Miesięcznik Benefit – miesięcznik kadrowych, kierowników i dyrektorów HR

Strona główna » Rozwój

Czy ty to ty?

Czy ty to ty?
fot.istockphoto
Zdajemy sobie sprawę z tego, że dzisiejszy świat zmienia się bardzo szybko, czasem wręcz w sposób niekontrolowany. Świadczy o tym chociażby ilość informacji, jaką każdy z nas musi przetworzyć (na poziomie świadomym i nieświadomym) w ciągu każdego dnia. Mówi się o tym, że współczesny człowiek w ciągu miesiąca, a być może i tygodnia, otrzymuje taką ilość informacji, na jaką nasi dziadkowie mieli całe życie…

Trudno nie przyznać więc racji starożytnemu filozofowi Heraklitowi, który już kilka wieków przed naszą erą wyraził swoje przekonanie co do braku stałości w świecie (słynne „panta rhei”). Jak wielkie to było odkrycie w tamtych czasach, niech świadczy chociażby to, że – jak wyliczył serwis Atlantico – w samym tylko roku 2010 napisano tyle, ile od początku świata do roku 2003.
Zmiana jest jedną z prawidłowości, którym poddany jest nasz świat. Dodatkowo gatunek ludzki swoimi odkryciami dokłada do niej więcej, niż tylko przysłowiowe trzy grosze. Wystarczy się rozejrzeć dokoła, by dostrzec szereg zmian. Niektórzy próbują się przed tym bronić, inni rzucają się w wir zmian i płyną z prądem, jeszcze inni starają się w tych zmianach znaleźć również miejsce na to, by jednocześnie pozostać sobą…
Mimo szalonego tempa XXI w. bywają jednak ludzie, którzy mocno się tej zmianie przeciwstawiają, ze szkodą dla samych siebie (co może skutkować np. izolacją społeczną, frustracją, poczuciem zagubienia czy mniejszymi możliwościami zarobkowania). To osoby, które często trwają w przeświadczeniu, że „one nigdy się nie zmienią”, choć to nieprawda – co udowodnili jakiś czas temu psychologowie z Edynburga, o czym za chwilę. Z drugiej strony są osoby, które rzucając się w wir zmian, zatracają nieraz jednak to, co najważniejsze – siebie.
Od zmiany jako takiej nie jesteśmy w stanie się odizolować. Możemy natomiast pozwolić na to, by działa się sama, poza nami, lub też możemy zdecydować, jak ją ukierunkować – mniej bądź bardziej z lub przeciw aktualnym trendom. Badacze z Uniwersytetu w Edynburgu przeprowadzili badanie, które jest najdłużej trwającym badaniem poświęconym ludzkiemu charakterowi. Rozpoczęło się ono w 1947 r. i trwało do roku 2012 – dotyczyło sześciu aspektów osobowości, którymi były: wiara w siebie,spokój umysłu, wytrwałość, oryginalność, pragnienie sukcesu oraz uczciwość. Okazało się, że po tylu latach związek między tym, co stwierdzili zewnętrzni obserwatorzy w roku 1947 (gdy badani mieli 14 lat), a tym, co stwierdzono w 2012 r., był niewielki! Niektóre aspekty uległy mniejszym zmianom, natomiast większość naprawdę sporym, co oznaczało, że w przeciągu ponad 60 lat biorący udział w badaniu w pewnym sensie stali się innymi ludźmi! Pomiędzy poszczególnymi, mniejszymi odstępami czasu ta zmiana nie była tak widoczna. Zaobserwowano różnice, jednak stosunkowo niewielkie. Natomiast w maksymalnej perspektywie czasu, czyli ponad 60 lat, te różnice były naprawdę duże, a osobowość badanych zgoła inna niż w latach młodzieńczych.
To kolejne potwierdzenie na to, że nic nie jest stałe w naszym świecie – łącznie z nami samymi. Z wiekiem zmienia się nie tylko nasze ciało czy wiedza, lecz także nasza osobowość. Dla ludzi związanych z rozwojem osobistym nie jest to może żadną nowością, jednak to badanie może otworzyć oczy przede wszystkim „zwykłym Kowalskim”.
Zmieniamy się nie tylko na poziomie fizycznym, komórkowym (przykładowo komórki skóry ulegają całkowitej wymianie mniej więcej raz na dwa tygodnie). Nasza zmiana następuje także na poziomie mentalnym. Nasza osobowość również ulega zmianie, ona nie jest dana raz na zawsze, jak uważano jeszcze do niedawna. To, że ktoś był nieśmiały i zamknięty w sobie jako nastolatek, wcale nie oznacza, że taki będzie jako dorosły osobnik! Choleryk może wyluzować i nauczyć się wytrwałości. Osoba, która „o niczym nie marzy”, może stać się człowiekiem o dużej ambicji i pragnieniu sukcesu, a leń jednym z wzorów, jeśli chodzi o przedsiębiorczość.
Oczywiście te zmiany mogą nastąpić również w drugą, negatywną stronę. Osoba aktywna, której „wszędzie pełno”, może stracić zapał i chęci. Osoba odważna stanie się bojaźliwa, a szczęśliwa zmieni się w smutasa. Różne czynniki mogą na to wpłynąć, na część z nich pewnie nie będziemy mieli wpływu, jednak większość z nich – a już na pewno nasza reakcja na nie – jest od nas zależna.
Warto uświadamiać ludzi czym tak naprawdę jest rozwój osobisty i dlaczego jest taki ważny w dzisiejszym świecie. A wobec stałości zmian zamiast zdawać się na los, można to nasze życie w dużym stopniu świadomie kształtować, chociażby przez trening mentalny i inne formy pracy z sobą.
Muhammad Ali, legenda boksu, powiedział kiedyś znamienite słowa, że „człowiek, który w wieku 50 lat postrzega świat tak samo jak w wieku lat 20, zmarnował 30 lat swojego życia”. Szkoda marnować życia na walkę z czymś, co – jak dowiedli badacze ze Szkocji – i tak jest nieuniknione!

DANIEL JANIK
trener mentalny w #MentalPower, Akademia Trenerów Mentalnych,
biuro@mental-power.pl

2017-12-11 14:53 Opublikował: Benefit

Reklama:

tel. kom: 508-548-308

Redakcja:

Newsletter


Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach marketingowo-promocyjnych oraz na otrzymywanie od Spółki oraz podmiotów wchodzących w skład Grupy Kapitałowej Benefit Systems S.A. za pomocą środków komunikacji elektronicznej
... Rozwiń
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Spółkę, zgodnie z ustawą z dn. 29.08.1997r. o ochronie danych osobowych (tekst jedn. Dz. U. z 2002r. Nr 101 poz. 926, ze zm.) w celach marketingowo-promocyjnych oraz wyrażam zgodę na otrzymywanie od Spółki i informacji handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej, zgodnie z ustawą z dn. 18.07.2002r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. Nr 144, poz. 1204 ze zm.). Jednocześnie wyrażam zgodę na przekazanie moich danych osobowych przez Spółkę podmiotom z Grupy Kapitałowej Benefit Systems S.A. w celach marketingowo promocyjnych związanych z promocją lub reklamą produktów i usług oferowanych przez te podmioty jak również wyrażdam zgodę na otrzymywanie od tych podmiotów informacji handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej, zgodnie z ustawą z dn. 18.07.2002r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. Nr 144, poz. 1204 ze zm.) Zgody mogą być odwołane w każdym czasie. Administratorem danych osobowych jest Benefit IP Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa ul. Canaletta 4, 00-099 Warszawa. Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych i nie będą udostępniane innym odbiorcom. Ich podanie jest dobrowolne, a każda osoba ma prawo dostępu do treści swoich danych, ich poprawiania oraz wyrażenia sprzeciwu wobec ich przetwarzania.