Miesięcznik Benefit – miesięcznik kadrowych, kierowników i dyrektorów HR

Strona główna » Rozwój

Podcasty, czyli szkolenie w kieszeni

Podcasty, czyli szkolenie w kieszeni
fot. istockphoto
Rewolucja w uczeniu zatacza coraz szersze kręgi. Wiedza jest na wyciągnięcie ręki ‒ internet oferuje e-learning, webinaria (internetowe seminaria), kursy online, platformy edukacyjne, masowe otwarte uczenie się w społecznościach (MODL ‒ Massive Open Social Learning). Uniwersytety otwierają swoje zasoby w sieci. Trend uczenia się przez internet rewolucjonizuje rynek szkoleń i każe trenerom wychodzić poza sale szkoleniowe.

 

Nowatorską i coraz bardziej popularną metodą zdobywania wiedzy są podcasty. W dużym uproszczeniu są to autorskie audycje dostępne na żądanie (od angielskiego skrótu POD ‒ Personal On Demand). Często są one poświęcone określonej tematyce (np. marketing, finanse, produktywność) i nagrywane w formie odcinków. Możemy je odsłuchiwać za pomocą urządzeń mobilnych (smartfonów, tabletów) lub za pomocą komputera. Najwygodniej z nich korzystać za pośrednictwem specjalnych aplikacji. Dla iOS będzie to natywna aplikacja Podcasty lub iTunes. Natomiast użytkownikom Androida dedykowana jest aplikacja Podcast Addict. Słuchacze podcastów chętnie korzystają także z Pocket Casts czy Overcasts. Korzystając z aplikacji, możemy wybrać interesującą nas kategorię (są to m.in. kategorie Biznes, Edukacja, Zdrowie, Wiadomości i polityka, Technologie) i subskrybować podcast, który nas interesuje. Subskrypcja oznacza stały dostęp i powiadomienia o nowych odcinkach na bieżąco.

SZKOLENIE NA ŻĄDANIE
Czym podcasty różnią się od innych form nauki online? Ich ogromną przewagą jest to, że nie wymagają naszego stuprocentowego zaangażowania. Umożliwiają chłonięcie wiedzy podczas wykonywania innych czynności. Śledząc wideo, uczestnicząc w webinarze czy korzystając z kursu online, jesteśmy zmuszeni skupić się w pełni, by podążać za treścią. Natomiast słuchając podcastu, mamy możliwość robienia innych czynności, takich jak bieganie, jazda samochodem czy sprzątanie. Podcast daje nam podwójną korzyść ‒ z jednej strony działamy, wykonujemy mechaniczne zadania, z drugiej strony w tle towarzyszy nam spora dawka wiedzy i inspiracji przekazana w przystępnej formie. W dzisiejszym zagonionym świecie, w erze multitaskingu i konieczności nieustannego przełączania uwagi między zadaniami taki wynalazek jest bezcenny!

JAKI PODCAST WYBRAĆ?
W Polsce podcasting wciąż nie jest jeszcze tak doceniany jak za oceanem. W Stanach scena podcastowa jest bardzo rozwinięta, podcasty mają swoich sponsorów i są publikowane przez wielkie nazwiska oraz stacje radiowe i telewizyjne. Co ciekawe, nawet George W. Bush publikował swoje sobotnie przemówienia w formie podcastów. W naszym kraju podcasty istnieją od 2005 r., a ich liczba z miesiąca na miesiąc rośnie. Dynamiczny rozwój podcastów idzie w parze z przyrostem liczby użytkowników.
Najpopularniejsze podcasty w Polsce można znaleźć w aplikacjach prowadzących rankingi. Z popularnością w parze idzie też wysoka jakość. Najwyższe miejsca na listach rankingowych zajmują „klasycy polskiego podcastingu” ‒ Michał Szafrański prowadzący podcast „Więcej niż oszczędzanie pieniędzy” czy Marek Jankowski z „Małej wielkiej firmy”. To dwa podcasty o tematyce biznesowo-finansowej, od których warto rozpocząć swoją przygodę z podcastami.

ZRÓB SOBIE PODCAST
Podcasting to dynamicznie rozwijająca się forma zdobywania wiedzy i świetne narzędzie do budowania swojej marki. Jeśli jesteś specjalistą w jakiejś branży, masz do zaoferowania wartościowy dla słuchaczy kontent i chcesz wypromować się w sieci, podcast jest do tego doskonałym narzędziem. Jest to świetne rozwiązanie szczególnie dla osób, które nie mają lekkiego pióra, czego wymaga prowadzenie bloga, lub nie lubią pokazywać się na wideo, jak tego wymaga YouTube. Do budowania społeczności przy pomocy podcastu potrzebny jest jedynie mikrofon lub dyktafon (na początek wystarczy taki w telefonie), prosty program do obróbki dźwięku, w miarę ciche pomieszczenie do nagrywania i przede wszystkim... dobry pomysł i ciekawi goście. Warto rozpocząć przygodę z podcastowaniem zarówno z perspektywy słuchacza, jak i twórcy, bo to ciekawa nisza, która w Polsce wciąż czeka na zapełnienie.

MARTA NOWAKOWSKA
psycholog i trener umiejętności interpersonalnych, Pracownia Psychologii i Rozwoju,
marta.nowakowska@cdv.pl

 

2018-04-17 08:10 Opublikował: Benefit

Reklama:

tel. kom: 508-548-308

Redakcja:

Newsletter


Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach marketingowo-promocyjnych oraz na otrzymywanie od Spółki oraz podmiotów wchodzących w skład Grupy Kapitałowej Benefit Systems S.A. za pomocą środków komunikacji elektronicznej
... Rozwiń
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Spółkę, zgodnie z ustawą z dn. 29.08.1997r. o ochronie danych osobowych (tekst jedn. Dz. U. z 2002r. Nr 101 poz. 926, ze zm.) w celach marketingowo-promocyjnych oraz wyrażam zgodę na otrzymywanie od Spółki i informacji handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej, zgodnie z ustawą z dn. 18.07.2002r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. Nr 144, poz. 1204 ze zm.). Jednocześnie wyrażam zgodę na przekazanie moich danych osobowych przez Spółkę podmiotom z Grupy Kapitałowej Benefit Systems S.A. w celach marketingowo promocyjnych związanych z promocją lub reklamą produktów i usług oferowanych przez te podmioty jak również wyrażdam zgodę na otrzymywanie od tych podmiotów informacji handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej, zgodnie z ustawą z dn. 18.07.2002r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. Nr 144, poz. 1204 ze zm.) Zgody mogą być odwołane w każdym czasie. Administratorem danych osobowych jest Benefit IP Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa ul. Canaletta 4, 00-099 Warszawa. Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych i nie będą udostępniane innym odbiorcom. Ich podanie jest dobrowolne, a każda osoba ma prawo dostępu do treści swoich danych, ich poprawiania oraz wyrażenia sprzeciwu wobec ich przetwarzania.