Miesięcznik Benefit – miesięcznik kadrowych, kierowników i dyrektorów HR

Strona główna » Motywacja

Motywacja a przesilenie jesienno-zimowe

Motywacja a przesilenie jesienno-zimowe
fot. istockphoto
Szacuje się, że przesilenia jesienno-zimowego doświadcza nawet od 10 do 20 proc. osób w okresie jesienno-zimowym. Dlaczego akurat wtedy? Dokładna przyczyna nie jest znana, podejrzewa się jednak, że uwarunkowanie to odziedziczyliśmy po naszych przodkach. To, co kiedyś było dostosowaniem się do warunków, teraz często utrudnia nam życie. Istnieją jednak metody, które pozwalają na poradzenie sobie z tym stanem. Sprawdź, jak radzą sobie najlepsze firmy!

Przed laty za tryb życia odpowiedzialna była natura i dostęp do światła słonecznego. Ciepłe miesiące ludzie poświęcali na zdobywanie pożywienia, uprawę roli, podróże i ogólnie wzmożoną aktywność. Okres jesienno-zimowy za to był czasem o wiele spokojniejszym. Ilość pracy była ograniczona, a czas spędzany był w gronie najbliższych osób. W związku ze spowolnieniem tempa życia naturalnie zwalniał również organizm.

DLACZEGO MAMY MNIEJ ENERGII?
Za regulację nastroju, snu i równowagi hormonalnej odpowiada nasz zegar biologiczny. Jego prawidłowa praca zależy m.in. od ilości naturalnego światła w ciągu dnia. Niedobór światła zakłóca naturalny rytm snu i czuwania. Efektem zbyt małego dopływu światła dziennego są objawy w różnym stopniu utrudniające codzienne funkcjonowanie, a przede wszystkim skuteczną pracę. Twoim pracownikom może często towarzyszyć smutek, w ciągu dnia szybko spada ich poziom energii i motywacji do pracy, mają problemy z koncentracją. Rano jest im ciężko wstać z łóżka, najchętniej spaliby cały dzień, jedzą coraz więcej, co kończy się spożywaniem fast foodów i niezdrowych posiłków, a w efekcie przybraniem na wadze. Te objawy zwykle mijają wraz z nastaniem wiosny. Czasem niestety początkowo łagodne symptomy przekształcają się w pełnoobjawową depresję sezonową, trwającą w trakcie okresu jesienno- -zimowego. Dotyka ona szacunkowo 2–5 proc. osób na świecie, przede wszystkim na północy i w środkowych szerokościach geograficznych, głównie kobiety i osoby młode.

JAK POMÓC SWOIM PRACOWNIKOM?
Od pracowników oczekuje się kreatywności i skuteczności w rozwiązywaniu problemów, terminowości i zaangażowania w wykonywane zadanie. Jest to niezwykle trudne, gdy przez cały dzień brakuje motywacji i energii, odczuwa się zmęczenie, niewyspanie i problemy z koncentracją. W efekcie samopoczucie osób w firmie jest ważne również dla ciebie i twojego przedsiębiorstwa. To ludzie tworzą firmę, a ich kondycja odbije się na kondycji firmy. Dbaj o ich samopoczucie, zwłaszcza w ciężkim okresie jesienno-zimowym. Sprawdź kilka proponowanych przez nas metod i przekonaj się, jakich sposobów używają inne przedsiębiorstwa,m.in. liderzy, domotywowania pracowników.
Zachęcaj do wysiłku fizycznego. Podczas wysiłku wydzielane są endorfiny, które odpowiadają za lepsze samopoczucie i nastrój. Dawka ruchu, nawet intensywny spacer, w znacznym stopniu poprawia humor. W nietypowy sposób rozwiązała to firma Chesapeake Energy Corporation, która swoim pracownikom funduje lekcje nurkowania w basenie olimpijskim. Poza wynajęciem basenu finansuje również pracę instruktora oraz niezbędne wyposażenie.
Wspieraj w zdrowym odżywianiu. Uzupełnieniem ruchu powinna być prawidłowa dieta, bogata w zdrowe tłuszcze i witaminy. Ciężkie jedzenie, które często towarzyszy nam podczas zimy, obciąża organizm, pogarsza samopoczucie i powoduje tycie. Natomiast połączenie wysiłku fizycznego i prawidłowej diety nie tylko poprawi nastrój, lecz także pozwoli na zachowanie formy i sylwetki. Kupuj świeże owoce i warzywa do biura zamiast ciastek. Google idzie nawet o krok dalej i opłaca pracownikom darmowe lunche i obiady, które przygotowują szefowie kuchni.
Umożliwiaj odpoczynek. Bez odpowiedniej dawki odpoczynku niemożliwa jest efektywna praca. Wyczerpany organizm przestaje być produktywny. Co ważne, mowa tutaj nie tylko o zmęczeniu fizycznym, lecz także psychicznym. Dlatego ważne jest zapewnienie możliwości odpoczynku zarówno w formie kilkunastominutowej drzemki, jak i chwili wytchnienia od natłoku zadań. Firma eBay zachęca do relaksu w specjalnie przygotowanych pokojach do motywacji. W nowojorskiej firmie Pontiflex przekształcono serwerownię w pokój do drzemki. Za inicjatywę odpowiedzialny jest sam prezes firmy, ogromny zwolennik drzemek, przekonany o ich właściwościach regeneracyjnych i pobudzających kreatywność.
Angażuj w kreatywne czynności. Nie ukrywajmy – nie wszystkie zadania, które pracownicy wykonują w pracy, są pasjonujące. Część obowiązków jest nużąca, choć konieczna. Dlaczego by nie urozmaicić godzin spędzonych w miejscu pracy? Eric Ryan, założyciel firmy Method w San Francisco, uważa, że odrobina dziwaczności w kulturze organizacyjnej jest inspirująca dla pracowników. W przeszłości zdarzało mu się przychodzić do pracy w przebraniu wiewiórki, puszczać piosenkę Eye of the Tiger w windzie czy organizować flash moby w swoich biurach. Wszystko po to, by rozbudzić kreatywność w swoim zespole. Za to właściciel firmy Eactive raz w miesiącu organizuje przebierane piątki. Chętne osoby zmieniają tradycyjny strój biurowy na kostium związany z tematem przewodnim wybranym przez jednego z uczestników. Inicjatywy te są szczególnie istotne, gdy jesienna i zimowa pogoda nie nastraja optymizmem.
Zachęcaj do działalności pozazawodowej. Po wielu godzinach męczącej pracy nie ma się ochoty na kreatywne działania. Po pracy wolimy pójść spać albo włączyć serial, zamiast zaangażować się w rozwijające działalności. Jest to idealna okazja dla pracodawcy, aby zachęcić swoich pracowników do zajęć pozazawodowych. Może to być integracja pracownicza, wolontariat czy zajęcia rozwijające indywidualne pasje. Firma Mitre opłaca swoim pracownikom tydzień udziału w wolontariacie, otrzymują oni przez ten czas regularne wynagrodzenie. Pracownicy Intelu z siedmioletnim stażem w firmie mają prawo do płatnego dwumiesięcznego urlopu. Natomiast w firmie Ceneo w co drugi piątek od godziny 12.00 pracownicy mają czas na integrację i poznawanie pracy innych działów. Często też w tym czasie osoby z ciekawymi pasjami prezentują swoje zainteresowania. Krzysztof Rynkiewicz z działu employer branding tej firmy podaje za przykład warsztaty szycia, które zorganizowano przy okazji wprowadzania w Ceneo działu handmade. Wspólne zajęcia są idealną okazją do poznania osób z działów, z którymi na co dzień nie ma się kontaktu. Ocieplają również relacje międzyludzkie, które są kluczowym elementem dobrej atmosfery w miejscu pracy. Natomiast przyjazna atmosfera pomaga zachować równowagę psychiczną podczas jesienno-zimowego przesilenia.
Zapewnij wsparcie w problemach. I niekoniecznie musi być to rozmowa z tobą. W końcu nie każdy pracownik chce zwierzać się ze swoich trudności przełożonemu albo działowi HR. Zamiast tego lepiej umożliwić dostęp do opieki psychologicznej. Może to być psycholog przyjmujący w miejscu pracy albo pakiet opieki medycznej zawierający konsultacje tego specjalisty. Możliwość rozmowy o trudnościach, które w sezonie jesienno-zimowym często się nasilają, będzie dużą ulgą i pomoże nie przenosić ich do sfery zawodowej.
Przede wszystkim jednak pamiętaj, że każdej osobie pomoże co innego. Bądź kreatywny, dobierz metody wsparcia do potrzeb współpracowników. Rozmawiaj z nimi, dowiedz się, czego potrzebują, i słuchaj ich pomysłów. Twoi pracownicy docenią, jeśli zrobisz coś z myślą o nich. A przy okazji będą czuć, że ich miejsce pracy jest wyjątkowe, czym z chęcią będą chwalić się wśród znajomych.

GRAŻYNA KACZMAREK
psycholog, Centrum Medyczne Falck w Warszawie

2018-01-23 10:45 Opublikował: Benefit

Reklama:

tel. kom: 508-548-308

Redakcja:

Newsletter


Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach marketingowo-promocyjnych oraz na otrzymywanie od Spółki oraz podmiotów wchodzących w skład Grupy Kapitałowej Benefit Systems S.A. za pomocą środków komunikacji elektronicznej
... Rozwiń
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Spółkę, zgodnie z ustawą z dn. 29.08.1997r. o ochronie danych osobowych (tekst jedn. Dz. U. z 2002r. Nr 101 poz. 926, ze zm.) w celach marketingowo-promocyjnych oraz wyrażam zgodę na otrzymywanie od Spółki i informacji handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej, zgodnie z ustawą z dn. 18.07.2002r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. Nr 144, poz. 1204 ze zm.). Jednocześnie wyrażam zgodę na przekazanie moich danych osobowych przez Spółkę podmiotom z Grupy Kapitałowej Benefit Systems S.A. w celach marketingowo promocyjnych związanych z promocją lub reklamą produktów i usług oferowanych przez te podmioty jak również wyrażdam zgodę na otrzymywanie od tych podmiotów informacji handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej, zgodnie z ustawą z dn. 18.07.2002r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. Nr 144, poz. 1204 ze zm.) Zgody mogą być odwołane w każdym czasie. Administratorem danych osobowych jest Benefit IP Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa ul. Canaletta 4, 00-099 Warszawa. Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych i nie będą udostępniane innym odbiorcom. Ich podanie jest dobrowolne, a każda osoba ma prawo dostępu do treści swoich danych, ich poprawiania oraz wyrażenia sprzeciwu wobec ich przetwarzania.