Miesięcznik Benefit – miesięcznik kadrowych, kierowników i dyrektorów HR

Strona główna » Rozwój » Biznes » Wartości

Rozum, wielkie serce i twardy kręgosłup

Rozum, wielkie serce i twardy kręgosłup
foto. istockphoto
Złota statuetka i tytuł Lidera Zarządzania Zasobami Ludzkimi 2012* to już kolejna tego typu nagroda dla firmy. Czym Volkswagen Poznań zasłużył sobie na wyróżnienie?

Jolanta Musielak, członek zarządu ds. personalnych Volkswagen Poznań:
– Od lat wspólnie z kadrą kierowniczą i zarządem pracujemy nad tym, aby stać się najlepszym pracodawcą. Myślimy o naszych pracownikach, dbamy, aby byli zdrowi, regularnie się badali, zachęcamy ich do uprawiania sportu i czuwamy nad tym, aby byli bezpieczni w miejscu pracy. Bardzo ważnym tematem są dla nas zmiany demograficzne, które zachodzą w naszym zakładzie i w kraju. Dzisiaj średnia wieku naszych pracowników to 35 lat, ale za 10 lat będzie to 45, dlatego już teraz musimy zadbać o to, aby pracownicy mogli jak najdłużej pracować. Obecnie zajmujemy się innowacyjnym, pilotażowym projektem regulacji zmianowego „zdrowego” systemu czasu pracy.
Pomagamy w rozwoju i edukacji. W naszym zakładzie szkolimy młodocianych pracowników – uczniów (mechatroników, mechaników, a niedługo również automatyków i odlewników) pobliskiej szkoły zawodowej. Współpracujemy z uczelniami poznańskimi, promujemy najlepszych studentów, przygotowujemy ich do pracy w naszym zakładzie. Niebawem wspólnie z Politechniką Poznańską otwieramy nowy kierunek studiów dualnych – mechatronikę. Na terenie zakładu mamy też swoją małą „uczelnię” – Akademię Volkswagen Poznań, w której realizujemy wiele projektów szkoleniowych dla pracowników. Ważna jest też dla nas motywacja.

Jak motywujecie w VW?
M.J.: – Staramy się, aby podejmowane przez nas działania motywacyjne wynikały z naszej strategii i aby wpływały na wyniki firmy. Ważne jest dla nas, aby wynagrodzenie było adekwatne do wydajności i kompetencji. Dbamy o balans życiowy, czyli równowagę między pracą a życiem prywatnym. Chcemy też, aby pracownik czuł się związany z firmą. Organizujemy imprezy, np. dzień otwartych drzwi, maraton wokół zakładu (nagrodą jest roczne korzystanie z samochodu marki VW Caddy), imprezy rodzinne, takie jak: gwiazdka, biesiada z okazji 15-lecia odlewni. Wspieramy nasze panie i w związku z tym stworzyliśmy program „Przyszła Mama”, dzięki któremu m.in. kobiety ciężarne pracują sześć zamiast ośmiu godzin, mają swój pokój odpoczynku i miejsce parkingowe bliżej wejścia.
Co roku przeprowadzamy anonimową ankietę zadowolenia naszych pracowników. Dowiadujemy się z niej, jak nasi pracownicy oceniają pracę w naszej firmie – poza tym przekazują nam oni swoje oczekiwania, np. że potrzebują ławeczki do odpoczynku czy wiaty na rowery.
Ważne są też dla nas relacje pracownicze. Dbamy o wysokie standardy w relacjach pracownik – pracodawca, co wpływa na współpracę z naszym partnerem społecznym (aż 70 proc. pracowników jest w związkach zawodowych). Staramy się wspólnie rozwiązywać problemy zgodnie z naszym mottem: współtworzenie równa się współodpowiedzialność. Oczywiście są tematy, w odniesieniu do których intensywnie negocjujemy, a czasami się spieramy, ale zawsze szukamy wspólnych rozwiązań, mających na celu rozwój naszego przedsiębiorstwa i bezpieczeństwo miejsc pracy.

Praca HR-owca w czasie kryzysu jest trudniejsza?
M.J.: – Myślę, że tak. Ograniczając koszty, optymalizując nasze procesy, zabiegając o jak najlepsze wyniki naszej pracy i – co najważniejsze – o produkt o najwyższej jakości dla naszego klienta, dbamy o jak najwyższą konkurencyjność naszego zakładu, co przekłada się na bezpieczeństwo naszych miejsc pracy.
W czasach kryzysu trzeba się skupić zarówno na aspektach twardych, czyli na sterowaniu personelem oraz oszczędzaniu, jak i na tzw. aspektach miękkich, czyli motywacji i dobrej komunikacji. Należy rozwijać takie cechy jak empatia, ale jednocześnie kształcić umiejętność tłumaczenia, argumentowania i negocjowania w trudnych warunkach. To od HR-owca oczekuje się, że będzie kształtował proces szybkich zmian w czasie kryzysu.
Niezależnie jednak od koniunktury, aby być dobrym HR-owcem, moim zdaniem trzeba mieć trzy podstawowe umiejętności: po pierwsze, wiedzę i fachowość, czyli rozum, po drugie, socjalne kompetencje, czyli zrozumienie i empatię – ja to nazywam wielkim sercem – i po trzecie, umiejętność asertywnego argumentowania i negocjowania, czyli twardy kręgosłup.

Rozmawiała Małgorzata Słabosz

* Nagroda przyznawana przez Instytut Pracy i Spraw Socjalnych pod patronatem Ministra Gospodarki.

2012-10-02 07:33 Opublikował: Benefit
Tematy pokrewne (tagi): słabosz,



Reklama:

tel. kom: 508-548-308

Redakcja:

Newsletter


Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach marketingowo-promocyjnych oraz na otrzymywanie od Spółki oraz podmiotów wchodzących w skład Grupy Kapitałowej Benefit Systems S.A. za pomocą środków komunikacji elektronicznej
... Rozwiń
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Spółkę, zgodnie z ustawą z dn. 29.08.1997r. o ochronie danych osobowych (tekst jedn. Dz. U. z 2002r. Nr 101 poz. 926, ze zm.) w celach marketingowo-promocyjnych oraz wyrażam zgodę na otrzymywanie od Spółki i informacji handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej, zgodnie z ustawą z dn. 18.07.2002r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. Nr 144, poz. 1204 ze zm.). Jednocześnie wyrażam zgodę na przekazanie moich danych osobowych przez Spółkę podmiotom z Grupy Kapitałowej Benefit Systems S.A. w celach marketingowo promocyjnych związanych z promocją lub reklamą produktów i usług oferowanych przez te podmioty jak również wyrażdam zgodę na otrzymywanie od tych podmiotów informacji handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej, zgodnie z ustawą z dn. 18.07.2002r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. Nr 144, poz. 1204 ze zm.) Zgody mogą być odwołane w każdym czasie. Administratorem danych osobowych jest Benefit IP Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa ul. Canaletta 4, 00-099 Warszawa. Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych i nie będą udostępniane innym odbiorcom. Ich podanie jest dobrowolne, a każda osoba ma prawo dostępu do treści swoich danych, ich poprawiania oraz wyrażenia sprzeciwu wobec ich przetwarzania.