Miesięcznik Benefit – miesięcznik kadrowych, kierowników i dyrektorów HR

Strona główna » Rozwój

Kreatywne szkolenia

Kreatywne szkolenia
fot. istockphoto
Wraz ze wzrostem liczby trenerów na rynku zmienia się postawa uczestników szkoleń, którzy oczekują od spotkania czegoś więcej niż tylko wykładu teoretycznego. Dzieje się tak dlatego, że szkolenie kojarzone jest ze stratą czasu na odczytywanie slajdów, podważaniem posiadanej wiedzy i umiejętności, a nawet z odpytywaniem jak w szkole, co nie jest uważane za szczególnie atrakcyjne. Firmy szkoleniowe stawiane są w związku z tym przed nie lada wyzwaniem.

Jeśli zależy im na odpowiedniej liczbie odbiorców i ich właściwym zaangażowaniu, muszą one poczynić wiele starań, zwłaszcza jeśli szkolenie jest płatne. Szkoleniowiec powinien mieć odpowiednią wiedzę na dany temat oraz umiejętności w zakresie publicznych wystąpień. Jednak to nie wszystko. Równie istotne jest właściwe przygotowanie się pod kątem grupy szkoleniowej oraz zadbanie o ciekawą, kreatywną formę przekazywania wiedzy.

JAK ZROBIĆ DOBRE WRAŻENIE NA POCZĄTKU SZKOLENIA?
Pierwszym krokiem jest zrobienie dobrego wrażenia na początku spotkania i zachęcenie uczestników do aktywnego udziału w nim. Zamiast rzucenia standardowego hasła: „opowiedz o sobie” można zaprosić osoby szkolone do ćwiczenia polegającego na wybraniu jednego przedmiotu dostępnego na ławce i przedstawieniu siebie w sposób me t afor yczny, z wykorzystaniem takiego rekwizytu oraz jego zastosowaniem. Innym przykładem jest rzucenie w obieg papieru toaletowego z wiadomością, że każdy musi oderwać sobie taką ilość, by mu wystarczyła na cały dzień. Ilość kwadracików papieru odpowiada ilości informacji, którą taka osoba musi przekazać o sobie. Okazuje się, że dorośli uczestnicy szkolenia chętnie biorą udział w grach metaforycznych, więc np. prośba o umieszczenie swojego imienia przy jednym z kilku wiszących obrazów i podanie argumentacji, dlaczego akurat tam, jest ciekawym zadaniem, które otworzy szkolenie.

ĆWICZENIA PRAKTYCZNE
Podczas przekazywania wiedzy teoretycznej warto zadbać o ćwiczenia pozwalające na gorąco wykorzystać otrzymane informacje. Suche wiadomości zapisane na kartkach lub na slajdach są nieatrakcyjne. Przykładem może być szkolenie handlowców, gdzie po części teoretycznej dotyczącej pewności siebie oraz rozpoczynania rozmowy z klientem uczestnicy wykładu wysyłani są na ulicę, by tam zrealizować zadanie trenera polegające na nawiązaniu relacji z przypadkowymi przechodniami. Innym przykładem jest szkolenie z wystąpień publicznych, gdzie po module teoretycznym następuje moduł praktyczny, a więc wychodzenie na środek sali każdego z uczestników i prezentowanie wybranego tematu przed grupą.

INNE SPOSOBY NA UROZMAICENIE WYKŁADU
Chcąc zaciekawić uczestników i sprawić, aby aktywnie słuchali wykładu, warto go urozmaicić o filmiki edukacyjne. Zachęcają one audytorium do dyskusji i dzielenia się spostrzeżeniami. Innym przykładem może być podział na grupy i rozegranie turnieju, gdzie zwycięska grupa otrzymuje symboliczną nagrodę lub przywilej. Przy temacie sprzedaży kreatywną formą ćwiczenia będzie przydzielenie uczestnikom różnorodnych przedmiotów użytku codziennego, by to właśnie one posłużyły jako produkty, które należy sprzedać. Jeśli mowa jest z kolei o szkoleniu z motywacji, warto wykorzystać w nich historie sławnych ludzi, jak chociażby Nicka Vujicica – człowieka bez rąk i nóg będącego doskonałym mówcą motywacyjnym. Podczas szkoleń produktowych można zabrać z kolei na prelekcję omawiany produkt, by każdy uczestnik mógł go wziąć do ręki, dotknąć, obejrzeć i przetestować.

JAK WYKORZYSTAĆ PRZERWY W SZKOLENIU?
Istotnym momentem szkolenia są również przerwy na kawę lub herbatę. Warto na nich zadbać o przyjazną atmosferę poprzez puszczenie muzyki czy degustację, zwłaszcza jeśli jest to szkolenie dotyczące sprzedaży najnowszych produktów spożywczych. Przy sprawdzaniu wiedzy nabytej podczas przerwy w szkoleniu świetnie sprawdzają się również krzyżówki lub łamigłówki związane z danym tematem.
Przedstawione powyżej narzędzia z pewnością zwiększą efektywność szkolenia, sprawiając, że będzie ono ciekawe i przyswajalne. Dzięki nim uczestnicy wyjdą z wykładu z większą wiedzą. Podczas zwykłej prelekcji ciężko jest bowiem zapamiętać wszystkie szczegóły. Z wykorzystaniem praktycznych ćwiczeń zdobywa się niezbędne doświadczenie, ponieważ trzeba się wykazać, korzystając z przekazanej teorii. Istotne jest to, aby tego typu narzędzia dopasować do odbiorców, ich wieku, zajmowanego przez nich stanowiska czy chociażby charakteru wykonywanej pracy, by były urozmaiceniem i pomocą, a nie budziły zażenowanie. Jeśli uczestnicy szkolenia poczują, że są traktowani jak dzieci, wyniosą z niego nie wiedzę, tylko niesmak. 

DOROTA GRABOWSKA
kierownik sekcji szkoleń i rozwoju,
dorota.grabowska@gpgoldwin.pl

2018-03-14 19:42 Opublikował: Benefit

Reklama:

tel. kom: 508-548-308

Redakcja:

Newsletter


Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach marketingowo-promocyjnych oraz na otrzymywanie od Spółki oraz podmiotów wchodzących w skład Grupy Kapitałowej Benefit Systems S.A. za pomocą środków komunikacji elektronicznej
... Rozwiń
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Spółkę, zgodnie z ustawą z dn. 29.08.1997r. o ochronie danych osobowych (tekst jedn. Dz. U. z 2002r. Nr 101 poz. 926, ze zm.) w celach marketingowo-promocyjnych oraz wyrażam zgodę na otrzymywanie od Spółki i informacji handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej, zgodnie z ustawą z dn. 18.07.2002r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. Nr 144, poz. 1204 ze zm.). Jednocześnie wyrażam zgodę na przekazanie moich danych osobowych przez Spółkę podmiotom z Grupy Kapitałowej Benefit Systems S.A. w celach marketingowo promocyjnych związanych z promocją lub reklamą produktów i usług oferowanych przez te podmioty jak również wyrażdam zgodę na otrzymywanie od tych podmiotów informacji handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej, zgodnie z ustawą z dn. 18.07.2002r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. Nr 144, poz. 1204 ze zm.) Zgody mogą być odwołane w każdym czasie. Administratorem danych osobowych jest Benefit IP Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa ul. Canaletta 4, 00-099 Warszawa. Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych i nie będą udostępniane innym odbiorcom. Ich podanie jest dobrowolne, a każda osoba ma prawo dostępu do treści swoich danych, ich poprawiania oraz wyrażenia sprzeciwu wobec ich przetwarzania.