Miesięcznik Benefit – miesięcznik kadrowych, kierowników i dyrektorów HR

Strona główna » Rozwój

Marzenia same się nie spełniają

Marzenia same się nie spełniają
fot.istockphoto
Nowy Rok to tradycyjnie czas, kiedy większość z nas podejmuje tzw. noworoczne postanowienia. Dotyczą one zwykle mniejszych lub większych zmian życiowych i zawodowych, często realizacji marzeń właśnie: W tym roku, tym razem to się uda! – powtarzamy, ba, nawet zapisujemy swoje obietnice. A po kilku miesiącach zaledwie kilka procent ludzi dotrzymuje danego sobie słowa i z sukcesem realizuje grudniowo-styczniowe plany. Dlaczego tak się dzieje?

Samo założenie, że coś ma nam się udać lub nie, sprawia, że oddajemy odpowiedzialność za swoje życie jakimś okolicznościom zewnętrznym, na które możemy zwalić winę, gdy przy pierwszym niepowodzeniu poddamy się lub zrezygnujemy z dalszych działań. Marzenia się nie spełniają same. Marzenie się spełnia: zaplanowaną, cierpliwą i konsekwentną pracą. Sama intencja nie wystarczy. Zweryfikujmy więc na starcie samo założenie i powiedzmy sobie: Tym razem zrobię to planowo i do końca, i odniosę sukces! Takie nastawienie wskazuje jednoznacznie, na kim spoczywa odpowiedzialność za realizację zakładanych celów.

PLANOWANIE
Czym jest owo „to”? Ludzie często mylą cel z efektami. Bywa, że efekt może być tożsamy z celem, ale brak jasno sprecyzowanych efektów sprawia, że ludzie realizują swoje marzenia i są często rozczarowani: Jak to? To jest to? A miało być inaczej…
Warto więc odpowiedzieć sobie na pytanie, co będziesz widzieć, słyszeć i czuć, gdy osiągniesz swój cel? Po czym poznasz, że odniosłeś sukces?
Zdarza się, że cel jest błędnie sformułowany, np. Zrzucę 15kg! zamiast: Osiągnę moją idealną wagę X, lub za mało konkretnie: Awansuję zamiast: Zostanę kierownikiem działu sprzedaży w firmie Y.
Nie są osadzone w czasie, dlatego odkładamy je na „wieczne nigdy”. Zostanę kierownikiem sprzedaży w firmie Y pod koniec grudnia 2018 r. – jest jasną instrukcją, do czego dążymy i w jakim czasie mamy tam dojść.
Dobrze byłoby, gdyby nasze cele były realistyczne. Jeśli chcemy być lżejsi o 15 kg w ciągu dwóch miesięcy, w trakcie których są święta Bożego Narodzenia i sylwester, to jeśli nie wyjedziemy na detoks do ciepłych krajów, nasza frustracja może sięgnąć zenitu, gdy zamiast spadku odczytamy po miesiącu na wadze plus 3 kg…
Wreszcie należy sobie odpowiedzieć na pytanie, jak i kiedy kontroluję realizację celu. Niby brzmi banalnie. Ale jeśli za cel obierzemy sobie zadanie: W tym roku zmienię swojego faceta – i bynajmniej nie chodzi tu o zmianę na nowszy model, ale o to, by pod naszym czarodziejskim wpływem ten obecny stał się inny – to, niestety, to marzenie jest poza naszą kontrolą i wpływem.
Cel powinien być pozytywnie sformułowany, precyzyjny i prosty, powinien zawierać konkrety i być realistyczny oraz jasno osadzony w czasie, poddany kontroli, możliwy do specyfikacji zmysłowej i ekologiczny, tj. powinien dobrze służyć i wspierać relacje.

PRZESZKODY
Proponowane przeze mnie powyżej planowanie brzmi pewnie znajomo dla tych, którzy znają metodę S.M.A.R.T. Pewnego razu, prowadząc warsztaty, zapytałam 100 osób z biznesu siedzących na sali, komu znana jest ta koncepcja. Prawie wszyscy podnieśli do góry rękę. Gdy padło kolejne pytanie: A kto chociaż raz zastosował tę metodę w praktyce, wyznaczając w ten sposób cele biznesowe lub osobiste?, w górze pojawiły się nieśmiało dwie ręce.
Gdy zaczynamy analizować drogę do realizacji marzeń i krok po kroku wypisujemy środki, zasoby i działania oraz terminy poszczególnych etapów, tworząc diagram Ishikawy, okazuje się często, że aby zrealizować nasz główny cel, musimy po drodze zmierzyć się z kilkoma innymi, które warunkują nasze główne marzenie. Albo okazuje się, że cel, o którym myślimy tygodniami i miesiącami, w ogóle nie jest naszym celem na dzisiaj, że marzymy zupełnie o czymś innym, co nie tylko zmienia kierunek naszych działań, ale często nawet kierunek życia. Można to przyrównać do zjawiska precesji – gdy nagle pod wpływem sił zewnętrznych kierunek ruchu osi wirującego ciała planetarnego staje się inny niż kierunek jego osi obrotu.
Dobrze jest przy planowaniu celu przewidzieć to, kto lub co może stanowić przeszkodę do jego realizacji: znajomi, rodzina, poczucie winy lub strach, brak pewności siebie, czy może konflikt wartości, który odbiera radość z tego, co robimy. Może trzeba będzie popracować nad zbudowaniem spójnej hierarchii wartości, zanim zrobimy pierwszy lub kolejny krok na naszej wytyczonej drodze do spełnienia.
Często barierą mogą być stare nawyki lub ograniczające przyzwyczajenia bądź przekonania. Nawyków nie można się pozbyć, ale nie muszą być one naszym przeznaczeniem. O tym, jak je zmieniać, by nie być ofiarą swojej biografii, a zostać bohaterem swojego życia, już w kolejnym odcinku Holistycznej Akademii Pracownika.

WYTRWAŁOŚĆ I KONSEKWENCJA
Cele średnio- i długoterminowe mają odroczoną gratyfikację. Dlatego ważne jest, by podgrzewać naszą wewnętrzną motywację, jak najczęściej wizualizując oczekiwane efekty. Gdy zmęczenie daje o sobie znać, a oczekiwane wyniki są jeszcze daleko, należy świadomie świętować i nagradzać się za małe sukcesy, cieszyć się z każdego kolejnego kroku na drodze do zwycięstwa. A porażki traktować jak lekcje, a nie powód do zaniechania celu i wytłumaczenia, że znowu się nie udało.
Tak więc sposób na spełnianie marzeń to: odważne podejmowanie decyzji, umiejętności, konsekwencja i odpowiednie myślenie, które pomoże wytrwać w długotrwałym i konsekwentnym działaniu.

MAGDALENA MALICKA
praktyk biznesu, trener rozwoju osobistego, master business & life coach, wykładowca Akadeamii Leona Koźmińskiego, szef programowy Studia Komunikacji Rozwoju i Zmiany,
biuro@magdalenamalicka.pl

2018-01-05 10:30 Opublikował: Benefit

Reklama:

tel. kom: 508-548-308

Redakcja:

Newsletter


Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach marketingowo-promocyjnych oraz na otrzymywanie od Spółki oraz podmiotów wchodzących w skład Grupy Kapitałowej Benefit Systems S.A. za pomocą środków komunikacji elektronicznej
... Rozwiń
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Spółkę, zgodnie z ustawą z dn. 29.08.1997r. o ochronie danych osobowych (tekst jedn. Dz. U. z 2002r. Nr 101 poz. 926, ze zm.) w celach marketingowo-promocyjnych oraz wyrażam zgodę na otrzymywanie od Spółki i informacji handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej, zgodnie z ustawą z dn. 18.07.2002r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. Nr 144, poz. 1204 ze zm.). Jednocześnie wyrażam zgodę na przekazanie moich danych osobowych przez Spółkę podmiotom z Grupy Kapitałowej Benefit Systems S.A. w celach marketingowo promocyjnych związanych z promocją lub reklamą produktów i usług oferowanych przez te podmioty jak również wyrażdam zgodę na otrzymywanie od tych podmiotów informacji handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej, zgodnie z ustawą z dn. 18.07.2002r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. Nr 144, poz. 1204 ze zm.) Zgody mogą być odwołane w każdym czasie. Administratorem danych osobowych jest Benefit IP Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa ul. Canaletta 4, 00-099 Warszawa. Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych i nie będą udostępniane innym odbiorcom. Ich podanie jest dobrowolne, a każda osoba ma prawo dostępu do treści swoich danych, ich poprawiania oraz wyrażenia sprzeciwu wobec ich przetwarzania.