Miesięcznik Benefit – miesięcznik kadrowych, kierowników i dyrektorów HR

Strona główna » Rozwój

W biznesie wartości: radość

W biznesie wartości: radość
fot. istockphoto
Kiedy dziecko uczy się chodzić, wypowiada pierwsze słowa, zaczyna samodzielnie jeść ‒ wszyscy cieszą się z kolejnego sukcesu malucha. W okresie szkolnym, kiedy zbliża się koniec roku szkolnego, każdy myśli o wakacjach i odpoczynku, a po odebraniu świadectwa ukończenia danej klasy lub szkoły cieszy się z dwóch miesięcy wolnego. Powodem do radości jest jeszcze zdana matura, dostanie się na wymarzone studia i upragniony dyplom. Z biegiem lat jednak sukcesy powszednieją, a porażka nadal pozostaje porażką.

Istnieje w naszej kulturze tendencja do koncentrowania się na negatywnych stronach wszystkiego, co robimy, począwszy od sprawdzianów i dyktand, w których nauczyciel zaznacza błędne odpowiedzi, zamiast podkreślać poprawne, poprzez media, w których najwięcej informacji dotyczy wypadków, zamachów, problemów społecznych, aż po codzienne rozmowy, w których Polakom znacznie łatwiej narzekać, niż cieszyć się z własnych i cudzych sukcesów. W Polsce częstszym zjawiskiem jest opłakiwanie porażek i krytykowanie złych zachowań lub okoliczności niż świętowanie i radość z odniesionych zwycięstw. Bardzo często spotykane jest też wychowywanie w duchu skromności, gdzie nie wypada mówić o sobie dobrze i chwalić się osiągnięciami. Zadowolenie z realizowanych celów traktowane jest jako wywyższanie, przechwalanie, a nawet narcyzm. I tak oto codzienna skłonność do narzekania z czasem przenosi się do organizacji.

NARZEKANIE BYWA ZARAŹLIWE
Koncentrowanie się na złych wiadomościach znacząco wpływa na atmosferę pracy w organizacji, zwłaszcza kiedy narzekanie staje się zaraźliwe. Kiedy porażki są głównym tematem rozmów, także tych nieformalnych, pracownicy coraz mniej wierzą w powodzenie projektów i indywidualny lub grupowy sukces.
Umiejętność cieszenia się to wartość najczęściej przypisywana dzieciom, bo one właśnie potrafią spontanicznie okazywać radość. Przez wiele lat przypisywana była także osobom głupim. W języku potocznym funkcjonowały powiedzenia: „Poznasz głupiego po śmiechu jego” albo „Śmieje się jak głupi do sera”. Nic więc dziwnego, że radość nie należy do najczęściej okazywanych emocji i nie jest dominującą wartością w organizacji. A przecież propagowanie radości w organizacji może znacząco wzmocnić efektywność pracowników, ich przywiązanie do organizacji oraz satysfakcję z pracy. Promowanie dobrych wiadomości sprawia, że wszyscy w firmie mogą się o nich dowiedzieć. Historie sukcesu pracowników, nowe osiągnięcia, zadowoleni klienci ‒ to powody do radości, które powinny roznosić się wirusowo po organizacji. To ciekawe inspiracje i źródło motywacji do działania, a także inspirujące story, które można wykorzystać w procesie szkoleniowym lub podczas rozmów sprzedażowych.

PROPAGOWANIE RADOŚCI
Oczywiście na początku może być trudno zaadaptować tradycję rozpowszechniania dobrych wiadomości i być może będą one wzbudzać zazdrość, a nawet irytację wśród innych pracowników, z czasem jednak, kiedy dobre wiadomości staną się codziennością, uwaga pracowników zostanie skierowana w inny obszar i sami zaczną poszukiwać pozytywnych tematów do dyskusji. Co więcej, w dłuższej perspektywie pracownicy, którzy koncentrują się na pozytywnych stronach, z większym optymizmem i zapałem podchodzą do nowych obowiązków, zmian i projektów. W końcu skoro firma lub inni pracownicy działu odnoszą sukcesy, kolejne przedsięwzięcie nie powinno nam sprawić najmniejszego problemu. Dzieje się tak z korzyścią dla organizacji i pracodawcy, bowiem pracownicy, którzy poszukują pozytywnych stron, z większą trafnością dostrzegają nowe szanse biznesowe, a mniej skupiają się na ewentualnych niepowodzeniach lub porażkach.
W propagowaniu radości w organizacji niezwykle ważne jest, aby prezesi, dyrektorzy i menedżerowie szczerze okazywali radość z sukcesów i efektów pracy pracowników. Dyplom uznania, premia albo dodatkowy voucher to rodzaj nagrody, powiązany z inną wartością, jaką jest docenienie, tymczasem szczery uśmiech, spontaniczna reakcja, uścisk dłoni i podzielenie się dobrymi wiadomościami ze współpracownikami to pierwszy krok do bardziej radosnej organizacji. Propagowanie radości to także jeden z elementów polityki employer brandingu, bowiem nowe pokolenia, które wchodzą właśnie na rynek pracy, nie mają już takich kompleksów. Świadome własnej wartości, chętnie chwalą się osiągnięciami, wycieczkami w ciekawe miejsca, propozycjami biznesowymi. Od środowiska pracy przyszli pracownicy oczekują, że będą czuć się w nim dobrze i swobodnie, dlatego właśnie pozytywne nastawienie współpracowników to jeden z elementów, o który warto zadbać już teraz, by w perspektywie kilku lat być atrakcyjnym na rynku pracy pracodawcą.
W czasach polskiego rozkwitu turkusowych organizacji pracownicy wszystkich pokoleń z pewnością docenią spontaniczną radość i dobrą atmosferę pracy w firmie.

EWA WILMANOWICZ
trener efektywności, mówca, konsultant ds. budowania i rozwoju marki,
kontakt@brands-secret.pl

2018-05-02 12:41 Opublikował: Benefit

Reklama:

tel. kom: 508-548-308

Redakcja:

Newsletter


Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach marketingowo-promocyjnych oraz na otrzymywanie od Spółki oraz podmiotów wchodzących w skład Grupy Kapitałowej Benefit Systems S.A. za pomocą środków komunikacji elektronicznej
... Rozwiń
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Spółkę, zgodnie z ustawą z dn. 29.08.1997r. o ochronie danych osobowych (tekst jedn. Dz. U. z 2002r. Nr 101 poz. 926, ze zm.) w celach marketingowo-promocyjnych oraz wyrażam zgodę na otrzymywanie od Spółki i informacji handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej, zgodnie z ustawą z dn. 18.07.2002r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. Nr 144, poz. 1204 ze zm.). Jednocześnie wyrażam zgodę na przekazanie moich danych osobowych przez Spółkę podmiotom z Grupy Kapitałowej Benefit Systems S.A. w celach marketingowo promocyjnych związanych z promocją lub reklamą produktów i usług oferowanych przez te podmioty jak również wyrażdam zgodę na otrzymywanie od tych podmiotów informacji handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej, zgodnie z ustawą z dn. 18.07.2002r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. Nr 144, poz. 1204 ze zm.) Zgody mogą być odwołane w każdym czasie. Administratorem danych osobowych jest Benefit IP Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa ul. Canaletta 4, 00-099 Warszawa. Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych i nie będą udostępniane innym odbiorcom. Ich podanie jest dobrowolne, a każda osoba ma prawo dostępu do treści swoich danych, ich poprawiania oraz wyrażenia sprzeciwu wobec ich przetwarzania.