Miesięcznik Benefit – miesięcznik kadrowych, kierowników i dyrektorów HR

Strona główna » Rozwój

W biznesie wartości: dzielenie się

W biznesie wartości: dzielenie się
fot.istockphoto
Zbliża się okres świąt, czas, kiedy chcemy sprawić innym radość i obdarować ich prezentem. Poza rodzinną celebracją coraz częściej święta obchodzi się także ze współpracownikami, składa życzenia partnerom biznesowym, klientom. To sprawia, że co roku dajemy i dostajemy aniołki, kosze owoców, czekoladki, kartki świąteczne, kalendarze, Mikołaje i wiele, wiele innych niespodzianek. W czasach, kiedy sklepy są przepełnione tego typu produktami, na nikim nie robi to już większego wrażenia, ponieważ coraz większej wartości nabierają dobra niematerialne, takie jak reputacja, zaufanie, wdzięczność czy przyjaźń i lojalność.

Święta to idealny czas, by w biznesie wartości powiedzieć więcej o dzieleniu się… dzieleniu się wiedzą, doświadczeniem, zdobytymi informacjami, a także czasem. Dzielenie się samo w sobie zakłada, że dającemu ubywa dobra, którym się dzieli, i choć w przypadku informacji czy wiedzy nie można powiedzieć o ubytku, to z pewnością im mniej osób posiada określoną wiedzę, tym bardziej jest ona cenna, a wiedza powszechnie dostępna ma najmniejszą wartość. Właśnie dlatego wiele osób woli zachować informacje dla siebie, niż dzielić się nią wszem i wobec.
Chęć i umiejętność dzielenia się wśród pracowników niesie za sobą wiele korzyści zarówno dla organizacji, jak i poszczególnych osób ją tworzących. Przede wszystkim dzielenie się informacjami znacząco poprawia komunikację w firmie, dzięki czemu informacje szybciej docierają do zainteresowanych, a ci mogą w krótszym czasie podjąć działanie. Nie ma wątpliwości, że pracownicy chętniej dzielą się informacjami i posiadaną wiedzą w sytuacji, gdy ich pozycja w firmie nie jest zagrożona, a w organizacji kultywowane są wartości, takie jak zaufanie i poczucie wspólnoty. Podobnie sytuacja wygląda w przypadku dzielenia się doświadczeniem. Kiedy starsi lub bardziej doświadczeni pracownicy na bieżąco dzielą się z podopiecznymi i kolegami z pracy swoim know-how i chętnie udzielają rad, automatycznie wzrasta poziom kompetencji i efektywności w zespole, także w przypadku przełożonego, który powinien dzielić się swoją wiedzą z podwładnymi. Wdrożenie wartości dzielenia się będzie trudniejsze, jeśli przełożony obawia się, że podwładny dzięki swojej coraz szerszej wiedzy i umiejętnościom może z czasem „wygryźć” go ze stanowiska, dlatego idei dzielenia się sprzyjają: jasno sprecyzowana ścieżka kariery oraz kryteria awansu. Jeśli są one zaplanowane w taki sposób, by sukces członków zespołu przekładał się na sukces lidera, jest znacznie większe prawdopodobieństwo, że zechce on inwestować swój czas i umiejętności w podnoszenie kompetencji podwładnych.
Poświęcanie innym swojego czasu to kolejny z aspektów dzielenia się, zwłaszcza w czasach, kiedy panuje deficyt tego zasobu, nieustanny pośpiech i presja czasu. Jeśli jednak swój czas angażujemy w pełni do osiągnięcia własnych zamierzeń i celów, nie może być mowy o efektywnej współpracy, w której założeniem jest wzajemne uzupełnianie się kompetencji wśród członków zespołu. Jeśli mamy do czynienia z kulturą organizacyjną, w której pracownicy nie dzielą się z innymi ani wiedzą, ani czasem, nowi pracownicy do wielu rezultatów będą musieli dochodzić metodą prób i błędów, co znacznie obniży ich efektywność, a popełnione w wyniku niewiedzy błędy mogą narazić firmę na duże straty.
Kiedy mowa o rozwoju kompetencji pracowników, nie można nie wspomnieć o dzieleniu się spostrzeżeniami i wnioskami na temat działań drugiej osoby, czyli tak zwanej informacji zwrotnej, w korporacjach najczęściej funkcjonującej jako feedback.
Sposób postrzegania informacji zwrotnej w dużej mierze zależy od kultury organizacyjnej firmy oraz nastawienia udzielających i otrzymujących feedback. Dla niektórych to cenne wskazówki, których udzielić może tylko osoba z zewnątrz ‒ wnioski z obserwacji pomagają im w samodoskonaleniu i rozwoju osobistym, z kolei dla innych to przykry obowiązek wzbudzający poczucie, że jest się pouczanym i krytykowanym. Jeśli chcemy, by pracownicy chętnie dzielili się swoimi spostrzeżeniami, a uwagi innych traktowali jak cenne wskazówki do dalszego rozwoju, warto nieustannie komunikować cel udzielania informacji zwrotnej, a także utwierdzać pracowników, że odgrywa ona istotną rolę. Oczywiście w przypadku feedbacku, tak samo jak i innych form dzielenia się, bardzo ważne jest dawanie dobrego przykładu przez zarząd i osoby na stanowiskach kierowniczych. Kiedy szef albo menedżer podzieli się ze swoimi podwładnymi czasem, zdobytym doświadczeniem, wiedzą czy udzieli przydatnych wskazówek, jest znacznie większe prawdopodobieństwo, że ci obdarowani pracownicy powtórzą schemat w stosunku do innych współpracowników. W przypadku informacji zwrotnej istotna jest także umiejętność udzielania i przyjmowania feedbacku. Dając wskazówki, powinniśmy pamiętać, by oceniać konkretne zachowania, a nie człowieka, a w swoich spostrzeżeniach zawrzeć zarówno pozytywne, jak i negatywne wnioski z obserwacji. Intencją zawsze powinna być chęć wniesienia cennego wkładu w rozwój osobisty drugiej osoby, a nie wyłącznie krytyka. Z drugiej strony wiele osób ma problem z przyjmowaniem informacji zwrotnej. Sytuacja, w której ktoś dzieli się z nami swoim czasem, by przedstawić nam swoje spostrzeżenia, a w ten sposób podzielić się także doświadczeniem, zawsze powinna być traktowana jako nowa szansa, i dlatego warto podchodzić do rozmowy z pełną otwartością i życzliwością. To co często zdarza się podczas otrzymywania feedbacku, to natychmiastowa próba usprawiedliwienia się i wytłumaczenia. To sprawia, że zniechęcamy dzielącego się opinią do jej dalszego wyrażania, przez co odbieramy sobie szansę na poznanie innej perspektywy.
W okresie zbliżających się świąt warto pomyśleć o pięknie i wartości dzielenia się i zamiast nieprzemyślanych, powtarzających się co roku prezentów, poświęcić innym czas, porozmawiać, podzielić się tym, co wiemy, i przedstawić swoją perspektywę. Jeśli udzielimy cennej informacji zwrotnej, być może obdarowany uwzględni podjęcie koniecznych działań wśród swoich postanowień noworocznych.

EWA WILMANOWICZ
trener efektywności, mówca, konsultant ds.budowania i rozwoju marki,
kontakt@brands-secret.pl

2017-12-13 09:01 Opublikował: Benefit

Reklama:

tel. kom: 508-548-308

Redakcja:

Newsletter


Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach marketingowo-promocyjnych oraz na otrzymywanie od Spółki oraz podmiotów wchodzących w skład Grupy Kapitałowej Benefit Systems S.A. za pomocą środków komunikacji elektronicznej
... Rozwiń
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Spółkę, zgodnie z ustawą z dn. 29.08.1997r. o ochronie danych osobowych (tekst jedn. Dz. U. z 2002r. Nr 101 poz. 926, ze zm.) w celach marketingowo-promocyjnych oraz wyrażam zgodę na otrzymywanie od Spółki i informacji handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej, zgodnie z ustawą z dn. 18.07.2002r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. Nr 144, poz. 1204 ze zm.). Jednocześnie wyrażam zgodę na przekazanie moich danych osobowych przez Spółkę podmiotom z Grupy Kapitałowej Benefit Systems S.A. w celach marketingowo promocyjnych związanych z promocją lub reklamą produktów i usług oferowanych przez te podmioty jak również wyrażdam zgodę na otrzymywanie od tych podmiotów informacji handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej, zgodnie z ustawą z dn. 18.07.2002r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. Nr 144, poz. 1204 ze zm.) Zgody mogą być odwołane w każdym czasie. Administratorem danych osobowych jest Benefit IP Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa ul. Canaletta 4, 00-099 Warszawa. Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych i nie będą udostępniane innym odbiorcom. Ich podanie jest dobrowolne, a każda osoba ma prawo dostępu do treści swoich danych, ich poprawiania oraz wyrażenia sprzeciwu wobec ich przetwarzania.