Miesięcznik Benefit – miesięcznik kadrowych, kierowników i dyrektorów HR

Strona główna » Rozwój

Pracownicy w pięciu typach

Pracownicy w pięciu typach
dot.istockphoto
Efektywny, pomysłowy, staranny – każdy szef czy menedżer chciałby mieć takiego pracownika, ale czy łatwo go znaleźć? A może wcale nie trzeba szukać? Może wystarczy, by cech tych nauczyć zespół, który już istnieje. Zmienić ich sposób myślenia, odblokować obawy i zahamowania.

PRACOWNIKÓW MOŻEMY PODZIELIĆ NA PIĘĆ TYPÓW1:
TYP 0 (Zero): To osoba, która zawsze ma złe intencje. Chce zniszczyć ludzi i doprowadzić firmę do upadku. Powodów takiego zachowania można doszukiwać się z różnych stron. Czasem jest to kwestia wychowania, czasem egocentryzmu, a czasem też manipulacji, która ma być dla niego źródłem władzy i pieniędzy.
TYP D: To osoba, która może nie ma złych intencji, ale za to zawsze chce iść na łatwiznę. Często w ten typ wpisują się osoby, które zawsze dostawały to, czego chciały. Nie widzą sensu w podejmowaniu wysiłku. Ich podejście można streścić w jednym zdaniu: „Jeśli nie ta praca, to inna”. Najważniejszy dla nich jest spokój ducha i często, niestety, zbyt duży dystans.
TYP C: To osoba pracowita i lojalna. Jeśli tylko istnieje taka potrzeba, potrafi poświęcić firmie cały swój czas. Ma tylko jedną wadę: nie umie wykazywać się inicjatywą. To nie jest osoba, która będzie wyprzedzać powierzane jej polecenia czy próbować wdrażać jakieś innowacyjne rozwiązania. Typ ten może przechodzić zarówno w typ D czy Zero, ale może też stać się pracownikiem typu B czy A. Wszystko zależy od jego osobowości, doświadczeń, ale też – co najważniejsze – od tego, jak się go pokieruje.
TYP B: Pracownik z dobrą intencją. Pracowity, dojrzały, o szerokich horyzontach. Bierze odpowiedzialność, wykazuje inicjatywę, nie szuka wymówek, ale zdarza się, że popełnia błędy. Wolno się uczy. Nie jest jeszcze gotowy na bycie liderem projektu, na własny zespół, ale wystarczy wesprzeć go pod kątem wiedzy i mentalności, a wzniesie się wysoko.
TYP A: Samodzielny i kreatywny. Z inicjatywą tworzy rozwiązania, wyprzedza potrzeby szefa, sam projektuje. Myśli jednocześnie startupowo i dojrzale. Szuka pomysłów. Chce zmieniać firmę, a nawet świat. Ceni work-life balance. Pragnie rozwijać się osobiście, biznesowo, zdrowotnie, życiowo i duchowo ‒ po prostu we wszystkich obszarach.
WAŻNE: Mówi się, że pokolenie Y i Z, czyli ludzie do 30. roku życia, składa się wyłącznie z typu A. To nieprawda. Wśród nich znajdą się osoby reprezentujące każdy z wymienionych typów i powszechny dostęp do wiedzy czy nowoczesny styl życia nie zawsze mają na to wpływ.

tabele.jpg

Oto kilka źródeł OWO (Obaw, Wątpliwości, Obiekcji) pracownika o TYPIE C i kilka wskazówek według CVP.
Fragment tabeli pochodzi ze skryptu warsztatu.

CO ROBIĆ Z KAŻDYM TYPEM?
Jak sprawić, by każdy z nich stał się typem A? Czy w ogóle jest na to szansa? Odpowiedź nie zawsze jest jednoznaczna…
Z TYPEM 0 (Zero): Niekiedy taki „przypadek” może być na tyle „niereformowalny”, że nie pozostaje nic innego, jak zwolnić takiego pracownika. Można ewentualnie dać mu tę jedną i naprawdę ostatnią szansę na poprawę. Decyzja zależy od ciebie i od twojego indywidualnego rozeznania sytuacji.
Z TYPEM D: Jeśli pracownik ten posiada rozległą wiedzę bądź jakiś inny potencjał, należy zacząć wychowywać go jak dziecko. Uczyć całkiem nowych wartości. Jeśli nie staniesz się po części jego „rodzicem”, mentorem i nauczycielem, będziesz miał z nim ciągłe problemy. Pamiętaj jedynie, by w przypadku gdy ktoś taki zacznie cię szantażować czy tobą manipulować, pożegnaj się z nim. Nie pozwól, by inni przejęli od niego taką postawę.
Z TYPEM C: Zlecaj mu projekty dopasowane do jego możliwości. Ucz, wspieraj, wysyłaj na szkolenia, zachęcaj do własnej pracy. Ale nie oczekuj od niego inicjatywy. Brak mu do tego wystarczającej wiedzy oraz predyspozycji biznesowych. Ten pracownik ma też wiele obaw i niskie poczucie wartości. Zbuduje je dzięki odniesionym sukcesom, zdobytej wiedzy, docenieniu i wierze w jego możliwości. To długi proces, w którego trakcie spotkasz się z wieloma wymówkami, spadkiem motywacji i narzekaniem. To nie powinno cię zniechęcić. Z
TYPEM B: Bądź dla niego doradcą, coachem, mentorem. Dawaj mu dużo przestrzeni. Więcej pytaj, niż zlecaj. Niech to, co mu przekazujesz, będzie nauką, a nie rozkazem. Stawiaj mu cele albo wypracowuj je wspólnie. Licz się z jego zdaniem, a być może kiedyś stanie się najlepszym pracownikiem w firmie.
Z TYPEM A: To biznesowy partner. Dawaj mu przestrzeń i wspieraj w tym, czego będzie potrzebował. Bądźcie biznesowymi kumplami, a zajdziecie bardzo daleko. To człowiek, który nie ma oporów ani obaw. Nawet jeśli jednak się pojawią, sam szybko je rozwiązuje albo przychodzi do ciebie i stara się je wspólnie przedyskutować.
W firmach najczęściej spotkasz się z pracownikami TYPU C. Ludźmi uczciwymi i inteligentnymi, jednak z wieloma brakami w wiedzy, z obawami i niedojrzałością biznesową. Grupa ta liczy nawet do 90 proc., więc oczywiste jest, że trzeba zrozumieć ich sposób myślenia, a także wiedzieć, jak należy z nimi postępować.
Oto 14 źródeł OWO (Obaw, Wątpliwości, Obiekcji) pracownika o TYPIE C i kilka wskazówek według CVP.
Pracowniku! Nawet jeśli nie aspirujesz na stanowisko dyrektora czy prezesa, z pewnością chciałbyś osiągnąć finansowy sukces, a jednocześnie zapewnić sobie spokój na lata. Do tego potrzebny jest ci odpowiedni rozwój, praca nad sobą, a także uwolnienie od wszystkich wymienionych w tabeli OWO. Miej świadomość, że jeśli tego nie zrobisz, możesz doprowadzić szefa i firmę do grobu, a siebie – do utraty pracy.
Szefie! Naucz się zarządzać zmianą w wersji 3.0, aby radzić sobie ze wszystkimi powyższymi OWO.


ADAM DĘBOWSKI
doradca w zakresie zmian, psycholog biznesu, Instytut Liderów Zmian,
info@adamdebowski.pl  

Przypis:
1 Opracowanie: Change Valiue Process.

2018-01-08 08:50 Opublikował: Benefit

Reklama:

tel. kom: 508-548-308

Redakcja:

Newsletter


Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach marketingowo-promocyjnych oraz na otrzymywanie od Spółki oraz podmiotów wchodzących w skład Grupy Kapitałowej Benefit Systems S.A. za pomocą środków komunikacji elektronicznej
... Rozwiń
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Spółkę, zgodnie z ustawą z dn. 29.08.1997r. o ochronie danych osobowych (tekst jedn. Dz. U. z 2002r. Nr 101 poz. 926, ze zm.) w celach marketingowo-promocyjnych oraz wyrażam zgodę na otrzymywanie od Spółki i informacji handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej, zgodnie z ustawą z dn. 18.07.2002r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. Nr 144, poz. 1204 ze zm.). Jednocześnie wyrażam zgodę na przekazanie moich danych osobowych przez Spółkę podmiotom z Grupy Kapitałowej Benefit Systems S.A. w celach marketingowo promocyjnych związanych z promocją lub reklamą produktów i usług oferowanych przez te podmioty jak również wyrażdam zgodę na otrzymywanie od tych podmiotów informacji handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej, zgodnie z ustawą z dn. 18.07.2002r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. Nr 144, poz. 1204 ze zm.) Zgody mogą być odwołane w każdym czasie. Administratorem danych osobowych jest Benefit IP Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa ul. Canaletta 4, 00-099 Warszawa. Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych i nie będą udostępniane innym odbiorcom. Ich podanie jest dobrowolne, a każda osoba ma prawo dostępu do treści swoich danych, ich poprawiania oraz wyrażenia sprzeciwu wobec ich przetwarzania.