMCG, pojawiają się rozwiązania dotyczące elastycznego czasu pracy, brak formalnego ubioru czy unowocześnione przestrzenie biurowe. Jeśli firma nadal chce uchodzić za nowoczesne miejsce pracy i odpowiadać na różnorodne oczekiwania pracowników w kwestii świadczeń dodatkowych, musi się dostosować do nowych trendów.
W powszechnym odbiorze benefity w branży IT to udogodnienia, takie jak stół do ping-ponga, konsola do gier czy usługi konsjerża dla siedzącego kilkanaście godzin dziennie przy komputerze programisty. Trzeba przy tym zauważyć, że samym firmom IT czasami bardziej chodzi o przyciągnięcie uwagi kandydatów do aplikowania w firmie ciekawym świadczeniem (employer branding) niż o to, czy takie benefity rzeczywiście spełniają wyznaczone im zadania i satysfakcjonują pracowników. A firmę spoza świata IT nie zawsze stać na takie działania. Przy czym często ma ona też konkretne problemy, np. z retencją czy pozyskaniem pracowników, na które remedium może stanowić odpowiedni koszyk benefitów. Warto wtedy sięgnąć po coś prostego i sprawdzonego, takiego jak elastyczny czas pracy i praca zdalna, które są popularne w firmach IT. Aż 80 proc. firm informatycznych przebadanych w „Raporcie płacowym Sedlak & Sedlak dla branży IT – 2017” oferowało możliwość pracy zdalnej, a aż 83 proc. elastyczny czas pracy. Potwierdza to też raport „Świadczenia dodatkowe w oczach pracowników w 2017 roku”, gdzie aż 58 proc. badanych pracujących w branży IT zadeklarowało, że najpopularniejszym benefitem w ich firmie jest elastyczny czas pracy. Był to najwyższy odsetek na tle innych branż. Chociaż to głównie programiści i deweloperzy pracują zdalnie, trendy te rozprzestrzeniają się na cały rynek. W USA, zgodnie z badaniem SHRM na temat odsetek wszystkich firm oferujących możliwość elastycznego czasu pracy i pracy zdalnej, zwiększył się z 45 proc. w 2012 r. do 56 proc. w roku 2016. Okazuje się, że czasem nie potrzeba drogich i wyszukanych świadczeń dodatkowych oferowanych przez startupy z Doliny Krzemowej, a wystarczą proste i sprawdzone rozwiązania ułatwiające pracownikom budowanie równowagi między życiem zawodowym a prywatnym.

PODSUMOWANIE
Z raportu SHRM o benefitach z 2017 r. dowiemy się, że jedna trzecia firm w ciągu ostatniego roku poszerzyła pakiet benefitów oferowanych swoim pracownikom. Większość jednak skupiła się na poprawie jakości już wykorzystywanych w firmie benefitów. Spośród badanych przez SHRM pracowników, którzy szukali aktywnie pracy, aż 29 proc. jako motyw podawało lepszy pakiet benefitów, a 18 proc. elastyczność i równowagę między życiem osobistym a pracą. Świadczy to o tym, jak ważne są te kwestie dla nich i dla sprawnego działania organizacji. Często pracodawcy oferują świetne, solidne pakiety benefitów, ale mają problem z ich poprawną komunikacją. Zbyt wiele informacji w przekazie, nagromadzenie specyficznego „wynagrodzeniowego” żargonu, zagmatwane możliwości wyboru spośród oferty dostawców świadczeń – to wszystko powoduje zagubienie pracowników. I niweczy starania „wynagrodzeniowców”. Kluczem jest przyjrzenie się komunikacji i dostosowanie jej do potrzeb odbiorców. Opracowując dobrze działającą strategię zarządzania świadczeniami dodatkowymi w firmie, warto mieć te wszystkie kwestie na uwadze. 

MACIEJ ŁUKASIAK
Sedlak & Sedlak

Bibliografia:
– Akowacz Konrad, Podsumowanie Raportu „Świadczenia dodatkowe oferowane przez firmy w 2016 roku” z: https:// wynagrodzenia.pl/artykul/podsumowanie-raportuswiadczenia- dodatkowe-oferowane-przez-firmy-w-2016- roku [dostęp 25.06.2017].
– Jurczak Karolina, Podsumowanie raportu: „Świadczenia dodatkowe w oczach pracowników w 2017 roku” z:https:// wynagrodzenia.pl/artykul/podsumowanie-raportuswiadczenia-dodatkowe-w-oczach-pracownikow-2017 [dostęp z 26.06.2017].
– Jurczak Karolina, Świat benefitów w Medicover – wywiad z Beatą Wojciechowską, dyrektor HR z:https://wynagrodzenia.pl/artykul/swiat-benefitow-w-medicover-wywiadz-beata-wojciechowska-dyrektor-hr [dostęp: 27.06.2017].
– Mioduszewska Barbara, Benefity w branży It w 2016 roku z: https://wynagrodzenia.pl/artykul/benefity-w-branzy-it-2016 [dostęp 26.06.2017].
– Rakyan Sambahav, Top Fice Trends in Compensation adn Benefits for 2017, Wilist Towers Watson z: https:// www.towerswatson.com/en/Insights/Newsletters/Asia-Pacific/points-of-view/2017/top-five-trendsiin-compensation-and-benefits for-2017 [dostęp 26.06.2017].
– Raport SHRM 2017 Employee Benefits z: http://shrm.org/hr-today/trends-and-forecasting/research-and-surveys/ Documents/2017%Employee%20Benefits20Report. pdf [dostęp: 29.06.2017].
– Raport Radford 2017 Perspectives, Aon Hewitt z: https://radford.aon.com/sites/Perspectives/2017/Radford_2017_ Perspectives_Report.pdf [ dostęp: 25.06.2017].  

2017-11-27 15:25 Opublikował: Benefit

Reklama:

tel. kom: 508-548-308

Redakcja:

Newsletter


Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach marketingowo-promocyjnych oraz na otrzymywanie od Spółki oraz podmiotów wchodzących w skład Grupy Kapitałowej Benefit Systems S.A. za pomocą środków komunikacji elektronicznej
... Rozwiń
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Spółkę, zgodnie z ustawą z dn. 29.08.1997r. o ochronie danych osobowych (tekst jedn. Dz. U. z 2002r. Nr 101 poz. 926, ze zm.) w celach marketingowo-promocyjnych oraz wyrażam zgodę na otrzymywanie od Spółki i informacji handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej, zgodnie z ustawą z dn. 18.07.2002r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. Nr 144, poz. 1204 ze zm.). Jednocześnie wyrażam zgodę na przekazanie moich danych osobowych przez Spółkę podmiotom z Grupy Kapitałowej Benefit Systems S.A. w celach marketingowo promocyjnych związanych z promocją lub reklamą produktów i usług oferowanych przez te podmioty jak również wyrażdam zgodę na otrzymywanie od tych podmiotów informacji handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej, zgodnie z ustawą z dn. 18.07.2002r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. Nr 144, poz. 1204 ze zm.) Zgody mogą być odwołane w każdym czasie. Administratorem danych osobowych jest Benefit IP Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa ul. Canaletta 4, 00-099 Warszawa. Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych i nie będą udostępniane innym odbiorcom. Ich podanie jest dobrowolne, a każda osoba ma prawo dostępu do treści swoich danych, ich poprawiania oraz wyrażenia sprzeciwu wobec ich przetwarzania.