Miesięcznik Benefit – miesięcznik kadrowych, kierowników i dyrektorów HR

Strona główna » Rozwój

Co o szefie mówi jego mózg?

Co o szefie mówi jego mózg?
fot. istockphoto
W internecie dwoi się i troi od porad na temat tego, jak należy komunikować się z zespołem i jakim należy być szefem. Style zarządzania kuszą różnorodnością i obiecują skuteczność po ich wprowadzeniu. Niewiele osób jednak wie, że to, jakim jest się szefem, w dużej mierze zdeterminowane jest przez poszczególną aktywność trzech części mózgu: pnia mózgu, międzymózgowia i kresomózgowia. To właśnie mózg odpowiada zarówno za najmocniejsze, jak i najsłabsze strony tworzenia i rozwoju firmy.

Jeżeli szef, którego pracownicy traktują niemal jak przyjaciela, wprowadzi zarządzanie twardą ręką, rozpocznie działalność wbrew sobie i zmiana ta nie przyniesie oczekiwanych efektów. Jeżeli szef, który jest mistrzem strategii i analizy, postanowi uczyć zespół, w jaki sposób powinien rozmawiać z klientami, może zdziwić się niskim wynikiem swoich porad.
Jeżeli szef, który wzbudza naturalny autorytet i lubi, gdy realizowanych jest wiele projektów równolegle, nie oddeleguje pilnowania kosztów firmy, może to być dla jego firmy równią pochyłą.

SZEFOWIE, KTÓRYCH KOCHAMY
Szefowie, których wspomina się latami i którzy przyjaźnią się nawet ze swoimi klientami, to z pewnością osoby z silną aktywnością pnia mózgu. Z takimi ludźmi można konie kraść. Zawsze zainteresowani, przejęci, mili, charakteryzują się dużą dozą empatii – jest to ich mocna strona.
Mają oni świetną intuicję, jeżeli chodzi o to, jak rozmawiać z ludźmi, dzięki czemu bardzo często posiadają rzesze stałych, nowych i powracających klientów. Powoduje to również, że starają się rozumieć swoich pracowników.
Zagrożeniem dla takich osób jest zbyt duża wyrozumiałość i lęk przed tym, by nie urazić drugiej osoby, co może skutkować zbyt późnym rozstaniem z pracownikami, którzy np. psują atmosferę w firmie.

SZEFOWIE, KTÓRZY WZBUDZAJĄ NATURALNY AUTORYTET
Są też szefowie, którzy bardzo wyraźnie wiedzą, czego chcą, są dynamiczni i wszędzie ich pełno. Ich energia motywuje do działania, a optymizm mobilizuje zespół do tego, aby dawać z siebie jeszcze więcej. Są to ludzie, których cechuje bardzo silna aktywność międzymózgowia. Kochają wyzwania, szybkie decyzje i zwykle potrafią „zgasić każdy pożar”.
Zagrożeniem dla takich szefów jest zbyt mocne skupianie się na dążeniu do tego, aby było „jeszcze lepiej”, „jeszcze więcej”, „jeszcze szybciej”, oraz możliwe porzucanie niedokończonych projektów. Może się też zdarzyć, że nie będą dostrzegać innych pobudek pracy swoich pracowników niż wynagrodzenie finansowe.

SZEFOWIE, KTÓRZY SĄ ŚWIETNYMI ANALITYKAMI
Mamy również do czynienia z osobami na stanowiskach menedżerskich, które potrafią bardzo szczegółowo rozpisać projekt i przypisać do niego odpowiednich pracowników. Samodyscyplina, sumienność i planowanie ze sporym wyprzedzeniem tego, co będzie działo się w firmie, są godne podziwu.
Są oni zwolennikami informacji technicznych na temat swoich usług lub produktów, przez co ich komunikacja jest często zero-jedynkowa i oparta na twardej statystyce. Jeżeli tacy menedżerowie będą wyłącznie w ten sposób prowadzić swój marketing, nieświadomie zrezygnują z 60 proc. klientów, którzy potrzebują innego rodzaju bodźców, aby dokonać zakupu.

DRASTYCZNE ZMIANY STYLU ZARZĄDZANIA NIE SĄ DO KOŃCA DOBRE
Sama chęć wprowadzenia nowych praktyk i zainteresowanie lepszym przywództwem przez właścicieli firm są godne podziwu. Warto to jednak zrobić świadomie.
Techniki zarządzania zespołem sprawdzą się w jednej firmie, innej zaszkodzą. Natomiast każdy przedsiębiorca może skorzystać z wiedzy opartej na genetyce, która uczy życia i zarządzania zgodnie ze swoją naturą. Pomaga przekazywać klientom tylko te informacje, które ich naprawdę interesują. Wiedza o mózgu wzbogaca znajomość swoich zespołów, która często przekłada się na skuteczność ich pracy. Dzięki tej wiedzy pozostajemy autentyczni, spójni i zwyczajnie czujemy się dobrze we własnej skórze.

ANNA URBAŃSKA 
Master Trener STRUCTOGRAM®Polska, Neurocoach,
anna@3kolorymozgu.pl

2018-03-13 08:17 Opublikował: Benefit

Reklama:

tel. kom: 508-548-308

Redakcja:

Newsletter


Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach marketingowo-promocyjnych oraz na otrzymywanie od Spółki oraz podmiotów wchodzących w skład Grupy Kapitałowej Benefit Systems S.A. za pomocą środków komunikacji elektronicznej
... Rozwiń
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Spółkę, zgodnie z ustawą z dn. 29.08.1997r. o ochronie danych osobowych (tekst jedn. Dz. U. z 2002r. Nr 101 poz. 926, ze zm.) w celach marketingowo-promocyjnych oraz wyrażam zgodę na otrzymywanie od Spółki i informacji handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej, zgodnie z ustawą z dn. 18.07.2002r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. Nr 144, poz. 1204 ze zm.). Jednocześnie wyrażam zgodę na przekazanie moich danych osobowych przez Spółkę podmiotom z Grupy Kapitałowej Benefit Systems S.A. w celach marketingowo promocyjnych związanych z promocją lub reklamą produktów i usług oferowanych przez te podmioty jak również wyrażdam zgodę na otrzymywanie od tych podmiotów informacji handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej, zgodnie z ustawą z dn. 18.07.2002r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. Nr 144, poz. 1204 ze zm.) Zgody mogą być odwołane w każdym czasie. Administratorem danych osobowych jest Benefit IP Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa ul. Canaletta 4, 00-099 Warszawa. Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych i nie będą udostępniane innym odbiorcom. Ich podanie jest dobrowolne, a każda osoba ma prawo dostępu do treści swoich danych, ich poprawiania oraz wyrażenia sprzeciwu wobec ich przetwarzania.