Miesięcznik Benefit – miesięcznik kadrowych, kierowników i dyrektorów HR

Strona główna » Rozwój

Wypalenie zawodowe – jak się bronić

Wypalenie zawodowe – jak się bronić
fot.istockphoto
Wypalenie zawodowe to nic innego jak chroniczne zmęczenie pracą. Do jego powstania dochodzi w wyniku wielu czynników, takich jak konkurencyjny rynek, brak możliwości rozwoju w pracy, pracoholizm czy dążenie do perfekcjonizmu. Dlaczego to zjawisko dotyka tak wielu?

Oprócz czynników, które łatwo nazwać i zauważyć, pomijany jest najważniejszy z nich. Jest nim wykonywanie pracy źle dopasowanej do predyspozycji, z którymi się rodzimy. To tak, jakby kazać rybie skakać po drzewach, a małpie pływać.

JAK ZAPOBIEGAĆ?
Energia do pracy jest o wiele większa, gdy wykonujemy czynności zgodne z naszą naturą i w środowisku, które nam odpowiada. Kiedy pracujemy w odosobnieniu przed komputerem, analizując dane lub przygotowując raporty, podczas gdy najlepiej czujemy się z ludźmi, męczymy się znacznie szybciej. Podobnie gdy jesteśmy introwertykami, potrzebującymi spokoju i skupienia, a pracujemy w dziale obsługi klienta, czujemy się pod koniec dnia wyczerpani, a po paru miesiącach mamy dość naszej pracy. Osoby, u których nie dochodzi do zjawiska wypalenia zawodowego, to ludzie, którzy dobrze znają siebie i wiedzą, jaka praca sprawia im największą przyjemność. Mając świadomość, że nie akceptują ingerencji zwierzchników, stają się swoimi własnymi szefami i zakładają firmy. Jeśli kontakt z ludźmi wyczerpuje ich wszelkie zasoby energii, podejmują pracę zdalną. Jeżeli w grupie osiągają lepsze rezultaty, angażują się w projekty grupowe. Ich druga ważna cecha to odwaga. Sprawia ona, że szukają swojego miejsca w świecie biznesu i na rynku pracy dopóty, dopóki w danym miejscu nie poczują się jak ryba w wodzie.

SKĄD MOTYWACJA?
Przedsiębiorcy, którzy biorą na siebie wszystkie zadania związane z prowadzeniem firmy, bardzo szybko tracą grunt pod nogami, jeżeli nie oddelegują części zadań pierwszemu i kolejnemu pracownikowi. Warto zadać sobie pytanie – jaka osoba mogłaby zająć się zadaniami, których szefowie nie są w stanie wykonywać, chcąc skupić się na rzeczach kluczowych. Dzięki temu unikną wypalenia zawodowego. Rozwijają się biznesy przedsiębiorców, którzy mają w swoim zespole osoby zaangażowane i zmotywowane. Pozostali patrzą na nich z zazdrością, jednocześnie nie robiąc niczego, aby lepiej poznać swoich pracowników. Dobrze dobrane zadania i funkcje w firmie powodują, że ludzie chętnie przychodzą do pracy, z radością ją wykonują, zachowując odpowiedni poziom energii i zaangażowania.

CO WARTO ZROBIĆ?
Warto doskonale znać siebie. Znajomość tego, co sprawia nam radość i przyjemność, złagodzi trudy związane z pracą. Stanie się ona miejscem, do którego chodzimy zmotywowani i w którym dobrze się czujemy.
Byłoby doskonale, gdyby przedsiębiorcy zostali ekspertami w zakresie wiedzy na temat swoich pracowników – jakie mają naturalne predyspozycje, co ich cieszy, w jakiej pracy czują się dobrze. Czy będzie to praca z ludźmi? A może potrzebują osobnego pokoju? Komu zlecić przygotowanie długofalowych strategii i projektów? Wszystkie te predyspozycje ulokowane są w naszym mózgu. Wiedza o indywidualnej strukturze mózgu ludzi w zespole pomaga uniknąć nieporozumień i zapobiec wypaleniu zawodowemu. I nie tylko temu.

ANNA URBAŃSKA
Master Trener STRUCTOGRAM®Polska, Neurocoach,
anna@3kolorymozgu.pl

2018-01-10 08:31 Opublikował: Benefit

Reklama:

tel. kom: 508-548-308

Redakcja:

Newsletter


Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach marketingowo-promocyjnych oraz na otrzymywanie od Spółki oraz podmiotów wchodzących w skład Grupy Kapitałowej Benefit Systems S.A. za pomocą środków komunikacji elektronicznej
... Rozwiń
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Spółkę, zgodnie z ustawą z dn. 29.08.1997r. o ochronie danych osobowych (tekst jedn. Dz. U. z 2002r. Nr 101 poz. 926, ze zm.) w celach marketingowo-promocyjnych oraz wyrażam zgodę na otrzymywanie od Spółki i informacji handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej, zgodnie z ustawą z dn. 18.07.2002r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. Nr 144, poz. 1204 ze zm.). Jednocześnie wyrażam zgodę na przekazanie moich danych osobowych przez Spółkę podmiotom z Grupy Kapitałowej Benefit Systems S.A. w celach marketingowo promocyjnych związanych z promocją lub reklamą produktów i usług oferowanych przez te podmioty jak również wyrażdam zgodę na otrzymywanie od tych podmiotów informacji handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej, zgodnie z ustawą z dn. 18.07.2002r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. Nr 144, poz. 1204 ze zm.) Zgody mogą być odwołane w każdym czasie. Administratorem danych osobowych jest Benefit IP Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa ul. Canaletta 4, 00-099 Warszawa. Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych i nie będą udostępniane innym odbiorcom. Ich podanie jest dobrowolne, a każda osoba ma prawo dostępu do treści swoich danych, ich poprawiania oraz wyrażenia sprzeciwu wobec ich przetwarzania.