Miesięcznik Benefit – miesięcznik kadrowych, kierowników i dyrektorów HR

Strona główna » Styl życia

W aktywnym ciele zdrowy mózg

W aktywnym ciele zdrowy mózg
fot. istockphoto
Jeśli zadbamy o codzienną aktywność fizyczną, zauważymy, że nasz mózg będzie lepiej pracował – łatwiej nam będzie przyswajać nowe informacje, skoncentrować się, zapamiętywać, myśleć. Ruch ma bezpośrednie przełożenie na procesy zachodzące w naszej głowie.

Nie tylko trening intelektualny w postaci uczenia się lub rozwiązywania krzyżówek poprawia funkcjonowanie mózgu, lecz także trening sportowy. Regularne i niezbyt obciążające ćwiczenia fizyczne prowadzą do korzystnych zmian w funkcjonowaniu układu nerwowego – lepsze ukrwienie w mózgu pozwala na lepsze zaopatrzenie w tlen i substancje odżywcze. Wysiłek aerobowy (tlenowy), np. aerobik, bieganie, pływanie, jazda na rowerze, prowadzi do zmian w zakresie metabolizmu mózgowego i wzrostu białek zwanych neurotrofinami. Białka te są odpowiedzialne za czas życia komórek nerwowych oraz neuroplastyczność mózgu (zdolność komórek nerwowych do tworzenia nowych połączeń). Jedno z tych białek (BDNF), którego ilość wzrasta pod wpływem wysiłku fizycznego, jest kluczowym czynnikiem w zapamiętywaniu.
Liczne wnioski naukowe płynące z badań ukazują pozytywny wpływ aktywności fizycznej na jakość funkcjonowania umysłowo-intelektualnego w okresie starzenia się. Ćwiczenia fizyczne wydają się czynnikiem przeciwdziałającym rozwojowi zaburzeń funkcji poznawczych i demencji. Sport usprawnia pracę mózgu, który dzięki niemu pozostaje bardziej plastyczny i zwiększa swoje możliwości. Zaobserwowano, że u osób aktywnych fizycznie w obszarze hipokampa zmienia się proces regulacji przemian złożonych białek, odpowiedzialnych za metabolizm energetyczny komórek – informuje „Translational Psychiatry” (2017). Układy nerwowe w mózgu są sieciami zdolnymi do modyfikacji i nawet u dorosłej osoby odpowiedni trening może wywołać określone zmiany anatomiczne powodujące zwiększanie objętości istoty szarej (czyli liczby neuronów lub ich wypustek), czego efektem jest poprawa funkcjonowania danego obszaru. Ciekawym badaniem było codzienne połączenie ćwiczeń medytacyjnych z kilkudziesięcioma minutami aerobiku. Efekty zmniejszania się w mózgu liczby komórek obumierających, a zwiększania nowo powstających wypustek były wówczas jeszcze większe niż przy stosowaniu samej medytacji. Dobrze jest łączyć ćwiczenia z medytacji z ćwiczeniami fizycznymi na wolnym powietrzu, gdzie dochodzą dodatkowe bodźce płynące z przyrody i otoczenia bombardujące i stymulujące mózg. Taki trening wpływa na zwiększenie odporności na stres, przekłada się na większą stabilność emocjonalną, zwiększenie funkcji poznawczych. Badania dowodzą też, że aktywuje się wówczas enzym telomerazy odbudowujący końce chromosomów, co może powstrzymać starzenie się. Ćwiczenia fizyczne w dojrzałym wieku należy uznać za czynnik ochronny wobec komórek mózgowych przeciwdziałający rozwojowi demencji. Warto jednak zadbać o aktywność fizyczną nie tylko jako formę prewencji przed negatywnymi zmianami związanymi z wiekiem, lecz także w wieku rozwojowym, bowiem przyczynia się ona do zwiększenia zdolności percepcyjnych, poprawy ilorazu inteligencji, osiągania lepszych wyników w testach matematycznych.
Rekomendacje Światowej Organizacji Zdrowia traktują aktywność fizyczną jako podstawowe narzędzie profilaktyki. Przy regularnych ćwiczeniach ryzyko upośledzenia czynności poznawczych związanych ze starzeniem się spada o 50 proc. Do osiągnięcia opisanego efektu potrzebny jest wysiłek aerobowy, czyli tlenowy, o umiarkowanej intensywności, plasującej się na poziomie około 50–70 proc. tętna maksymalnego. Trzeba go podejmować najlepiej codziennie, a minimum trzy razy w tygodniu przez 30–60 minut. Dowodem niech będą Japończycy. Codzienne zażywanie przez nich umiarkowanie intensywnej aktywności fizycznej jest jednym z elementów składających się na ich długowieczność, wielu ma ponad 100 lat i dożywa tego wieku w bardzo dobrej kondycji psychiczno-umysłowej. Utrzymanie aktywności fizycznej i tężyzny jest częścią japońskiego stylu życia. Japończycy uwielbiają sporty. Aktywność fizyczna, jaką uprawiają, nie jest ekstremalna, ale codzienna, wolą poruszać się pieszo niż samochodem, chodzą na spacery lub pracują w ogródku.

EWA STĘPIEŃ
trener szkoleń miękkich, coach zdrowia, dziennikarz popularnonaukowy
eves@autograf.pl

2018-03-26 08:47 Opublikował: Benefit

Reklama:

tel. kom: 508-548-308

Redakcja:

Newsletter


Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach marketingowo-promocyjnych oraz na otrzymywanie od Spółki oraz podmiotów wchodzących w skład Grupy Kapitałowej Benefit Systems S.A. za pomocą środków komunikacji elektronicznej
... Rozwiń
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Spółkę, zgodnie z ustawą z dn. 29.08.1997r. o ochronie danych osobowych (tekst jedn. Dz. U. z 2002r. Nr 101 poz. 926, ze zm.) w celach marketingowo-promocyjnych oraz wyrażam zgodę na otrzymywanie od Spółki i informacji handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej, zgodnie z ustawą z dn. 18.07.2002r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. Nr 144, poz. 1204 ze zm.). Jednocześnie wyrażam zgodę na przekazanie moich danych osobowych przez Spółkę podmiotom z Grupy Kapitałowej Benefit Systems S.A. w celach marketingowo promocyjnych związanych z promocją lub reklamą produktów i usług oferowanych przez te podmioty jak również wyrażdam zgodę na otrzymywanie od tych podmiotów informacji handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej, zgodnie z ustawą z dn. 18.07.2002r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. Nr 144, poz. 1204 ze zm.) Zgody mogą być odwołane w każdym czasie. Administratorem danych osobowych jest Benefit IP Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa ul. Canaletta 4, 00-099 Warszawa. Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych i nie będą udostępniane innym odbiorcom. Ich podanie jest dobrowolne, a każda osoba ma prawo dostępu do treści swoich danych, ich poprawiania oraz wyrażenia sprzeciwu wobec ich przetwarzania.