Miesięcznik Benefit – miesięcznik kadrowych, kierowników i dyrektorów HR

Strona główna » Styl życia

Endorfiny zalecane w każdym wieku

Endorfiny zalecane w każdym wieku
fot. mat. własne
Spacerują z kijkami, gimnastykują się w siłowniach pod chmurką, jeżdżą rowerami, a nawet na rolkach – mowa o seniorach, którzy obalają stereotyp, że aktywność fizyczna emerytów ogranicza się do prac polowych na działce i karmienia ptaków w parku. Lepsza pamięć, koncentracja i wyższa wydolność układu krążeniowo-oddechowego to tylko niektóre profity płynące z regularnego uprawiania sportu, które przyczyniają się do wydłużenia samodzielności seniorów, a niezależność to to, co dla nich jest najważniejsze.

‒ Coraz więcej badaczy zadaje sobie pytania, na co wpływają ćwiczenia fizyczne, poznawcze, i czy w ogóle warto uprawiać aktywność fizyczną, a także dlaczego warto łączyć aktywność fizyczną z aktywnością poznawczą – mówi dr hab. Hanna Bednarek, profesor Uniwersytetu SWPS, która wśród seniorów prowadzi badania na temat wpływu treningów poznawczych i aktywności fizycznej na funkcjonowanie umysłu. Wspomniane badania są prowadzone we współpracy z prof. dr hab. Elżbietą Szeląg z Instytutu Biologii Doświadczalnej im. M. Nenckiego PAN oraz przy wsparciu Akademii Medycznej w Warszawie. W badaniach biorą udział seniorzy, którzy pod czujnym okiem specjalistów ćwiczą trzy razy w miesiącu przez kwartał. To seniorzy, którzy po pierwsze myślą o swoim zdrowiu, po drugie mają czas, a po trzecie chcą w siebie zainwestować.
‒ To są absolutnie wyjątkowi ludzie, ale przyznam, że zaproszenie seniorów do badań było niezwykle trudne, gdyż większość z nich nie uprawia żadnej aktywności – podkreśla Hanna Bednarek. ‒ Szukaliśmy w różnych środowiskach, a nasi respondenci rekrutowani byli głównie z grona studentów uniwersytetu złotego wieku oraz aktywnie działających domów kultury.
Pani profesor przyznaje, że aktywności częściej podejmują się kobiety. Natomiast problemem jest sama aktywizacja seniorów, którzy nie za bardzo chcą włączyć się do ćwiczeń, nawet gdy oferta jest bezpłatna.

WARTO SIĘ RUSZAĆ
Raczej nikt nie powinien mieć wątpliwości, że osoby aktywne i fizycznie, i w sensie poznawczym, są w znacznie lepszej kondycji. Oczywiście jest wiele możliwości treningu, ale pani profesor wskazuje dwa: aerobowy i oporowy. ‒ Aerobowy poprawia absorpcję tlenu przez mózg. W efekcie zwiększa się rezerwa mózgowo-naczyniowa. To jest mechanizm, który bezpośrednio wpływa na poprawę wydolności układu krążeniowo-oddechowego – tłumaczy Hanna Bednarek. ‒ Jeżeli tak jest, to możemy się spodziewać, że będziemy lepiej funkcjonować poznawczo. Trening aerobowy, nie mylić z aerobikiem, najczęściej realizuje się na spacerach czy siłowniach pod chmurką. Badania wskazują, że osoba dotleniona, która ma większą wydolność, większy przepływ krwi, lepiej funkcjonuje poznawczo, tzn. lepiej korzysta ze swojej pamięci, łatwiej planuje swoje zadania, jest w stanie więcej rzeczy wykonywać naraz.
Drugi trening to trening oporowy, wytrzymałościowy, oparty jest bardziej na wysiłku, na pokonywaniu barier mięśniowych, bardziej intensywnie, bardziej długotrwale. ‒ Stwierdzono korzyści z tego treningu wpływające na poprawę uważności i pamięci – dodaje wykładowca. ‒ Trening mieszany jest najbardziej skuteczny. Nasi seniorzy wykonują te ćwiczenia pod czujnym okiem rehabilitanta. Na siłowni warto skorzystać ze wsparcia trenera personalnego. Najważniejsze, by dostosować ćwiczenia do możliwości konkretnej osoby. W czasie treningu warto mierzyć tętno i ciśnienie. Urządzenia to ułatwiają, a trener może podpowiedzieć, kiedy zwiększyć aktywność, a kiedy odpuścić.
‒ Badania mówią, że im ćwiczenia są bardziej urozmaicone, tym lepiej postrzegamy swoje otoczenie społeczne, tzn. lepiej się czujemy. Potwierdzają także, że aktywność fizyczna ma wpływ na wyższą jakość życia – podkreśla badaczka. ‒ Warto pamiętać, że osoby, które są aktywne fizycznie, w testach psychologicznych wypadają dobrze, bo wskazują wyższe wskaźniki określające jakość ich życia. Dzięki treningowi dowartościowują się.

WIEK TO NIE PRZESZKODA
Wiek nie jest przeszkodą do aktywności, ale choroby już tak, dlatego seniorzy powinni rozpoczynać trening wyłącznie pod okiem specjalisty, a przed rozpoczęciem treningu trzeba wykluczyć przeciwwskazania i tego nie może zrobić trener na siłowi, tylko lekarz pierwszego kontaktu.
‒ Wiek nie musi oznaczać ograniczeń, bo choć zwykło się przyjmować, że wiek senioralny to wiek emerytalny, w naszym projekcie mamy nawet 80-latków. Są sprawni fizyczne i przychodzą do nas na treningi, by być jeszcze bardziej sprawnymi – mówi Hanna Bednarek.
Dużym wyzwaniem jest znalezienie sposobu, by wpłynąć na seniorów, aby ci chcieli systematycznie ćwiczyć. I tu na uwagę zasługuje realizowany przez Benefit Systems program pilotażowy MultiSport Senior, którego głównym celem jest zwiększenie tej świadomości. W ramach karty MultiSport Senior można korzystać z zajęć fitness, nauki tańca, relaksu w grocie solnej, ćwiczeń pamięci, zajęć na basenie oraz specjalnych spotkań z fizjoterapeutą.
– Program MultiSport Senior wspiera osoby starsze w podejmowaniu aktywności fizycznej pod okiem trenerów i fizjoterapeutów. I co dla nas ważne – obala stereotypy, że sport jest tylko dla młodych – mówi Robert Moreń, dyrektor ds. komunikacji w Benefit Systems.
Bezpłatna karta MultiSport Senior, w ramach pilotażu dostępna w Krakowie i Warszawie, ułatwia rozpoczęcie treningu oraz regularne uprawianie sportu. To sposób nie tylko na zwiększenie aktywności fizycznej i poprawę kondycji, lecz także na znalezienie nowej pasji, spotkania ze znajomymi. Karta MultiSport Senior jest bezpłatna, a jej zamówienie odbywa się za pośrednictwem osoby posiadającej już aktywną kartę MultiSport Plus, MultiSport Classic lub MultiActive typu Pracownik. Pracujące dzieci, należące do programu MultiSport, mogą więc wyrobić kartę np. rodzicom. To pierwsza tego typu inicjatywa w Polsce, a pilotaż programu potrwa do czerwca bieżącego roku.

KATARZYNA PATALAN
redaktor naczelna miesięcznika„Benefit",
k.patalan@miesiecznik-benefit.pl

 

2018-04-23 08:00 Opublikował: Benefit

Reklama:

tel. kom: 508-548-308

Redakcja:

Newsletter


Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach marketingowo-promocyjnych oraz na otrzymywanie od Spółki oraz podmiotów wchodzących w skład Grupy Kapitałowej Benefit Systems S.A. za pomocą środków komunikacji elektronicznej
... Rozwiń
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Spółkę, zgodnie z ustawą z dn. 29.08.1997r. o ochronie danych osobowych (tekst jedn. Dz. U. z 2002r. Nr 101 poz. 926, ze zm.) w celach marketingowo-promocyjnych oraz wyrażam zgodę na otrzymywanie od Spółki i informacji handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej, zgodnie z ustawą z dn. 18.07.2002r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. Nr 144, poz. 1204 ze zm.). Jednocześnie wyrażam zgodę na przekazanie moich danych osobowych przez Spółkę podmiotom z Grupy Kapitałowej Benefit Systems S.A. w celach marketingowo promocyjnych związanych z promocją lub reklamą produktów i usług oferowanych przez te podmioty jak również wyrażdam zgodę na otrzymywanie od tych podmiotów informacji handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej, zgodnie z ustawą z dn. 18.07.2002r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. Nr 144, poz. 1204 ze zm.) Zgody mogą być odwołane w każdym czasie. Administratorem danych osobowych jest Benefit IP Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa ul. Canaletta 4, 00-099 Warszawa. Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych i nie będą udostępniane innym odbiorcom. Ich podanie jest dobrowolne, a każda osoba ma prawo dostępu do treści swoich danych, ich poprawiania oraz wyrażenia sprzeciwu wobec ich przetwarzania.