Miesięcznik Benefit – miesięcznik kadrowych, kierowników i dyrektorów HR

Strona główna » Rozwój

W biznesie wartości: uczciwość

W biznesie wartości: uczciwość
fot. istockphoto
Z roku na rok coraz większy procent przewagi konkurencyjnej firm stanowią dobra niematerialne, w tym wiedza, procesy, kultura organizacyjna. W ten sposób każdy pracownik mający dostęp do informacji jest potencjalnym źródłem ryzyka związanego z ujawnieniem danych i przekazaniem kluczowych informacji konkurencji. Choć przedsiębiorstwa cały czas poszukują coraz to nowych metod, by zabezpieczyć się przed nieuczciwymi pracownikami, wszechobecny monitoring, blokady na laptopach, umowy poufności i klauzule o zakazie konkurencji nigdy nie dadzą stuprocentowej pewności.

Przykładem może być choćby przechodzenie z firmy do firmy, zakładanie działalności na współmałżonka i wystawianie nowemu pracodawcy faktur, aby ominąć zapisy wcześniejszej umowy. Takie sytuacje pokazują, że coraz to nowe sposoby zabezpieczeń w starciu z nieuczciwością to wciąż nierówna walka, bo kiedy lojalność i uczciwość pracownika nie są przejawem przekonań i wartości danej osoby, ale ograniczeń i kontroli, zawsze znajdzie on nowy sposób na ominięcie zakazów, a wiemy doskonale, że Polacy w tej dziedzinie wiodą prym także na arenie międzynarodowej.

POKUTUJE BRAK ZAUFANIA
Oczywiście najlepszym rozwiązaniem byłoby tworzenie organizacji opartej na uczciwości i zaangażowaniu, gdzie każdy zatrudniony dba o dobro wspólne, w tym pozycję firmy na rynku, i przedkłada je ponad własne interesy. Niedostatek wzajemnego zaufania nieustannie postępuje i w większości przypadków niestety wynika to z nastawienia samych pracowników. Pracodawcy już na pierwszym spotkaniu doświadczają nieuczciwości kandydata do pracy, czytając w CV o mocno zawyżonych kompetencjach miękkich, znajomości języków obcych, a nawet posiadaniu certyfikatów. Kolejnym przejawem nieuczciwości może być kradzież zużywalnych dóbr, z których pracownik może korzystać podczas pracy lub w ramach wykonywania obowiązków służbowych, takich jak kawa, herbata w pokoju socjalnym, środki czystości czy papier ksero. Jak donoszą media, z roku na rok rośnie także liczba fikcyjnych zwolnień lekarskich, które obecnie można kupić na portalach ogłoszeniowych, bez pojawiania się na wizycie lekarskiej.
Takie działania już świadczą o nieuczciwości pracownika względem pracodawcy i budzą podejrzenia co do jego czystych intencji względem wykonywania obowiązków służbowych. W ten sposób pracownik jest coraz bardziej kontrolowany, a pracodawca coraz częściej oszukiwany, bo w atmosferze kontroli liczą się zapisy i klauzule zamiast prawdziwych wartości.

REKRUTACJA MA ZNACZENIE
Przepis na uczciwość to w pierwszej kolejności odpowiedni dobór kandydatów i stawianie uczciwości na równi z innymi oczekiwaniami względem przyszłych pracowników. O ile czasami zdarza się, że firma w ogłoszeniu rekrutacyjnym zamieszcza wśród pożądanych cech uczciwość, o tyle już podczas samej rozmowy czy testów selekcyjnych nikt o nią nie pyta, brakuje rozmów na temat rozumienia uczciwości czy jej przejawów w życiu kandydata. Potem kiedy staje się pracownikiem, także to efektywność pracy, plany sprzedażowe są głównym tematem rozmów z przełożonym, a głębsze wartości spycha się na dalszy plan. W ten sposób pracownik wykonuje swoje obowiązki, koncentrując się na wyznaczonych celach i określonym zakresie obowiązków, a takie wartości jak uczciwość, lojalność czy bezinteresowność zostają za drzwiami firmy.
Doświadczenie w pracy nad wdrażaniem wartości w firmach pokazuje, że już same stwierdzenia, takie jak „Porozmawiajmy uczciwie” czy „Cenię w tobie uczciwość, dlatego…”, sprawiają, że pracownik kieruje się tą wartością w codziennych działaniach. Sprawa uczciwości jest także ściśle związana z tym, na ile pracownik utożsamia się z firmą. Im bardziej traktuje organizację i jej zasoby jako własne, tym mniejsze ryzyko, że świadomie narazi firmę na straty, bywa jednak tak, że to właśnie poczucie współwłasności prowadzi do kradzieży przedmiotów codziennego użytku, takich jak materiały biurowe czy artykuły toaletowe.
Wiele firm szuka obecnie rozwiązań, które pozwolą ocenić poziom uczciwości pracownika jeszcze przed jego zatrudnieniem, dlatego coraz częściej podczas selekcji wykorzystuje się system LVA, który poprzez wielopoziomową analizę głosu podczas odpowiadania na pytania dokonuje oceny uczciwości. Pytania podczas testu dotyczą najczęściej takich kwestii, jak dochowanie tajemnicy, oszustwa i łapówki, hazard czy spożywanie alkoholu.
Wdrażanie i mierzenie uczciwości jest o tyle kłopotliwe, że to jedna z wartości, którą trudno zweryfikować, kiedy występuje, a znacznie łatwiej zauważyć brak uczciwości. Tylko w nietypowych przypadkach, takich jak znalezienie cudzej własności i oddanie właścicielowi albo poinformowanie o ujawnieniu lub dostępności danych, może być wskazane jako przejaw uczciwości, natomiast w codziennych warunkach korporacyjnych trudno ją zweryfikować. Nie ulega jednak wątpliwości, że w czasach konkurencji opartej na wiedzy i informacji lepiej nieuczciwości zapobiegać, niż leczyć jej skutki.

EWA WILMANOWICZ
trener efektywności, mówca, konsultant ds. budowania i rozwoju marki,
kontakt@brands-secret.pl

2018-04-05 09:00 Opublikował: Benefit

Reklama:

tel. kom: 508-548-308

Redakcja:

Newsletter


Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach marketingowo-promocyjnych oraz na otrzymywanie od Spółki oraz podmiotów wchodzących w skład Grupy Kapitałowej Benefit Systems S.A. za pomocą środków komunikacji elektronicznej
... Rozwiń
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Spółkę, zgodnie z ustawą z dn. 29.08.1997r. o ochronie danych osobowych (tekst jedn. Dz. U. z 2002r. Nr 101 poz. 926, ze zm.) w celach marketingowo-promocyjnych oraz wyrażam zgodę na otrzymywanie od Spółki i informacji handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej, zgodnie z ustawą z dn. 18.07.2002r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. Nr 144, poz. 1204 ze zm.). Jednocześnie wyrażam zgodę na przekazanie moich danych osobowych przez Spółkę podmiotom z Grupy Kapitałowej Benefit Systems S.A. w celach marketingowo promocyjnych związanych z promocją lub reklamą produktów i usług oferowanych przez te podmioty jak również wyrażdam zgodę na otrzymywanie od tych podmiotów informacji handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej, zgodnie z ustawą z dn. 18.07.2002r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. Nr 144, poz. 1204 ze zm.) Zgody mogą być odwołane w każdym czasie. Administratorem danych osobowych jest Benefit IP Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa ul. Canaletta 4, 00-099 Warszawa. Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych i nie będą udostępniane innym odbiorcom. Ich podanie jest dobrowolne, a każda osoba ma prawo dostępu do treści swoich danych, ich poprawiania oraz wyrażenia sprzeciwu wobec ich przetwarzania.