Miesięcznik Benefit – miesięcznik kadrowych, kierowników i dyrektorów HR

Strona główna » Rozwój

Pokolenie płatków śniegu

Pokolenie płatków śniegu
fot.istockphoto
Na rynek pracy szturmem wkracza nowe pokolenie – to wchodzący w dorosłość po 2010 r. młodzi ludzie. Współpracę z nimi określa się mianem wyzwania i bolączki, co już teraz spędza sen z powiek niejednemu pracodawcy. Kim są wspomniane śnieżynki, jak efektywnie zarządzać takimi pracownikami oraz w jaki sposób nawiązać porozumienie międzypokoleniowe?

Od dobrych paru lat jednym z głównych tematów dyskusji każdego działu HR są przedstawiciele pokolenia urodzonych w latach 1980–2000, tzw. millenialsi lub pokolnie Y. Pracodawcy na różne sposoby próbują odnaleźć klucz do współpracy z młodym pokoleniem. Liczne publikacje, raporty oraz debaty mają służyć radą, w jaki sposób rozmawiać i motywować millenialsów. A dynamika jest ogromna ‒ po piętach depcze nam już kolejne pokolenie – Z, które powoli wkracza na rynek pracy. Co rusz wzrasta liczba określeń i charakterystyk dotyczących młodych adeptów pracy. Wyszczególniane są kolejne podgrupy w ramach jednego pokolenia, co zmusza pracodawców do szybkiej reakcji oraz poszukiwania odpowiednich strategii i możliwości współpracy. Jest więc nad czym pracować, tym bardziej że już od kilku miesięcy mówi się o nowym pokoleniu ‒ pokoleniu płatków śniegu, grupie młodszych millenialsów wychowanych w przekonaniu o swojej wyjątkowości i niepowtarzalności. Czego możemy się po nich spodziewać, jak reagować na ich zachowania?

SYNDROM PŁATKA ŚNIEGU
Pojęcie określające nową generację zostało zaczerpnięte z kultowej książki „Fight Club” Chucka Palahniuka z 1996 r., w której pojawia się stwierdzenie: „Nie jesteście wyjątkowi. Nie jesteście pięknymi i niepowtarzalnymi płatkami śniegu”. Zachowanie, a w efekcie postrzeganie śnieżynek warunkuje sposób, w jaki zostały wychowane. Od najmłodszych lat rodzice utwierdzali swe dzieci w ich wyjątkowości i niepowtarzalności. Wychowane pod kloszem, otoczone rodzicielską nadopiekuńczością oraz wyręczane w obowiązkach.

CO MOŻE WYNIKAĆ Z KUMULACJI TAKICH WARTOŚCI?
O śnieżynkach mówi się, że to przewrażliwieni na swoim punkcie egoiści. Szczególnie łatwo jest ich urazić, popadają w skłonność do przesady, nadmiernie dramatyzują i często stawiają się w roli ofiary. To pokolenie skoncentrowanych na sobie indywidualistów przekonanych o swojej wyjątkowości. Otoczeni rodzicielską opieką na każdym kroku, często mają trudności z wkroczeniem w dorosłe i samodzielne życie na własny rachunek. Aby dłużej zachować młodość, otaczają się głównie swoimi rówieśnikami lub młodszym towarzystwem. Kłopot sprawia im nawiązanie relacji z osobami starszymi od nich. Z kolei dorastanie i prowadzenie życia w social mediach w żadnym stopniu nie wspiera ich umiejętności w nawiązywaniu relacji w realnym świecie, co stanowi dla nich nielada wyzwanie.

WYZWANIE NA HORYZONCIE
Czy zatem należy obawiać się nowego pokolenia? Zdecydowanie nie! Pamiętajmy, że jest to jedynie charakterystyka oraz zbiór stereotypów. Zamiast przewidywać najgorsze scenariusze, przygotujmy się jak najlepiej do przyjęcia i współpracy z najmłodszymi profesjonalistami.
Praca ze śnieżynkami powinna opierać się na podobnych założeniach co działania prowadzone wobec ich starszych kolegów millenialsów. Należy skupić się na indywidualnych potrzebach i rozwoju śnieżynek, a poprzez zastosowanie roli mentora dbać o komunikację zwrotną na temat postępów ich pracy. Śnieżynki oczekują jasno nakreślonej ścieżki kariery, monitoringu wyznaczonych celów oraz regularnego feedbacku. Młode pokolenie uwielbia pochwały oraz bycie docenianym, dlatego udzielając informacji zwrotnej, dbajmy o to, aby wskazać nie tylko obszary do poprawy, lecz także mocne strony młodej osoby. Kluczem do utrzymania motywacji i zaangażowania pracowników oprócz codziennych zadań i wyzwań jest także samo środowisko pracy i to, co oferuje. Warto chociażby pomyśleć nad wprowadzeniem niestandardowych benefitów, które odpowiadają tempu i rodzajowi życia młodszych pokoleń.

GŁOS WIELU POKOLEŃ
Jak zintegrować międzypokoleniowy zespół i zniwelować uprzedzenia? Być może całkowite wyeliminowanie sporów i różnicy zdań jest niemożliwe, ale skupmy się na tym, co możemy zrobić. Angażujmy ich we wspólne projekty i inicjatywy. Wykorzystując mocne strony pokolenia śnieżynek i łącząc je z atutami pozostałych pracowników,dajemy sobie szansę na wypracowanie ciekawych i kreatywnych rezultatów. Zachęcajmy do dzielenia się pomysłami, otwartości. Wspierajmy zarówno śnieżynki w nawiązywaniu relacji ze starszymi kolegami, jak i udzielajmy wskazówek pozostałym pokoleniom, dla których współpraca z nową generacją może stanowić trudność. Kluczem będzie monitoring postępów pracy i relacji wewnątrz zespołu, aby w razie konieczności móc w odpowiednim momencie sprowadzić grupę na odpowiednie tory współpracy.
Przed menedżerami i działami HR stoi duże wyzwanie. Jak sprostać oczekiwaniom wszystkich pokoleń? Przede wszystkim wsłuchujmy się w głosy i potrzeby każdego z nich. Metodą złotego środka dostosowujmy warunki pracy do ich oczekiwań. Odczarujmy niekorzystne stereotypy każdego z pokoleń, umiejętnie dobierając narzędzia współpracy. Otwórzmy się na to, co nowe i nieznane, jako na szansę powiewu świeżości w naszej firmie.

DOMINIKA PIETRZYK
Lean Menagment, Freelance Journalist,
dominika.k.pietrzyk@gmail.com

2017-12-15 10:47 Opublikował: Benefit

Reklama:

tel. kom: 508-548-308

Redakcja:

Newsletter


Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach marketingowo-promocyjnych oraz na otrzymywanie od Spółki oraz podmiotów wchodzących w skład Grupy Kapitałowej Benefit Systems S.A. za pomocą środków komunikacji elektronicznej
... Rozwiń
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Spółkę, zgodnie z ustawą z dn. 29.08.1997r. o ochronie danych osobowych (tekst jedn. Dz. U. z 2002r. Nr 101 poz. 926, ze zm.) w celach marketingowo-promocyjnych oraz wyrażam zgodę na otrzymywanie od Spółki i informacji handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej, zgodnie z ustawą z dn. 18.07.2002r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. Nr 144, poz. 1204 ze zm.). Jednocześnie wyrażam zgodę na przekazanie moich danych osobowych przez Spółkę podmiotom z Grupy Kapitałowej Benefit Systems S.A. w celach marketingowo promocyjnych związanych z promocją lub reklamą produktów i usług oferowanych przez te podmioty jak również wyrażdam zgodę na otrzymywanie od tych podmiotów informacji handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej, zgodnie z ustawą z dn. 18.07.2002r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. Nr 144, poz. 1204 ze zm.) Zgody mogą być odwołane w każdym czasie. Administratorem danych osobowych jest Benefit IP Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa ul. Canaletta 4, 00-099 Warszawa. Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych i nie będą udostępniane innym odbiorcom. Ich podanie jest dobrowolne, a każda osoba ma prawo dostępu do treści swoich danych, ich poprawiania oraz wyrażenia sprzeciwu wobec ich przetwarzania.