Miesięcznik Benefit – miesięcznik kadrowych, kierowników i dyrektorów HR

Strona główna » Styl życia

10 benefitów dla zdrowia pracownika

10 benefitów dla zdrowia pracownika
fot. istockphoto
Zdrowie jest jedną z ważniejszych wartości. Niestety, wśród wielu innych życiowych priorytetów dbanie o kondycję zdrowotną jest często spychane na dalszy plan. Dlatego też ważną rolę odgrywa pracodawca, który może ułatwić zatrudnionym prowadzenie zdrowego trybu życia. Benefitów związanych ze zdrowiem jest na tyle dużo, że pracodawca, wybierając z szerokiego wachlarza świadczeń, może dopasować pakiet do potrzeb zatrudnionych. Ważne, aby mieć na uwadze nie tylko zdrowie pracownika, lecz także jego partnera czy rodziny.

Przed wdrożeniem programu warto zrobić rozeznanie, by dowiedzieć się, jakie są potrzeby pracowników w tym zakresie. Lepiej, aby pakiet świadczeń zawierał mniej pozycji, ale bardziej odpowiadał oczekiwaniom zatrudnionych. Na początek należy przeanalizować rozwiązania, które były już wcześniej wprowadzane, oraz rozważyć ich skutki. Jeśli na przykład zachęcaliśmy już pracowników do rzucenia palenia, ale program nie spotkał się z pozytywną oceną, warto zadać sobie pytanie, dlaczego tak się stało, aby nie popełnić drugi raz takiego samego błędu.
Jest wiele powodów, dla których pracownicy nie angażują się w programy promocji zdrowia. Wśród nich można wymienić m.in.:
– brak czasu,
– brak motywacji do długoterminowej zmiany nawyków zdrowotnych,
– brak indywidualnego podejścia do pracownika,
– sceptyczne podejście do wpływu programów na stan zdrowia,
– obawa o dostęp pracodawcy do informacji o stanie zdrowia (Raport CSR, 2015).
Jeśli uda nam się stworzyć program świadczeń dopasowanych do potrzeb pracowników i ich zaangażować, może przynieść to wymierne korzyści firmie. Większość pracodawców przyznaje, że widzi pozytywne efekty działania tego typu programów. Najważniejszymi są: spadek absencji chorobowej, poprawa stanu zdrowia i większe zaangażowanie w pracę. Z jakich świadczeń możemy korzystać w celu poprawy stanu zdrowia pracowników?

OPIEKA MEDYCZNA
Z badań OECD wynika, że służba zdrowia w Polsce działa gorzej niż w innych krajach. Mamy mniejszy dostęp do specjalistów, mniejsze wydatki na system i najdłuższe kolejki do zabiegów. Dlatego podstawowym elementem pakietu prozdrowotnego jest prywatna opieka medyczna dla pracownika i jego rodziny. Warto zadbać o to, żeby pakiet obejmował szeroki zakres usług. Od tego typu programów pracownicy oczekują dostępu do specjalistów, opieki stomatologicznej oraz rehabilitacji (D. Pawłowska, 2017). Według raportu Sedlak & Sedlak Świadczenia dodatkowe w oczach pracowników w 2017 roku z podstawowego pakietu opieki medycznej korzystało 36,1 proc., a z rozszerzonego 34,3 proc. pracowników.

SZKOLENIA I WARSZTATY ZWIĄZANE ZE ZDROWIEM
Pogram poprawy zdrowia należy zacząć od zdobywania wiedzy. Być może warto zorganizować w firmie cykl spotkań i warsztatów ze specjalistami różnych dziedzin związanych ze zdrowiem: z dietetykiem, trenerem osobistym, psychologiem, terapeutą uzależnień, fizjoterapeutą czy kardiologiem.

POMOC W ZRZUCENIU ZBĘDNYCH KILOGRAMÓW
Aktywną promocję zdrowia można rozpocząć od programu zrzucania zbędnych kilogramów. Nadwaga jest częstą przyczyną innych schorzeń, dlatego warto rozprawić się z nią w pierwszej kolejności. Pomocne będą wszystkie świadczenia dodatkowe związane z ruchem i zdrowym odżywianiem, ale najpierw należy skorzystać z porad specjalisty. Dlatego warto zaprosić do współpracy dietetyka, z którym pracownicy będą mogli spotkać się indywidualnie i ustalić plan działania. Dietetyk na podstawie przeprowadzonych badań ułoży plan żywieniowy i będzie kontrolował efekty odchudzania. Oprócz dietetyka przyda się również pomoc trenera – osoba, która ułoży odpowiedni plan treningowy. Odchudzanie bez wsparcia specjalisty często kończy się marnym skutkiem, co zniechęca do dalszych prób, a obecność profesjonalisty na pewno pomoże zmobilizować do osiągnięcia celu. Z takiego rozwiązania ucieszą się również osoby, które nie mają zbędnych kilogramów do zrzucenia, ale chcą się zdrowo odżywiać i dbać o kondycję.

AKTYWNOŚĆ FIZYCZNA POZA PRACĄ
Bardzo popularnym świadczeniem, uznawanym wręcz za standard, są karnety na siłownię. Jeśli jednak z różnych przyczyn nie możemy zaproponować pracownikom takiego rozwiązania, ale zależy nam na tego typu inicjatywach, warto szukać alternatyw. Może być to wynajęcie sali gimnastycznej na potrzeby pracowników, wynajęcie części basenu czy wspólne bieganie w parku. Ciekawym pomysł jest również stworzenie drużyny sportowej (A. Błaszczak, 2014).

ZDROWE POSIŁKI
Ważnym elementem zdrowego trybu życia jest dieta. Niestety, pracownicy często nie mają czasu na przygotowanie jedzenia i sięgają po gotowe posiłki lub niezdrowe przekąski. Pracodawca ma tutaj duże pole do popisu w zależności od środków, jakie może przeznaczyć na ten cel.

CO MOŻEMY ZROBIĆ:
– zatrudnić w firmie kucharza, który będzie przygotowywał obiad dla pracowników,
– wprowadzić zdrowe menu do stołówki pracowniczej,
– dofinansowywać posiłki,
– oferować pracownikom zdrowe przekąski w przerwach od pracy,
– częstować pracowników sezonowymi owocami,
– wymienić automaty z niezdrowym jedzeniem i słodzonymi napojami na ich zdrowsze odpowiedniki (B. Kaczmarczyk, 2015).

POMOC W RZUCANIU PALENIA
Palenie wychodzi już z mody, ale wciąż wiele osób podejmuje bezskuteczne próby wyjścia z tego nałogu. W ostatnim czasie zmieniło się również podejście do palenia w miejscach publicznych, takich jak kluby czy przystanki autobusowe. Ustawodawca planuje również zmianę dotyczącą przerwy na papierosa. Według zapowiedzi, pracownicy będą musieli ją odpracować.
Niektóre firmy wpadły na pomysł, aby pomóc swoim pracownikom rzucić ten nałóg. I tak na przykład firma Polpharma wprowadziła program antynikotynowy „Firma bez papierosa”. W tym celu skorzystała z usług profesjonalnej firmy, która pomaga rozstać się z nałogiem dzięki terapii poznawczo-behawioralnej. W ramach programu odbyły się spotkania informacyjne dotyczące rzucania palenia oraz warsztaty. Dzięki akcji palenie skutecznie rzuciło 23 pracowników, którzy podczas kolejnych spotkań dzielili się z pozostałymi zatrudnionymi swoimi doświadczeniami (M. Ciechanowski, 2016).

JAZDA DO PRACY ROWEREM
Ważne, aby pracownicy byli aktywni fizycznie na co dzień, nie tylko od święta. Dobrym pomysłem jest więc promocja dojeżdżania rowerem do pracy. Przykładowo firma Blue Media płaci swoim pracownikom za każdy kilometr dojazdu do pracy rowerem. Aby zachęcić zespół do tej formy aktywności, można zorganizować miejsce pod dachem do przechowywania rowerów oraz miejsce, gdzie będą dostępne podstawowe narzędzia do naprawy, takie jak pompka czy klucze. Rowerzystom należy też zapewnić możliwość wzięcia prysznica przed pracą i zostawienia ubrań na zmianę. Na tego typu udogodnienia mogą liczyć pracownicy firmy Credit Agricole (Infor, 2016).

ERGONOMIA MIEJSCA PRACY
Pracownicy spędzają 40 godzin tygodniowo za biurkiem, dlatego pracodawca powinien zatroszczyć się, aby siedzieli w odpowiedniej pozycji. Może zaprosić do firmy fizjoterapeutę, który pomoże pracownikom w dostosowaniu miejsca pracy do ich potrzeb. Pokaże, w jakiej pozycji powinni pracować i jak prawidłowo korzystać z klawiatury i myszki, aby uniknąć schorzenia nadgarstków. W biurze warto zaaranżować parę dodatkowych stanowisk pracy, tak aby pracownik, który czuje dyskomfort, pracując przy biurku, mógł przesiąść się na kanapę lub skorzystać ze stojącego miejsca pracy. Dla zdrowia kręgosłupa warto upowszechnić modę na zmienianie obuwia. Zwłaszcza w zimie w ogrzewanym pomieszczeniu chodzenie cały dzień w ocieplanym obuwiu na obcasie może mieć negatywne konsekwencje dla naszego kręgosłupa i układu krążenia. Warto więc w szatni przeznaczyć przestrzeń do zmiany obuwia i miejsce, gdzie można je zostawiać (Infor, 2016).
Podobny benefit wprowadził między innymi wspomniany już wcześniej bank Credit Agricole. Pracownicy tej firmy mają szkolenia z zasad ergonomii, na których uczą się, jak prawidłowo siedzieć przy komputerze, oraz prostych ćwiczeń, które można wykonywać w przerwach od pracy i które mają pozytywny wpływ na kondycję psychofizyczną. Szkolenia dotyczyły również zasad ergonomii w domu i w samochodzie.

WALKA Z ZARAZKAMI
Jesień i zima to okres wzmożonych przeziębień i grypy. Mimo to większość Polaków chodzi do pracy w czasie choroby. Wystarczy jeden chory pracownik, aby rozsiać zarazki po całej firmie. Chorzy pracownicy powinni skorzystać ze zwolnienia lekarskiego, a jeśli nie mają takiej możliwości, pracodawca może na ten czas umożliwić im pracę z domu. Firma może również wprowadzić program darmowych szczepień przeciwko grypie dla pracowników i ich rodzin. Może także zachęcać do regularnego mycia rąk. Przykładem firmy, która oferuje swoim pracownikom szczepienia przeciwko grypie, jest Jeronimo Martins Polska. Oprócz tego oferują badania profilaktyczne i pomoc rodzicom dzieci niepełnosprawnych. Firma, oprócz finansowania wizyt u specjalistów, kupuje profesjonalny sprzęt rehabilitacyjny i opłaca pobyt w sanatorium (B. Kaczmarczyk, 2015).

POMOC PSYCHOLOGICZNA
Zdrowie jest holistyczną całością, dlatego nie możemy zapominać o psychologicznym wsparciu pracowników. Problemy rodzinne czy psychologiczne mogą mieć bardzo negatywny wpływ na funkcjonowanie w miejscu pracy oraz produktywność. Zła kondycja psychiczna odbija się również na zdrowiu fizycznym. Na wizytę u dobrego specjalisty trzeba czasami czekać miesiącami. Dlatego też, jeśli chcemy dbać o dobrostan naszych pracowników, powinniśmy zapewnić im możliwość skorzystania z fachowej pomocy. Najlepiej jeśli spotkania odbywać się będą poza firmą. Tylko w ten sposób zapewnimy pracownikom pełną dyskrecję.
Benefitów wspierających zdrowie pracowników jest na tyle dużo, że każdy pracodawca z pewnością znajdzie pakiet świadczeń dostosowanych do potrzeb zatrudnionych i zasobności swojego portfela. Należy jednak pamiętać, że takie programy mogą nie przynieść efektów, jeśli miejsce pracy jest źródłem problemów pracowników, w tym również zdrowotnych. Dlatego na początek warto spojrzeć krytycznie na firmę, bo łatwiej i taniej będzie spróbować wyeliminować zbędne nadgodziny czy sytuacje stresowe, niż wprowadzać warsztaty walki ze stresem.

JAGODA ZYGIERT
Sedlak & Sedlak

Bibliografia:
– Błaszczak A. (2014), Sportowy sposób na integrację pracowników, dostępny w internecie: http://www.rp.pl/artykul/1134412- Sportowy-sposob-na-integracje-pracownikow.html
– Ciechanowski M. (2016), Firma bez papierosa, dostępny na stronie: http://www.miesiecznik-benefit.pl/index. php?wiad=1627
– Infor (2016), Prozdrowotne działania w banku Credit Agricole, dostępny na stronie: http://kadry.infor.pl/kadry/ hrm/motywowanie/726702,2,Prozdrowotne-dzialania-wbanku- Credit-Agricole.html
– B. Kaczmarczyk (2015), Drogi pracodawco, co chcesz mi zaproponować? Jak właściciele firm rozpieszczają pracowników, dostępny na stronie: http://natemat.pl/ 147155,darmowe-posilki-spa-w-trakcie-pracy-wolnew- urodziny-i-inne-swiadczenia-ci-pracodawcy-majagest
– Pawłowska D. (2017), Raport OECD – służba zdrowia w Polsce jedną z najgorszych, dostępny na stronie: http:// biqdata.wyborcza.pl/biqdata/7,159116,22140874,raport- oecd-sluzba-zdrowia-w-polsce-jedna-z-najgorszych. html
– Raport CSR (2015), Czy zdrowie pracowników to temat firmowy?, dostępny na stronie: http://raportcsr.pl/czy- -zdrowie-pracownikow-to-temat-firmowy/
– Sedlak & Sedlak (2017), Świadczenia dodatkowe w oczach pracowników 2017.

2018-04-20 10:31 Opublikował: Benefit

Reklama:

tel. kom: 508-548-308

Redakcja:

Newsletter


Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach marketingowo-promocyjnych oraz na otrzymywanie od Spółki oraz podmiotów wchodzących w skład Grupy Kapitałowej Benefit Systems S.A. za pomocą środków komunikacji elektronicznej
... Rozwiń
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Spółkę, zgodnie z ustawą z dn. 29.08.1997r. o ochronie danych osobowych (tekst jedn. Dz. U. z 2002r. Nr 101 poz. 926, ze zm.) w celach marketingowo-promocyjnych oraz wyrażam zgodę na otrzymywanie od Spółki i informacji handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej, zgodnie z ustawą z dn. 18.07.2002r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. Nr 144, poz. 1204 ze zm.). Jednocześnie wyrażam zgodę na przekazanie moich danych osobowych przez Spółkę podmiotom z Grupy Kapitałowej Benefit Systems S.A. w celach marketingowo promocyjnych związanych z promocją lub reklamą produktów i usług oferowanych przez te podmioty jak również wyrażdam zgodę na otrzymywanie od tych podmiotów informacji handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej, zgodnie z ustawą z dn. 18.07.2002r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. Nr 144, poz. 1204 ze zm.) Zgody mogą być odwołane w każdym czasie. Administratorem danych osobowych jest Benefit IP Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa ul. Canaletta 4, 00-099 Warszawa. Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych i nie będą udostępniane innym odbiorcom. Ich podanie jest dobrowolne, a każda osoba ma prawo dostępu do treści swoich danych, ich poprawiania oraz wyrażenia sprzeciwu wobec ich przetwarzania.