Miesięcznik Benefit – miesięcznik kadrowych, kierowników i dyrektorów HR

Strona główna » Motywacja » Wizerunek

Wizerunek firmy budują jej pracownicy. Codziennie!

Wizerunek firmy budują jej pracownicy. Codziennie!
foto. istockphoto
Wizerunek firmy ma ogromny wpływ na zainteresowanie pracą potencjalnych kandydatów. Rolą HR czy rekruterów jest więc, poza wyszukaniem najodpowiedniejszych kandydatów do pracy, czynny udział w budowaniu pozytywnego wizerunku firmy wśród jej pracowników.

Rekrutacja jest pierwszym procesem, w którym nowy pracownik ma bezpośredni kontakt z firmą. Zwykle osoby prowadzące spotkanie rekrutacyjne dbają o odpowiedni wizerunek firmy, rezerwując miejsce, w którym odbywa się rozmowa, organizując obsługę ze strony sekretariatu, troszcząc się o przygotowanie merytoryczne, odpowiedni dobór narzędzi selekcji, właściwy przebieg spotkania i jego zakończenie. Pierwszy kontakt jest bardzo ważny, to dzięki niemu kandydat kreuje obraz własnej przyszłości w tym określonym miejscu, z tymi określonymi osobami.

Kiedy rekruter prowadzi rozmowy rekrutacyjne z kandydatami do pracy, jego celem jest zawsze sprawdzenie, czy dana osoba nadaje się na określone stanowisko. Bierze wówczas pod uwagę jej wiedzę, umiejętności i doświadczenie na stanowisku, na które aplikuje. Często jednak rekruter zadaje też pytania, które świadczą o przygotowaniu kandydata do pracy właśnie w „tej” firmie. Rozmowa toczy się wtedy wokół specyfiki firmy, jej historii i tradycji, produktów, charakteru firmy, informacji zawartych na stronie internetowej firmy. Rekruter pyta również o pasje kandydata, o wartości, którymi kieruje się w życiu, o zasady pracy i sposób spędzania wolnego czasu, słowem o to, co może spowodować, że nowy pracownik poczuje dumę, satysfakcję i „fun”, pracując w „tej” firmie.

Jednak u podłoża satysfakcji wynikającej z wejścia do grona pracowników „tej” firmy wcale nie leży sam proces rekrutacyjny. Nie jest to również moment przyjęcia ani wdrożenia do pracy. Grono kandydatów do pracy nie tworzy się w momencie zamieszczenia ogłoszenia. Ono powstaje dzięki produktom tej firmy, lokalizacji firmy, ciekawej stronie internetowej, znajomym na Facebooku, a nawet wspomnieniom z czasów szkolnych

Trudno uwierzyć? Najlepszy PR naszej firmy zależy od tego, co mówią nasi pracownicy w kawiarni czy podczas spotkań rodzinnych. Poniżej zamieszczonych jest kilka wypowiedzi kandydatów do pracy, zapytanych banalnie: dlaczego pan chciałby (pani chciałaby) pracować właśnie w tej firmie? Dla działu marketingu i sprzedaży, a także dla samego kierownictwa firmy jest to gotowa instrukcja zarządzania firmą w dzisiejszych czasach.

„Nie wiem dokładnie, co produkujecie i czym się zajmujecie, ale skoro w kryzysie budujecie taką wielką firmę, to musicie znać sposób na kryzys, a ja chciałabym go poznać”.

„Pracowałem kiedyś w podobnej firmie i wiem, że gdy musieliśmy odmówić naszym klientom realizacji zamówienia, bo nie mieliśmy możliwości, to wtedy klient realizował to zamówienie u was, widocznie macie nowoczesny sprzęt i ludzi, którzy sobie z nim radzą, dlatego chciałbym tu pracować”.

„Chciałabym mieć możliwość rozwoju i pracować ze specjalistą, który by mnie pokierował, pokazał, jak robić to dobrze. X jest dużą firmą, blisko mojego miasta, większość moich znajomych tu pracuje i mówią, że można się tu dużo nauczyć”.

„O firmie dowiedziałem się ze strony WWW, macie fajną szatę graficzną i łatwo było znaleźć informacje, na których mi zależało. System zamówienia internetowego dla klienta można by ewentualnie bardziej usprawnić”.

„Duża firma w szczerym polu, wnętrza mocno futurystyczne, teraz jest taka moda, żeby odsłaniać surowe cegły i malować je na biało, ale, proszę pani, ile to kosztuje… jeśli firma słabo stoi, to nie dba o takie szczegóły, dlatego chciałbym pracować w tej firmie, takiej rozwojowej, z pomysłami”.

„Ostatnio byliśmy w kawiarni i koleżanka pokazywała mi na YouTube jednego pracownika od was. Widać było, że koleżanka jest dumna, że go zna i że pracują w tej samej firmie. U nas robi się swoje i za bardzo nie znamy się między sobą, a szkoda, bo jak ma się fun z pracy, to się chce przychodzić rano. Wtedy, wie pani, nie mówi się: „idę do roboty”, tylko „idę do firmy”.

„Jako uczeń byłem kiedyś na wycieczce w X. Bardzo mi się wtedy spodobały maszyny i ta czysta forma, która wjeżdżała na linię produkcyjną, a wyjeżdżał gotowy, pachnący, kolorowy produkt. To poczucie piękna tego produktu dawało taką satysfakcję, że ma się udział w czymś, co sprawia radość innym, nie brudne części do maszyn czy elementy do dalszej obróbki, jak w firmie, w której obecnie pracuję”.

„Niedawno na przyjęciu rodzinnym zwróciłem uwagę na bardzo praktyczne opakowanie pewnego produktu. Mój kuzyn powiedział, że to opakowanie produkowane jest u nich w firmie. Potem pokazał mi jeszcze kilka opakowań, które są również u mnie w domu. Nie miałem pojęcia, że codziennie korzystałem z tego, co być może za kilka dni sam będę projektował”.

Wizerunek firmy ma ogromny wpływ na zainteresowanie pracą potencjalnych kandydatów. Rolą HR czy rekruterów jest więc, poza wyszukaniem najodpowiedniejszych kandydatów do pracy, czynny udział w budowaniu pozytywnego wizerunku firmy wśród jej pracowników.

Dzisiaj nie sprawdza się zarządzanie za pomocą kija i marchewki, rzadko też sprawdza się wdrażanie nowoczesnych filozofii przenoszonych bezkrytycznie z innych kultur. Każda firma musi znaleźć odpowiedni sposób na budowanie dobrego wizerunku, łamiąc dotychczasowe standardy, mając odwagę poszukiwania nowych dróg, korzystania z innowacyjności firm spoza branży, budowania sukcesu firmy na wartościach wewnątrz (pracownicy) i na zewnątrz (klienci, konkurencja).

Zaangażowani pracownicy, aktywnie biorący udział w rozwiązywaniu problemów, wpływający na kierunek rozwoju firmy, dzielący się wiedzą, wspierający się nawzajem, uczestniczący w akcjach usprawniających i firmowym wolontariacie to skarb dla przedsiębiorstwa. Warto w nich inwestować, zapewniać warunki do rozwoju i zapraszać do współdecydowania.

To dzięki pracownikom, ich rodzinom, sąsiadom, znajomym firma wychodzi poza bramy, tworzy potencjalne miejsca pracy, zwiększa popyt i wspiera sprzedaż. Każdy z otoczenia naszych pracowników może być potencjalnym klientem, dostawcą, przyszłym pracownikiem, dlatego to, jak pracownicy widzą firmę, buduje jej obraz na zewnątrz – to obraz jej zarządzania, sukcesów, technologii, zasad działania i zespołu pracowników.

Danuta Malczewska
trener biznesu, Architekci Biznesu

 

2013-02-27 10:41 Opublikował: Benefit
Tematy pokrewne (tagi): malczewska, wizerunek,

Reklama:

tel. kom: 508-548-308

Redakcja:

Newsletter


Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach marketingowo-promocyjnych oraz na otrzymywanie od Spółki oraz podmiotów wchodzących w skład Grupy Kapitałowej Benefit Systems S.A. za pomocą środków komunikacji elektronicznej
... Rozwiń
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Spółkę, zgodnie z ustawą z dn. 29.08.1997r. o ochronie danych osobowych (tekst jedn. Dz. U. z 2002r. Nr 101 poz. 926, ze zm.) w celach marketingowo-promocyjnych oraz wyrażam zgodę na otrzymywanie od Spółki i informacji handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej, zgodnie z ustawą z dn. 18.07.2002r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. Nr 144, poz. 1204 ze zm.). Jednocześnie wyrażam zgodę na przekazanie moich danych osobowych przez Spółkę podmiotom z Grupy Kapitałowej Benefit Systems S.A. w celach marketingowo promocyjnych związanych z promocją lub reklamą produktów i usług oferowanych przez te podmioty jak również wyrażdam zgodę na otrzymywanie od tych podmiotów informacji handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej, zgodnie z ustawą z dn. 18.07.2002r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. Nr 144, poz. 1204 ze zm.) Zgody mogą być odwołane w każdym czasie. Administratorem danych osobowych jest Benefit IP Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa ul. Canaletta 4, 00-099 Warszawa. Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych i nie będą udostępniane innym odbiorcom. Ich podanie jest dobrowolne, a każda osoba ma prawo dostępu do treści swoich danych, ich poprawiania oraz wyrażenia sprzeciwu wobec ich przetwarzania.