Miesięcznik Benefit – miesięcznik kadrowych, kierowników i dyrektorów HR

Strona główna » Praca

Trendy, które zmienią HR

Trendy, które zmienią HR
fot. istockphoto
Co nowego czeka branżę HR w najbliższych miesiącach? Czy będzie to zupełna rewolucja, czy kontynuacja trendów z poprzedniego roku? Zobaczmy, na jakie aspekty zarządzania zasobami ludzkimi warto zwrócić uwagę oraz w jaki sposób wpłyną one na pracodawców na rodzimym rynku pracy.

Rynek pracownika trwa i ma się dobrze. W związku z tym, iż kandydaci nie są już zmotywowani do aktywnego poszukiwania pracy, to rolą pracodawcy jest, aby zainteresować potencjalnego kandydata swoją ofertą. Poszukiwanie kandydatów łączy się z obecnością rekruterów nie tylko na LinkedIn czy GoldenLine, lecz także coraz częściej na Facebooku, Twitterze czy nawet Instagramie, które przez długi czas zarezerwowane były wyłącznie do prowadzenia relacji prywatnych. Dziś osoby zajmujące się rekrutacją starają się nawiązać bezpośredni kontakt z kandydatami, szczególnie tymi z niszowymi specjalizacjami. Są obecni w naturalnym środowisku kandydata, dołączają do grup tematycznych, w których są obecni, nawiązują kontakt w kontekście widocznych aktywności kandydata w mediach społecznościowych. Tzw. socjale to także siła poleceń i rekomendacji, dzięki którym nasze ogłoszenie może trafić do właściwych osób. Odpowiedzią na rozwijający się rynek pracownika i wzrost wykorzystania mediów społecznościowych jest idea crowdstaffingu, która opiera się na rozwiniętej sieci rekruterów zlokalizowanych w różnych częściach kraju, o różnych specjalizacjach, którym w momencie realizacji projektu rekrutacyjnego dla danego miasta łatwiej jest trafić do odpowiedniej grupy osób. Używając sieci kontaktów oraz wspomnianych już rekomendacji, mogą liczyć na to, że skuteczność znalezienia odpowiedniego kandydata wzrośnie.

SPERSONALIZOWANE BENEFITY POZAPŁACOWE
Najpopularniejsze na naszym rodzimym rynku pracy benefity pozapłacowe to karnet na siłownię oraz prywatna opieka medyczna. Dziś na większości kandydatów nie robią one wrażenia, a są wręcz oczekiwane przy podjęciu pracy. Oczywiście ich dostępność zależy od wielkości i kapitału firmy, w której się zatrudniamy – według badania Sedlak & Sedlak z 2016 r. w zależności od miejsca pracy między 23 a 90 proc. zatrudnionych Polaków ma możliwość skorzystania z benefitów pozapłacowych. Aby uatrakcyjnić pozapłacową ofertę i system motywacji, warto zadbać o ich spersonalizowanie i dopasowanie do indywidualnych potrzeb naszych pracowników. Kursy językowe, programy wellness czy firmowa stołówka to nie wszystko. Owszem, pracodawcy w dalszym ciągu będą rozbudowywać w szczególności programy opieki zdrowotnej i dbałość o dobrą kondycję pracowników, ale na popularności zyskają też mniej przewidywalne benefity, jak np. dofinansowanie do kursów sportów ekstremalnych, ubezpieczenie zwierzaka, dodatkowe płatne dni urlopu czy zagraniczne wycieczki. Wciąż będą się rozwijać atrakcyjne programy oferujące pracę w trybie home office, która jest szczególnie istotna dla nowych pokoleń wkraczających na rynek pracy.

UNIKATOWE DOŚWIADCZENIE KANDYDATA SKUTKUJE JEGO ZAANGAŻOWANIEM
W 2018 r. pracodawcy zatroszczą się o całościowe doświadczenie pracownika w miejscu pracy. Wyzwaniem dla działu HR nie będzie już wyłącznie budowa zaangażowania zatrudnionych osób, ale dostarczenie kompleksowego wsparcia i pomocy na każdym etapie ich rozwoju zawodowego. To czas na rozbudowę programów onboardingowych, systemu szkoleń, regularnego feedbacku między managerem a pracownikiem czy projektowania indywidualnych ścieżek kariery. Działania z obszaru „candidate experience” silnie łączą się z budową i umacnianiem świadomości marki pracodawcy nie tylko wśród obecnej załogi, lecz także potencjalnych kandydatów. To, w jaki sposób dbamy o pracowników na co dzień, odzwierciedli się w tym, w jakim stopniu będą wobec nas lojalni, zadowoleni z pracy, a w efekcie czy będą polecać pracę u nas.

AUTOMATYZACJA
HR coraz bardziej ochoczo korzysta z nowych technologii i wsparcia w postaci zautomatyzowanych procesów. Najczęściej wspomagamy się nimi podczas selekcji i rekrutacji pracowników. Sprawne filtry i algorytmy ułatwiają odsiew aplikacji, a automatyczne wiadomości zapewniają ciągłość kontaktu z kandydatem. Dzięki systemowym powiadomieniom kandydat wie, na jakim etapie procesu rekrutacji obecnie się znajduje, zawsze otrzymuje informację z zaproszeniem do kolejnych rozmów czy podziękowanie za nadesłaną aplikację. Zastosowanie znajduje tu również badanie satysfakcji kandydatów z udziału w procesie rekrutacji, które możemy zweryfikować choćby krótką automatyczną ankietą. Oprócz tego na popularności zyskują aplikacje mobilne z ofertami pracy danej firmy, strony WWW dopasowane do przeglądania w smartfonie, a także programy onboardingowe, gdzie pracownik instalując firmową aplikację, poznaje swoje nowe miejsce pracy i jego kulturę.

DOMINIKA PIETRZYK
specjalista ds. HR, projektant kariery,
dominika.k.pietrzyk@gmail.com

2018-03-14 19:34 Opublikował: Benefit

Reklama:

tel. kom: 508-548-308

Redakcja:

Newsletter


Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach marketingowo-promocyjnych oraz na otrzymywanie od Spółki oraz podmiotów wchodzących w skład Grupy Kapitałowej Benefit Systems S.A. za pomocą środków komunikacji elektronicznej
... Rozwiń
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Spółkę, zgodnie z ustawą z dn. 29.08.1997r. o ochronie danych osobowych (tekst jedn. Dz. U. z 2002r. Nr 101 poz. 926, ze zm.) w celach marketingowo-promocyjnych oraz wyrażam zgodę na otrzymywanie od Spółki i informacji handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej, zgodnie z ustawą z dn. 18.07.2002r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. Nr 144, poz. 1204 ze zm.). Jednocześnie wyrażam zgodę na przekazanie moich danych osobowych przez Spółkę podmiotom z Grupy Kapitałowej Benefit Systems S.A. w celach marketingowo promocyjnych związanych z promocją lub reklamą produktów i usług oferowanych przez te podmioty jak również wyrażdam zgodę na otrzymywanie od tych podmiotów informacji handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej, zgodnie z ustawą z dn. 18.07.2002r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. Nr 144, poz. 1204 ze zm.) Zgody mogą być odwołane w każdym czasie. Administratorem danych osobowych jest Benefit IP Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa ul. Canaletta 4, 00-099 Warszawa. Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych i nie będą udostępniane innym odbiorcom. Ich podanie jest dobrowolne, a każda osoba ma prawo dostępu do treści swoich danych, ich poprawiania oraz wyrażenia sprzeciwu wobec ich przetwarzania.